Gå til innhold

Terrengsykkel


Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg terrengsykkel, og håper på høst/sensommersalg etter hvert. Jeg er imidlertid ganske grønn på området, til tross for at jeg har en sykkelgal mann (som nå er på ferie, så jeg må klare meg alene, ellers ville jeg ha pumpet ham mer for info).

Dette er muligens ikke stedet å henvende seg, men det kan jo være noen terrengsyklister titter innom i løpet av sommeren...

Jeg har fra før en hybrid, men jeg ønsker nå noe mer ordentlig å sykle i skogen med. Den skal nok hovedsaklig brukes på grusvei, men bør også tåle noen turer utenom veien. Jeg kommer ikke til å bli en terrengsykkelfantast (tror jeg), så jeg er ikke interessert i å bruke uante summer. Ser for meg å finne noe til rundt 5000,- på salg, noe som vil si at original pris kan ligge litt over det.

Har noen tips til hva jeg bør se etter? Bør jeg ha låsbar demping, jeg bør vel ha skivebremser, og bør jeg absolutt ha damemodell, er noen av tingene jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo bruke stikkordsform!

- Helt stive sykler er flotte å bruke i marka selv utenfor grusvei, men ikke hvis det er veldig mye store steiner eller røtter. En stiv gaffel veier gjerner 1.5-2kg mindre enn en dempegaffel, og det merkes.

- Om du skal ha dempegaffel, bør den ha lockout som kan kontrolleres fra styret dersom du har tenkt til å stå og tråkke i bakkene (og det gjør vel alle...)

Men i din prisklasse er det begrenset hvor gode dempegafler du får, så jeg ville ha seriøst vurdert en helt stiv sykkel.

Stiv gaffel kombinert med store dekk med mye volum gir helt OK komfort, men du må venne deg til å f.eks ha bøyde albuer i utforbakkene for å ta unna de verste dumpene. Fordelen er at den er lettere og stivere, og det er færre deler som kan gå istykker.

- Riktig valg og pumping av dekk er det som har mest å si for sykkelopplevelsen pr.krone. Jeg sykler på continental race king med litt under anbefalt trykk, koster 250,- på XXL. Dekk med mange små knaster virker best i marka, iallfall for meg.

- Du må ikke på død og liv ha skivebremser. De biter bedre og blir ikke så lett gjørmete, men du kan ikke få reparert dem så enkelt ute i felten. Om du har vanlige felgbremser trenger du bare et unbrakonøkkel-sett for å fikse evt problemer.

- Du bør ha "damemodell", men da av hensyn til at damer som regel skal ha rammer med litt kortere overrør enn menn. Dere har jo så lange bein! :)

Velg en sykkel med rett over-rør, ikke de nedsenkede som såkalte "damesykler" kommer med.

Mange overvurderer sterkt hva de trenger av sykkel; jeg har kjørt med både fulldempet og med dempegaffel før, men nå bruker jeg en helt stiv MTB med felgbrems og store myke knastedekk i marka, og den fliser gjennom gjørme og stier som bare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen teknisk rytter i det hele tatt, og får hetta av røde løyper. Ute i skog, mark og fjell derimot, så stortrives jeg både på to bein og på to hjul.

Jeg er vedlig fornøyd med Specialized som sykkelmerke. da det er overkommeog i pris, og har gode modeller å velge mellom. Har selv damemodell, men ser at jeg burde ha valgt herre, rett og slett pga min øengde på rygg kontra bekken. Lurt å prøve seg fram ved å prøve modeller på butikk, og så se om du kan få de billigere på nett. Kan ofte dukke opp fjorårsmodeller som er på tilbud der, noe som butikkene ikke er like interesserte i å tilby til en potensiell kjøper.

alCaldazar har gitt deg gode tips (og har mye mer teknisk peil enn meg), men jeg vil anbegale sykkel med støtdemping foran. Evt spar opp tila t du kan kjøpe deg en kurant gaffel senere. Har også skivebremser, og synes det er best. De er dog vanskelige å hold ehelt rene, og mye gjørme kan lett føre til at gørr havner imellom skiva og bremseputene, noe som igjen gjør at du må skifte en eller flere deler.

