Gå til innhold

Tradisjonelle roller....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt denne forsyne seg først av middagen-greia. Er det ikke damene først der også?

TS skriver at hun ser det som naturlig og tradisjonelt at mannen i huset forsyner seg først.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt denne forsyne seg først av middagen-greia. Er det ikke damene først der også?

Vet ikke hvordan TS tenker, men siden vi ikke har plass til spisebord her hjemme, så fyller jeg tallerknene på kjökkenet. Da serverer jeg alltid mannen först.

Hadde jeg hatt spisebord så ville jeg nok latt mannen ta mat först, på samme måte som at jeg alltid lar gjester forsyne seg först. Det blir liksom naturlig siden jeg har laget maten, og derfor forsyner meg sist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skriver at hun ser det som naturlig og tradisjonelt at mannen i huset forsyner seg først.

Ja, men er det tradisjonelt? Jeg har aldri hørt om det.

Vet ikke hvordan TS tenker, men siden vi ikke har plass til spisebord her hjemme, så fyller jeg tallerknene på kjökkenet. Da serverer jeg alltid mannen först.

Hadde jeg hatt spisebord så ville jeg nok latt mannen ta mat först, på samme måte som at jeg alltid lar gjester forsyne seg först. Det blir liksom naturlig siden jeg har laget maten, og derfor forsyner meg sist

Men hvis mannen lager maten så ville han vel servert damen først. Det er jo ikke det at han er mann som gjør at han får mat først, det er det at han får servert mat noen andre har laget. Vi har spisebord, men uavhengig av hvem som har laget så tar jeg først. Det har blitt sånn siden han alltid venter på at jeg skal forsyne meg. Med mindre vi har gjester såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men i denne tråden så handlet det jo om tradisjonelle roller hvor det også er kvinnen som lager middag.

Om man lever på en annen måte hvor mannen lager middag, så er det klart at da burde kvinnen serveres först

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forsyner ungene først vi ;) Etter at de har fått dandert og kuttet opp maten, kan vi forsyne oss. Vi tar maten selv, og hvem som er først ute beror på hvem som er d

klar først, enkelt og greit.

Å servere hverandre på tallerken høres helt fjernt ut. Får man ikke en gang bestemme over sin egen tallerkenkomposisjon selv?

Anonymous poster hash: 79017...1ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men er det tradisjonelt? Jeg har aldri hørt om det.

Men hvis mannen lager maten så ville han vel servert damen først. Det er jo ikke det at han er mann som gjør at han får mat først, det er det at han får servert mat noen andre har laget. Vi har spisebord, men uavhengig av hvem som har laget så tar jeg først. Det har blitt sånn siden han alltid venter på at jeg skal forsyne meg. Med mindre vi har gjester såklart.

Ja, jeg er oppvokst med det. Far bestemmer hva vi skal spise, og far forsyner seg først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AllisHagtorn

Ja, men er det tradisjonelt? Jeg har aldri hørt om det.

Men hvis mannen lager maten så ville han vel servert damen først. Det er jo ikke det at han er mann som gjør at han får mat først, det er det at han får servert mat noen andre har laget. Vi har spisebord, men uavhengig av hvem som har laget så tar jeg først. Det har blitt sånn siden han alltid venter på at jeg skal forsyne meg. Med mindre vi har gjester såklart.

Det er kulturelt betinget, og er et typisk uttrykk for et patriarkalsk hierarki.

Mannen er mer verdt, ergo skal han og sønner forsyne seg først.

Det kommer gjerne til uttrykk på steder og i tider hvor mat er en mangelvare, og det ikke er nok til at alle blir like mette.

Dermed forsynte far seg først, så sønner- så lar mor gjerne resterende barn få det gjenværende før hun selv eventuelt spiser.

I mange tilfeller er det ikke nok til mor eller alle døtre, og de sitter sultne igjen.

Dette foregår fortsatt den dag i dag i endel fattige patriarkalske samfunn. Akkurat som man utøver makt over jenter ved å omskjære, nekte dem adgang til frie valg/ferdsel i offentlighet alene/kjøre bil alene, spesifikke kleskoder osv.

Det er verdt å tenke på når man overfører tradisjonelle kjønnsbaserte verdier over på egne barn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mener du da at dette er grunn nok til at menn fortjener å forsyne seg først av middagen, og få en blowjob hver dag? Fordi en mann før ham fant opp et romskip?

