Gå til innhold

sliter med ammingen,vurderer å gi opp.. :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja er vanlig å sitte timer i strekk. Med byssing, amming osv. Så mye mme du gir henne gjør du det nok vondt verre for deg selv også dessverre. Ordentlige rutiner kan du ikke vente å se før det er gått noen uker heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke at du ammer hele tiden. Og hun sov fra ca 11.30 til 13.30? Hele to timer i strekk. Jeg ville ikke gitt opp ennå, babyen er bare en uke så det kan bli bedre, ville gitt det iallefall 2 uker til. Er faktisk litt slitsomt å ha en nyfødt for de fleste.

Anonymous poster hash: 81a5c...5a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Hun viser tegn til sult. Smatter og gjør trutmunn og gir seg ikke før hun får melk. Det hjelper ikke med kos nei. Vi triller henne ikke, hun er kun 1uke gammel..

Anonymous poster hash: a6a18...e45

Da er det nok at hun er sulten, ja.

Om du ikke ønsker amme trenger du ikke det, og morsmelk er ikke best helsemessig i nevneverdig forstand i Norge.

Men - det krever utrolig mye arbeid også med mme bare så du er klar over det. Den tiden du slipper bruke på hyppig amming vil jeg si du tar igjen med forbereding/sterilisering etc av mme.

Jeg gav kun mme, og det var ikke rent lite tid til å gjøre annet enn akkurat de tingene du beskriver. Mate, stelle, bære, mate igjen - osv. Ved 1 uke mener jeg man skal mate annenhver time ca, så etterhvert senkes det til hver 3. time - og mellom der skal man koke/sterilisere/vaske i tillegg til det andre.

Om du ønsker amme så er dette hva som kreves i starten for mange - det tar endel tid før det stabiliseres, og mange sitter klistret med babyen på seg hele tiden.

Sålenge babyen legger normalt på seg så trenger hun ikke mme i tillegg, og det kan du sjekke hyppig på helsestasjonen.

Men - det er et valg du tar, og som sagt har babyen det fint uansett - vær bare klar over at mme også krever endel tid.

Du kan også se det an en uke eller to til(eller flere), og så bestemme deg da - dette er ikke en avgjørelse som må tas her og nå om du er usikker.

Skjønner godt det er frustrerende at hun hele tiden viser tegn til sult, og at det er veldig slitsomt.

Har du forsøkt å ringe en av ammehjelpens frivillige? De har veldig mye bra kunnskap og gode råd - så kan du tenke litt på saken på egenhånd etter du har fått råd og prøvd litt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt MME, blir unger og folk til slutt av de også, mine ble ihvertfall det. Dette ammepresset er grusomt, hadde det som deg og "ga opp", var bare en stor lettelse for meg.

Anonymous poster hash: 23d16...ab0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd smokk? Synes det høres ut som om hun bruker deg som smokk og kos. Helt normalt.

Kutt ut MME-en for en stund, du tuller det bare til ammingen.

Hun sover bedre på mme fordi morsmelk er mer lettfordøyelig. Husk at de har bittesmå magesekker, og det kombinert med lettfordøyelig morsmelk gjør at de vil spise "hele tiden" den første tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg selv i å lure på om du har lest noe om babyer i det hele tatt før du fikk din egen. Det er helt normalt at alt du gjør i flere uker er å sitte i sofaen og amme. Og det hører virkelig til sjeldenhetene at en baby sover mange timer i strekk når den er så fersk. Såre brystvorter kan du regne med i et par måneder før det gir seg. Jeg blir rett og slett provosert av innleggene dine. Kjøp deg en bok om spedbarn eller meld deg på et kurs via helsestasjonen.

Anonymous poster hash: 7481b...695

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det blir for mye press på mødre når folk sier at de for all del ikke må gi opp. morsmelk er kanskje bedre, men hva med å ha en mor som ikke er frustert hele tiden da, lei seg og føler seg mislykka? Jeg synes de som avslutter og går for morsmelkerstatning forde det er vanskelig på noen måter er like bra. Gjør det du føler er det beste TS, du kjenner deg selv og barnet ditt best. Du er en like god mot uansett hva du gir!



Anonymous poster hash: 1d780...979
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir for mye press på mødre når folk sier at de for all del ikke må gi opp. morsmelk er kanskje bedre, men hva med å ha en mor som ikke er frustert hele tiden da, lei seg og føler seg mislykka? Jeg synes de som avslutter og går for morsmelkerstatning forde det er vanskelig på noen måter er like bra. Gjør det du føler er det beste TS, du kjenner deg selv og barnet ditt best. Du er en like god mot uansett hva du gir!

Anonymous poster hash: 1d780...979

Endelig! 1+ til deg :)

Anonymous poster hash: 23d16...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir for mye press på mødre når folk sier at de for all del ikke må gi opp. morsmelk er kanskje bedre, men hva med å ha en mor som ikke er frustert hele tiden da, lei seg og føler seg mislykka? Jeg synes de som avslutter og går for morsmelkerstatning forde det er vanskelig på noen måter er like bra. Gjør det du føler er det beste TS, du kjenner deg selv og barnet ditt best. Du er en like god mot uansett hva du gir!