Dekkmessig så kommer det an på hva slags underlag du kjører mest på (stier, skogsterreng, gjørme, grus, vått, tørt). Jeg har brukt min sykkel til mye kjøring på asfalt (har hatt sykkel som primære framkomstmiddel til nå), så mine standard terrengsykkeldekk er nå kaputski. Har ikke hatt råd til å ha ett sett med terreng og ett sett med vanlige dekk (i tillegg til at jeg kløner alltid ved skifte av dekk, og ender opp med å punktere slangen), og det vises på dekkene nå. Har nettopp fått tak i et par nye terrengdekk, og betalte ca 200,- per dekk.

Håper du finner noe brukbart, slik at du kommer deg på hjul ut skog og mark. Er bare snadder å være ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra før en hybrid, men jeg ønsker nå noe mer ordentlig å sykle i skogen med.

Her er det noe som skurrer. BEEEEP.

"Vil ha"-syndromet, er ganske vanlig hos sykkelfrelste. Nøkternt sett, er det veldig liten vits å kjøpe seg ny sykkel for å fortsette å sykle på grusveier, om det ikke er noen problemer med hybriden du har. Men så var det VIL HA-syndromet da.

Hvis du vil ha deg en skikkelig gulrot til å trene, så må sykkelen være flashy, fin, og gjøre at du føler deg litt proff. Er ikke dere damer glade i å shoppe, da?? Flinke til å bruke øynene??

Du bør nok legge en 15k på bordet for å få noe kult. Kikk innom alle sykkelbutikker du kan tenke deg, si du speider etter noe som ser bra ut, og er et kupp.

Før du vet ordet av det, så trasher du stier i marka som en gærning. www.terrengsykkel.no - det er en side hvor du kan få gode tips. www.mtbr.com - her har de også mange produktanmeldelser, du kan sjekke en oversikt over hvilke deler som er bra, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill så langt. :) Har nå tenkt og undersøkt mer, og håper å ende med en ok låsbar dempegaffel og skivebremser, med rett overrør på damemodell. Så er det mulig jeg plutselig havner litt høyere opp i pris enn jeg hadde planlagt, men jeg la meg vilje litt ned i pris fra starten sånn at jeg hadde litt å gå på.

Til transmogrifier: jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til svaret ditt, men takker nå for at du tok deg tid til å svare. Hvis du tror at fordi jeg er dame elsker jeg shopping, og dermed også en fancy sykkel fordi den er fancy i seg selv, tar du nok feil. Jeg sykler i skogen med jevne mellomrom, på grusvei og noe på sti, og føler meg overbevist om at jeg får mer glede av en sykkel som er spesielt beregnet på dette. Jeg har også en mann som kjøpte seg terrengsykkel i fjor, og som syns det var enormt stor forskjell på å bruke hybriden. Jeg har andre ting å bruke penger på, om jeg ikke også ha en ny sykkel fordi det høres kult ut. Men jeg skal notere meg det du sier bak øret, og høre med diverse sportsbutikker om jeg absolutt må opp på 15 000 for at det skal være vits med terrengsykkel.

Tar for øvrig gjerne i mot flere tips, til de som har noe å tilføye. :)

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler i skogen med jevne mellomrom, på grusvei og noe på sti, og føler meg overbevist om at jeg får mer glede av en sykkel som er spesielt beregnet på dette.

Og derfor kan du ikke elske flashy og fancy sykler?

Sist gang jeg hadde slitt ut jeansene mine, trengte jeg nye bukser uten hull. Jeg kjøpte meg ikke noe som så jævlig ut for det. Hehe.

Lite tips: rett før alle disse gærningene skal sykle birken, kommer det ofte ut tilbud som er veldig gode. Da finner du nok en bra hardtail med gode skiver, og bra gaffel.

