Gå til innhold

Uhøflig å si "du" til kongen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Si meg hvem tror du ville fått f.eks en nyre først du eller kongen ?

Folk må slutte å inbilde seg at alle er like viktige

Kongen f.eks er viktigere for landet en hva du er.

Den første som vil få nyren er den som er kompatibel med den.

Anonymous poster hash: d83a0...22e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin

Den første som vil få nyren er den som er kompatibel med den.

Anonymous poster hash: d83a0...22e

 

Om du alvorlig talt tror det så lever du i en drømme verden.

 

Kongen hadde fått den. Og vet du hvorfor fordi han er statsoverhodet til Norge. Dermed viktigere en resten av oss.

 

Er dere virkelig så naive at det alvorlig talt tror at alle mennesker er like viktige og ha samme verdi.

 

Få av dere de rosa solbrillene og kom dere tilbake til den virkelige verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer til nicket ditt.

Nå er det du som trekker konklusjoner om meg. Dessuten overreagerer du. Jeg opplever deg som umoden.

Anonymous poster hash: b3db6...027

 

Eksen min sa akkurat det samme om Sonia, så er det sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første som vil få nyren er den som er kompatibel med den.

Anonymous poster hash: d83a0...22e

 

Kongen er Kongen,  han gjør den kompatibel! Så enkelt er det bare!

 

Eller ved nærmere ettertanke,  Kongen har blått blod, så ikke så sannsynlig at han kunne fått noens nyre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du alvorlig talt tror det så lever du i en drømme verden.

 

Kongen hadde fått den. Og vet du hvorfor fordi han er statsoverhodet til Norge. Dermed viktigere en resten av oss.

 

Er dere virkelig så naive at det alvorlig talt tror at alle mennesker er like viktige og ha samme verdi.

 

Få av dere de rosa solbrillene og kom dere tilbake til den virkelige verden.

Vet du i det hele tatt hva kompatibel betyr? Virker ikke som du har forstått hva du nettopp svarte på. 

Anonymous poster hash: 0eed6...daa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg hvem tror du ville fått f.eks en nyre først du eller kongen ?

 

Folk må slutte å inbilde seg at alle er like viktige

 

Kongen f.eks er viktigere for landet en hva du er.

Kongen er ikke "viktig" i det hele tatt. Han er en inntektskilde for landet vårt, som når som helst er klar til å erstattets med arvingene sine. Kongen hadde fått nyre først fordi han har mye penger. Det er slik penger fungerer. Norge hadde klart seg fint uten kongefamilien.

Dessuten diskuterte jeg ikke hva som er "viktig" for landet. Du kan få lov å prioritere kongen i alle situasjoner, men respekt gjør man seg fortjent til. Og jeg kjenner ikke kongen, eller har en grunn til å anse han som noe mer verdt eller viktig i det hele tatt i forhold til andre. Det samme gjelder alle andre rikinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hofmann

Det er ingenting å forstå. Du bare teoretiserer og har absolutt intet grunlag for å si det du gjør annet enn at det støtter ditt standpunkt. Du vet ingenting om kongen annet enn hva du har sett på Tv og lest i magasiner. Selv har jeg sett endel til hele familien og om jeg på ingen måte kjenner de har jeg ihvertfall fått dannet meg et førsteintrykk. Mitt førsteintrykk av kongen var at han var down to earth, mitt intrykk av dronninga var at hun er en stuck up bitch. Dette intrykket kommer av personlige opplevelser, og snakk med andre som også hadde opplevelser med dem.

 

Har høyrt det same frå folk som også har vore i garden: Kongen er grei, dronninga er ei heks. Artig å tenkje på at også sjølvaste kongen får mykkje tyn og kjeft og smell på heimefronten. Eg veddar på at han enda ikkje har fått teke Sonja i rumpa.

