Gå til innhold

sliter med ammingen,vurderer å gi opp.. :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det høres ut som en helt normal, nyfødt baby :) Både med hyppig amming (jeg tror jeg ammet 20 ganger i døgnet eller mer de første fem-seks ukene), lite søvn og alt det andre.

Jeg hadde også kuttet nan og heller gitt det litt tid for melka å stabilisere seg.

Når babyen blir lagt for å sove, ligger hun for seg selv? Mine har aldri gjort det, men kunne sove lenge oppå en av oss. Da kan jo du også ta deg en hvil og to på dagtid. Win-win :) Eller trilletur. Dere kan trygt ta baby med ut på tur nå. Frisk luft er sunt og godt for alle!

Lykke til!

PS: Samsoving var et must her på natta. Da slapp jeg å våkne under nattmatingen. Bare slengte ut puppen ;)

Endret av LilleBallerina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holdt på å gi opp selv jeg. Amming var noe herk og babyen slet med å få tak i puppen, og slapp eller sovna fort. Kunne bruke en time på ammingen selv om hun bare sugde 5-10min på hvert bryst. Nå går det mye bedre! Hun er nå fire uker, våkner opp selv til hvert måltid og tar puppen mye lettere! De første ukene gjorde det også grusomt vondt, men nå går det helt fint. Skjønner at det frister å gi opp, men du burde prøve litt til! Morsmelk er mye mer næringsrik enn erstatning og gud så greit å alltid ha mat tilgjengelig;)

Kanskje helsestasjonen eller ammepoliklinikken har noen gode råd til deg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ønske å gi opp amming etter kun en uke er ganske utålmodig, synes jeg. Det tar tid å få skikkelig tak på det, både for mor og barn, og det er slett ikke gjort på en uke. Som flere andre sier, så bør du kutte ut MME til melka stabiliserer seg, og dere får litt mer teken på det. Det er slitsomt i begynnelsen, det er helt normalt, men jeg ville prøvd en stund til, hvis jeg var deg. Morsmelk er best for barnet, og absolutt mest lettvint når man får det skikkelig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er særlig om natta det er viktig å amme mtp melkeproduksjonen, så hvis du gir mme må du pumpe i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at barnet bare sover noen timer om gangen, det er vanlig at barnet vil die hyppig og det er helt vanlig med såre brystvorter. MEN såre brystvorter kan skyldes feil sugetak, trøske osv. Det er verdt å få noen til å se på ammingen om barnet suger riktig. La de lufttørke etter at du har ammet og smør med Purelan. Ellers, prøv å kutt ut MME en periode, det høres som babyen har "økedøgn", noe de gjør for å få opp melkeproduksjonen hos deg. La babyen få suge så lenge som den vil, bytt heller bryst oftere.

Lykke til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok at hun er sulten, ja.

Om du ikke ønsker amme trenger du ikke det, og morsmelk er ikke best helsemessig i nevneverdig forstand i Norge.

Men - det krever utrolig mye arbeid også med mme bare så du er klar over det. Den tiden du slipper bruke på hyppig amming vil jeg si du tar igjen med forbereding/sterilisering etc av mme.

Jeg gav kun mme, og det var ikke rent lite tid til å gjøre annet enn akkurat de tingene du beskriver. Mate, stelle, bære, mate igjen - osv. Ved 1 uke mener jeg man skal mate annenhver time ca, så etterhvert senkes det til hver 3. time - og mellom der skal man koke/sterilisere/vaske i tillegg til det andre.

Om du ønsker amme så er dette hva som kreves i starten for mange - det tar endel tid før det stabiliseres, og mange sitter klistret med babyen på seg hele tiden.

Sålenge babyen legger normalt på seg så trenger hun ikke mme i tillegg, og det kan du sjekke hyppig på helsestasjonen.

Men - det er et valg du tar, og som sagt har babyen det fint uansett - vær bare klar over at mme også krever endel tid.

Du kan også se det an en uke eller to til(eller flere), og så bestemme deg da - dette er ikke en avgjørelse som må tas her og nå om du er usikker.