Et alternativ er å kjøpe en sykkel som har vært brukt et år, som ikke har synlige skader. Du bytter da kjede og kassett, men slipper sannsynligvis å bytte drevene på kranken. Da får du ofte mye sykkel for pengene, ettersom en ny sykkel faller fort i verdi, og det er mange snobber som sykler etterhvert, og som kjøper seg nye sykler hvert/annethvert år. Ikke salgsargument av egeninteresse, tror ikke vi har samme kroppsfasong. :)

Du må ikke opp i 15k for å få noe som holder på grus og sti. Du kan få grisebillige saker som er steintunge, og som tåler at en dampveivals kjører over dem. Pris går på vekt stivhet/kg og utseendet. Samt funksjon på gaffel og bremser, billige bremser er ofte en del svakere. Men jeg ville tro du har det mer gøy ved å gå rett inn på hobbymarkedet for syklister dersom du skal sykle, og de karene kjøper ikke noe under 15k.

Skal du høre med selgere, så bruk selgere i en sykkelbutikk. De kan fortelle deg mer detaljer om utstyr. Har du råd, så vær litt åpen. Det kan fort være at vurderingene forandrer seg, jo mer du får peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og derfor kan du ikke elske flashy og fancy sykler?

Sist gang jeg hadde slitt ut jeansene mine, trengte jeg nye bukser uten hull. Jeg kjøpte meg ikke noe som så jævlig ut for det. Hehe.

Lite tips: rett før alle disse gærningene skal sykle birken, kommer det ofte ut tilbud som er veldig gode. Da finner du nok en bra hardtail med gode skiver, og bra gaffel.

Et alternativ er å kjøpe en sykkel som har vært brukt et år, som ikke har synlige skader. Du bytter da kjede og kassett, men slipper sannsynligvis å bytte drevene på kranken. Da får du ofte mye sykkel for pengene, ettersom en ny sykkel faller fort i verdi, og det er mange snobber som sykler etterhvert, og som kjøper seg nye sykler hvert/annethvert år. Ikke salgsargument av egeninteresse, tror ikke vi har samme kroppsfasong. :)

Du må ikke opp i 15k for å få noe som holder på grus og sti. Du kan få grisebillige saker som er steintunge, og som tåler at en dampveivals kjører over dem. Pris går på vekt stivhet/kg og utseendet. Samt funksjon på gaffel og bremser, billige bremser er ofte en del svakere. Men jeg ville tro du har det mer gøy ved å gå rett inn på hobbymarkedet for syklister dersom du skal sykle, og de karene kjøper ikke noe under 15k.

Skal du høre med selgere, så bruk selgere i en sykkelbutikk. De kan fortelle deg mer detaljer om utstyr. Har du råd, så vær litt åpen. Det kan fort være at vurderingene forandrer seg, jo mer du får peiling.

Jeg har ikke noe i mot en sykkel som ser ok ut og som har nyttig utstyr (så lenge det ikke er så billig/dårlig at jeg like godt kunne vært foruten). Det hørtes bare ut som om du det første innlegget trodde jeg ville ha meg terrengsykkel fordi jeg er lei av å se på dem gamle. :ler:

Til det du sier om bruktmarkedet, så hjelper det lite om de karene ikke kjøper for under femten tusen, når det er damemodell jeg skal ha. Vil ikke tro markedet for terrengsykler for damer er så voldsomt? Et godt tips da, og jeg skal undersøke litt. Kommer ellers til å ta meg en runde på div. salg i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått noen gode svar her, og jeg frykter også at du må opp i pris eller handle brukt for å få en sykkel som er morsommere enn hybriden din.

Om du skal ha dame eller herresykkel kommer an på forholdet mellom bein og rygglengde.Det er sannsynlig at ramme med damegeometri passer best.

Ikke gå i fella med å kjøpe velutstyrt billigramme. Det er ramma som er kjernen i sykkelens kjøreegenskaper, og ei monsterstiv ramme med riktig geometri og kjørestilling er grunnstammen i sykkel-lykke.

