Gå til innhold

KISS og KIDD finnes ikke, og kiropraktoryrket er en bløff


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Gjest FuturePrimitive

Sjansen for at jeg tråkker inn i et ormebol nå er jo overhengende, men sønnen vår har forsåvidt vært et litt "vanskelig" barn når det kommer til søvn. Han sliter litt med å finne den, og han kan også våkne opp midt på natta å skrike - lenge, i blandt.

Har lest endel om KISS og KIDD, men fikk jo virkelig en reality check da jeg så folkeopplysningen på NRK. At kiropraktikk er en fullstendig tullete utdanning med null rot i vitenskap visste jeg forsåvidt, men at KISS og KIDD ikke er noen annerkjent diagnose, og at det hersker enorm tvil om at det i det hele tatt eksisterer visste jeg IKKE.

Jeg synes det er litt rart at jeg aldri har lest et eneste kritisk svar når emnet har blitt tatt opp her inne..hva tenker dere om det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjansen for at jeg tråkker inn i et ormebol nå er jo overhengende, men sønnen vår har forsåvidt vært et litt "vanskelig" barn når det kommer til søvn. Han sliter litt med å finne den, og han kan også våkne opp midt på natta å skrike - lenge, i blandt.

Har lest endel om KISS og KIDD, men fikk jo virkelig en reality check da jeg så folkeopplysningen på NRK. At kiropraktikk er en fullstendig tullete utdanning med null rot i vitenskap visste jeg forsåvidt, men at KISS og KIDD ikke er noen annerkjent diagnose, og at det hersker enorm tvil om at det i det hele tatt eksisterer visste jeg IKKE.

Jeg synes det er litt rart at jeg aldri har lest et eneste kritisk svar når emnet har blitt tatt opp her inne..hva tenker dere om det?

Det har vel sammenheng med hvem som svarer, og på hva? Jeg vet i alle fall at jeg har skrevet om mine erfaringer med blant annet både kiropraktor og manuell terapeut tilknyttet mitt barn med kolikk og søvnproblemer i andre tråder. Jeg har da alltid orientert om at behandlingene var uten effekt for vår del. Men er man desperat nok prøver man det meste.

Det skal for øvrig ikke mye googling til før man ser at KISS og KID er omdiskutert. Når det er sagt brukte verken kiropraktoren eller manuellterapeuten vi benyttet disse diagnosene, en av dem tok faktisk direkte avstand til disse diagnosene.

Anonymous poster hash: f2e61...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er en av de som er kritisk til hele kiropraktorstanden, og SÆRLIG når det gjelder behandling av spedbarn. Jeg pleier likevel ikke å gå inn i disse trådene og være surmaga skeptiker rett og slett fordi det er så voldsom entusiasme og anekdote-bonanza at det blir som å prøve å rive en murvegg ved å kaste vassen havregrøt på den. Tror vel jeg har linka til Tjomlid/Saksynt et par ganger i tråder hvor noen spør direkte om det har noe for seg. Ellers gidder jeg sjelden, blir bare frustrert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, min datter hadde KISS, og det var ikke til å ta feil av, hun var jo bøyd som en banan og kunne ikke rette seg ut eller snu seg. Etter behandling av manuellterapeut ble hun bra! Så jeg trenger ikke noen til å fortelle meg at hun hadde det eller ei :) Manuellterapeuten hennes var også skeptisk til å kalle det KISS, men som hun sa: din datter har alvorlige låsninger, og hvis disse låsningene kalles KISS på folkemunne, ja, så er det det hun har...

Endret av NovaFlare
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt hverken KISS eller KIDD som uttrykk for noe som helst, så det vet jeg ikke hva er.

Men jeg vet at folk som kommer til kiropraktor med smerter som gjør at de omtrent ikke kan bevege seg normalt, går ut igjen derfra uten de samme smertene og at folk får det bedre.

Så at leger ønsker å si dette er en bløff, det får legene si hva de vil om.

Leddene henger seg opp, jeg får hjelp med et knekk, jeg blir bra i lange tider. Har opplevd dette flere ganger, selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det legen har å gi deg er en tablett og den vil legemiddelindustrien veldig gjerne at apoteket skal selge til deg. Leger og sykehus får provisjon for å velge bestemte typer framfor andre.

