Gå til innhold

Strikke mønster på rundpinne...


Nemmera

Anbefalte innlegg

Jeg strikket min først genser og er kommet til delen med mønster. Merker der jeg begynner , strikker en runde og hopper en opp i diagrammet(mønsteret) på første maske på ny runde. Det ser ut som om jeg for en forskyvning allikevel, hvorfor?? Hva gjør jeg galt siden mønsteret ikke r på linje i "skjøten"???? Frustrert......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mønsteret leses nedenfra og opp, og fra høyre mot venstre. Det er merket på mønsteret hvor du skal starte, for det vil variere i forhold til hvilken størrelse du strikker.

Det er ikke sikkert at mønsteret går opp med antall masker...

Endret av -hild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt, men meget naturlig at det vil bli en runde forskyving på mønstret. Vil nesten ikke vises på ferdig plagg da det blir skjult av ermet.

Anonym poster: 34bf9678cae9aebb72841f17c5a0dbd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i oppskriften? Jeg har misforstått når det står f.eks. "strikk mønster A to ganger" og bare strikket mønster A hele veien rundt istedenfor å starte på A på nytt når jeg har kommet halvveis.

Edit: Hvis det bare er en forskyvning som AB over beskriver så er det bare sånn det blir. Se på f.eks. luer med mønster og du vil se at alle har et "hakk" hele veien.

Endret av Fantomina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ok, men da er det sikkert ikke noe feil da:) mønsteret går over ermet, så ikke sikker på om ermet vil skjule det.. Er en mariusgebser med rundhals..... Har strikket et par luer før og da ble det jo også sånn ,men jeg tenkte det var min feil... For å si det slik så har jeg kunn strikket kluter og skjerf uten mønster før jeg gikk løs på luer, og nå genser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sånn det skal være :) dette blir jo midt under ermet, og ikke så innmari synlig. du vil få en økning eller to også mens du holder på med mønsteret, og dermed vil det endre seg enda litt til :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan trikse litt med hvor du begynner mønsteret for at det skal synes minst. For eksempel kan du begynne på en ny runde på en plass hvor det er mest mulig bunnfarge på vei oppover i mønsteret.

Der er også en mulighet å begynne runden et annet sted enn midt bak. Vet at mange begynner bak på venstre skulder - uten at jeg har egen erfaring med om det Er lurt eller ei. Vet bare at dette er erfarne strikkere med mange mariusgensere bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det skal stemme med antallet masker. Regulering i forhold til størrelser er tilpasset slik at maskeantallet vil stemme i alle størrelser. Det er derfor vi bruker oppskrifter. Tell over maskene, en liten tellefeil et sted kan forskyve alt. Når ting skal gjentas på pinnen står det slik: gjenta fra * til * x ganger. Å strikke et mønster to ganger betyr to ganger i høyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du stikker Mariusgenser med rund hals (eller andre gensere med raglanfelling) er det lurt å begynne omgangen bak der ermemaskene begynner. Der vil det synes minst.

Altså: Først på omgangen strikkes det ene ermet, så fronten, så det andre ermet og til slutt ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

GEnseren ble forresten fin den :) Og overgangen tenker man ikke over nå som den er ferdig ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som sier det blir under ermet... Det er ikke noe mønster under ermet. de går over :) Mulig dere tenker på en annen genser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste Marius ned rund hals, og tenkte rund halsfelling. Men det er vel en med rundfelling eller raglan felling du har strikket, ikke sant? Så da ble nok svaret mitt litt feil, ja.. Godt at du er ferdig og at resultatet ble bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste Marius ned rund hals, og tenkte rund halsfelling. Men det er vel en med rundfelling eller raglan felling du har strikket, ikke sant? Så da ble nok svaret mitt litt feil, ja.. Godt at du er ferdig og at resultatet ble bra!

det er modell nr 11 http://www.sandnesgarn.no/hefter/norsk/tema-15-voksne-klassikere-904tema15

Om du googler MArius med rund hals så er det denne som dukker opp på nesten alle bildene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig at mønsteret strikkes i to omganger. På forstykket og så igjen begynne på mønsteret på bakstykket selv om det er på rundpinne trodde jeg. Mønsteret strikkes jo to ganger som du skriver.

Anonym poster: 891515a472054135378320ea3b586bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...