Artig konklusjon! :ler:

Hehe nei her i hjemmet er det dama som får blomster, forsyner seg først og generelt får det som hun vil ha det i huset.:) Når vi går ut å spiser er det som regel jeg som spanderer. En mann skal jo gjøre dette, det har vi jo lært. Hvilke kvinner er det som tar med en mann på resturant og kjøper roser til han hver helg? Prøv å ikke lure deg til å tro at det ikke er forskjell mellom kjønnene. Fordi DET er det om du liker det eller ikke.;) Og det syns jeg er flott! Hadde vært utrolig kjedelig om alle var like og gjorde de samme tingene, eller hadde samme intressene.:) Er veldig få damer som jobber på bilverksted, snekker, pilot, rallysjåfør, rørlegger, elektriker, flymekaniker, bygningsingeniør osv.

På samme måte som det er få menn som jobber på skjønnhetssallonger, selger sminke osv osv.

Hva er grunnen? Jo fordi de aller fleste kvinner liker å jobbe med ting de intresserer seg for, og som de kan mestre. På samme måte som menn jobber med ting de mestrer og intresserer seg for.:)

Er derfor små gutter stort sett elsker biler, fly, båter, fotball, våpen, lekekriging, gjøre rampestreker, skating, dataspill, platstation osv...

Mens små jenter syns det er mere artig med barbie, dukker, rosa, hester, ponnie, katter osv.

Så det er virkelig stor forskjell på kvinner og menn på alle områder, og det syns jeg er kjempebra. De som nekter å se forskjellen er enten blinde eller naive.:)

Anonymous poster hash: 4787e...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er forskjell på kjønnene, men jeg vil ha meg frabedt at jeg SKAL ta husvasken, mens han SKAL ta dekkskiftet kun på utgangspunkt i kjønn. Jeg betaler også som regel maten min sjøl når jeg er ute og spiser.

Det skulle også ha tatt seg ut at jeg ikke fikk leke med doserne i barnehagen kun fordi jeg var jente. Jeg lekte med barbie også, for den del.

At jeg kan skifte hjul på bilen er en fordel hvis jeg skulle punktere på en øde landevei, og min ridder ikke skulle være i nærheten.

Jeg ser heller ingen logikk i at han skal forsyne seg først. Kun fordi han er mann.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei her i hjemmet er det dama som får blomster, forsyner seg først og generelt får det som hun vil ha det i huset.:) Når vi går ut å spiser er det som regel jeg som spanderer. En mann skal jo gjøre dette, det har vi jo lært. Hvilke kvinner er det som tar med en mann på resturant og kjøper roser til han hver helg? Prøv å ikke lure deg til å tro at det ikke er forskjell mellom kjønnene. Fordi DET er det om du liker det eller ikke.;) Og det syns jeg er flott! Hadde vært utrolig kjedelig om alle var like og gjorde de samme tingene, eller hadde samme intressene.:) Er veldig få damer som jobber på bilverksted, snekker, pilot, rallysjåfør, rørlegger, elektriker, flymekaniker, bygningsingeniør osv.

På samme måte som det er få menn som jobber på skjønnhetssallonger, selger sminke osv osv.

Hva er grunnen? Jo fordi de aller fleste kvinner liker å jobbe med ting de intresserer seg for, og som de kan mestre. På samme måte som menn jobber med ting de mestrer og intresserer seg for.:)

Er derfor små gutter stort sett elsker biler, fly, båter, fotball, våpen, lekekriging, gjøre rampestreker, skating, dataspill, platstation osv...

Mens små jenter syns det er mere artig med barbie, dukker, rosa, hester, ponnie, katter osv.

Så det er virkelig stor forskjell på kvinner og menn på alle områder, og det syns jeg er kjempebra. De som nekter å se forskjellen er enten blinde eller naive.:)Anonymous poster hash: 4787e...b33

Hovedgrunnen til at folk reagerer på tradisjonelle kjønnsroller er jo fordi de selv ikke passer inn i dem, ikke fordi de er blinde eller naive. Jenter blir lært til å like rosa, de er ikke biologisk programmert til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Selv om generaliseringer kan passe på endel, så er vi jo også individer.

Jeg har aldri hatt noe behov for å få blomster. Skjønner ikke greia for å være ærlig. Skal vi ut og spise, så deler vi på det eller bytter på det.

Og selv om jeg skulle på date så ville jeg nok ha betalt for meg selv.

Jeg var også sånn som kunne leke med biler sammen med broren min, spilte pc-og dataspill, men hadde også barbie og dukker.

Sånn er jeg egentlig enda også uten at jeg går rundt og definerer interessene mine etter kjønn selv om noen av interessene er det flest menn eller kvinner som har.

Nå tok jeg meg selv som eksempel, men det er jo mange, om ikke de fleste som ikke er en levende generalisering.

Skjønner bare ikke behovet for å sette seg i bås og slik og sånn må jeg gjøre fordi jeg er kvinne eller mann. Man gjør vel det man ønsker etter interesse og evne?

Det er jo det som er så fint med å bo i Norge, at vi har valgfrihet.

