Gå til innhold

Hvorfor er folk så sinte her på KG?


BeautyBox

Anbefalte innlegg

Så mye aggressjon, hersketeknikker, mobbing, fordommer, slengbemerkninger... 

 

Hva er det som gjør folk så innmari sinte når de sitter foran et tastatur? 

 

Kan man ikke bare diskutere på en ordentlig måte? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det ikke blir straffet. Uten straff eller konsekvenser kommer menneskets sanne ansikt frem.

Folk flest er ikke medmenneskelige eller siviliserte folk, sosiale medier er et godt eksempel på det.

 

Det samme hadde skjedd i samfunnet om politiet sluttet håndheve loven. Det eneste som skiller oss fra å fremstå som siviliserte kontra barbariske er at vi har lover til å regulere vår adferd og uskrevne etiske regler i sosialt samspill - bryter man de så blir man enten straffet av loven eller fryst ut fra det gode selskap.

 

På debatt forum som ikke utestenger folk som går til personangrep så vil derimot de dyriske og primitive lystene komme frem. Det er ikke noe som mobiliserer mennesker mer enn krig og lidelse hos andre mennesker. Hvor mange tusen år er det ikke mennesker har godtet seg under hver offentlige henrettelse eller brutale gladiator sporter? Mennesker elsker lidelse, så lenge det går utover andre.

 

På VG debattforum ser vi ingenting til de tilstandene som vi har her på KG, for der blir man utestengt om man går til personangrep eller personfokusering. Men der inne er det derimot mye mer avsporing og hersketeknikker, men svært få personangrep.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er en del ganske tette folk her inne...



Anonymous poster hash: 43415...807
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er det spesifikt du er så sint for?

 

Jeg er ikke sint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Jeg er ikke sint :)

 

Eg berre tulla :) Men det hadde vert greit å vite kva situasjon du sikta til, for etter mi meining er det også mange i overkant hårsåre menneske her inne. Så når ein diskuterer desse tinga på generelt grunnlag, er det litt vanskeleg å vite kva som er kva.

 

Men for å svare på tråden din: For min del kunne dei godt ha skjerpa dette med ad hominem (personangrep), men til gjengjeld lagt lista høgare for kva som er lov å diskutere, i staden for å slette med ein gong ein rapportør føler seg krenka over nokon andre si meining. Det er mykkje rapporteringstyrrani her inne, men ironisk nok ikkje når det kjem til personangrep, og spesielt ikkje frå AnonymBrukar (som av ein eller annan grunn er "freda").

Endret av Veslefrikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet!

Det irriterer meg veldig mye. Føler det er et tegn på folk som ikke er karrieremennesker eller spesielt smarte/sosialt smarte. For sånn gjør man jo ikke egentlig blandt folk.

 

Er så slitsomt at uansett hvor saklig en person er her inne, så skal noen angripe på person og få frem hvor dum og hvor stor taper en er.

 

Gah

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg berre tulla :) Men det hadde vert greit å vite kva situasjon du sikta til, for etter mi meining er det også mange hårsåre menneske her inne.

 

Nja, det handler nok om en generell oppfatning. Dessuten vil det å henvise til en spesiell tråd være å be om at alle disse sinte brukerne blar opp hva jeg har postet i ulike tråder, for så å hente ut det de kan av det og poste dritt i denne tråden også. Og det var jo absolutt ikke hensikten :) 

 

Terskelen er ganske lav for å bli angrepet på dette forumet. Med alle ulike teknikker for å trykke motdebattanten ned. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort forklart har det å gjøre med at man har prosesser i hodet, som skal fyres opp når man er sosial. Når man verken ser eller hører den man kommuniserer med, er det ganske vanlig at disse prosessene rett og slett ikke fungerer. Det fører til at noen mennesker blir mer åpne og ærlige, mens andre blir sure og bitre.

 

Du kan lese litt om forskjellige ting som spiller inn på hvorfor folk er aggressive på internett, i denne lenken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet!

Det irriterer meg veldig mye. Føler det er et tegn på folk som ikke er karrieremennesker eller spesielt smarte/sosialt smarte. For sånn gjør man jo ikke egentlig blandt folk.

 

Er så slitsomt at uansett hvor saklig en person er her inne, så skal noen angripe på person og få frem hvor dum og hvor stor taper en er.

 

Gah

 

Ja, enig. Forstår ikke hvorfor man skal ha behov for å angripe andre som ikke kan se deg/du ikke kan se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Nja, det handler nok om en generell oppfatning. Dessuten vil det å henvise til en spesiell tråd være å be om at alle disse sinte brukerne blar opp hva jeg har postet i ulike tråder, for så å hente ut det de kan av det og poste dritt i denne tråden også. Og det var jo absolutt ikke hensikten :)

 

Terskelen er ganske lav for å bli angrepet på dette forumet. Med alle ulike teknikker for å trykke motdebattanten ned. 

 

Eg la til litt...

 

Men ja, eg skjøner kvifor du ikkje vil lenke til noko spesifikt :)

Endret av Veslefrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort forklart har det å gjøre med at man har prosesser i hodet, som skal fyres opp når man er sosial. Når man verken ser eller hører den man kommuniserer med, er det ganske vanlig at disse prosessene rett og slett ikke fungerer. Det fører til at noen mennesker blir mer åpne og ærlige, mens andre blir sure og bitre.

 

Du kan lese litt om forskjellige ting som spiller inn på hvorfor folk er aggressive på internett, i denne lenken.

