Gå til innhold

Melodier å skrive sang til


Paprika

Anbefalte innlegg

Min mor fyller 50 år neste måned og jeg lurte på om jeg skulle skrive en liten sang til henne. Er der noen der ute som har gode forslag til hvilke melodier jeg kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velg en sang som har

1) en kjent melodi

2) er lette å synge

3) få linjer i hvert vers

4) ikke noe refreng

5) en lett gjenkjennelig rytme

6) gjerne litt fart og sprett

I tillegg kan det være fint å ta en sang som ikke alle andre har laget tekst til før. "Napoleon med sin hær" er et eksempel på sanger som har vært gjort før, det samme med "Bamsens fødselsdag" og "Lykkeliten". De oppfyller forsåvidt alle mine 5 punkter, men er lite originale.

"Her kommer Pippi Langstrømp" kan forsåvidt funke, den er det litt sprett i. Kanskje du kan få inspirasjon fra Bjelleklang? Eller har moren din en favorittvisesanger, som har et par kjente og kjære låter du kan modifisere?

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE bruk musevisa!!!!! Den er fullstendig oppbrukt og forferdelig kjedelig! Hva med en Beatleslåt eller en annen type musikk hun hører på? Det MÅ ikke være norske barnesang-melodier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du eller noen andre skal akkompagnere, er det greit å finne noe som ikke er for komplisert (med mindre dere er eggum, dah). Det er også viktig at sangen ikke har for stor avstand mellom høyeste og laveste tone, da kan det bli vanskelig med allsang og toneart.

Ellers er det lett med melodier med korte verselinjer!

Og Catzy, hvorfor kan ikek sangen ha refreng???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med:

Snilleste gutt på sovesal 1 - Lillebjørn Nilsens sang om feriekoloni.

Hey Jude

Enig med de over her: Styr unna de melodiene som er oppbrukte til dette formålet for lenge siden. I tillegg til de som allerede er nevnt gjelder det: Tyralleri-tyrallera, Lille vakre Anna og en rekke av de andre gamle slagerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med:

Snilleste gutt på sovesal 1 - Lillebjørn Nilsens sang om feriekoloni.

Moren min har diktet noen sanger på denne melodien, og det blir veldig bra.

Ellers har du:

-Kjærlighetsvisa

-Kjekt å ha

-Blåbærturen

-Se Norges blomsterdal (som jeg personlig synes er helt nydelig)

-Mandag morra blues - Stein Ove Berg

-Engler i sneen - Jonas Fjeld

Det som er lurt er å kikke i ei visebok og se om det der en noen sanger du vet moren din liker, det er ekstra morsomt om du dikter på en sang som er en av hennes favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og Catzy, hvorfor kan ikek sangen ha refreng???

Fordi helt fra andre gangen du synger de samme linjene om igjen, har sangen tapt seg grundig. Når du kommer til samme refreng etter 8 ganger, hater du sangen og ønsker at forfatteren heller hadde mot nok til å holde en kort tale i stedet.

Nå hører det med til historien at jeg ikke er noen stor fan av festsanger, og at min liste over krav er formulert ut fra ønsket om å få disse avsunget så fort som mulig. :)

Hvis jeg noen gang gifter meg, kommer denne listen over sang-krav til å bli sendt til de jeg vet at klør i fingrene etter å skrive en sang! I tillegg kommer jeg til å ha krav om max antall vers, evt antall linjer til sammen. (Enten mange, korte vers, eller lange, få vers.)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe som er vanlig å gjøre når man dikter en sang til en melodi er å bruke ulik tekst i alle refrengene. Refrenget trenger jo nødvendigvis ikke være det samme hele tiden? Har hørt uttallige sanger der hvert eneste refreng har ulik tekst, og det er en fin løsning på "problemet".

Forøvrig synes jeg selvdiktede sanger kan være flott jeg, men da skal de være bra og vel gjennomtenkt også. Sanger som ikke rimer, ikke stemmer med takten eller som ikke er personlige er noe av det tregeste jeg vet om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen av oss søsknene har giftet seg (vi er 6 søsken) har vi diktet sang hvor hvert vers er på hver sin melodi. Alt fra "her kommer Ole Brumm" til "Kiss-låter". Vi søsken har da fremført sangen selv og da kan vi jo øve først, men det har vært kjempevellykket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...