Skjønner godt det er frustrerende at hun hele tiden viser tegn til sult, og at det er veldig slitsomt.

Har du forsøkt å ringe en av ammehjelpens frivillige? De har veldig mye bra kunnskap og gode råd - så kan du tenke litt på saken på egenhånd etter du har fått råd og prøvd litt?

Det er aldri enkelt å ta dette valget. Been there, done that.

Jeg fikk i gang melkeproduksjonen ved fødsel, men baby hadde sugeproblemer, og laget en stor rift i brystvorten. Jeg maktet derfor ikke å la han suge på dette brystet. Det andre brystet klarte han ikke å suge på, han fikk ikke tak i knoppen. Mitt ønske før fødsel, og for så vidt etterpå, var at jeg skulle amme han.

Så mens jeg hadde det såret på brystvorten, og han ikke klarte suge på det andre, så gav vi han melk via kopp/sprøyte. Dette for ikke å ødelegge sugeevnen hans. Jeg klarte å pumpe meg, og melkemengden økte. Jeg prøvde etterhvert med skjold, men etter 2-3 minutter var det så jævla vondt, så måtte rive babyen bort. Og når jeg skulle prøve å få han til å suge, så ble han illsindt, og hylskreik. Han skjønte at han var ved puppen, men han fikk det ikke til. Å være nybakt mor, er ikke enkelt med alle de hormoner som raser i kroppen. Jeg synes det var helt grusomt å se babyen sin gråte, og det beveget meg emosjonelt. Så jeg klarte ikke å la han prøve så mye om gangen, før jeg måtte ta han bort sånn at han sluttet å gråte ( kanskje jeg er svak, og burde dritt i at han bæljet. Men i mine øyner har jeg store problemer med å la barnet gråte).

Jeg pumpet meg, og vi matet han som før, med sprøyte/kopp. Fikk brystbetennelse, og melkeproduksjonen gikk litt ned. Måtte da begynne å suplere med litt nan. Og da begynte vi å gi han med flaske (selv om vi var advart om dette mht sugeteknikk, ect).

For å gjøre historien kort. Han fikk frem til han var 4-5 uker morsmelk, kombinert med nan. Andelen morsmelk han fikk ble mindre og mindre. Nå får han bare nan. Og jeg vil si at det åpnet seg en ny verden for meg, etter at jeg begynte med bare nan og sluttet å pumpe meg.

For meg så er dette med flasker ingen big deal. Gjør man det til en rutine, er det ikke mye arbeid.

Jeg skrur flasken fra hverandre og vasker flasken etter hvert måltid. Det tar maks 2 minutter. Setter den så opp i ei gryte. Sånn gjør jeg med alle flasker helt til jeg ikke har flere flasker igjen. Så fyller jeg opp i vann i gryten, og koker opp og den koker i 5 minutter.

Til selve måltidsforberedelsene, så koker jeg opp mye vann og lar det kjøle seg ned. Fyller så dette avkjølte vannet på en termos. Når baby skal ha mat, trykker jeg bare på vannkokeren og koker opp vann. Tar 1 minutt. Mikser så kaldt og kokt vann i riktig temperatur. Vips, klar til å spise.

For min del har livet som mamma blitt helt annerledes etter jeg gikk over til flaske og MME. Og nå føler jeg faktisk at jeg har mye energi, og har begynt å kose meg som mamma. Jeg kan nå faktisk komme meg ut av huset og ikke bare sitte å stirre i veggen, i og med at det går 3-4 timer mellom hver gang baby skal ha mat. Jeg tror sjansen for at jeg hadde fått en depresjon hadde vært stor, dersom jeg skulle ha fortsatt med å prøve å få til ammingen og pumpet meg halvt ihjel.