Endret av The damned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at folk reagerer på tradisjonelle kjønnsroller er jo fordi de selv ikke passer inn i dem, ikke fordi de er blinde eller naive. Jenter blir lært til å like rosa, de er ikke biologisk programmert til det.

Jo tror mye er bilogisk. Bare å se på dyreriket, så ser man de største forskjellene.

Foreksempel så er kvinner i snitt mere omsorgsfull, og har mere empati enn menn. Dette ser vi i dyreriket også. Mødrene beskytter barna og er omsorgsfulle.

På den andre side ser vi menn. De er generelt mere aggressiv, og veldig beskyttende overfor familien. De liker ikke at andre krenker deres hus og hjem. De er opptatt av at kvinnene og barna har det trygt og godt. Det samme ser vi i dyreriket. Hos løvene foreks tar hannen ingen del i barneoppdragelsen. Han skal forsvare familien/flokken til døden. Hvis noe truer damene hannes eller ungene hans vil det få en dødelig utgang. Så mannen er en beskytter og aggressiv fra naturens side, mye pga av masse tesosteron.

Grunnen til at menn har blitt mykere med årene, er at testosteronnivået har dalt i takt med måten samfunnet har blitt i dag.

Så veldig mye er nok biologisk. Alt som har skjedd gjennom verdenshistorien, er ikke BARE en tilfeldighet.:)

Anonymous poster hash: 4787e...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om generaliseringer kan passe på endel, så er vi jo også individer.

Jeg har aldri hatt noe behov for å få blomster. Skjønner ikke greia for å være ærlig. Skal vi ut og spise, så deler vi på det eller bytter på det.

Og selv om jeg skulle på date så ville jeg nok ha betalt for meg selv.

Jeg var også sånn som kunne leke med biler sammen med broren min, spilte pc-og dataspill, men hadde også barbie og dukker.

Sånn er jeg egentlig enda også uten at jeg går rundt og definerer interessene mine etter kjønn selv om noen av interessene er det flest menn eller kvinner som har.

Nå tok jeg meg selv som eksempel, men det er jo mange, om ikke de fleste som ikke er en levende generalisering.

Skjønner bare ikke behovet for å sette seg i bås og slik og sånn må jeg gjøre fordi jeg er kvinne eller mann. Man gjør vel det man ønsker etter interesse og evne?

Det er jo det som er så fint med å bo i Norge, at vi har valgfrihet.

Nei og det er jo helt greit at noen jenter liker gutteting, og at noen gutter liker jenteting også. Man skal jo ikke se ned på folk selv om de avviker fra det som er mest vanlig.:)

Anonymous poster hash: 4787e...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo tror mye er bilogisk. Bare å se på dyreriket, så ser man de største forskjellene.

Foreksempel så er kvinner i snitt mere omsorgsfull, og har mere empati enn menn. Dette ser vi i dyreriket også. Mødrene beskytter barna og er omsorgsfulle.

På den andre side ser vi menn. De er generelt mere aggressiv, og veldig beskyttende overfor familien. De liker ikke at andre krenker deres hus og hjem. De er opptatt av at kvinnene og barna har det trygt og godt. Det samme ser vi i dyreriket. Hos løvene foreks tar hannen ingen del i barneoppdragelsen. Han skal forsvare familien/flokken til døden. Hvis noe truer damene hannes eller ungene hans vil det få en dødelig utgang. Så mannen er en beskytter og aggressiv fra naturens side, mye pga av masse tesosteron.

Grunnen til at menn har blitt mykere med årene, er at testosteronnivået har dalt i takt med måten samfunnet har blitt i dag.

Så veldig mye er nok biologisk. Alt som har skjedd gjennom verdenshistorien, er ikke BARE en tilfeldighet. :)

Anonymous poster hash: 4787e...b33

For det første, vi er mennesker, og bør derfor ikke sammenligne oss med andre arter da vi har en mye høyere hjernekapasitet. Det er også færre som passer inn i de konstruerte tradisjonelle rollene, (ofte er disse også religiøse) enn de som ikke gjør det.

Testosteronet gjør menn mer aggressive og mer territoriale, ja. Gir du kvinner testosteron blir de også mer aggressive, får en bedre romforståelse, gjør det dårligere i språk, men bedre i matte osv. Dette har de dokumentert blant individer som skifter kjønn.

Men jeg skjønner ikke hvordan du får det til at jenter er biologisk programmert til å utelukkende like rosa, barbiedukker og ponnier. Faller det seg ikke veldig naturlig at de leker med disse tingene når dette er de eneste lekene de får, og at de ser andre jenter som leker med dem? Barn "aper" etter foreldre og miljø for å tilpasse seg. Anbefaler at du lærer deg litt om barnepsykologi. Og så kan du komme med dokumentasjon på at jenter liker rosa fordi de er jenter, uten at de er påvirket av miljø (voksne, andre barn, media osv).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Nei og det er jo helt greit at noen jenter liker gutteting, og at noen gutter liker jenteting også. Man skal jo ikke se ned på folk selv om de avviker fra det som er mest vanlig.:)

Anonymous poster hash: 4787e...b33

Det er vel det folk reagerer på, at selv om du skriver at det er helt greit, men allikevel fremstiller noe som gutteting og jenteting.