Endret av Veslefrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balian har nok rett. Se bare på 22. juli hvem som ble evakuert/beskyttet først. Det var Kongen, så regjeringen etter rang. 

Ola og Kari er nok ikke like viktig for landet som Kongen og regjeringen. Sånn er det bare!



Anonymous poster hash: 4ab73...0bc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det uhøflig å si "du" til kongen og andre kongelige? Jeg får kanskje møte noen av dem senere i år. Bør jeg for eksempel si "Hva synes kongen om maten?" i stedet for "Hva synes du om maten?" 

 

"Vil kronprinsessen fortelle meg veien til toalettet?"

 

Det høres litt kunstig ut, men dette er kanskje måten å gjøre det på?

Anonymous poster hash: 5e43c...d8d

 

Ja, det er måten å gjøre det på.

 

Med mindre de sier til deg at de vil du skal si noe annet, som feks fornavnet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan si "du" til Kongen. De, Dem, samt deres majestet og kongen skal bare brukes I formelle skrifter eller taler. Grunnen til at du hører nettopp disse pronomene når en journalist snakker med kongen på tv er at riksdekkende media anses som en kombinasjon av formell skrift og tale.

 

Når det kommer til vanlig dialog med de konglige så brukes vanlig språk for å få flyt i det. For eksempel hvis en kongefamilie sitter å ser på film sammen, så sies ikke frasene "Vil kongen ha mer å drikke?" eller "Kunne deres majestet sende å sende potetgullet?". Åpenbart brukes "Vil du ha mer å drikke", "Kunne du sende sende potetgullet?".



Anonymous poster hash: ebd63...c17
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har høyrt det same frå folk som også har vore i garden: Kongen er grei, dronninga er ei heks. Artig å tenkje på at også sjølvaste kongen får mykkje tyn og kjeft og smell på heimefronten. Eg veddar på at han enda ikkje har fått teke Sonja i rumpa.

 

Hehe. Jupp, folk som var der både før og etter min tid har fortalt meg det samme, så at det er en viss sannhet i dette er åpenbart. Husker en gang han virker litt stresset på skaugum, da tenkte jeg at "nå har sonja kjeftet på han igjen" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan si "du" til Kongen. De, Dem, samt deres majestet og kongen skal bare brukes I formelle skrifter eller taler. Grunnen til at du hører nettopp disse pronomene når en journalist snakker med kongen på tv er at riksdekkende media anses som en kombinasjon av formell skrift og tale. Når det kommer til vanlig dialog med de konglige så brukes vanlig språk for å få flyt i det. For eksempel hvis en kongefamilie sitter å ser på film sammen, så sies ikke frasene "Vil kongen ha mer å drikke?" eller "Kunne deres majestet sende å sende potetgullet?". Åpenbart brukes "Vil du ha mer å drikke", "Kunne du sende sende potetgullet?". Anonymous poster hash: ebd63...c17

Hvordan kongefamilien tiltaler hverandre seg i mellom har ikke noe med saken å gjøre.

All kontakt med kongen og kongefamilien er formell inntil kongen selv uttrykker at han vil være dus med deg. Hva du kaller "vanlig dialog" er jo et ledd i en formell audiens eller annen formell invitasjon, med mindre du er en personlig venn av kongen eller noen i kongefamilien......Du har misforstått hva du kommenterer.

Anonymous poster hash: b3db6...027

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Balian har nok rett. Se bare på 22. juli hvem som ble evakuert/beskyttet først. Det var Kongen, så regjeringen etter rang. 

Ola og Kari er nok ikke like viktig for landet som Kongen og regjeringen. Sånn er det bare!

Anonymous poster hash: 4ab73...0bc

 

 

At Kongen, som tilfeldigvis ble født inn i riktig familie og ikke er annet enn en pyntefigur, faktisk regnes som viktigere enn de demokratisk valgte lederne for dette landet, bør si litt om hvor utdatert monarkiet er.

Endret av Harvey Specter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...