Gå til innhold

overskudd av trening


Gjest Nightwich

Anbefalte innlegg

Gjest Nightwich

Jeg har endel kilo for mye og har begynt å gjøre noe med det. Jeg spiser 1500 kcal variert, magert, grovt og grønt og jeg trener på senter 3-4 ganger i uka. Både tredemølle/elipse og styrke. Bruker 1.5 time pr gang ca. Jeg har mistet 30 kg på et år og er stolt og fornøyd MEN jeg merker ikke noe til overskuddet jeg har hørt så mye om. Jeg føler meg heller trøtt og sliten.

Jeg har trent siden nyttår. Er det litt tidlig å vente på overskuddet ?

Endret av Nightwich
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har trent i flere år, og jeg har gitt opp å vente på at overskuddet skal komme, men de sier vel at det kommer etter et halvt års tid.



Anonymous poster hash: cf9b0...616
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere leter feil sted. Det er ikke slik at trening magisk gjør at du er i godt humør og har lyst å danse hele tiden.

Trening gjør at hverdagens små bevegelser og forflytninger blir lettere. Man blir ikke andpusten av å gå i trappen eller bære matvarene hjem. Man trenger ikke ta pause når man sykler til byen. Det er overskuddet.

Hvis man snakker om rastløshet og forflytningstrang som mange opplever. At de "må bare bevege seg" så kan dette være en mekanisme som man ofte ser når normalvektige prøver å overspise. Da kompenserer kroppen med å bevege seg mye mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nightwich

Ja da har jeg misforstått. Jeg ventet ikke akkurat dansing :) , men mer overskudd og energi til å kaste meg over noen av de prosjektene som venter tilsyn her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ligger jo ikke veldig høyt i kalorier - er du konstant litt i underskudd ang. matinntak skaper du jo ikke mye overskudd ellers. Så en ide kan jo være å spise litt mer - hvertfall innimellom.

Trener man for hardt og i kombinasjon med lite hvile/lite mat får man jo heller ikke overskudd. Så evnt. juster treningen din litt. Er jo også bra å være i litt bevegelse hver dag - kom de ut og gå litt tur i frisk luft feks. i tillegg til trening.

Ellers så tror jeg at hvis man har full jobb/barn så vil man kanskje ikke makte å bygge så mye overskudd med trening - MEN man er i stand til å takle de daglige oppgavene bedre. Pass på å ta litt timeout innimellom hvor du får slappet skikkelig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nightwich

Jeg går turer hver dag uavhengig av treningen på sentret. Jeg er 1.65 , veier 110 og er 40 år .

Jeg spiser samme mengde også når jeg trener. Prøver å ha 4 måltider om dagen med frukt eller grønt imellom.

Skjeier ut på fredager og da blir det gjerne en sjokolade eller potetgull.

Føler meg ikke sulten eller søtsjuk i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg går turer hver dag uavhengig av treningen på sentret. Jeg er 1.65 , veier 110 og er 40 år .

Jeg spiser samme mengde også når jeg trener. Prøver å ha 4 måltider om dagen med frukt eller grønt imellom.

Skjeier ut på fredager og da blir det gjerne en sjokolade eller potetgull.

Føler meg ikke sulten eller søtsjuk i hverdagen.

Da skjønner jeg at du er slapp. Med 110 kg så er 1500 kcal for lite. En større kropp krever mer energi. Om du i tillegg f.eks brenner 500 kcal på trening så har du bare gitt kroppen 1000 kcal med næring. Overskudd av trening får en når en gir kroppen nok mat til å restituere seg og bygge seg opp igjen av treningen.

Jeg jogger 4-5 mil i uka. Spiser jeg for lite blir jeg sliten og slapp og mister alt overskudd. Spiser jeg nok så kribler kroppen og jeg kan fint løpe både på morgenenen og på kvelden.

At du ikke er sulten er fordi man kan trene opp kroppen til å føle mindre sult. Det betyr ikke at det er en bra ting at du ikke føler sult.

Ville absolutt økt og gått på et mindre og moderat underskudd og spesielt de dagene du trener. Du vil uansett gå ned i vekt fordi du uansett spiser mindre enn du gjorde da du gikk opp til å bli 110 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger 4-5 mil i uka. Spiser jeg for lite blir jeg sliten og slapp og mister alt overskudd. Spiser jeg nok så kribler kroppen og jeg kan fint løpe både på morgenenen og på kvelden.

:hakeslepp: Hvor langt løper du hver løpetur?

Anonymous poster hash: 7396f...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man snakker om rastløshet og forflytningstrang som mange opplever. At de "må bare bevege seg" så kan dette være en mekanisme som man ofte ser når normalvektige prøver å overspise. Da kompenserer kroppen med å bevege seg mye mer.

Det var en interessant artikkel du linket til. Spesielt siden forfatteren ikke engang prøvde å skrape borti hvorfor noen blir (forblir) overvektige - jeg opplevde at han sa at det var "umulig". Her er en annen som viser at det virkelig er mulig:

Klart det er vanskelig å overspise på tørre kneippskiver med servelat og makaronivelling. Eller sjokolade hvis man ikke liker det! Men gi mennesker fri tilgang til kaloritett mat de liker, så legger de på seg. Og går ikke ned igjen heller, uten bevisst forsett.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en interessant artikkel du linket til. Spesielt siden forfatteren ikke engang prøvde å skrape borti hvorfor noen blir (forblir) overvektige - jeg opplevde at han sa at det var "umulig". Her er en annen som viser at det virkelig er mulig:

Klart det er vanskelig å overspise på tørre kneippskiver med servelat og makaronivelling. Eller sjokolade hvis man ikke liker det! Men gi mennesker fri tilgang til kaloritett mat de liker, så legger de på seg. Og går ikke ned igjen heller, uten bevisst forsett.

