Gå til innhold

Jeg sa dust til gutten min på 4 år..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs. Random Nick

Hva slags rutiner er det som mangler av at et barn pleier å våkne kl9??

Vi får jo ikke vite noe om leggerutinene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud hva slags mor jeg!!

Jeg har så dårlig samvittighet og syntes så synd på gutten min.

Det skjedde en morgen for et par dager siden. Mellomste jenta vår på 18 mnd hadde vært lys våken en times tid midt på natten og jeg visste at da sover hun gjerne til 8.30- 9.00, og baby hadde fått mat i 05 tiden og da sover hun også gjerne tre fire timer til. Jeg er bare super trøtt om dagen og tenkte da at jeg fikk mulighten til å sove litt lenger en morgen. Som regel våkner minstemann i 6.30 tiden. Gutten vår på 4 sover også nesten alltid til 9.00.

Men denne dagen våknet han 6.45 og begynte å rope på meg, og han er sånn at hvis han ikke får svar med en gang blir han helt panisk og roper enda høyere. Det endte med at alle sammen våknet. Jeg vet ikke hva som gikk av meg men jeg ble så sinna. Jeg sa strengt til han at han måtte gå å legge seg igjen for han hadde sovet altfor lite også så jeg at han var dust. Også sa jeg også at idag skulle han være i bgh lenge siden han oppførte seg dumt. Da ble han jo kjempe lei seg også gråt han enda mer. Et lite øyeblikk så ble jeg bare enda sintere, men så våknet jeg liksom også tok jeg han på fanget også sa jeg unnskyld. Jeg sa at det ikke er fint av mamma å si noe sånt og at jeg egentlig mente at han oppførte seg dumt og at inne det var han som var dum.

Jeg prøvde å forklare at jeg sa det bare fordi jeg var så trøtt, men det er jo absolutt ingen unnskyldning.

Det endte med at fikk være hjemme fra bgh.

Nå har jeg så dårlig samvittighet.Anonymous poster hash: 1c892...115

Det jeg reagerer på i denne sammenhengen var at du "truet" med at han måtte være lenge i bhg som "straff". Om du vil at gutten din skal trives, og ha det godt i barnehagen må du fremsnakke bhg som noe positivt, og ikke som noe negativt. Da kommer han til slutt til å ikke ville dit. Synes dette var mye værre enn at du kalte han dust, selv om det også var dårlig gjort av deg.

Anonymous poster hash: befe5...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at selv om du har to som er yngre, og han er eldst, så er han fortsatt bare en liten gutt på fire år..... Han er ikke utviklet nok kognitivt sett til å tenke over før han skriker at "nå må jeg ikke skrike så høyt, for da våkner de andre".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får jo ikke vite noe om leggerutinene her.

Hvorfor er nordmenn så innmari opptatt av legge rutiner og at barn skal legges kl syv. Syntes det har blitt så kjedelig å høre på alle foreldre som aldri klarer å tenke selv og bare gjør det andre sier at man skal gjøre.

Vi legger guttungen vår på 4 i 20.30-21 tiden og han sover omtrent alltid i tolv timer. Noen ganger er han oppe enda senere i helgen og da sover han bare lenger dagen etter.

Nå må foreldrene her til lands finne tilbake til innstinkter sine og stole mer på seg selv enn eksperter.

Norge er bare så kjedelig og A4. Denne kontrolerte barnehagementaliteten blir man bare deprimert av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er nordmenn så innmari opptatt av legge rutiner og at barn skal legges kl syv. Syntes det har blitt så kjedelig å høre på alle foreldre som aldri klarer å tenke selv og bare gjør det andre sier at man skal gjøre.

Vi legger guttungen vår på 4 i 20.30-21 tiden og han sover omtrent alltid i tolv timer. Noen ganger er han oppe enda senere i helgen og da sover han bare lenger dagen etter.

Nå må foreldrene her til lands finne tilbake til innstinkter sine og stole mer på seg selv enn eksperter.

Norge er bare så kjedelig og A4. Denne kontrolerte barnehagementaliteten blir man bare deprimert av.

Som regel er det fordi de fleste må opp tidligere enn 9 pga jobb og/eller skole for resten av familien. Det passer dårlig å legge klokka ni på kvelden dersom man må opp klokka 6 eller 7 dagen etter.

I familier der det er mulig å ligge og sove til de er uthvilte sånn ca i 9-tiden så er jo det opp til hver enkelt når de legger barnet.

Så kjedelige A4-Norge må stå opp og gå på jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det fordi de fleste må opp tidligere enn 9 pga jobb og/eller skole for resten av familien. Det passer dårlig å legge klokka ni på kvelden dersom man må opp klokka 6 eller 7 dagen etter.

I familier der det er mulig å ligge og sove til de er uthvilte sånn ca i 9-tiden så er jo det opp til hver enkelt når de legger barnet.

Så kjedelige A4-Norge må stå opp og gå på jobb.

Nei Norge er ikke kjedelig fordi man må jobbe. Dy er kjedelig fordi utifra innlegget til TS så måtte folk dra inn leggerutiner og kommentere hva som er tidlig sent og gode rutiner. Det hadde ingenting med saken å gjøre, men det er tydelig at det er så himla viktig.

Dessuten er det ingen som kommenterer hborfor folk som må opp tidlig legger unga sine tidlig. Kanskje man bare ikke skal blande seg inn i når folk legger barna sine. For oss som ikke jobber tidlig så er det best å sove lenge!

Anonymous poster hash: 1c892...115

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man gjør og sier mye dumt i løpet av et liv.

Men å bruke barnehagen som en slags trussel og straff, det bør virkelig ikke skje.

