Gå til innhold

Julekalender/pakkekalender.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I fjor laget jeg pakkekalender til mine to bonusbarn, noe som ikke slo an i det hele tatt.
Det var sure miner hver eneste dag fordi det ikke var mobil, nettbrett, stor godtepose ol i gavene.

Pakkekalender for meg og min samboer er en liten oppmerksomhet for å varme opp til jul, altså ikke store ting.
Det var pakker som en drops pakke, penn/blyant i gøye former, små leker som feks en liten bil eller en liten barbie billig variant, kule hansker, selvlysende stjerner ol.
Altså ikke de store dyre tingene men små artige ting som vi trodde ville falle i smak.

Ja også la vi oppi kino den ene dagen og bowling en annen dag.

Når det ble så sure miner bestemte vi oss for at i år blir det kun kjøpekalender, fordi vi ikke orker sure og bortskjemte barn.

Nå blir de jo sure for det også så klart, og "livet" er "ødelagt" fordi de ikke får pakkekalender..

Jeg kjenner at jeg blir paff av dagens barn!
Eller kanskje det bare er "våre" som er vanskelige..



Anonymous poster hash: b3ead...feb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig så syns jeg det med pakkekalender har tatt helt av og er enig med deg om at det bare skal være en liten ting som en koselig nedtelling til jul.

Blir litt feil når ungene får gaver for store summer hver dag. Hva har de egentlig å glede seg til på julaften da?

Hvis ungene her i huset hadde klaget på innholdet i pakkekalenderen så hadde det vært tverrstopp og en billig sjokoladekalender fra Rema heretter!

Vi gjorde forresten en ny vri i fjor...

Mine barn begynner å bli store og tempoet et hektisk både for oss voksne og ungdommene,og det var året før der igjen flere dager de ikke hadde vært hjemme så de hadde fått åpnet kalenderen.

Så en av ungene foreslo at vi kanskje kunne droppe pakke hver dag og heller ha en hver søndag i advent.

Så i stedt for 72 pakker å ordne med så ble det 12. :)

Da ble det litt høyere gjennomsnittspris, pr pakke, men totalen ble omtrent lik som tidligere år.

Og den varianten går vi enstemmig igjen for i år også.

Anonymous poster hash: 64198...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er de?

Det du gjør, er å si synd, trist, leit. Da lærer de kanskje å være litt mer takknemlig til neste år, i stedet for to bortskjemte ufordragelige barn.

Hadde min sønnen reagert sånn på de tre-fire første gavene, så hadde jeg faktisk tatt bort hele kalenderen for sånn der oppførsel er uakseptabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Da vi var små måtte vi dele på pakkene de årene vi fikk pakkekalender. En pakke tredjehver dag. Det funket fint. :)

Jeg tror mye kommer an på hva man er vant med og hvordan de voksne snakker til barna angående det med pakker (at noen faktisk ikke får pakkekalendere i det hele tatt og slikt.) Jeg tror det er viktig at dere prøver å lære dem hvordan andre barn har det, og at man må være takknemlige for det man eventuelt får.

Hvilken type kjøpekalender får de i år da?

Jeg tror kanskje dine barn (om jeg får lov å si det) hadde blitt litt mindre bortskjemte om de ikke fikk/får en gavekalender i det hele tatt i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt at jeg syns de skal få en billig sjokoladekalender i år, ikke typen 200 kroner leke kalender.
for til og med det er jo for dårlig, tenk å bare få en liten lego friends ting hver dag :O

Jeg vil aller helst kutte hele kalenderen men noe bør de få mener far.
Men dette blir det nok en diskusjon om når tiden nærmer seg, for ikke søren om jeg gidder å handle inn pakker, pakke inn og høre på klaging et år til.
Når jeg får en liten selv vil det bli pakkekalender igjen, men blir det klaging da også fra de så får de se på at lillebror/ søster får og ikke de, urettferdig kanskje men jeg orker ikke å gi noe til to som bare klager.

De ble gjort oppmerksom på at det bare var små koselige ting før kalenderen i fjor, men når de ønsker seg nettbrett og mobil blir det jo alt for lite må vite..

TS



Anonymous poster hash: b3ead...feb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er dette konsekvensen av nettopp ting som pakkekalender. Da jeg var liten var det stor stas da jeg fikk sjokoladekalender istedenfor den vanlige barne TV-kalenderen. At barna skal få gaver hele desember er absurd.