Nå skal jeg ikke fronte at du skal gi opp ammingen! Jeg skulle gjerne ha ammet, om ting hadde vært litt mer enkelt. Men nå når ammingen først gikk skeis, og jeg har kastet inn håndkledet, så må jeg si meg fornøyd med situasjonen som nå har oppstått. Fordelen er også at pappaen kan bistå med å avlaste mor mer, som for meg var gull:-)

For å avlaste de såre brystene dine, så kan du kanskje prøve å amme ett par ganger for dagen, og pumpe ut litt slik at du har til neste måltid. Få far til å hjelpe til med stell og kos med baby, sånn att du får pumpet deg.

Anonymous poster hash: 4f241...513

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AllisHagtorn

Det er aldri enkelt å ta dette valget. Been there, done that.

Jeg fikk i gang melkeproduksjonen ved fødsel, men baby hadde sugeproblemer, og laget en stor rift i brystvorten. Jeg maktet derfor ikke å la han suge på dette brystet. Det andre brystet klarte han ikke å suge på, han fikk ikke tak i knoppen. Mitt ønske før fødsel, og for så vidt etterpå, var at jeg skulle amme han.

Så mens jeg hadde det såret på brystvorten, og han ikke klarte suge på det andre, så gav vi han melk via kopp/sprøyte. Dette for ikke å ødelegge sugeevnen hans. Jeg klarte å pumpe meg, og melkemengden økte. Jeg prøvde etterhvert med skjold, men etter 2-3 minutter var det så jævla vondt, så måtte rive babyen bort. Og når jeg skulle prøve å få han til å suge, så ble han illsindt, og hylskreik. Han skjønte at han var ved puppen, men han fikk det ikke til. Å være nybakt mor, er ikke enkelt med alle de hormoner som raser i kroppen. Jeg synes det var helt grusomt å se babyen sin gråte, og det beveget meg emosjonelt. Så jeg klarte ikke å la han prøve så mye om gangen, før jeg måtte ta han bort sånn at han sluttet å gråte ( kanskje jeg er svak, og burde dritt i at han bæljet. Men i mine øyner har jeg store problemer med å la barnet gråte).

Jeg pumpet meg, og vi matet han som før, med sprøyte/kopp. Fikk brystbetennelse, og melkeproduksjonen gikk litt ned. Måtte da begynne å suplere med litt nan. Og da begynte vi å gi han med flaske (selv om vi var advart om dette mht sugeteknikk, ect).

For å gjøre historien kort. Han fikk frem til han var 4-5 uker morsmelk, kombinert med nan. Andelen morsmelk han fikk ble mindre og mindre. Nå får han bare nan. Og jeg vil si at det åpnet seg en ny verden for meg, etter at jeg begynte med bare nan og sluttet å pumpe meg.

For meg så er dette med flasker ingen big deal. Gjør man det til en rutine, er det ikke mye arbeid.

Jeg skrur flasken fra hverandre og vasker flasken etter hvert måltid. Det tar maks 2 minutter. Setter den så opp i ei gryte. Sånn gjør jeg med alle flasker helt til jeg ikke har flere flasker igjen. Så fyller jeg opp i vann i gryten, og koker opp og den koker i 5 minutter.

Til selve måltidsforberedelsene, så koker jeg opp mye vann og lar det kjøle seg ned. Fyller så dette avkjølte vannet på en termos. Når baby skal ha mat, trykker jeg bare på vannkokeren og koker opp vann. Tar 1 minutt. Mikser så kaldt og kokt vann i riktig temperatur. Vips, klar til å spise.

For min del har livet som mamma blitt helt annerledes etter jeg gikk over til flaske og MME. Og nå føler jeg faktisk at jeg har mye energi, og har begynt å kose meg som mamma. Jeg kan nå faktisk komme meg ut av huset og ikke bare sitte å stirre i veggen, i og med at det går 3-4 timer mellom hver gang baby skal ha mat. Jeg tror sjansen for at jeg hadde fått en depresjon hadde vært stor, dersom jeg skulle ha fortsatt med å prøve å få til ammingen og pumpet meg halvt ihjel.

