Gå til innhold

Dødstraffen, noen for de fleste er imot.


Lanista1984

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke ute etter å lage en debatt rundt det, egentlig.

Det har vært gjort så mange ganger før.

 

Men for de som er usikre på hva de mener, og for så vidt også til de som er sikre for at de er for:

 

Se ting i et større historisk perspektiv.

Ikke år eller tiår, men i århundrer.

 

På lik linje med at antall dypt religiøse synker drastisk, så skjer det samme med antall dødsstraffer. 

Uten sammenligning for øvrig.

 

De to siste århundrene har redusert begge sine tilhøringsgrupper drastisk.

 

Opplysningstiden var ikke noe som foregikk på slutten av 1700-tallet. Den bare begynte da. Og den er pågående over hele verden.

 

Er du enten dypt religiøs. Eller er du for dødsstraff?

 

Vit at dine meningsfeller forsvinner en etter en av alderdom.

 

Dette er fakta og kan ikke debatteres.

 

Klart det finnes endringer over år eller noen ganger tiår, men aldri hvis man tar tak i ett århundre.

 

Er du dypt religiøs, altså tror på det som konkret er skrevet, eller er for dødsdom. 

Så er det nok faktagrunnlag til å si at du tilhører fortiden og er ikke en del av framtiden.

 

 

Takk Gudene for det.     

Endret av Lanista1984
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet så er hinduisme stabil, kristendom er på vei tilbake og islam er økende for å nevne noen.

Det er også flere som tyr til alternative religioner idag.

Så for å være ærlig vet jeg ikke helt hva du snakker om TS. Selfølgelig var det flere troende for mange hundre år siden for da hadde folk visserligen ikke noe alternativ, men det betyr ikke at det bare vil bli færre og færre troende. I denne materialistiske verden vil det alltid finnes de som søker noe spirituelt.

Synes også det er usaklig å sammenligne bruk av dødstraff og religion.

 

Rent personlig er jeg stort sett imot dødstraff. Men i et samfunn hvor det er knapt med ressurser og man må velge mellom å fø på en som foreks ABB og foreks gi noen et plass på et eldrehjem ville ABB fått en kule i hodet rimelig fort. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

 kristendom er på vei tilbake

Kan du forklare dette bedre? Hva menes med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare dette bedre? Hva menes med dette?

 

Altså at den går ned. :) Sorry var dårlig formulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

Altså at den går ned. :) Sorry var dårlig formulert.

Ok. Er ikke enig med det. ;) Kanskje i noen land i den vestlige verden, men i andre deler av verden så går det mer opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Er ikke enig med det. ;) Kanskje i noen land i den vestlige verden, men i andre deler av verden så går det mer opp. :)

 

Ja det kan godt tenkes, det er ikke mine tall, bare noe jeg har lest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant, ateismen er faktisk på vei tilbake, det er samfunnsutviklingen.

 

Stemmer at religion totalt sett øker noe (om enn marginalt), beviselig på grunn av fødselstallene. De mest religiøse samfunnene er også de lavest utdannede og minst utviklede, og de får da også flest barn. Statistikken viser at når barnetallet synker, i takt med mer utdannelse og bedre økonomi, da snur også utviklingen i religiøsitet. Når det gjelder "konverteringer" er det vesentlig flere som forlater religion enn ikke-religiøse som blir religiøse, og derfor synker andelen religiøse i f.eks. Norge.

Anonymous poster hash: d31d5...cf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte jo dette med å se det i sammenheng med et århundre.

C på latinsk

 

Der er det ingen forvirring.

Færre og færre sier nei til dødstraff.

 

Kanskje det var usmakelig å ta med åndelig tro også. Men på en måte henger dette sammen.

Slik som forhold til abort, kvinners frihet og respekt og en rekke andre ting.

 

Mitt eneste poeng, var å formidle til de som henger igjen i klassen , at dere tilhører fortiden.

Ingenting, ingen argumenter eller protester vil endre det faktumet av vi sakte beveger oss mot et samfunn hvor det humane står i fokus.

 

For alle. uansett tro, legning eller kjønn.

 

Mitt poeng. Mitt hovedpoeng. De som forsvarer dødsstraff kan nå med god samvittighet gi opp kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...