Gå til innhold

Jeg sa dust til gutten min på 4 år..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud hva slags mor jeg!!

Jeg har så dårlig samvittighet og syntes så synd på gutten min.

Det skjedde en morgen for et par dager siden. Mellomste jenta vår på 18 mnd hadde vært lys våken en times tid midt på natten og jeg visste at da sover hun gjerne til 8.30- 9.00, og baby hadde fått mat i 05 tiden og da sover hun også gjerne tre fire timer til. Jeg er bare super trøtt om dagen og tenkte da at jeg fikk mulighten til å sove litt lenger en morgen. Som regel våkner minstemann i 6.30 tiden. Gutten vår på 4 sover også nesten alltid til 9.00.

Men denne dagen våknet han 6.45 og begynte å rope på meg, og han er sånn at hvis han ikke får svar med en gang blir han helt panisk og roper enda høyere. Det endte med at alle sammen våknet. Jeg vet ikke hva som gikk av meg men jeg ble så sinna. Jeg sa strengt til han at han måtte gå å legge seg igjen for han hadde sovet altfor lite også så jeg at han var dust. Også sa jeg også at idag skulle han være i bgh lenge siden han oppførte seg dumt. Da ble han jo kjempe lei seg også gråt han enda mer. Et lite øyeblikk så ble jeg bare enda sintere, men så våknet jeg liksom også tok jeg han på fanget også sa jeg unnskyld. Jeg sa at det ikke er fint av mamma å si noe sånt og at jeg egentlig mente at han oppførte seg dumt og at inne det var han som var dum.

Jeg prøvde å forklare at jeg sa det bare fordi jeg var så trøtt, men det er jo absolutt ingen unnskyldning.

Det endte med at fikk være hjemme fra bgh.

Nå har jeg så dårlig samvittighet.

Anonymous poster hash: 1c892...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han pleier å sove til ni...! Når i all verden kommer han i barnehagen da?

Tror nok manglende rutiner er et større problem enn at du sa dust i en opphetet situasjon. Er ikke sikkert han vet hva det er engang :).

Anonymous poster hash: 8116a...adf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han pleier å sove til ni...! Når i all verden kommer han i barnehagen da?

Tror nok manglende rutiner er et større problem enn at du sa dust i en opphetet situasjon. Er ikke sikkert han vet hva det er engang :).

Anonymous poster hash: 8116a...adf

Vi levere i bgh før ti så her er som regel rutinene i orden!!

Jeg er hjemme i permisjon så vi tar den tiden det trenger. Barna våre er så heldige at de alltid kan sove så lenge de vil, også har de korte dager i bgh😄

Anonymous poster hash: 1c892...115

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han pleier å sove til ni...! Når i all verden kommer han i barnehagen da?

Tror nok manglende rutiner er et større problem enn at du sa dust i en opphetet situasjon. Er ikke sikkert han vet hva det er engang :).

Anonymous poster hash: 8116a...adf

Er forresten godkjent rutine at barna legger seg kl syv, står opp kl syv og leveres tidlig i bgh??

Anonymous poster hash: 1c892...115

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud hva slags mor jeg!!

Jeg har så dårlig samvittighet og syntes så synd på gutten min.

Det skjedde en morgen for et par dager siden. Mellomste jenta vår på 18 mnd hadde vært lys våken en times tid midt på natten og jeg visste at da sover hun gjerne til 8.30- 9.00, og baby hadde fått mat i 05 tiden og da sover hun også gjerne tre fire timer til. Jeg er bare super trøtt om dagen og tenkte da at jeg fikk mulighten til å sove litt lenger en morgen. Som regel våkner minstemann i 6.30 tiden. Gutten vår på 4 sover også nesten alltid til 9.00.

Men denne dagen våknet han 6.45 og begynte å rope på meg, og han er sånn at hvis han ikke får svar med en gang blir han helt panisk og roper enda høyere. Det endte med at alle sammen våknet. Jeg vet ikke hva som gikk av meg men jeg ble så sinna. Jeg sa strengt til han at han måtte gå å legge seg igjen for han hadde sovet altfor lite også så jeg at han var dust. Også sa jeg også at idag skulle han være i bgh lenge siden han oppførte seg dumt. Da ble han jo kjempe lei seg også gråt han enda mer. Et lite øyeblikk så ble jeg bare enda sintere, men så våknet jeg liksom også tok jeg han på fanget også sa jeg unnskyld. Jeg sa at det ikke er fint av mamma å si noe sånt og at jeg egentlig mente at han oppførte seg dumt og at inne det var han som var dum.

Jeg prøvde å forklare at jeg sa det bare fordi jeg var så trøtt, men det er jo absolutt ingen unnskyldning.

Det endte med at fikk være hjemme fra bgh.

Nå har jeg så dårlig samvittighet.