Nå skal jeg ikke fronte at du skal gi opp ammingen! Jeg skulle gjerne ha ammet, om ting hadde vært litt mer enkelt. Men nå når ammingen først gikk skeis, og jeg har kastet inn håndkledet, så må jeg si meg fornøyd med situasjonen som nå har oppstått. Fordelen er også at pappaen kan bistå med å avlaste mor mer, som for meg var gull:-)

For å avlaste de såre brystene dine, så kan du kanskje prøve å amme ett par ganger for dagen, og pumpe ut litt slik at du har til neste måltid. Få far til å hjelpe til med stell og kos med baby, sånn att du får pumpet deg.

Anonymous poster hash: 4f241...513

Bare angående tilbereding av vann; jeg vet ikke helt om du mente det slik- men man skal ikke la vann ligge i vannkokeren.

Vann skal kokes, og kan stå i kjøleskap i 1 døgn.

Termos regnes ikke som trygt over flere timer, derfor anbefaler man å lage ferskt også på natten(ikke kaldt vann i termos).

Tåler ungen Nan eller hipp har man jo og ferdigpakker, men flasken må jo uansett varmes.

Vi brukte Dr Brownpga luft i magen til ungen, og brukte omlag 2 timer tilsammen hver dag på sterilisering/vasking.

Mam sine flasker er mye enklere siden de kan puttes i mikro uten pose etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn måtte begynne med MME ved 3 uker, etter at jeg fikk depresjon av at ammingen ikke fungerte.

Jeg følte INGEN kobling til mitt eget barn, og det var mørke, tunge tanker.

Jeg prøvde virkelig alt, døgnet rundt, hadde ammehjelp på besøk for å sjekke tak/ammeposisjoner +++.

Tok endelig avgjørelsen siden jeg ønsket å ha gode følelser angående mitt barn, å ikke skulle tenke tilbake på de første ukene som forferdelige senere. Jeg har fremdeles vondt av det, og merker jeg blir våt i øynene av å tenke på at jeg følte det sånn, men at ammepresset var så sterkt.

TS; du gjør hva du føler. Da jeg begynte med MME kom mammafølelsen og jeg var så avslappet og koste meg så mye med barnet. Det var som et annet liv. kjøp nok flasker slik at du ikke må koke konstant. Jeg hadde vel 12-15 Dr Browns-flasker på det meste :)

Lykke til! Ikke la et forum bestemme.



Anonymous poster hash: 15b96...4e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du velger skal jeg ikke legge meg borti. MME eller amming får være opp til hver enkelt.

Men helt ærlig: babyen er ÉN uke gammel! Selv om noe kanskje virker bedre akkurat nå med NAN, så kan du fortsatt treffe på mange utfordringer både med amming og flasking i laaang tid fremover. Det er ganske mye som skal skje hos deg med melkeproduksjon, og det er på ingen måte stabilisert etter bare en uke. Baby har kun vært ute av magen i en kort, kort periode og lærer seg å spise, kjenner sult, trenger kos og nærhet osv. Du er fortsatt i barsel, og sikkert full av hormoner ennå. Dette er ikke det rette tidspunktet til å kunkludere med noe som helst.

Anbefaler deg uansett å lese denne: http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Selv om du velger å amme, delamme eller kun gi flaske er det viktige ting som kommer frem her, om sult og sugerefleks osv.



Anonymous poster hash: 6b8b3...d64
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt greit å ikke amme - det viktigste er hva du ønsker og er motivert for. Om det blir ødeleggende for deg psykisk, så kan det være bedre å slutte. Men, om du egentlig ønsker å amme, så prøv å ikke ta sorgene på forskudd. Mye kan endre seg på bare en uke eller to. Antakelig er du fortsatt sliten etter fødselen nå også.

Jeg håper pappaen avlaster deg? Kan han trille en tur på dagen, så du får sove? Selv om det bare er en time, er det bedre enn ingenting. Eller klarer du å sove sammen med babyen i senga mellom ammingene på dagtid? Kun til du har hentet deg mer inn?

Det er en rar følelse av at tiden på en måte går sakte i starten, og hvis man har slitt med noe i noen dager, kan det føles som en evighet. Men prøv å ikke la deg overmanne av følelsen av at "det kommer aldri til å gå over". Nyfødte endrer behov og du blir tryggere i morsrollen.

