Gå til innhold

Rå grønnsaker i smoothie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det best å spise grønnsakene rå i sin naturlige form, eller bevares alle vitaminer også når man kutter dem opp og mikser dem i en blender til en smoothie?

Anonymous poster hash: 3532c...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet er det varmebehandling som fjerner flest vitaminer, så grønnsakene beholder nok vitaminene selv om de puttes i en blender. Det er jo også en fin måte å få i seg mer frukt og grønnsaker!

Epler osv ville jeg hatt oppi med skallet på, siden mange av vitaminene sitter rett under skallet, og da kan forsvinne når du skreller frukten.

Anonymous poster hash: 3c9ff...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan gå ut i fra at alle vitaminer og mineraler bevares. Det du bryter ned mest ved å kutte grønnsakene er fibrene og bindingene mellom cellene i grønnsakene. Det kan øke næringsopptaket for noen næringstoffer, og kanskje redusere for andre. Det samme gjelder varmebehandling. Det gjør enkelte næringstoffer mer opptagelige mens det reduserer andre. Et typisk eksempel på det er tomat som man får vesentlig mer lykopen fra dersom man varmebehandler den. C-vitamin derimot har en tendens til å forsvinne når en varmebehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til. Mange av antioksidantene og vitaminene er fettløselige og tas bedre (kun) opp med fett. Så pass på å alltid ha litt fett på grønnsakene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til. Mange av antioksidantene og vitaminene er fettløselige og tas bedre (kun) opp med fett. Så pass på å alltid ha litt fett på grønnsakene!

Jeg pleier å spise to egg og noen macadamianøtter ved siden av, og har også 1 ss OmegaCure i smoothien. Er det en ok? :)

Anonymous poster hash: 3532c...ff4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topper også smoothien med noen gojibær og kakaonibs. Vet ikke om det har noen særlig helseeffekt, men smaker litt gørr uten noe tilsatt :)

Anonymous poster hash: 3532c...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å spise to egg og noen macadamianøtter ved siden av, og har også 1 ss OmegaCure i smoothien. Er det en ok? :)

Anonymous poster hash: 3532c...ff4

Ja. Absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha ei spiseskje med kokosolje i smoothien, gir en god smak, fett og skal visstnok være bra for kroppen :laugh:

Endret av josefin88
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at den fettfrykten som var i en (dessverre altfor lang) periode er på vei bort. Aldri spis en eneste grønnsak eller frukt uten fett til! Ellers tar ikke kroppen opp A, D, E eller K-vitaminene i det du spiser.



Anonymous poster hash: d96ae...b00
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Kom på en ting til. Mange av antioksidantene og vitaminene er fettløselige og tas bedre (kun) opp med fett. Så pass på å alltid ha litt fett på grønnsakene!

Så da kan jeg smelte litt kokosnøttolje i vannbad, og hive det oppi? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan jeg smelte litt kokosnøttolje i vannbad, og hive det oppi? :)

Ja.. men når du tilsetter den i noe kaldt er det lett for at den klumper seg. Jeg blender derfor i det jeg tilsetter det for å få spredd fettet mest mulig. Det er litt ekkelt å få harde klumper du må tygge i smoothien (synes jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Godt å høre at den fettfrykten som var i en (dessverre altfor lang) periode er på vei bort. Aldri spis en eneste grønnsak eller frukt uten fett til! Ellers tar ikke kroppen opp A, D, E eller K-vitaminene i det du spiser.

Anonymous poster hash: d96ae...b00

Da lærte jeg noe nytt og nyttig i dag. :) Og ja, fett har nærmest vært et banneord på kjøkkenet i lange tider, når det egentlig er det forbanna sukkeret vi skal passe oss for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Ja.. men når du tilsetter den i noe kaldt er det lett for at den klumper seg. Jeg blender derfor i det jeg tilsetter det for å få spredd fettet mest mulig. Det er litt ekkelt å få harde klumper du må tygge i smoothien (synes jeg).

Hørtes ikke så godt ut med de klumpene nei, men kanskje det blander seg like godt ut, om jeg bare blander det godt i den formen det er i? Den kokosnøttoljen jeg bruker, er veldig myk i konsistensen. Må se å få meg en god smootieblender i porsjonsstørrelse. :) Ikke disse svære klumpete maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes ikke så godt ut med de klumpene nei, men kanskje det blander seg like godt ut, om jeg bare blander det godt i den formen det er i? Den kokosnøttoljen jeg bruker, er veldig myk i konsistensen. Må se å få meg en god smootieblender i porsjonsstørrelse. :) Ikke disse svære klumpete maskinene.

Den har smeltepunkt rundt et par og tjue grader. Jo kaldere den blir jo mer står molekylene i ro og danner strukturer. Så det kommer an på temperaturen på det du har den i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Den har smeltepunkt rundt et par og tjue grader. Jo kaldere den blir jo mer står molekylene i ro og danner strukturer. Så det kommer an på temperaturen på det du har den i.

Takk. Det skal jeg huske. Klumper er ikke godt nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...