Gå til innhold

Cannabis er sunnere enn alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Nå har jeg ingen forskning å vise til, så ta det jeg sier med en klype salt. Men absolutt ALLE av mine venner som har drevet med cannabis har blitt avhengig, og har endt opp med store depresjoner. De fleste har klart å slutte nå, men skadevirkningene det har på personer er ubehagelig å se. Samtlige sier de aldri vil ta en joint igjen i frykt for å havne i samme vonde situasjon. Selvsagt kan man få store skadevirkninger av alkohol, så vel, men jeg kjenner foreløpig ingen som har blitt avhengig av alkohol. Hvorvidt cannabis er mer avhengighetsskapende enn alkohol vet jeg ikke. Men det vet kanskje noen her? 

Anonymous poster hash: 55c1a...328

 

 

Jeg kvier meg litt i frykt for å svare deg, men skal være forsiktig. 

Helt klart, det er nok mange som sliter med cannabis og misbruk. Jeg vil likevel påstå at sjansen er stor for at du kjenner mange som bruker dette og ikke har problemer med det, mange har prøvd å klart seg helt fint. Kjenner du virkelig ingen alkoholikere? 

 

Hovedproblemet til hvorfor folk som dine venner havner på kjøret er war on drugs. Det vil alltids være noen som havner på kjøret, men om vi ser på land som har liberalisert politikken så går det bedre der enn før. Siden forbudet ble innført rundt forbi i verden har det illegale og uregulerte markedet tatt over, dette fører igjen til uheldige sammensetninger av stoffene, som gjør folk enda mer utsatt for skadevirkninger. 

 

I et regulert marked kontrollert av myndighetene vil ikke dette være et like utbredt problem. Et godt eksempel er vinmonopolet. 

 

Ungdommene i dag må kjøpe cannabisen sin av en dealer som samtidig pusher mye farligere stoffer som heroin og kokain. I tillegg er det forbudt så man havner letter i kriminelle miljøer. 

 

Det er den korte versjonen. Og ingen perfekt verden selv om man fjerner forbudet, men det ville bedret situasjonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med cannabis oppstår når man kjører av vegen eller hopper ut av vinduer.

Jeg synes alkohol like gjerne kunne vært forbudt; jeg tror ikke løsningen er å gjøre ALT lovlig, se så mange som ødelegger familier eller dreper seg pga alkohol, burde ikke vært lov.

 

Det er heldigvis ikke et utbredt problem. Sikkert høyere forekomst enn de som ikke bruker slikt. 

 

Det som dreper og skader flere mennesker enn selve cannabisen er forbudet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kvier meg litt i frykt for å svare deg, men skal være forsiktig. 

Helt klart, det er nok mange som sliter med cannabis og misbruk. Jeg vil likevel påstå at sjansen er stor for at du kjenner mange som bruker dette og ikke har problemer med det, mange har prøvd å klart seg helt fint. Kjenner du virkelig ingen alkoholikere? 

 

Hovedproblemet til hvorfor folk som dine venner havner på kjøret er war on drugs. Det vil alltids være noen som havner på kjøret, men om vi ser på land som har liberalisert politikken så går det bedre der enn før. Siden forbudet ble innført rundt forbi i verden har det illegale og uregulerte markedet tatt over, dette fører igjen til uheldige sammensetninger av stoffene, som gjør folk enda mer utsatt for skadevirkninger. 

 

I et regulert marked kontrollert av myndighetene vil ikke dette være et like utbredt problem. Et godt eksempel er vinmonopolet. 

 

Ungdommene i dag må kjøpe cannabisen sin av en dealer som samtidig pusher mye farligere stoffer som heroin og kokain. I tillegg er det forbudt så man havner letter i kriminelle miljøer. 

 

Det er den korte versjonen. Og ingen perfekt verden selv om man fjerner forbudet, men det ville bedret situasjonen. 

Takk for svar. Jeg vet ikke nok om cannabis til å si at jeg er for eller imot, så synes det er interessant å lese meningene til de som gjerne har satt seg litt mer inn i debatten. Og nei, jeg kjenner ingen alkoholikere, faktisk.

Anonymous poster hash: 55c1a...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Det er heldigvis ikke et utbredt problem. Sikkert høyere forekomst enn de som ikke bruker slikt. 

 

Det som dreper og skader flere mennesker enn selve cannabisen er forbudet.