Ikke føl deg presset til å amme om du virkelig ikke ønsker, men om du egentlig vil, anbefaler jeg deg å prøve litt til framfor at du i ettertid skal angre på at du ikke prøvde et par uker til.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

legg bort nan og legg til ungen ofte på brystet.

ta deg en kopp te eller en riskjeks og sett på tven og SLAPP AV! Virker som du stresser veldig mye og det går ut over melka.

Jeg lurer litt på hvorfor du ikke vekker barnet når barnet får bryst? Jeg la til barnet mitt på begge sider hver gang jeg ammet, og sovnet barnet så vekket jeg barnet for å bli ferdig med måltidet. Innimellom på økedager hang hun i puppen konstant, men disse dagene går over.

Overrasker meg veldig at du lar barnet ditt sove ved brystet når hun ikke er ferdig... da blir det til at hun vil ha pupp hele tiden fordi hun kun spiser nok til å holde seg mett i noen minutter.



Anonymous poster hash: 1d1b5...e6a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at barnet bare sover noen timer om gangen, det er vanlig at barnet vil die hyppig og det er helt vanlig med såre brystvorter. MEN såre brystvorter kan skyldes feil sugetak, trøske osv. Det er verdt å få noen til å se på ammingen om barnet suger riktig. La de lufttørke etter at du har ammet og smør med Purelan. Ellers, prøv å kutt ut MME en periode, det høres som babyen har "økedøgn", noe de gjør for å få opp melkeproduksjonen hos deg. La babyen få suge så lenge som den vil, bytt heller bryst oftere.

Lykke til :)

Du kan også klemme ut litt egen melk og la det størkne inn på brystvorta, det anbefaler de å gjøre (naturen ordner opp ting).

Anonymous poster hash: 1d1b5...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste ab. Det er ikke sikkert ts lar babyen sovne med vilje. Min eldste var så trøtt når han spiste, fordi han sov alt for få timer i døgnet. Så mange ganger var han nesten umulig å holde ordentlig våken under spising, selv om jeg prøvde alle triksene. Et herlig paradoks - han kunne være i koma når han faktisk skulle spise, men sov kun korte lurer for øvrig, dag som natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til siste ab. Det er ikke sikkert ts lar babyen sovne med vilje. Min eldste var så trøtt når han spiste, fordi han sov alt for få timer i døgnet. Så mange ganger var han nesten umulig å holde ordentlig våken under spising, selv om jeg prøvde alle triksene. Et herlig paradoks - han kunne være i koma når han faktisk skulle spise, men sov kun korte lurer for øvrig, dag som natt.

Jeg har et par venninner som ikke vil vekke babyen sin for å amme ferdig- så derfor jeg ville nevne det. :)

De sliter med akkurat samme som TS og jeg synes det er rart. Ene av dem tror jeg ammer litt mer når jeg ikke er på besøk og at hun ikke vil være "slem" når jeg er til stede, men de 3 andre klager over samme greia ofte.

Er det som du sier slik at de går i koma ved puppen kan jeg skjønne det, men nå får vi høre med TS om hun er redd for å våkne eller om hun har et komabarn. :)

Barnet mitt sovnet jo også, men en brå lyd eller grafsing på magen eller blås så våknet barnet nok til å kunne spise ferdig. :)

Anonymous poster hash: 1d1b5...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Hun sover 2-3timer i strekk når hun får mme. Ike av morsmelken, sa våkner hun etter halvtime, MAKS 1time, og er sulten igjen.

Nei, hun liker ikke smokk.

Ville jeg sluttet, så hadde jeg gjort det. Poenget med dene tråden er å se hvor "normalt" dette er, og ifølge de fleste er jo dette normalt. Dermed trenger jeg jo ikke å bekymre meg for om jrg har gjort noe forferdelig galt, siden hun tydeligvis blir fornøyd med mme men ikke morsmelken. Men som noen her har skrevet så er morsmelken lettere fordøyelig, kanskje derfor hun blir fortere sulten..mener jeg også har lest dette på gravid boka. Uansett, jeg får bare holde ut og prøve å legge henne kl 21 istedenfor, og gi mme iløpet av natten slik at både mor og barn får nok søvn til å takle "ammepresset" neste dag. For det er sant som de fleste sier, det er ikke bra å ha en sliten mor.jeg har jo da ingen energi til overs til henne hvis det fortsetter sånn.