Anonymous poster hash: 1d780...979

Mens jeg tenker at det kan hjelpe å høre at det er helt normalt, at babyen er så liten enda at det nesten garantert vil gå seg til.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby er jo bare 1 uke! Dette er HELT normalt det du beskriver! Hold ut, det blir bedre, både med søvn og amming! Magen har jo ikke plass til mye mat nå i starten uansett, da blir det lite og ofte mat. Når baby vokser til blir det større og færre måltider!

Anonymous poster hash: ca3a7...e81

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg tenker at det kan hjelpe å høre at det er helt normalt, at babyen er så liten enda at det nesten garantert vil gå seg til.

jeg synes du gjør det på en ordentlig måte uten å angripe og det støtter jeg fult ut. Men når noen skriver "Du må ikke gi deg!!" så høres det ut som en dødssynd. og prøver å sette meg inn i den rollen at jeg prøver det jeg kan og føler meg utilstrekkelig, da hadde det vært som å bli sparket hardt i ansiktet. Men som du sier at å informere om at sånn hadde du det og at det går seg til er mer trøstende! Og for all del den som kommenterte at TS ikke viste hva hun gikk til, hvem vet vel det som førstegangsmamma? Det synes jeg i allefall er unødvendig.

Synes du ellers gir refelterte svar som en skjønner godt kommer fra erfaring, så ikke ta kritikken mot deg :rolleyes:

Anonymous poster hash: 1d780...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å amme 24/7 i starten!

Har du ikke hørt om å lage deg en ammekurv, ha alt i rekkevidde fra der du ammer og bare gi så ofte babyen har lyst på?

Siden du har nokk med melk, så ville jeg prøvd å kutte ut mme noen uker, amme så ofte babyen trenger mat, og kun være dere to nå i starten.

Det stabiliserer seg etterhvert når babyen får mer fett på kroppen og har mer å gå på. Sover lengre og bedre da.

Det går opp i opp med styr og stell av flasker ja, fremfor å bare slenge ut puppen når det trengs.

Selv var jeg så sliten og oppgitt i starten når alt jeg gjorde var å amme føltes det som, og gav meg etter 5 mnd. Hadde da supplert med mme fra 4 mnd.. Men hadde ikke nokk melk og liten vektoppgang, så det var ikke valgfritt. Puppen ble gradvis ikke interessant.

Du kan som andre råder prøve å amme igjen etter et måltid på samme pupp som sist, for å få mer av den fete melka..

Selvfølgelig velger du selv, og det er et ekstremt ammepress den dag i dag, men ingenting er så godt for både mor og barn med den kosen og båndet dere to imellom når en ammer. Som ingenting kan erstattes. Er det pupp og nærhet som trengs, så gir man det. Du skal tidsnok få puppefri og babyen får normale rutiner nærmere 3mnd alderen..

Anonymous poster hash: bfb5d...839

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Først en klem til deg! Vi venter selv vår første så har ikke veldig mye fornuftig og komme med, utenom sympati :hug:

Jeg tror kansje jeg ville prøvd amming en liten stund til, evt mme ved legging, har lest at det har hjulpet mange barn til bedre søvn. Synes du er tøff som viser at du er frustrert og lei. Men, jeg har ingen erfaring da vi venter vårt første barn i mars.

Håper alt ordner seg for deg tilslutt :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AllisHagtorn

men ingenting er så godt for både mor og barn med den kosen og båndet dere to imellom når en ammer. Som ingenting kan erstattes. Er det pupp og nærhet som trengs, så gir man det. Du skal tidsnok få puppefri og babyen får normale rutiner nærmere 3mnd alderen..

Anonymous poster hash: bfb5d...839

Ikke alle opplever det sånn, og man får fint gitt masse nærhet til barn selv om man gir mme.

Uten at det var råd om det ene eller det andre, men det får jo være grenser for glorifisering.

Det er normalt å amme hyppig, det er også normalt at det ikke føles som en kosestund eller spesielt "nærhetsgivende", og det er generelt normalt at det er slik som TS beskriver.

TS bestemmer selv, og uansett tilfelle så ender det nok finfint for ungen og TS.

Man skal ikke måtte streve seg til fødselsdepresjon for å please noen på et forum, og ingen barn lider av manglende nærhet fordi de blir delammet eller får mme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å amme 24/7 i starten!

Har du ikke hørt om å lage deg en ammekurv, ha alt i rekkevidde fra der du ammer og bare gi så ofte babyen har lyst på?

Siden du har nokk med melk, så ville jeg prøvd å kutte ut mme noen uker, amme så ofte babyen trenger mat, og kun være dere to nå i starten.

Det stabiliserer seg etterhvert når babyen får mer fett på kroppen og har mer å gå på. Sover lengre og bedre da.

Det går opp i opp med styr og stell av flasker ja, fremfor å bare slenge ut puppen når det trengs.

Selv var jeg så sliten og oppgitt i starten når alt jeg gjorde var å amme føltes det som, og gav meg etter 5 mnd. Hadde da supplert med mme fra 4 mnd.. Men hadde ikke nokk melk og liten vektoppgang, så det var ikke valgfritt. Puppen ble gradvis ikke interessant.