Anonymous poster hash: d77af...a95
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv vokste jeg opp med pakkekalender med blyanter og drops da jeg var liten. Jeg synes det er skremmende hvor storkrevende barn etter hvert har blitt. Som om alle foreldre har råd til å putte gaver til flere tusen i hver eneste pakke hele desember, i tillegg til julegaver på julaften? Det er dessverre sånn det er blitt, nå skal plutselig barn på barneskolen også ha iphone og nettbrett, det blir helt feil i mine øyne.

TS; barna dine lærer nok bare av hverandre, å kreve slike gaver blir nok bare vanligere og vanligere. Et usunt press som foreldre i stor grad skaper selv, noe som går ut over dem som IKKE vil gi etter for dagens kjøpepress.

Jeg tror jeg ville sagt til barna at de ikke får gavekalender i år, rett og slett fordi du ikke orker å legge tid og penger i noe som ikke blir tatt godt i mot likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er forresten 8 og 11 år gamle..
Jeg er helt i mot fri bruk av nettbrett/tv/ pc for barna, men far er motsatt, nå har det endt med at gutten har blitt avhengig av disse elektriske tingene og blir SINT når han får et nei til å spille ol.
Dette har åpnet øynene til far, og jeg har endelig fått inn at vi kan redusere dette.
Men når barna ikke kan se tv, spille ol vet de jo ikke hva de skal finne på og lager et leven uten like.
Jeg vil strekke meg så langt å si at vi som vokste opp uten disse tingene og med kun 30 minutter barnetv hadde det bedre enn barn har nå.
Leker skal de ha, men å leke med de skal ikke skje, derfor blir det heller ikke leker i julegave fra oss i år, de får opplevelser som badeland, kino, dyrepark ol, men ingen leker.
Bilbanen fra i fjor er fortsatt ikke pakket ut, og den ønsket gutten seg SÅÅÅ mye..

Blir helt overgitt jeg, og nesten redd for å sette barn til verden når det er slik hverdagen til barn har blitt.
Og venner av barna har det enda friere mht elektronik...

TS



Anonymous poster hash: b3ead...feb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er dette konsekvensen av nettopp ting som pakkekalender. Da jeg var liten var det stor stas da jeg fikk sjokoladekalender istedenfor den vanlige barne TV-kalenderen. At barna skal få gaver hele desember er absurd.

Anonymous poster hash: d77af...a95

Vi er nå mange som har vokst opp med pakkekalender, men det har vært småting som hårstrikk, blyanter, liten sjokolade etc. Og det har vært kjempestas.

Det er nok ikke gavekalender I seg selv som er problemet, men generelt sett bortskjemte unger som ikke skjønner verdien i en koselig liten julekalender.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 på 13 og 14 får bare sjokoladekalender i år. En konsekvens av nettopp å klage på pakkekalenderens innhold i fjor.

Jeg sa i fra i fjor at det ikke ble noen, men det blir nok spørsmål etter den 1 desember vil jeg tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er forresten 8 og 11 år gamle..

Jeg er helt i mot fri bruk av nettbrett/tv/ pc for barna, men far er motsatt, nå har det endt med at gutten har blitt avhengig av disse elektriske tingene og blir SINT når han får et nei til å spille ol.

Dette har åpnet øynene til far, og jeg har endelig fått inn at vi kan redusere dette.

Men når barna ikke kan se tv, spille ol vet de jo ikke hva de skal finne på og lager et leven uten like.

Jeg vil strekke meg så langt å si at vi som vokste opp uten disse tingene og med kun 30 minutter barnetv hadde det bedre enn barn har nå.

Leker skal de ha, men å leke med de skal ikke skje, derfor blir det heller ikke leker i julegave fra oss i år, de får opplevelser som badeland, kino, dyrepark ol, men ingen leker.

Bilbanen fra i fjor er fortsatt ikke pakket ut, og den ønsket gutten seg SÅÅÅ mye..

Blir helt overgitt jeg, og nesten redd for å sette barn til verden når det er slik hverdagen til barn har blitt.

Og venner av barna har det enda friere mht elektronik...

TS

Anonymous poster hash: b3ead...feb

Når de ikke vet hva de skal gjøre når de får nei til å spille, kan du jo foreslå at de pakker opp bilbanen de fikk i fjor :lur:

Anonymous poster hash: d77af...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de ikke vet hva de skal gjøre når de får nei til å spille, kan du jo foreslå at de pakker opp bilbanen de fikk i fjor :lur:

Anonymous poster hash: d77af...a95

Tro meg den har blitt brukt, men bilbane er ikke "kult" lenger..

