Gå til innhold

Urinveisinfeksjon


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Drikk natron i vann, og/eller tranebærjuice uten sukker. Det har hjulpet meg med å få det vekk og forebygge. Men blir det så ille at du knapt klarer å bevege deg grunnet korsryggsmerter, få antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan i teorien gå over av seg selv, men jeg ville ikke satset på det. Mamma prøvde det en gang, og det endte opp med nyrebekkenbetennelse, som er mye vanskeligere å behandle (2 uker antibiotika vs. 3 dager). Jeg har dermed alltid gått til legen for å få antibiotika så raskt som mulig. Men jeg får fryktelig vondt under UVI, og klarer ikke annet enn å sitte å gråte av smerte hvis jeg ikke får behandlig, så det er litt derfor òg... :/

Uansett så må du huske å drikke mye syre (jeg sverger til vann med sitronsaft), og ta C-vitamin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av legen at om det ikke bare var symptomer, men faktisk en urinveins infeksjon så går den IKKE bort av seg selv. Du kan dempe symptomene med å drikke masse vann og juice osv med syre for å gjøre det utrivelig for bakteriene.. MEN, om du faktisk har en infeksjon så vil den ligge der å surre uansett selv om du ikke merker det, og i værste fall kan den utvikle seg og trekke seg opp mot nyrene.. Ihvertfall det jeg fikk beskjed om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du kan få nyrebekkenbetennelse, og det er ikke noe særlig. En venninne på Videregående var borte i flere uker på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest smurfen

jeg går aldri ti legen når jeg har urinveissinfeksjon. Jeg har det såppass ofte da, så jeg merker det med engang det ligger på lur og drikker masse tranebærjuice og spiser tranebær kapsler.. pleier å gå over på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

jeg går aldri ti legen når jeg har urinveissinfeksjon. Jeg har det såppass ofte da, så jeg merker det med engang det ligger på lur og drikker masse tranebærjuice og spiser tranebær kapsler.. pleier å gå over på en dag.

Kan det tenkes at du har det ofte fordi du bare demper den litt, men ikke fjerner den så den kommer og går, ellere mer eller mindre er der hele tiden?

Jeg synes man bør gå til legen da. Har selv hatt det og da får jeg antibitoka så er den borte i løpet av noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smurfen

nei,nå er det lenge siden sist jeg slet med det.. mer enn et kvartal ihvertfall.

En annen ting jeg glemte å skrive er at du må tisse deg helt tom, selv om det er vondt. Bakteriene må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei,nå er det lenge siden sist jeg slet med det.. mer enn et kvartal ihvertfall.

En annen ting jeg glemte å skrive er at du må tisse deg helt tom, selv om det er vondt. Bakteriene må ut.

Jeg hadde urinveisinfeksjon for 1 1/2 mnd siden..

Jeg har INGEN symtomer nå what so ever- ikke noe ubehag, ingenting..

Men legen tror likevel jeg har det og jeg har nå flere prøver som er sendt til sykehuset... pga at jeg har hatt tilbakevendende.. så de tror det kan ha noe med 'rørsystemet' på innsiden..

Så nei, drit i kjærringråd og kom deg til legen TS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ylvina

Leger gir ikke alltid antibiotika mot urinveisinfeksjon fordi de mener at det kan gå over av seg selv. Men hvis man ikke har hatt UVI før bør man alltid gå til lege så man får bekreftet at det "bare" er UVI og ikke nyebekkenbetennelse. Hvis man som smurfen over her (og meg) har hatt UVI før og kjenner symptomene tidlig, kan man se det an og selvmedisinere med det man føler funker (tranebær, sur drikke, C-vitamin, holde bena varme osv).

Jeg kjenner igjen symptomene veldig tidlig (oftere tissing, svakt brennende følelse under og rett etter tissing) og tar tranebær-tabletter eller Uvacin (selges på apotek og helsekost). Da forsvinner symptomene fort og kommer ikke tilbake på ei god stund. Hvis jeg derimot får skikkelig utbrudd med kraftige smerter ved tissing, går jeg til legen for da gidder jeg ikke eksperimentere selv. Da er det uansett altfor smertefullt til at jeg orker å vente og se.

Det er verdt å huske å ta forholdsregler som å alltid tisse etter sex, tørke seg forfra og bak etter dobesøk, holde seg varm på føtter og rumpe, skifte av seg våt bikini/badedrakt etter å ha badet utendørs, drikke mye osv.

Les mer her:

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/intim-og-underliv/urinveisinfeksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på svar fra legen, mulig UVI. Går ofte på do, svir i perioder, svir når tisser. Har aldri hatt dette før, men er spent på om jeg får behandling dersomd et viser seg at det er UVI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Grunnen til at du må få behandling for UVI er at den kan gå bakover opp til nyrene. Får du infeksjon i nyrene, kan dette føre til skader som heles ved at det dannes arrvev, og som i verste fall kan gjøre at du utvikler nyresvikt etter hvert. Dessuten kan det være svært smertefullt. Kjerringråd som tranebær og surgjøring av urinen kan sikkert hjelpe noen, men jeg ville ikke tatt sjansen på å skade nyrene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg venter på svar fra legen, mulig UVI. Går ofte på do, svir i perioder, svir når tisser. Har aldri hatt dette før, men er spent på om jeg får behandling dersomd et viser seg at det er UVI.

Spent på om du får behandling? Jeg har alltid fått behandling når jeg har fått påvist UVI. Tar tisseprøven, venter på svar, og så får jeg resept på antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om legen tar en stix av deg og den er positiv vil legen sende prøven til dyrking.

MEN om den kommer tilbake negativ er det ikke alltid grunn til å behandle det som en negativ urinprøve. Mange kan ha UVI selv om det ikke vises hverken på stix eller ved dyrkning.

Da går legen ut fra de symptomene du har, og det kan være at du får behandling.

Ikke i alle tilfeller det gis behandling, men man bør være OBS som de over her sier på nyrebekkenbetennelse etc.

Tranebærjuice, kapsler og appelsinjuice er fint som forebygging uansett. Og for jenter; tisse etter samleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Må man ta antibiotika eller kan den bli borte av seg selv?

Det kan bli borte om du drikker mye væske, spesielt med syre i, slik som appelsinjuice, eplejuice, sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...