Anonymous poster hash: a6a18...e45

Det er veldig få babyer som liker smokk allerede første gangen den blir puttet inn, men man må nesten bare prøve og prøve, og til slutt så sitter den. :)

Har du prøvd å amme på samme bryst to ganger på rad? Den fete melken (som metter lenge) er den siste som kommer, og dersom barnet har blitt mett før denne kommer, så vil det ikke være spesielt mett lenge. Da kan det være en stor fordel å fortsette på det samme brystet på neste mating.

Jeg synes du skal prøve å senke skuldrene dine litt, jeg. Det er slitsomt med en nyfødt baby i hus, og spesielt når det er førstemann. Ikke stress med f.eks leggerutiner osv enda (som f.eks at dere legger babyen kl 19), men ta ting litt mer som de kommer, slik at du slipper å stresse så fælt. En baby har nemlig ingen klokke, og vet ikke hvor lenge den har sovet eller hvor lenge siden det var den spiste sist. Jeg vet dette er lettere sagt enn gjort, men det tar en god del lenger tid enn en uke før man får hodet over vannet og slutter å være sliten. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å prøve å godta situasjonen som den er nå. Det vil si, ikke forvent at du skal få noe overskudd og orke noe som helst, egentlig ;) De første ukene er alt unntakstilstand, både når det gjelder amming/mating, søvn og så videre. Ikke prøv å legge for natten kl. 19 - det er for tidlig for de fleste babyer som er så små. Jeg prøvde ikke å legge min før omtrent kl. 23 den første tiden, det var det ingen vits i. Kveldene er typisk urolige for de fleste babyer, med mye amming, så å legge da er fåfengt. Bare godta at det er sånn for en periode, rigg deg til med lesestoff, TV eller nett, samt drikke og noe å spise.

Dette kommer til å stabilisere seg om en måned eller to, enten du velger amming eller MME. Men personlig erfaring gjør at jeg anbefaler deg å prøve amming litt til, gi det en måneds tid (og prøv å ikke supplere så ofte med MME). Er det fortsatt like vanskelig, er MME et fullgodt alternativ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei

Babyen min er 1uke gammel i dag, og jeg opplever fortsatt problemer med ammingen. Etter dag4 fikk jeg betydelig mye mer melk, det kan bare renne over uten at babyen suger på den. Probelemet er at jeg vet ikke om jeg har nok melk, tross at det renner over. Eller ligger problemet i at babyen ikke vil suge fra brystet? Jeg kan fortelle litt om mine rutiner for at det blir lettere å forstå:

Alternativ 1

Om morgenen pleier hun å våkne kl.7 og vil ha mat. Jeg ammer,hun vil ha bryst i ca 15min (den ene) før hun dupper av igjen. Vi steller henne og hun våkner og vi ammer igjen på den andre brystet og hun sovner etter 5min. Da sover hun i ca 30min og våkner og er sulten.

Sånn går resten av dagen når jeg ammer. Hun våkner, og jeg ammer, og hun sovner etter kvarter ca og vi vekker henne og hun suger og sovner igjen etter 5min, og sover i kanskje halvtime, MAKS 1time og våkner av sult.

Dette er slitsomt spesielt om natten da vi vil gjerne få sove flere timer i strekk, noe hun ikke gjør. Hun sover jo litt lenger om natten, ca 2timer i strekk. Slik kan det se ut en natt med amming: vi legger henne kl 19, etter amming på begge bryst og prøver ca 15min på hver, eller til hun er lei og sovner. Ca kl 21 såkner hun og vil ha mat. Gjenter det samme. Ca kl 00 våkner hun igjen og vil ha mat og det samme igjen. Sånn går det hver 2.time helt til hun det er morgenen og vi begynner på en ny runde.