Derfor er det selvsagt ut over enhver tvil at leger heller vil gi pasienten resepter på Paralgin Forte, enn å si at kiropraktoren har noe å bidra med, som gjør at vanskene kan løses ved en eller to behandlinger, uten en eneste pille...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det legen har å gi deg er en tablett og den vil legemiddelindustrien veldig gjerne at apoteket skal selge til deg. Leger og sykehus får provisjon for å velge bestemte typer framfor andre.

Derfor er det selvsagt ut over enhver tvil at leger heller vil gi pasienten resepter på Paralgin Forte, enn å si at kiropraktoren har noe å bidra med, som gjør at vanskene kan løses ved en eller to behandlinger, uten en eneste pille...

Pisspreik.

Man tyr ikke til medikamentelle løsninger hvis problemet kan løses på annen måte.

Det finnes ikke nonen slik provisjon som du beskriver.

Anonymous poster hash: cd15d...db2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pisspreik.

Man tyr ikke til medikamentelle løsninger hvis problemet kan løses på annen måte.

Det finnes ikke nonen slik provisjon som du beskriver.

Anonymous poster hash: cd15d...db2

Jo,det fins.

Og jo, legen sier man skal ta smertestillende og leve med det.

Jeg ble bra av en konsultasjon til kiropraktor etter tre måneder med tabletter fra fastlegen.

Fastlegen sa kiropraktikk var svindel...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan si hva de vil. Det som hjalp oss fra en dag til den neste var kiropraktorbehandling. Jeg forstår ikke hvorfor dette ikke blir anerkjent. Utdannelsen er lang. Hun vi gikk til hadde også noen år videreutdanning innen barn etter en "vanlig" mastergrad. Det var min manuellterapeut som anbefalte henne. Og på små barn gjør manuellterapeuter og kiropraktorer det samme.

Om KISS/KIDD er en reell diagnose kan nok diskuteres, men at mange barn faller under der, det er det vel ingen tvil om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,det fins.

Og jo, legen sier man skal ta smertestillende og leve med det.

Jeg ble bra av en konsultasjon til kiropraktor etter tre måneder med tabletter fra fastlegen.

Fastlegen sa kiropraktikk var svindel...

Hvordan har du fått vite om denne hemmelige provisjonsordningen som du mener leger har?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,det fins.

Og jo, legen sier man skal ta smertestillende og leve med det.

Jeg ble bra av en konsultasjon til kiropraktor etter tre måneder med tabletter fra fastlegen.

Fastlegen sa kiropraktikk var svindel...

Den type provisjoner du beskriver er straffbare.

Man intervenerer ikke med medikamenter om det finnes en god ikke-medikamentell løsning. Kiropraktikk er ikke en slik løsning, fordi den ikke kan dokumenteres på tilfredsstillende måte, og fordi den har en uvitenskapelig grunnfilosofi. De færreste kjenner til hvor skummel kiropraktisk sykdomslære egentlig er, og de færreste norske kiropraktorer tør å si noe om det. De er flinke til å frisette muskler og ledd mekanisk - men noen egentlig behandling er det ikke i akademisk og klinisk forstand.

Anonymous poster hash: cd15d...db2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,det fins.

Og jo, legen sier man skal ta smertestillende og leve med det.

Jeg ble bra av en konsultasjon til kiropraktor etter tre måneder med tabletter fra fastlegen.

Fastlegen sa kiropraktikk var svindel...

Eh nei. Legene får ikke provisjon for å skrive ut legemidler. Der i mot oppfordres det til å skrive ut mindre, for staten subsidierer store deler av medisinene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kompetanse til å argumentere verken for eller mot disse diagnosene. Men det hender jeg har brent etter å fortelle entusiastiske venninner at det faktisk er helt normalt at babyer gråter, uten noen årsak! Det virker som om det er veldig viktig for mange å finne en grunn, det være seg KISS, mat-allergi, intoleranse, kolikk (også når babyen strengt tatt faller utenfor definisjonen). For noen er dette helt sikkert reelt, men jeg ser at mange famler i blinde og er klare for å sette en hvilken som helst diagnostisk merkelapp på barnet, i stedet for å godta at det er normalt med litt gråt og det går over med tiden.

Anonymous poster hash: 95ffb...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en tass med kolikk og det var ikke måte på hvor mange oppfordringer vi fikk om kiropraktor.

De fikk passet sitt påskrevet, alle sammen. Kynisk utnyttelse av desperate foreldre er det det er!

