Gå til innhold

KISS og KIDD finnes ikke, og kiropraktoryrket er en bløff


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kompetanse til å argumentere verken for eller mot disse diagnosene. Men det hender jeg har brent etter å fortelle entusiastiske venninner at det faktisk er helt normalt at babyer gråter, uten noen årsak! Det virker som om det er veldig viktig for mange å finne en grunn, det være seg KISS, mat-allergi, intoleranse, kolikk (også når babyen strengt tatt faller utenfor definisjonen). For noen er dette helt sikkert reelt, men jeg ser at mange famler i blinde og er klare for å sette en hvilken som helst diagnostisk merkelapp på barnet, i stedet for å godta at det er normalt med litt gråt og det går over med tiden.

Anonymous poster hash: 95ffb...adf

Jeg tror nok ikke du helt forstår hvor ille det kan være. For gråt er selvfølgelig normalt og vondt inngangen er normalt osv, men det er noen ganger man ser rundt seg og skjønner at sitt eget barn faktisk er "verre" enn andre barn.

Jeg gikk ikke til kiropraktor med mitt barn før det var ganske stort (over ett år) og det var bare for å være helt sikkert på at det ikke var noe der. Men mitt barn har refluks. Og går i dag på medisiner for det daglig.

Anonymous poster hash: 49cc4...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ive Lina

Det legen har å gi deg er en tablett og den vil legemiddelindustrien veldig gjerne at apoteket skal selge til deg. Leger og sykehus får provisjon for å velge bestemte typer framfor andre.

Derfor er det selvsagt ut over enhver tvil at leger heller vil gi pasienten resepter på Paralgin Forte, enn å si at kiropraktoren har noe å bidra med, som gjør at vanskene kan løses ved en eller to behandlinger, uten en eneste pille...

Det er noe stort tull.

Legene bestemmer ikke hvem som er leverandør av det foreskrevne legemiddelet. Apoteket er pålagt å levere ut det merket som er billigste alternativet når pasienter kommer med resepter til dem.

Eller mener du at legene får provisjon fra alle leverandører?

Endret av Ive Lina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby hadde god hjelp av manuellterapeut, hun var bananformet når hun lå på fanget mitt og sov ikke i det hele tatt. Etter en behandling sov hun som en stein, etter to var alle problemer løst. Så hva som finnes eller ikke, det driter jeg i, det funket for min datter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at KISS/KIDD ikke er noen reell diagnose. Men min sønn hadde tydelige låsninger i nakke og rygg. Han lå bakover som en banan, klarte ikke å amme han og han løftet heller ikke bena mot magen. Vi hadde mange timer hos en barnefysioterapeut og det hjalp ingenting, absolutt ingenting.

Så dro vi til en manuellterapeut, og etter to behandlinger så løftet gutten bena mot magen, da var han 6 mnd!

Han hadde 4 behandlinger og da kunne han snu på hodet begge veier og lå tilnærnemt normalt.

Jeg selv har ikke vært hos kiropraktor, men hos naprapat for mye forskjellig. Og jeg blir helt klart bedre. Ja, det kan komme tilbake, men det er fordi jeg ikke trener eller tenker over holdning osv. Jeg har også klart å holde plager borte ved å faktisk høre på naprapatens råd.



Anonymous poster hash: f5514...bb7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, nettop. Men sykdommen varer jo bare noen mnd (max 3-4), og når man da venter en stund med å dra til behandling så hadde sykdommen kanskje blitt bedre omtrent da uansett

Det tror jeg også, men jeg tror at foreldrene kanskje blir så desperate før den tid at de prøver ut en del behandlinger, også er det kanskje tiden som egentlig er den riktige medisinen, og den som slår ut :)

Edit: Må legge til at det faktisk kan være at det funker for noen. Det er vanskelig å si.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det er noe stort tull.