Selv har jeg to sykler som jeg elsker, Rocky Mountain- sykler fra Canada. For meg gir de den store sykkelgleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du skal ha damemodell? Jeg ender opp med å kjøpe herremodell hver gang jeg skal ha meg sykkel, selv om jeg er kort i overkropen og lang i beina. Så jeg anbefaler deg å teste ut ulike aktuelle modeller uavhengig av om sykkelen er unisex-, herre- eller damemodell.

Min hardtail ble for øvrig kjøpt på salg på Oslo Sportslager for mange år siden, til halv pris (betalte 5.000 kr). Har byttet fra V-brems til skivebrems (noe jåleri samboeren min absolutt ville jeg skulle gjøre, med mitt sykkelbruk var det aldeles bortkastet og jeg sliter med å bli fortrolig med skivebremsen) og har byttet gaffel for den var utslitt og sete til et mer damerumpevennlig ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt meg en runde i ulike butikker i dag, for å se hva som fins, om det er tilbud og høre hva de ansatte sier. Og jeg ser at priser varierer ganske mye, selv på samme eller tilsvarende sykler til originalpris. Så å si noe generelt om hvilket prisnivå jeg burde legge meg på, er tydeligvis vanskelig.

Jeg har av flere blitt frarådet å kjøpe brukt, så jeg tror faktisk jeg skal legge den tanken fra meg nå (har heller ikke motivasjonen til å kjøpe en god og brukt ramme, og mekke og bytte ut deler).

Når det gjelder damemodell eller ei, mente samtlige jeg snakket med i dag (i sports- og sykkelbutikker) at jeg burde prøve å få meg en damemodell. Hvis jeg velger herre, må jeg fort bytte ut styrestemmen, sies det, og at jeg da like gjerne kan få for damemodell, hvis jeg finner en jeg liker i min prisklasse. Jeg er for øvrig 1,74 høy og med forholdsvis lang overkropp (ikke synlig påfallende langt, men ikke kort), og uten at jeg nå faktisk prøvde sykler i denne runden, ble det anslått at jeg ikke skulle ha største damestørrelse, som man kunne tro. Ser også derfor ikke for meg herremodell som så aktuelt, dersom jeg kan unngå det?

Jeg har nå konkludert med at jeg vil ha luftdemping med lock out-funksjon, hydrauliske skivebremser og Shimano XT/Deore-girsystem. Jeg ser at jeg kan få dette på sykler som passer mitt bruk til rundt 8000,- på det billigste (fant også tilsvarende dyrere), originalpris. Så regner jeg med at noen av dere andre vil si jeg burde gå mer inn for en enda bedre ramme ved å gå høyere opp i pris eller kjøpe brukt, men der har man vel forskjellige prioriteringer. Jeg har uansett inntrykk av at jeg kan få en ok sykkel til mitt bruk i nevnte prisklasse. Jeg er jo heller ikke interessert i å bruke en hel lønning på en sykkel før jeg vet hvor mye jeg kommer til å sykle i skogen med ny sykkel.

Så gjenstår det å se om jeg skal vente på tilbud, eller slå til nå for å sikre meg å få det jeg vil ha (skjønte at de satt med de siste modellene igjen flere steder, mao. også usikkert om det jeg ønsker meg vil komme på tilbud).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 176 cm, og bruker herrestørrelse M, noen ganger S, alt etter hvilken sykkeltype.

man får ofte mer sykkel for pengene ved herremodell enn damemodell, da herremodellene produseres i veldig mange flere eksemplarer.

Lykke til med sykkelkjøpet, enten det blir en rosa damesykkel eller sort herresykkel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 176 cm, og bruker herrestørrelse M, noen ganger S, alt etter hvilken sykkeltype.

man får ofte mer sykkel for pengene ved herremodell enn damemodell, da herremodellene produseres i veldig mange flere eksemplarer.