Da tror jeg du tolket det litt for mye. Artikkelen handler om overfôring, og spekulerer i at det kan ligge de samme mekanismene bak i forhold til underfôring som gjør at flesteparten av overvektige som går ned i vekt går opp igjen etterpå.

Nå er dette en blogg av en som er opptatt av lavkarbokosthold, og derfor vil det naturlig være litt spekulasjoner rundt dette også. Kommenter gjerne på blogginnlegget. Han er flink til å gi gode svar!

Andre spekulerer også i hvor lenge en må være i ny lavere vekt før kroppen ikke lenger forsøker å bringe deg tilbake til "ekvilibrium". Jeg har hørt alt fra 12-18 måneder. Det er gjerne derfor det heter at lavkarbo er ikke en korttidsdiett, men en livsstil.

Jeg er veldig glad i smør, ost, og andre fete (sunne) ting. Jeg har absolutt fri tilgang til denne kaloritette maten. Jeg begrenser meg ikke. Faktisk sitter jeg å knasker hvitost nå. Men jeg blir mett, og jeg slutter å spise når jeg er mett. Fordi jeg ikke lenger har lyst på mer. Så det siste argumentet ditt kjøper jeg ikke.

Men legg til sukkerholdige produkter. Da kjøper jeg at noen kan spise seg overvektige på det. Ikke fordi det nødvendigvis er kaloritett, men fordi det er søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

:hakeslepp: Hvor langt løper du hver løpetur? Anonymous poster hash: 7396f...de8

Varierer. I dag og i går jogget jeg 1 mil, tirsdag 8 km. Noen dager jogger jeg 5 km på morgenen og 5 km på kvelden. Nå som jeg har påskefri så har jeg tid å jogge 1 mil om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du tolket det litt for mye. Artikkelen handler om overfôring, og spekulerer i at det kan ligge de samme mekanismene bak i forhold til underfôring som gjør at flesteparten av overvektige som går ned i vekt går opp igjen etterpå.

Nå er dette en blogg av en som er opptatt av lavkarbokosthold, og derfor vil det naturlig være litt spekulasjoner rundt dette også. Kommenter gjerne på blogginnlegget. Han er flink til å gi gode svar!

Andre spekulerer også i hvor lenge en må være i ny lavere vekt før kroppen ikke lenger forsøker å bringe deg tilbake til "ekvilibrium". Jeg har hørt alt fra 12-18 måneder. Det er gjerne derfor det heter at lavkarbo er ikke en korttidsdiett, men en livsstil.

Jeg er veldig glad i smør, ost, og andre fete (sunne) ting. Jeg har absolutt fri tilgang til denne kaloritette maten. Jeg begrenser meg ikke. Faktisk sitter jeg å knasker hvitost nå. Men jeg blir mett, og jeg slutter å spise når jeg er mett. Fordi jeg ikke lenger har lyst på mer. Så det siste argumentet ditt kjøper jeg ikke.

Men legg til sukkerholdige produkter. Da kjøper jeg at noen kan spise seg overvektige på det. Ikke fordi det nødvendigvis er kaloritett, men fordi det er søtt.

Ja, jeg mente å si kaloritett og sukkerholdig! Dvs det folk flest overspiser frivillig, om man kan kalle det frivillig i dette tilfellet. Jeg mener at det er viktig å finne fram til mat man liker, men ikke liker for godt, for å kunne holde vekta. Og mat som har nok næring slik at man ikke fremdeles er sulten selv om man har fått nok kalorier. Det er litt derfor jeg har økt fettinntaket mitt - helfete matvarer har en mye bedre smak og konsistens. Men jeg tør ennå ikke å spise uten å registrere mengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer. I dag og i går jogget jeg 1 mil, tirsdag 8 km. Noen dager jogger jeg 5 km på morgenen og 5 km på kvelden. Nå som jeg har påskefri så har jeg tid å jogge 1 mil om dagen.

Wow, så sporty du er. Jeg har akkurat begynt å jogge, men jeg tror det er lenge til jeg i det hele tatt er i nærheten av å kunne jogge en mil :ler:

Anonymous poster hash: 7396f...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Wow, så sporty du er. Jeg har akkurat begynt å jogge, men jeg tror det er lenge til jeg i det hele tatt er i nærheten av å kunne jogge en mil :ler:Anonymous poster hash: 7396f...de8

Jeg startet med 8 km/t der jeg hveste etter 1 km ;) Vi må alle starte et sted. Bare lytt til kroppen og øk gradvis så kommer du til mila du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nightwich

Da skjønner jeg at du er slapp. Med 110 kg så er 1500 kcal for lite. En større kropp krever mer energi. Om du i tillegg f.eks brenner 500 kcal på trening så har du bare gitt kroppen 1000 kcal med næring. Overskudd av trening får en når en gir kroppen nok mat til å restituere seg og bygge seg opp igjen av treningen.

Jeg jogger 4-5 mil i uka. Spiser jeg for lite blir jeg sliten og slapp og mister alt overskudd. Spiser jeg nok så kribler kroppen og jeg kan fint løpe både på morgenenen og på kvelden.

At du ikke er sulten er fordi man kan trene opp kroppen til å føle mindre sult. Det betyr ikke at det er en bra ting at du ikke føler sult.

Ville absolutt økt og gått på et mindre og moderat underskudd og spesielt de dagene du trener. Du vil uansett gå ned i vekt fordi du uansett spiser mindre enn du gjorde da du gikk opp til å bli 110 kg.

Øke til 2000 de dagene jeg trener kanskje. Jeg får prøve meg frem :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...