Gå til innhold

Hekling for nybegynnere


sweety pie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det vanskelig? Har lyst å hekle bestemorruter, vanskelig?

Jeg lærte meg det på en time. Så youtube-filmer og lærte meg det fra den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Du bør kanskje begynne med noe annet enn bestemorruter. Lær deg fastmasker godt før du begynner med staver. Og så blir det sannsynligvis ikke så pent i begynnelsen siden du sikkert vil hekle litt stramt og litt slakt slik som alle nybegynnere.

Jeg hekler bestemorruter nå (lærte det i år) og jeg har heklet i 5 år. Og et heklet teppe i bestemorruter tar veldig lang tid å lage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lang tid. Brukte 1 mnd på et teppe med 450 ruter (med 4 runder)

Bestemorruter er perfekt å begynne med. Enkelt og greit, og når man har begynt å få teken på det, så er det lettere å gradvis läre seg andre tinh.

Bruk youtube, se videoer först, start forfra igjen og da sitter du klar med hekletöy...også pauser du bare når du trenger det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan like gjerne begynne med bestemorruter som med noe annet.

Det er bare å forstå prinsippet i heklingen. Tror det enkleste er å sitte ved siden av en som hekler det samme som deg inntil du får det i fingrene.

Anonymous poster hash: 29451...63a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig lett å hekle, finnes masse gode bøker til rundt 100-150 kroner som forklarer alle maskene, mønsterhekling og har noen enkle oppskrifter om du ikke vil søke det opp på nett.

Jeg hekler dyr/figurer/pynt jeg finner oppskrifter til på etsy, ruter er veldig enkelt og beskrevet i de fleste av nybegynnerbøkene, bare start med å lære deg maskene du skal bruke og hold deg til en farge helt i starten :)



Anonymous poster hash: 2d6a0...5f1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett å hekle, finnes masse gode bøker til rundt 100-150 kroner som forklarer alle maskene, mønsterhekling og har noen enkle oppskrifter om du ikke vil søke det opp på nett. Jeg hekler dyr/figurer/pynt jeg finner oppskrifter til på etsy, ruter er veldig enkelt og beskrevet i de fleste av nybegynnerbøkene, bare start med å lære deg maskene du skal bruke og hold deg til en farge helt i starten :)Anonymous poster hash: 2d6a0...5f1

På biblioteket er bøkene gratis å låne med seg. Går fint an både å scanne og å kopiere fra dem,før en leverer dem tilbake.

Anonymous poster hash: 29451...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte meg også å hekle oldemorruter/bestemorruter på youtube. Tok ikke lange tiden før det satt. Jeg kunne ikke å hekle fra før, så det er enkelt å starte med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhjørning

De har fine videoer på garnstudio.com og youtube har masse tutorials. Jeg har ikke lært meg å hekle enda, men lærte meg å strikke av videoer fra disse sidene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte å hekle via Garnstudio http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?sort=2&thumbnails=on&categoryid=2 og Youtube, og det tok ikke lang tid før jeg heklet bestemorruter, ble fine de. Heklet et babyteppe til babyen min kort tid etterpå, med bestemorruter. Er kjempe enkelt. Det første jeg haklet var en slik mobilveske :fnise:http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=183&sort=2&thumbnails=on

Anonymous poster hash: 47b55...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...