Gå til innhold

Hvordan orker folk alt styre med å bo i enebolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du bruker 2-3 timer på å vaske en 40 kvadrats leilighet skulle du fått prøvd å jobbet som vasker, da blir du snar da!:)

Men uansett; Jeg ønsker meg enebolig, det er veldig viktig for meg fordi jeg er introvert. Hjem må være en plass jeg kan gå for å få være i fred, noe jeg ikke har fått når jeg har bodd i leiligheter, hybler, blokk, borettslag, sameier og alt der i mellom, både av god og dårlig kvalitet. Det er noe hele tiden. Enten låser styret eller andre seg inn og er slepphent med å si i fra, eller så er det dugnader, eller så er det gale naboer i en eller annen form, eller naboer som vil komme på besøk hver dag, eller så er det fest, eller så starter noen med motorsag to minutter over 07, så er det bikkjer som bjeffer på sitt eget ekko, eller så er det er fult av søppel fordi folk slurver med søpla slik at man får rotter, folk tar ikke ansvar og måker snø/strør, sykler, bord, stoler, spader og alt annet som ikke er lenka fast blir lånt i hytt og pine selv om det står på vårt område, osv. osv... Jeg er så sinnsykt ferdig med alt det der:P Jeg skal ha hus med føkking piggtråd gjerde, landminer og svære svarte kjøtere! :fnise:

Men når det er sagt ønsker jeg ikke et veldig stort hus nettopp for å slippe så mye hus- og hagearbeid. Og det kommer jo selvsagt an på hvor godt plassen er utnyttet hvor stort det trenger å være, så er litt åpen på antall kvadratmeter.



Anonymous poster hash: 1ee85...4bc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: rydd og kvitt deg med alt du ikke trenger! Man trenger ikke sengetøy for 30 gjester, 15 gryter, 5 kaffeservicer, duker man aldri bruker, skap full av gamle gardiner som "kanskje" skal bli brukt.

Jeg bor i en stor enebolig, men her er ryddig i skap, skuffer og boder. Da går husvask lett, for det er jo rydding som egentlig tar tid. Forresten har jeg ikke fredagsvask, men tar litt hver dag og etter som jeg føler for det.

Hadde ikke greid å bo i leilighet fordi det ikke ville gitt meg "luft" nok. Dessuten elsker jeg å jobbe i hagen og å male/fikse opp inne.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mer forskjell på effektiviteten til folk enn hvor nøye de er. Jeg bruker mange timer på min leilighet på 70m2, men jeg er så sykt lite effektiv! Går rundt meg selv, begynner på flere ting på en gang. Helt håpløst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke så mye mer tid på stort hus enn liten leilighet. Det er jo rom bad og kjøkken som tar det meste av tiden uansett. Resten av huset støvsuger vi mest.

Anonymous poster hash: 444bd...902

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser trådene om umulige naboer i blokker osv så tenker jeg heller: "hvordan orker folk at styret med ikke å bo i enebolig" :) Enebolig nå, leilighet før - brukes omtrent like mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elseby13

Jeg syns ikke vasking av hus er det mest slitsomme. Jeg tar aldri hele huset samtidig, men deler opp.

Det som er mest styr er at det stadig er noe vedlikehold: termostater, takstein, beising av terrasse, male stakittgjerde osv. Samt måke snø og klippe gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke har lest alt, men du har et poeng. Vi er to voksne på 200kvm boareal. I tillegg har vi en liten garasje, et stort verksted og et naust. Alt trenger jevnlig vedlikehold. Mye kledning, gjerde, blikktak og betongmurer som må males. Innvendig har vi skiftet en del gulv og vegger. Brukt en kvart million på å rehabilitere badet.

I tillegg kommer det repititive husarbeidet. Jeg jobber 80% og fridagen min går som regel med på husvask. Da snakker vi 8 timer med bretting av klær (ca 5-7 vasker ila uken), rydde etter de tre ungene våre, vaske bad og kjøkken grundig, handle mat til uken (1500-2500kr), gjerne fikse et eller annet småvedlikehold.

Ikke mye tid til venner igjen når huset skal holdes rent og ved like. Og da har jeg ikke en gang nevnt hagen vår på 1200kvm...

Anonymous poster hash: c497f...934

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at noen vil bo mer for seg selv og ønsker stor plass og sånn. Men hva med vedlikeholdet? Jeg er helt dausliten etter å ha vasket og ryddet min 40 kvm leilighet. Om jeg skulle hatt enda større hadde jeg brukt dobbelt så lang tid på å vaske etc. I tillegg orker jeg ikke trapper for jeg blir så sliten.

Så hva gjør dere med enebolig, vasker dere selv eller har dere vaskehjelp? Hvor lang tid bruker dere på rengjøring/vedlikehold? Jeg bruker ca 2-3 timer på å vaske hele leiligheten. Da er jeg så svett atte hjælp etterpå.

Anonymous poster hash: b7862...6ef

Jeg bodde også i en leilighet på 40 kvm. Og brukte jo omtrent like mye tid på å vaske der som jeg gjør i et hus på ca 150 kvm. Grunnen er jo ganske enkelt, at jeg måtte jo omtrent rydde hele leiligheten for å vaske. Nå kan jeg bare finne fram utstyr og støvsuge og vaske, og det går relativt kjapt. Jeg slipper å rydde (annet enn litt leker) da vi har nok plass til å ha alt av utstyr og ring, uten at det står noe overalt.

Jeg vasker huset selv, stort sett tar jeg alt en dag i helgen. Støvsuge gjør jeg gjerne flere ganger i uken.

Jeg synes ikke det er mer å vaske nå enn før, merker ikke så mye til det i hvertfall, brukte jo en hel dag på leiligheten på 40 kvm også.

Det verste synes jeg er sånne uteting, ala gress og snø. Ellers synes jeg ikke det å bo i leilighet kontra enebolig er noe annet enn positivt. Mer plass å boltre oss på, både inne og ute, større plass og da lettere of holde det ryddig, større lagringsplass, og hvis man ikke er riktig uheldig, så slipper man å bo oppå andre mennesker.

Anonymous poster hash: 7f9e7...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker gladelig for gleden over all plassen vi har.

Gjør litt husarbeid hver dag som å tørke støv, toaletter, vasker, speil sov. Gulvvask en dag i uka.

Den tar ca 1 times tid.

Vi har 350 kvadratmeter. Og vi vasker begge to.



Anonymous poster hash: 938b2...b6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...