Lykke til med sykkelkjøpet, enten det blir en rosa damesykkel eller sort herresykkel. :)

Du er akkurat like høy i forhold til gjennomsnittskvinnen som jeg er i forhold til mannen, og jeg mener å huske at du er akkurat like smart i forhold til gjennomsnittsmennesket som jeg er. I tillegg har du terrengsykkel. Sleng ut samboeren din, så får jeg meg en lærer som dame, så kan du klage over tidligere vonde opplevelser og alienation til en forståelsesfull og kjekk kvinneguiden-ekspert. Det hadde vært gøy. :ler: Bilder per PM, samt kredittvurdering.

*Kremt (tilbake til saken)

Canyon.de er en av de største sykkelprodusentene i Tyskland, og de har en kalkulator for å vise deg riktig rammestørrelse i forhold til kroppsfasongen din.

Generelt, så er det ikke størrelsen målt i tommer som er viktig, men heller lengden på overrøret. Du kan nesten alltid få til riktig sittestilling ved å ha litt lengre setepinne, og noen mellomskiver (spacere) og litt brattere styrepinne, dersom overkroppen tilsvarer at du trenger kortere overrør, slik damer ofte har.

Disse damemodellene kommer ofte med kortere overrør, og i tillegg til annen farge og litt dårlige utstyr for penga, er det ingen større forskjell å finne.

Jeg er enig i at det krever mer å skaffe ting brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 176 cm, og bruker herrestørrelse M, noen ganger S, alt etter hvilken sykkeltype.

man får ofte mer sykkel for pengene ved herremodell enn damemodell, da herremodellene produseres i veldig mange flere eksemplarer.

Lykke til med sykkelkjøpet, enten det blir en rosa damesykkel eller sort herresykkel. :)

Jeg rakk da ikke å prøve sykler i går, men flere mente følgende: at jeg uansett må bytte styrestemmen hvis jeg velger herremodell, at jeg ikke en gang skal ha L eller tilsvarende i damemodell som jeg hadde trodd, og at det er bedre med en ramme/overrør som er litt liten eller litt for stor/lang. Dette må jeg se nærmere på. Jeg har uansett sett litt på en sykkel hvor tilsvarende fins i herre- og damemodell, og hvor en jeg kjenner har vært veldig fornøyd med sin herrevariant. Damemodellen er om ikke rosa, så herlig lilla :ler:, noe jeg ikke akkurat ser som noe pluss, men utseendet på sykkelen er ikke så viktig for meg. Selv om jeg egentlig skulle ønske at damesyklene kunne se litt tøffere ut.

Du er akkurat like høy i forhold til gjennomsnittskvinnen som jeg er i forhold til mannen, og jeg mener å huske at du er akkurat like smart i forhold til gjennomsnittsmennesket som jeg er. I tillegg har du terrengsykkel. Sleng ut samboeren din, så får jeg meg en lærer som dame, så kan du klage over tidligere vonde opplevelser og alienation til en forståelsesfull og kjekk kvinneguiden-ekspert. Det hadde vært gøy. :ler: Bilder per PM, samt kredittvurdering.

Om denne tråden skulle være utgangspunkt for en lykkelig forening, kan jeg i det minste sies å ha bidratt med noe. :fnise:

*Kremt (tilbake til saken)

Canyon.de er en av de største sykkelprodusentene i Tyskland, og de har en kalkulator for å vise deg riktig rammestørrelse i forhold til kroppsfasongen din.

Generelt, så er det ikke størrelsen målt i tommer som er viktig, men heller lengden på overrøret. Du kan nesten alltid få til riktig sittestilling ved å ha litt lengre setepinne, og noen mellomskiver (spacere) og litt brattere styrepinne, dersom overkroppen tilsvarer at du trenger kortere overrør, slik damer ofte har.

Disse damemodellene kommer ofte med kortere overrør, og i tillegg til annen farge og litt dårlige utstyr for penga, er det ingen større forskjell å finne.

Jeg er enig i at det krever mer å skaffe ting brukt.

Igjen, takk for innspill. :) Skal også ta en titt på rammekalkulatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...