Gå til innhold

Hvordan orker folk alt styre med å bo i enebolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at noen vil bo mer for seg selv og ønsker stor plass og sånn. Men hva med vedlikeholdet? Jeg er helt dausliten etter å ha vasket og ryddet min 40 kvm leilighet. Om jeg skulle hatt enda større hadde jeg brukt dobbelt så lang tid på å vaske etc. I tillegg orker jeg ikke trapper for jeg blir så sliten.

Så hva gjør dere med enebolig, vasker dere selv eller har dere vaskehjelp? Hvor lang tid bruker dere på rengjøring/vedlikehold? Jeg bruker ca 2-3 timer på å vaske hele leiligheten. Da er jeg så svett atte hjælp etterpå.



Anonymous poster hash: b7862...6ef
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løsningen er å ha økonomi til å ha hjelp!

Anonymous poster hash: 8a887...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 timer var mye på 40 kvm?! Da må du jo virkelig skure kåken fra topp til tå :P

Man bor ofte mer enn en person i en enebolig, i mitt hjem er vi to voksne. Vi bruker vel to-tre timer totalt på fredagen på å vaske, men vi vasker ikke vegg og tak og inni alle skuffer hver uke. Støvsuger, tørker støv og tar gulvet på de viktigste stedene.

Vi har enebolig fordi vi liker friheten. Trenger ikke forholde oss til naboer på en slik måte man gjør når man bor i leilighet.



Anonymous poster hash: 470f9...b00
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 timer på 40 kvadrat??

Anonymous poster hash: 872a2...cc3

Ja.. da er det inkludert rydding/bretting/stryking av klær, støvtørking, støvsuging, vasking av gulv, vasking av bad etc. Ting tar tid!

Anonymous poster hash: b7862...6ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på 38kvm og eneste gangen jeg brukte 2 timer på å vaske her var vel da en pose sjokolademelkpulver eksploderte............

Bruker vanligvis under en time på hele kåken, da er jeg temmelig nøye og ikke spesielt svett eller sliten.



Anonymous poster hash: 9deec...e39
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg hadde leilighet på 90kvm brukte jeg å vaske på søndager, begynte jeg 10 og ble ferdig 15.

Det samme bruker jeg på mitt hus på 160kvm. Etterpå lager jeg middag og koser oss hele familien. Settet på nytt sengetøy, dusjer osv... Blir verken svett eller sliten, men full av energi.

Og jeg elsker det når alt er reint og ryddig.

Anonymous poster hash: d8ba0...564

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har enebolig på litt over 100 kvm, bruker ca 2 timer på å vaske hele huset. Men som regel så tar jeg ikke hele på en gang, jeg deler det opp eller tar det ved behov.

Jeg synes ikke det er så slitsomt, men veldig kjedelig.



Anonymous poster hash: 93500...a80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Kunne godt ønsket meg leilighet egentlig.. Og synes ikke det er unormalt med tid. Når jeg tar helgevasken bruker jeg ca 4-5 timer på 100 kvadrat (vasker ikke resten av eneboligen hver uke).

Men vi har hund, så da blir det jo mer skittent også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg må gjøre slett vaskearbeid. Støvsuge, vaske bad, vaske gulv, skifte på sengen og tørke støv? Bruker kanskje halvannen time, maks (70 kvm.). Tøy vasker og bretter jeg fortløpende, så det fordeles litt her og der. Hva gjør du på de tre timene? Vasker du kjøleskap og inni kjøkkenskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enebolig på litt over 200 kvadrat. Bruker vel ca 2 timer på rengjøring. Men fordeler det litt utover så ikke alt blir på en gang. :)

Anonymous poster hash: cf295...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar helgevasken, så bruker jeg mange timer, dvs. 5-6 timer. Huset er på to etasjer hvor stua og kjøkken er i andre, så jeg må liksom ta begge etasjene. Da skifter jeg på sengen, støvsuger, vasker kjøkkenbenken, stolene settes opp på bordet så jeg får vasket under, badene vaskes osv... Synes ikke at du bruker lang tid jeg TS, noen er mer nøye enn andre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Skjønner at jeg må gjøre slett vaskearbeid. Støvsuge, vaske bad, vaske gulv, skifte på sengen og tørke støv? Bruker kanskje halvannen time, maks (70 kvm.). Tøy vasker og bretter jeg fortløpende, så det fordeles litt her og der. Hva gjør du på de tre timene? Vasker du kjøleskap og inni kjøkkenskap?

Noen er sikkert ryddigere enn oss og tar mer etter hvert. ;) Når det har gått en uke ser det helt bombet ut hos oss, selv om vi støvsuger hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen er sikkert ryddigere enn oss og tar mer etter hvert. ;) Når det har gått en uke ser det helt bombet ut hos oss, selv om vi støvsuger hver dag.

Hvordan bombet da? Som i rot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hvordan bombet da? Som i rot?

Rotete og poteflekker på gulvet, hundehår overalt. Det er en evig kamp mot hundehårene her i huset (men så har vi tre hunder for øyeblikket)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rotete og poteflekker på gulvet, hundehår overalt. Det er en evig kamp mot hundehårene her i huset (men så har vi tre hunder for øyeblikket)..

Ja, hvis man skal rydde attpåtil, skjønner jeg at ting tar tid. Hundehår fra tre hunder høres ut som et mareritt. ;) Heldigvis er de søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt tid på en så liten bolig TS? Det var MYE.

Her bruker jeg vell omtrent dette:

  • Vaske bad 30 min
  • Støvsuge 10 min
  • Vaske gulv 1 time
  • Tørke støv 15 min
  • Bytte på sengetøy 10 min

Alt i alt blir dette i litt i overkant av 2 timer. Vi bor i enebolig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel ingenting med enebolig å gjøre, men med størrelse på boligen. Og det er vel litt underlig å regne inn tiden man bruker på å vaske/brette/stryke tøy?

Men når det er sagt, så skjønner ikke jeg heller poenget med å ha mer plass enn man trenger. Vi er en familie på 4, og bor på 120 m2. Det fungerer fint nå (men jeg vil gjerne ha litt større når ungene blir eldre). Det varierer veldig hvor mye tid vi bruker på husvask; kanskje en time i uka? Da regner jeg ikke inn rydding, klesvask, sengetøy og sånn, altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man kan bruke 2-3 timer på å rengjøre 40 kvm, og i tillegg er utslitt etterpå, skjønner jeg ikke. Er du syk, TS? Det vil i så fall forklare hvorfor du bruker så lang tid og blir så sliten.

Jeg har enebolig på drøyt 100 kvm, og bruker et par timer på husvasken. Det beste med å ha enebolig er å ha bedre plass både inne og ute, man slipper å ha naboer helt innpå seg, man trenger ikke ta hensyn med tanke på høy musikk, støvsuge sent på kvelden eller tidlig på morgenen, og ikke minst det å ha hage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...