Anonymous poster hash: 1c892...115

Men det ER jo ikke et problem, ts.

Alle foreldre er også mennesker. Og det har barn godt av å være klar over.

Nå har du bortforklart. At "mamma var trett og sur og mente det ikke" er for så vidt greit nok. Men det er bare en (dårlig) grunn. Det er ikke en unnskyldning. Den skal og må være uforbeholden.

Dette er en super anledning til å lære gutten flere ting:

1. mamma (og pappa) er mennesker. De blir trette, sure, gretne, lei seg, irasjonelle og gjør feil som alle andre mennesker. Og det er ok. Helt ok at folk gjør feil! Og så gjør man det bedre neste gang. (særlig viktig lærdom for alle foreldre som gnåler om at ungen er lei seg i flere dager etter en prøve på skolen. Lær barnet at det er normalt, ok og faktisk bra å gjøre feil)

2. Når en gjør noe galt så har det en grunn. Og den må man rette opp i. Som når guttungen kaster sand på kompisen fordi han var "en dust" og tok traktoren. En drar lærdom og gjør noe annet neste gang.

3. Og så ber en om unnskyldning. Og når en gjør det så sier en ikke "jeg var så sliten". En sier: "Jeg er så lei meg. Fordi det jeg gjorde/sa var galt og jeg mente det ikke, og jeg unnskylder meg derfor til deg og ber deg tilgi." (ingen dumme bortforklaringer i en unnskyldning!)

Og så har barnet lært mye, mamma har lært mye og verden går videre, helt som normalt.

Anonymous poster hash: 33453...0a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han pleier å sove til ni...! Når i all verden kommer han i barnehagen da?

Tror nok manglende rutiner er et større problem enn at du sa dust i en opphetet situasjon. Er ikke sikkert han vet hva det er engang :).

Anonymous poster hash: 8116a...adf

DETTE er en dust TS! :fnise: Som må finne et eller annet å hakke på, dra fram rutiner i en sånn situasjon. det var ikke det som var problemet. Du er et menneske TS syntes du håndterte det bra, du forklarte deg og sa du var lei deg. det er så lett for alle grinebitera på KG å formane og si sånn og sånn burde du ha gjort det. men de gjør faktisk feil de og, det er lettere å reflektere over en situasjon når man sitter i fred og ro og leser enn når man står i det selv. Korte dager i barnehagen og få sove så lenge de trenger er bare bra! Stå på, du er like mye supermamma som alle andre!!

Anonymous poster hash: b3795...675

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte mer på at du brukte trusler om at han måtte være i barnehagen lenger fordi han hadde sovet for lite(?!) Har en følelse at han ikke liker barnehagen så godt eller kommer til å gjøre det i fremtiden heller....



Anonymous poster hash: ad195...9c1
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte mer på at du brukte trusler om at han måtte være i barnehagen lenger fordi han hadde sovet for lite(?!) Har en følelse at han ikke liker barnehagen så godt eller kommer til å gjøre det i fremtiden heller....

Anonymous poster hash: ad195...9c1

Dette syntes jeg selv også var dumt sagt, sa det nok litt for å være dum.

Men jeg klarer virkelig ikke alltid å bare være rolig og avbalansert!

Men da fikk han jo være hjemme istedet så..... Haha- gjorde visst alt feil den morgenen....

Anonymous poster hash: 1c892...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte ikke på noe annet enn språket. Anonymous poster hash: d7175...7c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var veldig dumt av deg både å kalle ham dust og så true med at han måtte være lenge i barnehagen pga. dette. Ikke bare brukte du barnehage som en straff, noe som er ganske dumt siden han går dit hver dag, men du straffet ham også for å våkne tidlig. Det er for øvrig ikke særlig tidlig å våkne på den tiden for de fleste.

Men jeg forstår jo at det kan gå over styr en gang i blant. Fiint at du ba om unnskyldning.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke tidlig å våkne 06.45 for en på 4. Skjønner godt att du fikk dårlig samvittighet. Litt av en måte å våkne på for en liten gutt..

Anonymous poster hash: 8bdc0...e9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det strengt tatt ikke at han våknet tidlig som var største problemet. Det var at han begynte å rope høyt på meg da han ikke fikk svar med en gang slik at han vekket de andre. Men jeg innrømmer jo gjerne at jeg overreagerte.

Dessuten så er det for tidlig for han å våkne før syv når han ikke sovner før 20.30-21.00 og han egentlig sover til rundt 9.00.

Men det var jo eller ikke problemstillingen her!!

Anonymous poster hash: 1c892...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var det strengt tatt ikke at han våknet tidlig som var største problemet. Det var at han begynte å rope høyt på meg da han ikke fikk svar med en gang slik at han vekket de andre. Men jeg innrømmer jo gjerne at jeg overreagerte.