Jeg blir helt gåen av dette presset som vokser hos barna, både mot oss voksende men også mot hverandre, det skal være iphone i 2. klasse, nettbrett med alle apper, pc skal brukes daglig hjemme som lekser, tv skal helst stå på hele døgnet og de skal ha det beste av det beste.

Jeg lurer på hvorfor det har blitt sånn og hva som har gjort at det har endret seg så mye på 15-20 år..

TS

Anonymous poster hash: b3ead...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg har sagt at jeg syns de skal få en billig sjokoladekalender i år, ikke typen 200 kroner leke kalender.

for til og med det er jo for dårlig, tenk å bare få en liten lego friends ting hver dag :O

Jeg vil aller helst kutte hele kalenderen men noe bør de få mener far.

Men dette blir det nok en diskusjon om når tiden nærmer seg, for ikke søren om jeg gidder å handle inn pakker, pakke inn og høre på klaging et år til.

Når jeg får en liten selv vil det bli pakkekalender igjen, men blir det klaging da også fra de så får de se på at lillebror/ søster får og ikke de, urettferdig kanskje men jeg orker ikke å gi noe til to som bare klager.

De ble gjort oppmerksom på at det bare var små koselige ting før kalenderen i fjor, men når de ønsker seg nettbrett og mobil blir det jo alt for lite må vite..

TS

Anonymous poster hash: b3ead...feb

Ok. Det er flott at dere nedskjærer det såpass mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter har blitt glad og takket for alt hun har fått i gavekalender, stort sett, men likevel skal jeg nedskalere i år. Ikke fordi hun er blitt storforlangende, men fordi å finne brukbare ting til 24 dager blir ganske dyrt, og tar mye av fokuset vekk fra julaften som tross alt er gavedagen. I tillegg har min datter gavmilde foreldre og ikke minst besteforeldre, så jeg ser allerede tendensene til at min datter, 5 år, begynner å forvente gaver og ting, og det vil jeg stoppe. Jeg skal fortsatt bruke pakkekalenderen, da min mor har laget den og det er min barndoms julekalender (men da var vi 3 søsken og fikk gave hver tredje dag), men jeg kommer til å pakke inn lego fra en legokalender jeg kjøpte på salg i fjor. I tillegg har jeg et par andre småting (som jeg vet kommer til å falle i smak og brukes) som jeg også skal pakke inn.

TS, jeg kan ikke fatte at noen barn kan forlange nettbrett i kalenderen? Hva slags økonomi har dere egentlig, når barna tror man får gave til flerfoldige hundre kroner i kalenderen? Ett eller annet er galt her, og jeg ville snakket med far om det. Hvis ikke blir det nok bare verre. Jeg hadde blitt veldig lei meg om min barn eller bonusbarn hadde klaget på kalenderen jeg hadde laget til dem, og det bør de få vite.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Min datter har blitt glad og takket for alt hun har fått i gavekalender, stort sett, men likevel skal jeg nedskalere i år. Ikke fordi hun er blitt storforlangende, men fordi å finne brukbare ting til 24 dager blir ganske dyrt, og tar mye av fokuset vekk fra julaften som tross alt er gavedagen. I tillegg har min datter gavmilde foreldre og ikke minst besteforeldre, så jeg ser allerede tendensene til at min datter, 5 år, begynner å forvente gaver og ting, og det vil jeg stoppe. Jeg skal fortsatt bruke pakkekalenderen, da min mor har laget den og det er min barndoms julekalender (men da var vi 3 søsken og fikk gave hver tredje dag), men jeg kommer til å pakke inn lego fra en legokalender jeg kjøpte på salg i fjor. I tillegg har jeg et par andre småting (som jeg vet kommer til å falle i smak og brukes) som jeg også skal pakke inn.

TS, jeg kan ikke fatte at noen barn kan forlange nettbrett i kalenderen? Hva slags økonomi har dere egentlig, når barna tror man får gave til flerfoldige hundre kroner i kalenderen? Ett eller annet er galt her, og jeg ville snakket med far om det. Hvis ikke blir det nok bare verre. Jeg hadde blitt veldig lei meg om min barn eller bonusbarn hadde klaget på kalenderen jeg hadde laget til dem, og det bør de få vite.