Anonymous poster hash: f65b2...38c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Hvorfor er nordmenn så innmari opptatt av legge rutiner og at barn skal legges kl syv. Syntes det har blitt så kjedelig å høre på alle foreldre som aldri klarer å tenke selv og bare gjør det andre sier at man skal gjøre.

Vi legger guttungen vår på 4 i 20.30-21 tiden og han sover omtrent alltid i tolv timer. Noen ganger er han oppe enda senere i helgen og da sover han bare lenger dagen etter.

Nå må foreldrene her til lands finne tilbake til innstinkter sine og stole mer på seg selv enn eksperter.

Norge er bare så kjedelig og A4. Denne kontrolerte barnehagementaliteten blir man bare deprimert av.

Jeg har ikke sagt noe om at de må legges på slaget syv, men 20.30 er jo alt for seint for disse smårollingene som trenger så mye søvn når de skal i barnehagen dagen derpå. For min egen del er det også langt mindre stress på morgenen om vi får opp minsten i god nok tid til at h*n kan få i seg en brødskive eller to uten at det blir superpanikk før vi må ut av huset.

Som regel er det fordi de fleste må opp tidligere enn 9 pga jobb og/eller skole for resten av familien. Det passer dårlig å legge klokka ni på kvelden dersom man må opp klokka 6 eller 7 dagen etter.

I familier der det er mulig å ligge og sove til de er uthvilte sånn ca i 9-tiden så er jo det opp til hver enkelt når de legger barnet.

Så kjedelige A4-Norge må stå opp og gå på jobb.

ENIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett for at slikt kommer ut av munnen når man er sint. Eneste jeg reagerte på var at du brukte barnehagen som noe negativt, som om det er negativt å være litt mer i barnehagen...

Fremover bør du kanskje lære gutten din om å heller komme inn til dere når han våkner enn å stå å rope. Og gjerne tilrettelegge så han selv kan sette på en film, se på tv, sitte å tegne, leke e.l. alene dersom han våkner veldig tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Norge er ikke kjedelig fordi man må jobbe. Dy er kjedelig fordi utifra innlegget til TS så måtte folk dra inn leggerutiner og kommentere hva som er tidlig sent og gode rutiner. Det hadde ingenting med saken å gjøre, men det er tydelig at det er så himla viktig.

Dessuten er det ingen som kommenterer hborfor folk som må opp tidlig legger unga sine tidlig. Kanskje man bare ikke skal blande seg inn i når folk legger barna sine. For oss som ikke jobber tidlig så er det best å sove lenge!

Anonymous poster hash: 1c892...115

Hvorfor svarer du TS som om du ikke er TS? :fnise:

Men enig i at søvnrutinene dere har i det daglige ikke har noe å si. Men at sønnen deres en dag brøt denne rutinen påvirket deg veldig og husk at det kan skje flere ganger. Og han kan ikke klokka så han vet ikke om den er 5 eller 10. Han våkner når han våkner. Selv om han blir hysterisk så trenger du ikke hisse deg opp, ta det med ro, du kommer deg ikke fortere inn til han uansett. Men kan være lurt å få han til å komme inn til dere istedenfor. Og som mange andre har sagt, ikke straff han igjen med barnehagen!

Anonymous poster hash: 332e1...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HI:

Shit au..

Sånt skjer alle!

Du straffer deg selv hardest, det er jo sånn vi foreldre må lære av og til :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var veldig dumt av deg både å kalle ham dust og så true med at han måtte være lenge i barnehagen pga. dette. Ikke bare brukte du barnehage som en straff, noe som er ganske dumt siden han går dit hver dag, men du straffet ham også for å våkne tidlig. Det er for øvrig ikke særlig tidlig å våkne på den tiden for de fleste.

Men jeg forstår jo at det kan gå over styr en gang i blant. Fiint at du ba om unnskyldning.

Jeg er veldig enig, å bruke barnehage som trussel fører aldri noe bra med seg, så det er flott TS innså selv at det gikk over styr, selvinnsikt er en veldig viktig egenskap i rollen som forelder (og egentlig bare uansett) ;)

Dette skjedde, og du TS ba om unnskyldning. Den dårlige samvittigheten er vond, men sier også det at du er et menneske som gjorde noe veldig dumt i øyeblikket, og ikke minst så det selv og unnskyldte deg.

At det kan gå over grensen i ord eller handlinger kjenner jeg meg igjen i :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å miste hodet innimellom når man er sliten. Du pleier jo ikke si slikt hele tiden.

Ta heller til deg at du trenger litt hjelp fordi du er sliten, så skjer det ikke igjen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forklart han mange ganger at hvis jeg ikke svarer med en gang så ikke skrik, jeg kommer straks! Da jeg hørte han rope var jeg på vei ut av senga, men før jeg fikk satt beina på bordet hylte han. Jeg er ikke helt borti natta og blir sur for ting han ikke vet om eller har lært. Dette er et lite problem til daglig også!!

Anonymous poster hash: 1c892...115

Hvis du da brøler tilbake så lærer jo han aldri at det år rope/skrike ikke hjelper! Dette sier seg selv! Syntes det var langt over kanten å kalle barnet for dust og bruke barnehagen som straff. Skjønner at du ikke mente det, men det er viktig å tak i dette problemet en gang for alle - for det kommer til å komme like stressende og irriterende situasjoner senere når man i tillegg er trøtt og sliten. Vila anbefale deg å ta noen PMTO kurs. Dette er foreldreveiledning som hjelepr deg til å kommunisere bedre med barnet. Noe som ser ut til å være problemet i bunn her...

Anonymous poster hash: 92f4e...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...