Kanskje, men det handler også om prinsipper; ved å godta og akseptere cannabis (og annet dop), sier man at det er greit at folk sløser bort alle pengene på dop, at det er greit at de setter andres liv i fare, og at de ødelegger for seg selv og andre. Og det kan vi ikke si, derfor er det bedre med forbud.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, men det handler også om prinsipper; ved å godta og akseptere cannabis (og annet dop), sier man at det er greit at folk sløser bort alle pengene på dop, at det er greit at de setter andres liv i fare, og at de ødelegger for seg selv og andre. Og det kan vi ikke si, derfor er det bedre med forbud.

 

Jeg forstår hva du sier, men jeg syns det er en merkelig og skummel holdning å stå for noe kun basert på prinsipper. 

Jeg er villig til å la mine prinsipper gå, om det fører til at flere for det bedre. 

 

I Portugal som dekriminaliserte i 2001, absolutt alle narkotiske stoffer. Så har de halvert heroinmisbrukere, mindre HIV, mindre kriminalitet, mindre overdoser og færre unge begynner med rusmidler. De bruker ressursene de før brukte i justisvesenet til rusbehandling osv. 

 

De straffeforfølger fortsatt dopsmuglere og dealere, men ikke brukerne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, men det handler også om prinsipper; ved å godta og akseptere cannabis (og annet dop), sier man at det er greit at folk sløser bort alle pengene på dop, at det er greit at de setter andres liv i fare, og at de ødelegger for seg selv og andre. Og det kan vi ikke si, derfor er det bedre med forbud.

 

Er det derfor du er for straff av mennesker som bruker cannabis, - eller bruker du dette her som argumenter for å være imot straff og imot forbud av mennesker som bruker cannabis?'

 

Eller for å spørre på en annen måte, - tror du eller tror du ikke at for eksempel feite mennesker hadde fått det bedre eller verre dersom det var straffbart og forbudt å være feit?

 

Du kunne jo brukt argumentene du bruker mot narkomane mot feite også? Er det greit at folk sløser alle pengene sine på mat? Er det greit å være så feit at man ikke kan bidra i et samfunn? Forstår de ikke at de ødelegger for alle andre og seg selv?

 

Kanskje et forbud hadde vært bra for å motivere halvtjukke og feite mennesker til å ønske de var slanke?

 

Fortell hva du synes om tjukke folk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg vet ikke nok om cannabis til å si at jeg er for eller imot, så synes det er interessant å lese meningene til de som gjerne har satt seg litt mer inn i debatten. Og nei, jeg kjenner ingen alkoholikere, faktisk. Anonymous poster hash: 55c1a...328

Den du svarer har ikke satt seg inn i noe som helst, men har et ensidig og unyansert bilde av dette basert på kilder han har googlet seg frem til. Han har fått utrolig mye dokumentasjon gjennom utallige debatter om både skadevirkninger og problemer - både prinsipielle, praktiske, moralske, etiske, juridiske og allmenhelsemessige - ved legalisering. Dette later han som ikke er skjedd, og derfor fortsetter aldri disse trådene etter et visst stadium. Der man har vist til problematiseringer i de landene som har forsøkt en mykere juridisk tilnærming til materien forsøker han å ugyldiggjøre kildene. Søk heller opp eldre tråder om temaet, så kan dere se at alle disse argumentene er tilbakevist veldig mange ganger. Slike som denne fyren driver "plukking" av kilder, og baserer seg gjerne på enkeltstudier.

Slike roper veldig høyt, og noen klarer å fremstå som kunnskapsrike, men de skjønner ikke at dette ikke er et svart/hvitt-spørsmål, og karakteriserer sine motstandere som moralister og følelsesbaserte idioter.

Hilsen en som har jobbet med rusbehandling og psykiatri i over 20 år.

Anonymous poster hash: 63d98...a66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du svarer har ikke satt seg inn i noe som helst, men har et ensidig og unyansert bilde av dette basert på kilder han har googlet seg frem til. Han har fått utrolig mye dokumentasjon gjennom utallige debatter om både skadevirkninger og problemer - både prinsipielle, praktiske, moralske, etiske, juridiske og allmenhelsemessige - ved legalisering. Dette later han som ikke er skjedd, og derfor fortsetter aldri disse trådene etter et visst stadium. Der man har vist til problematiseringer i de landene som har forsøkt en mykere juridisk tilnærming til materien forsøker han å ugyldiggjøre kildene. Søk heller opp eldre tråder om temaet, så kan dere se at alle disse argumentene er tilbakevist veldig mange ganger. Slike som denne fyren driver "plukking" av kilder, og baserer seg gjerne på enkeltstudier.

