Gå til innhold

Filosofiske filmer


elma42

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha eksamen i filosofi og tenkte det kanskje kunne være lurt og se noen filmer, da jeg syntes det er trøttende å sitte og lese hver eneste dag. Greit med et avbrekk som allikevel er lærerikt :-) Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Strandet

Kanskje styre unna alt som har med Samuel Beckett (poet) å gjøre. :D

Vet ikke om filmen Kafka (1991) er så veldig filosofisk, men den er kanskje underholdende.

Hm, Det finnes et par filmer med Slavoj Zizek, men litt sært kanskje. The Pervert's Guide to Ideology (2012) + The Pervert's Guide to Cinema (2006) Han referer ofte til en masse filmer i filmen/dokumentaren.

Dark City (1998), en "Matrix" aktig film.

Derrida (2002), dokumentar. Ikke akkurat Ex.Phil materiale tror jeg.

Examined Life (2008) Dokumentar. Filosofi.

Hva med Memento (2000)? Artig film om en fyr med hukommelsestap, som må skrive ned ting på lapper, og så ser man hvordan en historie merkelig nok utfolder seg bakover og bakover i tid.

Endret av Strandet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofies verden er basert på boka til Jostein Gaarder. Jeg leste boka istedenfor exphilpensumet mitt og fikk god karakter :)

Støtter forslaget om Memento og Slavoj Zizek-videoer.

BBC har mange bra filosofidokumentarer. Det er bare å søke på "BBC philosophy" på youtube.

Andre filmer:

- What the bleep do we know

- Det syvende seglet (Bergmann)

- Rashomon

- Blade Runner

- Wittgenstein

- A Dangerous Method

- When Nietzsche Wept



Anonymous poster hash: b66fe...ea4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- When Nietzsche Wept

Anonymous poster hash: b66fe...ea4

MANGE GODE forslag fra anonyme over der. Men vær så snill, hold deg unna Nietzsche! Han var forløperen til det som like godt kunne ha blitt kalt "nietzschismen". Han skrev blant annet om "det hvite overmennesket". En fyr som er best om han går i glemmeboken, mener jeg.

Anonymous poster hash: 8b7bb...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Theory of literature, m. Paul Fry, serie på youtube.

Best å få med seg introduksjonen (to deler) og avslutningen, og så velge det innimellom som kan være interessant.

www.youtube.com/playlist?list=PLD00D35CBC75941BD

Hvis en tar en titt, så aner man at dette også er relevant for filosofi.

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha filosofisk film så kan du ikke trå feil med Tarkovskij.



Anonymous poster hash: 3958a...e2b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MANGE GODE forslag fra anonyme over der. Men vær så snill, hold deg unna Nietzsche! Han var forløperen til det som like godt kunne ha blitt kalt "nietzschismen". Han skrev blant annet om "det hvite overmennesket". En fyr som er best om han går i glemmeboken, mener jeg.

Anonymous poster hash: 8b7bb...264

Nå er ikke filmen/boken When Nietzsche Wept noen spesielt dyptgående introduksjon til Friedrich Nietzsche, og Nietzsche hadde veldig mye mer å komme med enn den mye misforståtte ideen om overmennesket. Ikke minst hade han enorm innflytelse på andre tenkere. Men ok, la oss si at Nietzsches overmenneske kanskje ikke er den mest sympatiske ideen han hadde, betyr det da at om noen vil lære seg historie, så er det best om de holder seg unna Hitler, siden han hadde sånne ufyselige tanker?

Anonymous poster hash: b66fe...ea4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær så snill, hold deg unna Nietzsche! Han var forløperen til det som like godt kunne ha blitt kalt "nietzschismen". Han skrev blant annet om "det hvite overmennesket". En fyr som er best om han går i glemmeboken, mener jeg.

Anonymous poster hash: 8b7bb...264

Hvor skrev Nietzsche om et "hvitt overmenneske"? Meg bekjent fantes det ikke noen "rase"-dimensjon i hans ubermensch-begrep. Du virker å lese Nietzsche som fanden leser bibelen.

Anonymous poster hash: 3958a...e2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Hva er galt med Nietzsches ideer om overmennesket?

Er ingen ekspert på ham, men mener å ha skjønt at ved å være såkalt overmenneske, så står man selv ansvarlig for hva man vil osv, neppe noe galt i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...