Enig med deg. Jeg kommer også til å skjære litt ned i år (selv om barna ikke har fått store ting tidligere år heller), hovedsakelig pga gavmilde besteforeldre og tanter/onkler, som i beste mening har gjort barna mine ganske bortskjemte... Bortsett fra klær de trenger, kjøper jeg aldri ting til dem utenom jul og bursdag - mens resten av familien stadig kjøper noe... De er de eneste barnebarna/tantebarna i familien, så jeg forstår det jo, og jeg vil jo ikke være utakknemlig. Det blir et dilemma (og et luksusproblem, for all del).

Jeg hadde bare sagt til barna at i år blir det ikke noe kalender, fordi dere var så misfornøyde i fjor. Hadde følt jeg hadde feilet som forelder om mine barn hadde oppført seg som TS sine stebarn... :(

Endret av Riskjeks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er blitt gal.

Jeg synes du gjør helt riktig i å droppe hele pakkekalenderen, TS.

Jeg har ikke begynt med pakkekalender, det holder i massevis med en sjokoladekalender. Pakker blir det tonnevis av på julaften uansett; ingen som lider noen nød. Mulig jeg er en skikkelig kjip mamma, haha ;)

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min datter har blitt glad og takket for alt hun har fått i gavekalender, stort sett, men likevel skal jeg nedskalere i år. Ikke fordi hun er blitt storforlangende, men fordi å finne brukbare ting til 24 dager blir ganske dyrt, og tar mye av fokuset vekk fra julaften som tross alt er gavedagen. I tillegg har min datter gavmilde foreldre og ikke minst besteforeldre, så jeg ser allerede tendensene til at min datter, 5 år, begynner å forvente gaver og ting, og det vil jeg stoppe. Jeg skal fortsatt bruke pakkekalenderen, da min mor har laget den og det er min barndoms julekalender (men da var vi 3 søsken og fikk gave hver tredje dag), men jeg kommer til å pakke inn lego fra en legokalender jeg kjøpte på salg i fjor. I tillegg har jeg et par andre småting (som jeg vet kommer til å falle i smak og brukes) som jeg også skal pakke inn.

TS, jeg kan ikke fatte at noen barn kan forlange nettbrett i kalenderen? Hva slags økonomi har dere egentlig, når barna tror man får gave til flerfoldige hundre kroner i kalenderen? Ett eller annet er galt her, og jeg ville snakket med far om det. Hvis ikke blir det nok bare verre. Jeg hadde blitt veldig lei meg om min barn eller bonusbarn hadde klaget på kalenderen jeg hadde laget til dem, og det bør de få vite.

Vi har ikke stor økonomi, han har 100% jobb og jeg har 48% fast og tar det jeg kan i ekstra vakter.

Men dette med nettbrett, telefon ol fikk de fra skolen da en elev der hadde fått nettbrett i kaleneren.

Det enne eleven ikke sa var at dette var HELE kalenderen hans, og at foreldrene hadde kjøpt det kontra mange små gaver..

Jeg er veldig nøye med å lære verdien av pengene til barna, altså jobb=penger, ukeplikter= penger.

det trenger inn litt etter litt men veien er lang :P

TS

Anonymous poster hash: b3ead...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok ikke gitt de annet enn en billig sjokoladekalender, og knapt nok det! Fy, for noen bortskjemte barn. Her er jentungen overlykkelig av ett fint hårstrikk, liten sjokolade, fargeblyant o.l. Men hun er bare 5 år. Hvis hun viser att hun er misfornøyd blir det bom stopp. De små pakkene pakker vi opp etter en rolig frokost, vi hører alltid på julemusikk under frokostene i desember og så får hun gaven. Veldig koselig for oss begge.

Anonymous poster hash: f7701...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok ikke gitt de annet enn en billig sjokoladekalender, og knapt nok det! Fy, for noen bortskjemte barn. Her er jentungen overlykkelig av ett fint hårstrikk, liten sjokolade, fargeblyant o.l. Men hun er bare 5 år. Hvis hun viser att hun er misfornøyd blir det bom stopp. De små pakkene pakker vi opp etter en rolig frokost, vi hører alltid på julemusikk under frokostene i desember og så får hun gaven. Veldig koselig for oss begge.

Anonymous poster hash: f7701...d50

OT, men dette hørtes veldig koselig ut :) Skulle ønske vi fikk tid til det om morgenen, men det går ikke. Men i helgene, da skal jeg prøve dette.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Litt off topic, men når har dere med barn begynt med pakkekalender til deres? Jeg har en på 1,5 år og syntes nesten allerede jeg begynner å merke et visst press gjennom barnehagen og de andre ungene på alt man "må" ha av diverse leker og gaver. Blir litt skremt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...