Legene bestemmer ikke hvem som er leverandør av det foreskrevne legemiddelet. Apoteket er pålagt å levere ut det merket som er billigste alternativet når pasienter kommer med resepter til dem.

Eller mener du at legene får provisjon fra alle leverandører?

Er det ikke nettop det leger har fått kritikk for?

I mange andre land er det meget strenge restriksjoner på samarbeidet mellom leger og industri. Når vi i Norge fortsatt får nokså stort spillerom, skyldes det ikke minst at det er tillit til at partene selv holder orden.

http://tidsskriftet.no/article/367035/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RompeRusk

Hvorvidt kiss eller kidd er reelle diagnoser legger jeg meg ikke borti. Men at kiropraktor hjalp for datteren min er det ikke tvil i.

Min erfaring:

Før vi gikk til kiropraktor var hun bøyd i hele ryggen, klarte ikke å løfte hodet, og lå kun på venstre side av hodet fordi hun rett og slett ikke klarte å snu seg til høyre. Da var hun 5 mnd. Et skeivt bakhode og en helsesøster som insisterte på at der er HELT NORMAMT senere, (helt normalt at en baby på 5 mnd ikke klarer å snu hodet, ja :ironi:) tok jeg henne med til en kiropraktor som er spesielt flink med babyer. Fikk konstatert låsning i nakken

Etter en behandling klarte hun å snu hodet og å ligge på magen. Ryggen var ikke lenger bøyd.

Endret av RompeRusk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde de før kiropraktorer begynte å behandle barn? Jeg ser ikke spesielt mange voksne som går rundt med bananformet kropp og stiv nakke.



Anonymous poster hash: 5174a...e2e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kiropraktoryrket har ingen rot i vitenskapen. Låsninger, KISS, KIDD, akupunktur osv.

Jeg blir faktisk sjokkert over hvor mange som tror dette er vitenskaplige diagnoser og metoder.

Da barnet vårt var baby, mente helsesøster at jeg burde gå til kiropraktor siden hun hadde en favorittside. Nei, jeg gikk til fysioterapeut.

Ble faktisk ganske provosert av at kiropraktikk var så etablert i babyhelsen. Er det noen jeg IKKE vil utsette for behandlinger som ikke har bevist (god) virkning, så er det mitt eget barn!

Har hørt om mødre som blir sendt til kiropraktor fordi babyen gulper mye. Har hørt om kiropraktorer som har holdt babyene etter føttene osv.

Hva om helsesøstra hadde anbefalt en healer eller snåsamannen? Det blir jo faktisk det samme!

Og ja, mange foreldre vil si det virket på deres barn. Men vitenskaplige undersøkelser viser at det er fordi kiropraktor gjerne er det siste de prøver (i desperasjon), og da begynner ting ofte å gå over av seg selv.



Anonymous poster hash: 62087...073
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde de før kiropraktorer begynte å behandle barn? Jeg ser ikke spesielt mange voksne som går rundt med bananformet kropp og stiv nakke.

Anonymous poster hash: 5174a...e2e

Jeg vil tippe at de tok med plagene inn i voksen alder. Stiv nakke/skuldre/rygg er jo veldig vanlig. De vanligste sykdommene våre er muskel og skjellettplager også for uføre. Så selv om man etterhvert klarer å snu hode pg være rett i ryggen (dette kommer nok når man blir større) så vil låsningene ligge til grunn for plager også når man blir større.

Anonymous poster hash: f5514...bb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at de tok med plagene inn i voksen alder. Stiv nakke/skuldre/rygg er jo veldig vanlig. De vanligste sykdommene våre er muskel og skjellettplager også for uføre. Så selv om man etterhvert klarer å snu hode pg være rett i ryggen (dette kommer nok når man blir større) så vil låsningene ligge til grunn for plager også når man blir større.

Anonymous poster hash: f5514...bb7

Og de aller fleste slike plager kan forebygges og reduseres med helt vanlig trening.