Slike roper veldig høyt, og noen klarer å fremstå som kunnskapsrike, men de skjønner ikke at dette ikke er et svart/hvitt-spørsmål, og karakteriserer sine motstandere som moralister og følelsesbaserte idioter.

Hilsen en som har jobbet med rusbehandling og psykiatri i over 20 år.

Anonymous poster hash: 63d98...a66

Jøss. Så mye tullball er det lenge siden jeg har hørt.

At war on drugs er kleine greier er det tilnærmet konsensus om. Er noen som deg da. Som sitter fast i forrige århundre.

Kan du komme med noen kilder snart eller? Virker ikke som du har mye å vise til annet enn antagelser.

Artig liten detalj: Om man ser på krigen mot narkotika fra et rent økonomisk perspektiv, så er myndighetenes oppgave å beskytte kartellene og de kriminelle. De får jo tross alt servert monopol på markedet av myndighetene. 

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, men det handler også om prinsipper; ved å godta og akseptere cannabis (og annet dop), sier man at det er greit at folk sløser bort alle pengene på dop, at det er greit at de setter andres liv i fare, og at de ødelegger for seg selv og andre. Og det kan vi ikke si, derfor er det bedre med forbud.

Man skal altså holde fast på ideologiske prinsipper, selv om de skaper mer problemer enn de løser?

 

I følge din argumentasjon sier vi allerede det er greit at folk blir alkoholikere og slår kona helseløs fordi alkohol er lovlig. Likevel klarer flertallet å balansere rus og edruelighet. Man må se realiteten i øynene. Alle kulturer gjennom flere tusen år har hatt rus som en vesentlig del av sine ritualer. Mennesker er fortsatt primitive pattedyr som er drevet av impulser og belønningssystemet i hjernen. Å tro at vi kan gjøre slutt på dette gjennom å forby rus, noe som har blitt "mote" kun de siste 80 årene, er skadelig naivt. Da er det bedre å begrense og regulere, mener jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.leafly.com/news/cannabis-101/top-ten-arguments-for-legalization

Vanskelig å argumentere i mot denne listen. 

 

Noen få utdrag:

 

- Cannabis er 114 ganger mindre giftig enn alkohol

- Legalisering har ikke ført til økt bruk blant unge i f.eks Colorado

- Cannabislegalisering gir inntekter, istedenfor enorme utgifter

- Cannabisforbudet diskriminerer svarte, da i USA dette. 4 ganger større sjans for å bli arrestert og fengslet som svart. Selv om svarte og hvite bruker cannabis i omtrent samme omfang. 

 

Er jo masse andre gode argumenter også selvsagt. Som at forbudet hindrer forskning på eventuelle medisinske fordeler. De kriminelle, altså kartellene mister store inntekter og blir svekket da markedet dems forsvinner. Noe som er bra! 



Anonymous poster hash: 29787...6e9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.leafly.com/news/cannabis-101/top-ten-arguments-for-legalizationVanskelig å argumentere i mot denne listen.  Noen få utdrag: - Cannabis er 114 ganger mindre giftig enn alkohol- Legalisering har ikke ført til økt bruk blant unge i f.eks Colorado- Cannabislegalisering gir inntekter, istedenfor enorme utgifter- Cannabisforbudet diskriminerer svarte, da i USA dette. 4 ganger større sjans for å bli arrestert og fengslet som svart. Selv om svarte og hvite bruker cannabis i omtrent samme omfang.  Er jo masse andre gode argumenter også selvsagt. Som at forbudet hindrer forskning på eventuelle medisinske fordeler. De kriminelle, altså kartellene mister store inntekter og blir svekket da markedet dems forsvinner. Noe som er bra!  Anonymous poster hash: 29787...6e9

Det er ikke bare giftigheten som avgjør hvor farlig et stoff er.

Det er sprikende rapporter fra Colorado, og tidshorisonten er ikke lang nok til å komme med avgjørende konklusjoner.

Inntekter må også være knyttet til positive effekter om de skal være et argument for legalisering. Det er mye man kan tjene penger på.

At svarte diskrimineres i USA er det liten tvil om, men å legge dette på cannabis blir temmelig søkt.