Blir nesten som om man fremstiller det som unormalt for ei jente å kjøre rally eller at en mann liker å lage mat.

Noe det ikke bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det folk reagerer på, at selv om du skriver at det er helt greit, men allikevel fremstiller noe som gutteting og jenteting.

Blir nesten som om man fremstiller det som unormalt for ei jente å kjøre rally eller at en mann liker å lage mat.

Noe det ikke bør være.

Herregud hvor du kverulerer. Det er da helt vanlig i dagens samfunn å si manneting og dameting. Du skjønner veldig godt hva det betyr?? Det betyr ikke at ALLE menn eller kvinner liker disse tingene, men flestparten..

Anonymous poster hash: 4787e...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For det første, vi er mennesker, og bør derfor ikke sammenligne oss med andre arter da vi har en mye høyere hjernekapasitet. Det er også færre som passer inn i de konstruerte tradisjonelle rollene, (ofte er disse også religiøse) enn de som ikke gjør det.

Testosteronet gjør menn mer aggressive og mer territoriale, ja. Gir du kvinner testosteron blir de også mer aggressive, får en bedre romforståelse, gjør det dårligere i språk, men bedre i matte osv. Dette har de dokumentert blant individer som skifter kjønn.

Men jeg skjønner ikke hvordan du får det til at jenter er biologisk programmert til å utelukkende like rosa, barbiedukker og ponnier. Faller det seg ikke veldig naturlig at de leker med disse tingene når dette er de eneste lekene de får, og at de ser andre jenter som leker med dem? Barn "aper" etter foreldre og miljø for å tilpasse seg. Anbefaler at du lærer deg litt om barnepsykologi. Og så kan du komme med dokumentasjon på at jenter liker rosa fordi de er jenter, uten at de er påvirket av miljø (voksne, andre barn, media osv).

Nei akkurat fargen rosa kan nok være mye påvirket av miljø, andre barn, og foreldre, men ikke media. Men det vi kan bevise er at jenter trekkes mere mot søte ting, blir lettere rørt osv osv, så de fleste jenter ville nok neppe sprunget rundt med skytevåpen og "kriget"med hverandre.

Anonymous poster hash: 4787e...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan TS tenker, men siden vi ikke har plass til spisebord her hjemme, så fyller jeg tallerknene på kjökkenet. Da serverer jeg alltid mannen först.

Hadde jeg hatt spisebord så ville jeg nok latt mannen ta mat först, på samme måte som at jeg alltid lar gjester forsyne seg först. Det blir liksom naturlig siden jeg har laget maten, og derfor forsyner meg sist

Forstår at det er et poeng jeg ikke har fått med meg. Gjester, ok. Mannen? Nei. Da serverer jeg ingen. Det er bare et resultat av at det er mer effektivt å lage til to samtidig fremfor hver sin middag.

De gangene vi forsyner oss på kjøkkenet (praktisk i hverdagen) fyller jeg opp tallerkenen min, og skriker "mat" i det jeg styrer mot TVen. Da slipper jeg at han henger over meg mens jeg forsyner meg, og jeg er førstemann til TVen og velger program. Han er enda værre, han gidder ikke rope mat en gang, så hender han er halvveis gjennom måltidet før jeg oppfatter at maten er klar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei akkurat fargen rosa kan nok være mye påvirket av miljø, andre barn, og foreldre, men ikke media. Men det vi kan bevise er at jenter trekkes mere mot søte ting, blir lettere rørt osv osv, så de fleste jenter ville nok neppe sprunget rundt med skytevåpen og "kriget"med hverandre.

Anonymous poster hash: 4787e...b33

Hele barndommen min er bevis på det motsatte :P Men da er vel søstrene og vennene mine fra den gang særs spesielle ifølge din tankegang? Varme + vannpistol = har ikke møtt på et eneste barn, jente eller gutt, som har nektet å være med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud hvor du kverulerer. Det er da helt vanlig i dagens samfunn å si manneting og dameting. Du skjønner veldig godt hva det betyr?? Det betyr ikke at ALLE menn eller kvinner liker disse tingene, men flestparten..

Anonymous poster hash: 4787e...b33

Nei, det er ikke spesielt vanlig.

Hvor gammel er du egentlig? Selv ikke oldeforeldrene mine reagerte på at jeg mislikte rosa og dukker. Jeg har følelsen av at vi vokste opp i helt forskjellige verdener. :klo:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...