Anonymous poster hash: 5174a...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om KISS/KIDD er diagnoser som reelt sett finnes eller ikke, skal ikke jeg uttale meg om, men at noen barn/babyer kan slite med låsninger og spenninger i kroppen som gjør at de har vondt, det tviler jeg ikke på. Vi voksne kan jo det, og hvorfor skulle ikke en baby kunne slite med det samme?

Jeg sier meg ikke enig i at kiropraktorer er humbug. Hadde det vært humbug og uten effekt, så hadde det neppe vært en del av Rikstrygdeverket. At alle ikke har effekt av behandlingen er en annen sak. Noen har plager som ikke lar seg behandle og andre har plager som krever like mye tøying som knekking og dermed egner seg bedre hos f.eks manuellterapeuter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for at jeg tråkker inn i et ormebol nå er jo overhengende, men sønnen vår har forsåvidt vært et litt "vanskelig" barn når det kommer til søvn. Han sliter litt med å finne den, og han kan også våkne opp midt på natta å skrike - lenge, i blandt.

Har lest endel om KISS og KIDD, men fikk jo virkelig en reality check da jeg så folkeopplysningen på NRK. At kiropraktikk er en fullstendig tullete utdanning med null rot i vitenskap visste jeg forsåvidt, men at KISS og KIDD ikke er noen annerkjent diagnose, og at det hersker enorm tvil om at det i det hele tatt eksisterer visste jeg IKKE.

Jeg synes det er litt rart at jeg aldri har lest et eneste kritisk svar når emnet har blitt tatt opp her inne..hva tenker dere om det?

Det er flere her i forumet som er kritiske til alternativbransjen. Jeg har i alle fall sett flere slike svar i tråder der alternativ behandling har kommet opp.

For mange er det nok et spørsmål om det er verdt å ta kampen der og da. Personlig synes jeg for eksempel at folk må få sløse bort pengene sine på akkurat det de selv vil, og generelt sett gjøre det de ønsker så lenge det ikke går ut over noen andre.

For min del betyr det at så lenge den alternative behandlingen som blir diskutert ikke har noen påvist effekt (og dermed heller ikke noen påvist negativ effekt), så ser jeg ikke noe stort poeng i å ta opp kampen mot anekdotekrigerne ut over å påpeke at det ikke finnes vitenskapelige beviser for noen effekt, men at folk får gjøre som de selv vil.

Når det gjelder andre ting, som for eksempel de som kynisk utnytter desperate syke og døende for å melke penger av dem, de som får alvorlig syke til å motsette seg medisinsk behandling og de som gjennom vaksinemotstand bidrar til at mer eller mindre forsvunne sykdommer nå får sin renessanse - der har jeg verken forståelse eller sympati, og står gjerne på barrikadene for å bekjempe idioti og ignoranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å klusse i nakken og ryggen på spedbarn stiller jeg meg meget skeptisk til.



Anonymous poster hash: 5174a...e2e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Er det ikke nettop det leger har fått kritikk for?

I mange andre land er det meget strenge restriksjoner på samarbeidet mellom leger og industri. Når vi i Norge fortsatt får nokså stort spillerom, skyldes det ikke minst at det er tillit til at partene selv holder orden.

http://tidsskriftet.no/article/367035/

Jo, det er sant. Men nettopp dette er blitt bedret for mange år siden da det ble bestemt at rimeligste alternativ skal velges når det er mulighet for det. Til og med min mann som er alvorlig kreftsyk må ta det morfinpreparatet som apoteket anser som det rimeligste istedet for det merket som legen skriver i resepten.

Det vil nødvendigvis alltid være relasjoner mellom endel leger og legemiddelindustrien, da industrien er avhengig av pasienter og oppfølging av lege for utprøving av nye legemidler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må finnes sammenhenger her man ikke har funnet ut av enda.

Sønnen vår hadde symptomer som samsvarte med KISS. Vi fikk hjelp av kiropraktor og han responderte veldig positivt på behandlingen, som natt og dag rett og slett. Da hadde vi prøvd alt annet på forhånd.