Når hun suger så suger hun ikke så effektivt, tross at jeg har fått hjelp på barsel poliklinikk og de sier jeg har gjort alt riktig. At jeg må stelle henne for å vekke henne for å spise hvis hun sovner. Hun suger i 5-6tak og glipper for pause i 5-6tak, til jeg må massere henne på nakken eller rubbe henne i ansiktet for å få i gang sugerefleksen. Slik sitter jeg hele tiden når jeg ammer henne.

Alternativ 2:

Alternativ 2 pleier jeg å innføre etter en slitsom dag med alternativ 1.

På morgenen er jeg sliten men ammer fortsatt når hun våkner kl 7. og igjen ammer jeg henne kl9. Rundt kl 12.00 gir jeg henne NAN istedenfor morsmelk (60ml). NÅ sover hun godt, i ca 3timer, og jeg må vekke henne for en ny runde med amming. Og igjen er hun sulten etter halvtime. Slik fortsetter det frem til kvelden. Kl 00 gir vi henne NAN istedenfor morsmelk, og hun sovner i ca 3-4 timer og kl er da ca 4 om morgenen (etter vi har gitt nan og stelt), hun får en ny runde NAN og sover til helt ca 8 om morgenen.

I de gangene jeg gir NAN, ammer jeg henne alltid først. Det er den vanlige rutinen med amming og vekking og hun sovner. Men når hun våkner igjen og jeg/vi har holdt på i over halvtime så er jeg så trøtt at jeg gir over og gir nan. Hun tar gjerne alt 60ml som jeg gir henne, på tross av at hun har fått melk fra begge bryst.

Jeg må ta alternativ 1 og alternativ 2 om hverandre for å få litt søvn om natten. Jeg klarer rett og slett ikke alternativ 1 flere dager etter hverandre, for alt jeg gjør er å amme. Men hun blir jo aldri fornøyd, slik hun blir med NAN. Med nan så suger hun 60ml på 3min. man HØRER at melken går igjen tarmen hennes. Det gjør man ikke med ammingen. For ikke å snakke om sårhet i brystene når man ammer så mye, og purelan ikke lenger lindrer. Er det fordi hun må jobbe for å få ut melken at hun blir sliten og sovner fort og ikke får nok melk fra mor?

Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre annet enn å blande alternativ 1 og alternativ 2 for å få dagene til å gå… Hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen? Jeg skulle ønske hun ble fornøyd med morsmelk slik hun ble fornøyd med NAN. Er det virkelig så ille å kutte ut ammingen og heller erstatte alle måltidene med NAN. Hva er ulempen her? For jeg vurderer å kutte ut hele greia med ammingen.

DETTE er brevet jeg har forberdt til ammehjelpen.no... det vriker som om de har problemet i dag så jeg kan ikke komme inn på deres side. imens, har dere noe tips til en sliten mor??

Anonymous poster hash: a6a18...e45

Hei!

Helt normalt! Hun suger ca 5-6 så pause. Babyer må ha pause mellom da. Det er helt normalt å amme hele tiden i begynnelsen. Man blir så såre og frustrert. Les mer på ammehjelpen.no der det står mer om det. Av og til må man ha amme-kurven...som blader, tv fjernkontroll ++++

Å gi NAN kan ødelegge melkeproduksjonen. Av og til kan jeg sitte i mange timer med henne, så tilslutt kommer man i vanlig rutine igjen. Det er også økedøgn. Ikke gi opp. Jeg hadde 2 måneder med såre brystvorter, frustrasjoner +++...Det går bedre etterhvert..:1 uke er ikke mye ! :)

Anonymous poster hash: 0568f...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Babyer skal ikke ha rutiner så tidlig - LA HENNE VÆRE SJEF! Die henne så ofte hun vil! :)

Oftest begynner de å få rutine fra 3 mnd eller senere.

Selvom du synes det er kjedelig! Men det er snakk om en kort periode av hele livet!
Du klarer det!



Anonymous poster hash: 0568f...a5e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...