Gå til innhold

...


maskineple

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sabbatsår + skolepoeng?

Jeg hadde et flott år iallefall.

Endret av Lurium
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man hadde klart vanlig skole betyr da ikke at det er det man ønsker.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at de fleste som velger folkehøyskole velger det i stedet for høyere utdanning, de velger det oftest som et slags fri-/tenke-/hobby-/moroår før annen utdanning eller jobb.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man har lyst vel. Fordi man kan gjøre noe helt annet et år. Fordi man ønsker et friår fra annet.

 

Var ikke så komplisert gitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er gøy og lærerikt? Mange er dritlei av vanlig skole etter 13 år der, greit med et "friår" :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig universitet på toppnivå er jo mer prestisjefullt og høyere kvalitet mtp mennesker. 

 

Edit; Kanskje jeg er litt kynisk. 

Kanskje det er nettopp det man ønsker litt fri fra?

 

Høyere kvalitet mtp mennesker? Hva er det for noe tull? Kanskje ikke alle er interessert i akkurat prestisjeuniversiteter. Kanskje de vet man kan få like god kvalitet andre steder. Høyere kvalitet menneskelig; hører du egentlig hvor fjern hele den setningen høres ut?

Endret av Cordelia
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ha alt det gode man får fra Folkehøyskole dersom man går vanlige universiteter. 

 

Og du blir raskere ferdig.

Du hadde kanskje hatt godt av et år på folkehøyskole, for å få litt andre perspektiver på ting?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ha alt det gode man får fra Folkehøyskole dersom man går vanlige universiteter. 

 

Og du blir raskere ferdig. 

 

Jeg har aldri gått folkehøyskole, men har ikke så vanskelig for å forstå at den felleskapsfølelsen og det sosiale man får når man er en stor gjeng som bor og går på skole sammen i et år er noe annet enn det man opplever i studiemiljøer på høgskoler/universiteter, som gjerne er mer fragmenterte. I tillegg velger mange å dyrke interessen sin i et år, før de begynner på "ordinær" utdanning. Det finnes mange "svadautdanninger", men likevel lite som ligner et år med f.eks ekstremsport, foto, eller hest uten høye inntakskrav og ikke minst krav om "ambisjoner" på feltet. Det er for mange et år dedikert til det sosiale og til en interesse, ikke karrierebygging. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på et friår før jeg begynner på høyere utdanning, derfor ser jeg på fhs som ei god løsning. Har mange venner som har hatt et år på fhs før, og de har gått rett på universitet eller høgskole året etter. Jeg har ingen hast med å legge en bachelor bak meg innen jeg fyller 22 år.

 

Det er ikke sånn at livet stopper etter folkehøgskole.  :fnise:



Anonymous poster hash: cbede...d99
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppuniversiteter betyr ikke nødvendigvis at de er like gode på undervisning, det kommer helt an på hva det måles på. 



Anonymous poster hash: 84d08...705
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev at jeg var litt kynisk. Så det der tar jeg tilbake.

 

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor de ikke bare tar friår og jobber deltid. 

Fordi folk er forskjellige. FHS kan ha sine fordeler rent menneskelig. For mange kan det være godt å komme seg vekk fra foreldrenes hus og bli mer selvstendig. Det er ikke noen ferie. Man bor som regel på internat og må ta sin del av jobben der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 hvorfor er det så mange som har ett veldig negativt syn på Folkehøyskole ?

  fraud spy undercover



Anonymous poster hash: 8f38d...b56
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk et år på folkehøgskole og syns det var noe tull  :fnise: Fikk meg noen veldig gode venner, og har bekjentskapet over hele landet, men selve opplegget på skolen var ofte barnlig og tåpelig. Ting som aking, juleverksted, leking osv var obligatorisk. Møtte vi ikke opp fikk vi fravær. 

 

Vet ikke helt om jeg angrer. Hadde jo vært lurere om jeg hadde spart meg de pengene og jobbet det året i heller. Samtidig ble jeg jo en erfaring rikere og fikk meg venner for livet :) 



Anonymous poster hash: 43a8c...1d8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor de ikke bare tar friår og jobber deltid. 

 

Merkelig ting å ikke forstå? Du som er utdannet ved eliteuniversitet og greier..  :klo:

Uansett - jeg gikk på folkehøyskole i et land utenfor Europa i ett år og det angrer jeg ihvertfall ikke på. Jeg lærte et nytt språk, ble kjent med en ny kultur veldig ulik den vi kjenner og fikk venner for livet. Var med på diverse prosjekter og utviklet meg mye som person. Hadde opplevelser som folk nesten ikke tror på når jeg forteller om fordi det nesten er som tatt ut av en slags hollywoodfilm.. haha. Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det fremfor å jobbe deltid på Kiwi her hjemme mens jeg gikk på helgefylla og sabba rundt i sørpa for å si det slik. 

Anonymous poster hash: bf130...bcc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte folkehøgskole for det sosiale og for å gjøre noe nytt før studiene. Jeg anser det ikke som høyere utdanning å ha gått på fhs, men takket være det fantastiske året har jeg et nytt sosialt nettverk, samboer og mange gode minner.

Nå er jeg ferdig med bachelor og skal ta et år med jobb og tryngre frivillige verv før master. Man velger ikke fhs som et alternativ til høyere utdanning, men som eg supplement.På min folkehøgskole fikk jeg tilgang til en del nyttige kurs og seminarer som har hjulpet meg faglig og i arbeidslivet senere. (Tegnspråk, førstehjelp, språk etc)

Endret av Flyvefisken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...