Mange barn med KISS/ KIDD opplever å få diagnoser senere i livet. Sønnen vår; aspergers syndrom og ADHD. Det var litt interessant å høre at spesialistene som utredet sønnen vår sier de får inn veldig mange barn som har begynt livet med et symptombilde som KISS/KIDD. De mener at på tross av at diagnosen er omdiskutert og mange leger ikke har tillit til behandlingen må man erkjenne at noe er det. Ett eller annet vi antakelig vet mye mer om 10 år frem i tid.

Så lenge behandlingen for KISS/KIDD fungerer, og det gjør den for veldig mange, gir jeg totalt blaffen i om legevitenskapen per i dag ser på syndromet som en bløff eller ikke. Så lenge man utelukker alt annet som kan ligge bak ser jeg ingen ting i veien med å søke hjelp hos kiropraktor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier meg ikke enig i at kiropraktorer er humbug. Hadde det vært humbug og uten effekt, så hadde det neppe vært en del av Rikstrygdeverket. At alle ikke har effekt av behandlingen er en annen sak. Noen har plager som ikke lar seg behandle og andre har plager som krever like mye tøying som knekking og dermed egner seg bedre hos f.eks manuellterapeuter.

Det er nettopp derfor det er så dumt at det ER en del av rikstrygdeverket. Det gir kiropraktorene et godkjent-stempel de ikke fortjener.

Se gjerne Folkeopplysningen-programmet om kiropraktorer, de snakker mer om akkurat det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Om KISS/KIDD er diagnoser som reelt sett finnes eller ikke, skal ikke jeg uttale meg om, men at noen barn/babyer kan slite med låsninger og spenninger i kroppen som gjør at de har vondt, det tviler jeg ikke på. Vi voksne kan jo det, og hvorfor skulle ikke en baby kunne slite med det samme?

Jeg sier meg ikke enig i at kiropraktorer er humbug. Hadde det vært humbug og uten effekt, så hadde det neppe vært en del av Rikstrygdeverket. At alle ikke har effekt av behandlingen er en annen sak. Noen har plager som ikke lar seg behandle og andre har plager som krever like mye tøying som knekking og dermed egner seg bedre hos f.eks manuellterapeuter.

Se folkeopplysningen. Der tar de opp akuratt hvordan kiropraktikk som det humbug-yrket det er ble godkjent. Det var en mildt sagt snål opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er sant. Men nettopp dette er blitt bedret for mange år siden da det ble bestemt at rimeligste alternativ skal velges når det er mulighet for det. Til og med min mann som er alvorlig kreftsyk må ta det morfinpreparatet som apoteket anser som det rimeligste istedet for det merket som legen skriver i resepten.

Det vil nødvendigvis alltid være relasjoner mellom endel leger og legemiddelindustrien, da industrien er avhengig av pasienter og oppfølging av lege for utprøving av nye legemidler.

Vil bare si at man MÅ ikke ta det de tilbyr i stede. Det velger nan selv.

Jeg har flere ganger sagt nei, og at jeg vil ha det legen har skrevet ut side jeg fort kan reagere på visse stoffer i f.eks antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Vil bare si at man MÅ ikke ta det de tilbyr i stede. Det velger nan selv.

Jeg har flere ganger sagt nei, og at jeg vil ha det legen har skrevet ut side jeg fort kan reagere på visse stoffer i f.eks antibiotika.

Det er jeg klar over - men vi velger det som apoteket foreslår selvom det i vårt tilfelle dreier seg om alvorlig og uhelbredelig sykdom.

Når alt kommer til alt så er det jo i alles interesse å være med på å spare penger der man kan. Og så lenge det finnes tilsvarende produkter til en langt lavere pris så ser jeg ikke vitsen med å velge det dyreste.

Er man allergisk mot virkestoffer i den foreslåtte medisinen så er det selvsagt noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...