Du kan som andre råder prøve å amme igjen etter et måltid på samme pupp som sist, for å få mer av den fete melka..

Selvfølgelig velger du selv, og det er et ekstremt ammepress den dag i dag, men ingenting er så godt for både mor og barn med den kosen og båndet dere to imellom når en ammer. Som ingenting kan erstattes. Er det pupp og nærhet som trengs, så gir man det. Du skal tidsnok få puppefri og babyen får normale rutiner nærmere 3mnd alderen..

Anonymous poster hash: bfb5d...839

Reinspikka tull og ammepropaganda. Det er nok av mødre der ute som aldri får til å amme som har akkurat like sterkt bånd til ungen sin som en som ammer har. Blir sabla provosert av slikt nonsens som det der.

Anonymous poster hash: 7a664...65d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts.

Synes du har fått flere gode råd, og noen ikke fullt så konstruktive kommentarer.

Ta til deg de gode og se forbi resten.

Jeg skal ikke gjenta de tingene som allerede har blitt skrevet. Jeg vil bare anbefale deg å teste ut en ting som kanskje kan gjøre endringer for nattesøvnen. Du skriver at dere legger baby kl 19, og dette gjør dere sikkert for å innføre gode rutiner fra starten. For enkelte kan dette fungere godt, men egentlig gjør tidlig legging at baby ikke får muligheten til å forberede seg for natten slik mange av babiene trenger; nemlig å "spise seg opp" før leggetid. På kvelden er mengde melk i brystene litt mindre, men til gjengjeld er den mye fetere og metter mer. Mange babier trenger derfor å ligge på puppen nesten hele kvelden. De spiser og sover om hverandre i flere timer. Her var hun nesten konstant på puppen fra rundt 18/19 og frem til 23/24. Hun kunne plutselig ligge på ammeputa og sove i 30 min, men hun var raskt på'n igjen. De som har behov for å tanke opp på denne måten, vil da mest sannsynlig sove i litt lengre strekker fra en leggetid rundt kl 23. Kanskje verdt et forsøk?

Jeg vil uansett ønske deg lykke til - uansett hva du velger.

Endret av Semydfe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her

Hun sover 2-3timer i strekk når hun får mme. Ike av morsmelken, sa våkner hun etter halvtime, MAKS 1time, og er sulten igjen.

Nei, hun liker ikke smokk.

Ville jeg sluttet, så hadde jeg gjort det. Poenget med dene tråden er å se hvor "normalt" dette er, og ifølge de fleste er jo dette normalt. Dermed trenger jeg jo ikke å bekymre meg for om jrg har gjort noe forferdelig galt, siden hun tydeligvis blir fornøyd med mme men ikke morsmelken. Men som noen her har skrevet så er morsmelken lettere fordøyelig, kanskje derfor hun blir fortere sulten..mener jeg også har lest dette på gravid boka. Uansett, jeg får bare holde ut og prøve å legge henne kl 21 istedenfor, og gi mme iløpet av natten slik at både mor og barn får nok søvn til å takle "ammepresset" neste dag. For det er sant som de fleste sier, det er ikke bra å ha en sliten mor.jeg har jo da ingen energi til overs til henne hvis det fortsetter sånn.

Anonymous poster hash: a6a18...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og ammet nesten hele tiden de første ukene. Med såre brysvorter og nesten ikke tid til noe annet enn å sitte med puppen ute. Mannen lagde all mat og ordnet nesten alt i huset, min oppgave var å amme og komme meg etter fødsel. Fikk ikke særlig mye sammenhengende søvn heller, men jeg passet på å heller sove når hun sov så det ble en del timer til sammen. Dette er virkelig noe du må regne med helt i starten. Der blir bedre! Nå er det unntakstilstand. Stresser du frem og tilbake med MME nå risikerer du å klusse til den tilpasningen av melk som foregår nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er ikke noe gøy når man føler at ammingen ikke fungerer. Been there, done that. Her var jeg så frustrert, lei og direkte ødelagt at jordmor anbefalte at jeg tok en pause. Pumpet meg og gav morsmelk på flaske. Babyen var fornøyd, mor var fornøyd og alt ble mye bedre. Og ja, det gjør litt vondt å pumpe seg i begynnelsen, men det går over! :)

Når mini var mellom 1 og 1,5 måned begynte vi å prøve oss på amming igjen, og det gikk kjempebra! Da var han litt større og sterkere, og mer villig til å jobbe for maten. Nå fullammes han, og får bare flaske om morgenen når pappa tar ham! Vi brukte også mme i en periode på kveldstid, da sov han lett hele natten igjennom. Nå har jeg i utgangspunktet en veldig snill baby, så ingen garanti at det vil fungere, men skader kanskje ikke å prøve?

Jeg kan i alle fall anbefale å ta en pause. Ikke gi opp, men ja, en pause. Så prøver du deg frem igjen når du føler deg klar for det! :)

Masse, masse lykke til!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å mamme enn å amme:) lykke til!

Anonymous poster hash: e202f...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...