(For vår del hjalp bæresjal for å holde rolig og tid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så folkeopplysningsprogrammet og syns det var veldig interessant.

Jeg forstår godt at foreldre tar med barna sine til kiropraktor når ungen har grått i et par måneder, og at det aller meste prøves ut. Jeg hadde sikkert også prøvd ut det meste.

Det var vel i 87/89 at kiropraktorer ble autorisert, var det ikke? I Sverige er naprapater autorisert helsepersonell, men her blir de ansett som kvakksalveri ettersom det ikke er autorisert her. Det er interessant å se hvor mye denne autorisasjonen har å si for folks tillitt, og at folk som er veldig positive til kiroprakti er veldig negative til naprapater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine venninner har hatt barn som gråt døyne rundt, var urolige og alle ble helt fine etter noen behandlinger.

Den ene var nesten 2år, og hadde fortsatt ikke begynt å gå. Han sto, men det var tydelig at noe plaget han fra å gå. Han ble kjempe sint vist man prøvde å gå med han.

De var på en behandling, og mens de satt å pratet etter behandlingen slipper gutten seg å tar sine første steg alene.

Alle var skeptiske til behandling, og ventet lenge. Men de er også alle enige om at vist nestemann får noen plager så drar de alle til behandling før.

Husker ikke om det var Kiss eller Kidd de fikk beskjed at de hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, for å veie opp så vet jeg om mange som har opplevd en forverring etter at ungen ble tatt med til manuellterapaut eller kiropraktor!

Anonymous poster hash: 6d87a...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det legen har å gi deg er en tablett og den vil legemiddelindustrien veldig gjerne at apoteket skal selge til deg. Leger og sykehus får provisjon for å velge bestemte typer framfor andre.

Derfor er det selvsagt ut over enhver tvil at leger heller vil gi pasienten resepter på Paralgin Forte, enn å si at kiropraktoren har noe å bidra med, som gjør at vanskene kan løses ved en eller to behandlinger, uten en eneste pille...

Tja..ikke helt uenig, men kiropraktikk har INGEN vitenskapelig hold. Man kan ikke "knekke" opp ryggsøylen. Da dør man. Det er godt mulig de kan rette opp i låsninger, men låsningene kommer tilbake.

Det som ble sagt i programmet, som jeg synes var fornuftig var dette

1. Foreldrene oppdager at ungen ikke sover

2. Det går ganske lang tid og de prøver alt mulig før de går til terapeut

3. Behandlingen virker

Men det som egentlig skjer er at det tar såpass lang tid fra "sykdommen" (KISS) bryter ut til foreldrene oppsøker hjelp, at sykdommen likevel er på topp, eller har passert toppen, slik at ungen antakelig hadde begynt å bli bedre uansett. Så er det placebo-effekt for foreldrene (Han virker bedre ikke sant?).

I hvert fall, om du leser om kiropraktikk, så er det ingen forskjell fra det og f.eks healing eller krystaller eller whatnot. Finnes ingen hold i vitenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Jeg så folkeopplysningsprogrammet og syns det var veldig interessant.

Jeg forstår godt at foreldre tar med barna sine til kiropraktor når ungen har grått i et par måneder, og at det aller meste prøves ut. Jeg hadde sikkert også prøvd ut det meste.

Det var vel i 87/89 at kiropraktorer ble autorisert, var det ikke? I Sverige er naprapater autorisert helsepersonell, men her blir de ansett som kvakksalveri ettersom det ikke er autorisert her. Det er interessant å se hvor mye denne autorisasjonen har å si for folks tillitt, og at folk som er veldig positive til kiroprakti er veldig negative til naprapater.

Jo, nettop. Men sykdommen varer jo bare noen mnd (max 3-4), og når man da venter en stund med å dra til behandling så hadde sykdommen kanskje blitt bedre omtrent da uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hunden vår til kiropraktor pga et forskningsprosjekt, altså de skulle se om rasen fikk mindre av feks HD og noe mer som jeg ikke husker. Hunden gikk da i behandlinger hver måned i ett år. Og når vi da tok røntgen så var hunden fri for alt.

Og ikke en av de hundene denne dama behandlet det året har noen gang fått det.

Så jeg må innrømme at jeg ble veldig overasket, og jeg klarer ikke helt og tenke at det er tilfeldig da denne rasen sjeldent er fri for alt.

Anonymous poster hash: 49cc4...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...