Dessuten så er det for tidlig for han å våkne før syv når han ikke sovner før 20.30-21.00 og han egentlig sover til rundt 9.00.

Men det var jo eller ikke problemstillingen her!!

Anonymous poster hash: 1c892...115

Men du skriver jo att du forklarte han etterpå att du ikke mente det men att han oppførte seg dumt. Hva var egentlig dumt? Att han våknet tidlig eller att han ropte til du kom? Begge deler er jo helt normalt og ikke noe han bør føle er feil. Barn er ikke roboter som er programert til å sove til du mener det er morgen. Han kan jo ikke klokka og var vell ikke trøtt da han våknet.

Anonymous poster hash: 8bdc0...e9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Jeg synes det var veldig dumt av deg både å kalle ham dust og så true med at han måtte være lenge i barnehagen pga. dette. Ikke bare brukte du barnehage som en straff, noe som er ganske dumt siden han går dit hver dag, men du straffet ham også for å våkne tidlig. Det er for øvrig ikke særlig tidlig å våkne på den tiden for de fleste.

Men jeg forstår jo at det kan gå over styr en gang i blant. Fiint at du ba om unnskyldning.

Enig i denne...:-|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig for små barn å rope på foreldrene.

Her har du jo en mulighet til å lære bort kunnskap til barnet, om at dersom du roper høyt, så våkner alle (dette er noe barnet ikke tenker over da det er impulsivt), så kom heller inn på rommet til mamma dersom du lurer på noe.

Man kan ikke bli sint for at barnet roper på deg, når du ikke har lært det noen annen måte å få kontakt på.

Vi lærte av våre foreldre da vi var små og våknet kl 06 på morgenen i helgene, at dersom vi ville ha kontakt skulle vi ikke rope, men banke forsiktig på soveromsdøren dems. Hvis vi ikke fikk kontakt, fikk vi gå inn i stua og slå på tven og se på den med lavt volum. De lærte oss da hvordan vi slo på tven.

Du må rett og slett lære hvordan han skal opptre i situasjonen, ikke kjefte fordi han gjør som han alltid har gjort.

Du er forbildet og læreren.

Så bra du tar selvkritikk. Og selvfølgelig vil han våkne tidligere flere ganger i løpet av de neste 15 årene, så det er bare å lage seg noen strategier med engang.



Anonymous poster hash: c3393...8ec
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis han pleier å sove til ni...! Når i all verden kommer han i barnehagen da?

Tror nok manglende rutiner er et større problem enn at du sa dust i en opphetet situasjon. Er ikke sikkert han vet hva det er engang :).

Anonymous poster hash: 8116a...adf

Hva slags rutiner er det som mangler av at et barn pleier å våkne kl9??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er bare mennesker og kan alle si og gjøre feil. Du gjorde jo det som var rett og ba om unnskyldning. Slik ser sønnen din akkurat det, at man kan gjøre feil og si slemme ting. Men at det er viktig å si unnskyld og bli venner igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig for små barn å rope på foreldrene.

Her har du jo en mulighet til å lære bort kunnskap til barnet, om at dersom du roper høyt, så våkner alle (dette er noe barnet ikke tenker over da det er impulsivt), så kom heller inn på rommet til mamma dersom du lurer på noe.

Man kan ikke bli sint for at barnet roper på deg, når du ikke har lært det noen annen måte å få kontakt på.

Vi lærte av våre foreldre da vi var små og våknet kl 06 på morgenen i helgene, at dersom vi ville ha kontakt skulle vi ikke rope, men banke forsiktig på soveromsdøren dems. Hvis vi ikke fikk kontakt, fikk vi gå inn i stua og slå på tven og se på den med lavt volum. De lærte oss da hvordan vi slo på tven.

Du må rett og slett lære hvordan han skal opptre i situasjonen, ikke kjefte fordi han gjør som han alltid har gjort.

Du er forbildet og læreren.

Så bra du tar selvkritikk. Og selvfølgelig vil han våkne tidligere flere ganger i løpet av de neste 15 årene, så det er bare å lage seg noen strategier med engang.

Anonymous poster hash: c3393...8ec

Jeg har forklart han mange ganger at hvis jeg ikke svarer med en gang så ikke skrik, jeg kommer straks! Da jeg hørte han rope var jeg på vei ut av senga, men før jeg fikk satt beina på bordet hylte han. Jeg er ikke helt borti natta og blir sur for ting han ikke vet om eller har lært. Dette er et lite problem til daglig også!!

Anonymous poster hash: 1c892...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han pleier å sove til ni...! Når i all verden kommer han i barnehagen da?

Anonymous poster hash: 8116a...adf

Eehh, mi sover også til 09, og leveres i bhg mellom 10 og 10.30...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...