 

Jeg kan forstå at man har lettere for å si sin ærlige mening, men jeg trodde man ble oppdratt til å være høflig og ydmyk ovenfor andre mennesker? Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom det å være åpen og ærlig, og det å bruke hersketeknikker/personangrep.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg berre tulla :) Men det hadde vert greit å vite kva situasjon du sikta til, for etter mi meining er det også mange hårsåre menneske her inne.

 

Jeg har mange eksempler! Både mine egne og andre sine opplevelser.

 

- I en tråd om skjønnhetsprodukter skrev jeg at jeg bruker en del penger på vedlikehold av hud og at jeg liker å utforske markedet. Ei presterte å si "da kan ikke du være mye pen på innsiden!!!". Dømmende?

- Jeg skrev om frivillig prostitusjon i Norge av norske kvinner. Siden jeg snakket om fordelene og nevnte at det ikke er noen bakmenn, siterte en kvinne meg "Si meg, er du STOKK DUM eller?!", så sisterte en annen kvinne denne kvinnen "ja, jeg kan svare for deg, hun er STOKK DUM!".

 

(Disse to var i går. Derfor husker jeg dem spesielt godt ennå ;) )

 

- Ei jente ville ha tips til stillinger i en trekant hun skulle være med i for første gang. Hun ville bare ha tips og råd fra folk som har prøvd det. Det fikk hun ikke. Side etter side handlet om dømmende kvinnfolk som synes hun utnytter den lesbiske som skal være med på leken (for lesber er lei av å være med på trekanter, kunne de fortelle henne). Hun fikk også kjeft for å ikke ville ha med ei hetrofil jente.

 

(Har brukt denne som eksempel flere ganger, for den irriterte meg)

 

- Denne er ofte en gjenganger: En person spør om et enkelt råd ift å starte egen bedrift. Om det så er hvordan man sender søknad til Brønnøysundregisteret, eller hvordan bankgreiene foregår i bedrift. Der er det ALLTID mange som skal kreve å vite hva bedriften går ut på, for så å fortelle hvor dustete idéen er. Man blir jo aldri gründere eller suksessfulle mennesker ved å aldri prøve - dumme eller dårlige idéer.

 

Vel, kunne sikkert sitter her i evigheten, men orker ikke å tenke ut eksempler :P You get the point : )

Endret av Tibbie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann
Vel, kunne sikkert sitter her i evigheten, men orker ikke å tenke ut eksempler :P You get the piont : )

 

Yes, I do :) Og eg er einig i eksempla dine.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at man har lettere for å si sin ærlige mening, men jeg trodde man ble oppdratt til å være høflig og ydmyk ovenfor andre mennesker? Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom det å være åpen og ærlig, og det å bruke hersketeknikker/personangrep.

 

 

Jeg forklarte deg, ganske enkelt og greit, hva sammenhengen er, og ga deg informasjon du kan lese.

 

Hvis du faktisk lurer på hva grunnen til at noen er så aggressive på nettet er, har du nå fått muligheten til å finne ut av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forklarte deg, ganske enkelt og greit, hva sammenhengen er, og ga deg informasjon du kan lese.

 

Hvis du faktisk lurer på hva grunnen til at noen er så aggressive på nettet er, har du nå fått muligheten til å finne ut av det.

 

Ok, men det jeg skrev var faktisk ikke pirk på det du skrev, jeg prøvde bare å uttrykke at uansett hva sammenhengen er så forstår jeg fortsatt ikke hva som bor i folk. 

Endret av BeautyBox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort forklart har det å gjøre med at man har prosesser i hodet, som skal fyres opp når man er sosial. Når man verken ser eller hører den man kommuniserer med, er det ganske vanlig at disse prosessene rett og slett ikke fungerer. Det fører til at noen mennesker blir mer åpne og ærlige, mens andre blir sure og bitre.

 

Du kan lese litt om forskjellige ting som spiller inn på hvorfor folk er aggressive på internett, i denne lenken.

En ting som kan gjøre meg småsur på nett, er når folk påberoper seg å kunne fortelle hvordan ting er, henger sammen osv., samtidig som de generaliserer og er påståelige, og dermed ikke ser forskjellen på å dosere og diskutere.

Anonymous poster hash: 43415...807

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet!

Det irriterer meg veldig mye. Føler det er et tegn på folk som ikke er karrieremennesker eller spesielt smarte/sosialt smarte. For sånn gjør man jo ikke egentlig blandt folk.

 

Er så slitsomt at uansett hvor saklig en person er her inne, så skal noen angripe på person og få frem hvor dum og hvor stor taper en er.

 

Gah

 

Så karrieremennesker er så mye snillere enn alle andre?

 

Debatter på nett vil alltid bli litt mer opphetet enn i virkeligheten, og jeg synes det er greit, så lenge man behandler folk med respekt.

 

Noen er her inne for det sosiale kan det se ut som, mens andre er her for å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det jeg skrev var faktisk ikke pirk på det du skrev, jeg prøvde bare å uttrykke at uansett hva sammenhengen er så forstår jeg fortsatt ikke hva som bor i folk.

 

Det er helt greit. Jeg syns ikke du var pirkete.

 

En ting som kan gjøre meg småsur på nett, er når folk påberoper seg å kunne fortelle hvordan ting er, henger sammen osv., samtidig som de generaliserer og er påståelige, og dermed ikke ser forskjellen på å dosere og diskutere.

Anonymous poster hash: 43415...807

Jeg ga en kort og grei forklaring på hva forskning sier om dette, og slang ved en kilde. Hvis du greier å plages over noe sånt, får det være ditt eget problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...