Det er ingen ting som hindrer forskning på medisinske cannabispreparater, og det har vært publisert tusener på tusener av slike studier siden 60-tallet. Forskningen har resultert i en del preparater som er lisensiert for medisinsk bruk - også i norge.

Derimot er det vanskelig å få tillatelse til å forske på medisinsk bruk av uforedlet cannabis - nettopp fordi dette bryter med alle forsvarlighetsprinsipper i farmakologien. Det er like søkt som om man skulle forske på bruka av opiumsvalmuer mot smerte eller revebjelle mot hjertelidelser. All medisinsk behandling skal foregå med medisiner som har forutsigbar virkning. Derfor må planteråstoff isoleres og bearbeides slik at man er sikker på at stoffet tas opp, virker og elimineres på en forutsigbar måte.

Anonymous poster hash: 63d98...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pest er bedre enn kolera?

 

Begge gjør jo skade, så hvorfor utsette kroppen for noen av delene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skulle vært forbudt er å straffe mennesker.

Si meg, får du aldri nok?

Får du aldri nok?

Anonymous poster hash: abb88...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pest er bedre enn kolera?

 

Begge gjør jo skade, så hvorfor utsette kroppen for noen av delene?

Enig. Jeg røyker ikke engang sigaretter og snuser ikke. Ser ikke poenget med å utsette kroppen for slikt jeg heller. Klarer meg fint med å være sunn :) 

Anonymous poster hash: abb88...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg røyker ikke engang sigaretter og snuser ikke. Ser ikke poenget med å utsette kroppen for slikt jeg heller. Klarer meg fint med å være sunn :)

Anonymous poster hash: abb88...f0e

Det er nok lurest ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pest er bedre enn kolera?

 

Begge gjør jo skade, så hvorfor utsette kroppen for noen av delene?

 

Mange ting kan være til glede for folk selv om de har et skadepotensiale. Det er snakk om at bruken skal være lovlig, ikke obligatorisk. Ingen bruke rusmidler, uansett om det er lovlig eller ei. Men noen vil, uansett om det er lovlig eller ei. Å kriminalisere folk for å være usunne er ekstremt.

Anonymous poster hash: 65fde...45d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

 

Å kriminalisere folk for å være usunne er ekstremt.

Det å antyde at å avstå fra begge kanskje er det beste, er vel neppe å kriminalisere. Personlig har jeg ikke noe problem med folk som bruker noen av delene, (moderat bruk), men i mine øyne er det selvdestruktivt. 

Endret av Lurium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.side3.no/mathias-%2819%29-mener-cannabis-har-gitt-han-toppkarakterer/3422810312.html

 

Mathias gjør det bra på skolen og får gode karakterer. Virker som en gutt med sunne verdier! La oss håpe ikke politiet ødelegger livet hans. 

 

 

Jørgen Gustav Bramness er professor ved Senter for rus- og avhengighetsforskning. sier dette:

 

– Cannabis er et rusmiddel. Det er farlig, men ikke veldig farlig. Cannabis er mindre farlig enn alkohol for eksempel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.side3.no/mathias-(19)-mener-cannabis-har-gitt-han-toppkarakterer/3422810312.html

 

Mathias gjør det bra på skolen og får gode karakterer. Virker som en gutt med sunne verdier! La oss håpe ikke politiet ødelegger livet hans. 

 

 

Jørgen Gustav Bramness er professor ved Senter for rus- og avhengighetsforskning. sier dette:

 

– Cannabis er et rusmiddel. Det er farlig, men ikke veldig farlig. Cannabis er mindre farlig enn alkohol for eksempel.

Slike sitater må også leses i en kontekst. Det er egentlig et litt uklokt utsagn av Bramnes, for det er veldig lett å mistolke det. Det hadde vært greit å vite i hvilken sammenheng han har sagt dette.

Og loven er fortsatt ikke endret.

Anonymous poster hash: 63d98...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tok du ikke med dette sitatet fra linken din?

"– De som bruker cannabis hevder at det er en flott opplevelse og en flukt fra hverdagen. Men om dette er positivt kan jo diskuteres. Ulempen er langtidsvarende konsekvenser for helsa. Psykisk uhelse som angst, avhengighet og psykoseproblematikk kan forekomme. Fysiske helsesakeder kan inkludere redusert immunforsvar og fare for kreft."

Anonymous poster hash: 63d98...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...