Gå til innhold

greit kosthold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal gå opp 5 kg i vekt og har tenkt til å lage en basisplan og legge til to næringsdrikker på 300 kalorier (de du får kjøpt på apoteket)

Ser denne basisplanen grei ut med tanke på ernæring?

Frokost: en skive Ingers rugbrød med skinke (3-4 skiver) og ett egg

Lunsj: svin/kyllingfilet, 50g fullkornspasta, salat, balsamicoeddik eller dressing laget av kesam

Middag: laksefilet/kylling/svin/karbonadedeig (150g), 50g pasta/ris eller to små poteter, grønnsaker/salat og litt saus av noe slag (men ikke fete sauser)

Dessert: 30g sjokolade og kaffe

Kveldsmat: en frukt

I tillegg blir det to næringsdrikker på 300 kalorier, men etter jeg har gått opp i vekt slutter jeg med de.

jeg jogger 3 ganger i uka (8km) og trener litt styrke (slyngetrening og ellers sit ups, armhevninger, knebøy uten vektstang.

ser dette opplegget ok ut?

Anonymous poster hash: ac2ab...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du opp i vekt, kan du godt unne deg litt mer fett. Ingen grunn til å styre mot de fettreduserte alternativene. (Det gjelder forsåvidt for de fleste andre også, bare man passer totalt kaloriinntak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser du så lite når du skal opp i vekt? :klo:

Og er det noen spesiell grunn til at du ikke spiser nok frukt og grønt?

Et kosthold basert på så lite grønt og så mye kunstig næring er selvsagt "ok" dersom du har en mage-tarmlidelse av noe slag. Dersom du ikke har det vil jeg si du skisserer et meget usunt kosthold. Spis fett og grønnsaker, for svingende! Få i deg nok vitaminer og mineraler. Og bytt ut den hersens kveldsfrukta med et måltid.



Anonymous poster hash: ca384...e59
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke galleblære og tåler derfor ikke så mye fet mat. Dessuten skal vektoppgangen skje med næringsdrikker som utgjør 600 kalorier ekstra. Når det gjelder kommentaren om frukt og grønt. Jeg tåler ikke så mye syre så kan max spise en frukt om dagen. Når det gjelder grønnsaker så spiser jeg tomat, agurk og paprika til frokost, en solid salat til lunsj der jeg har masse cherrytomater, løk, paprika, agurk, ruccola, sopp, blomkål og fulrot. Til middag spiser jeg sikkert 200 gram grønnsaker som brokkoli, blomkål, gulrot, sopp, løk, erter, rosenkål etc.. så hvor mye mer grønt bør jeg spise? Og når det gjelder kveldsmat, spiser middag kl syb så er sjeldent sulten på kvelden.

Anonymous poster hash: ac2ab...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke galleblære, men spiser 50% av energien i form av fett, og det går helt fint. Ikke for å motsi deg, for vi kan reagere helt forskjellig, men bare nevner det. Da jeg fremdeles hadde min, reagerte jeg i hytt og vær, men når jeg tenker etter var det muligens sukker og ikke fett jeg reagerte på??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsdrikker bør du holde deg unna. De bruker kornoljer som fettkilder. Gjerne soya eller solsikke.

Du kan lage deg bedre næringsdrikker selv med eggeplommer, kokos, fløte eller kokoskrem, vann og bær etter smak. Hvorvidt du skal bruke eggehviten for protein må du vurdere selv. Mange mener at den, i rå form, vil hemme opptak av biotin fra eggeplommen. Som er litt dumt.

Du kan ev bruke myseproteinpulver i for å få mer proteiner. Bruk enten vanilje eller nøytral.

Du kan bruke smakstilsetninger som ceylon kanel, eller vaniljepulver/stang.

Banan og avokado kan også brukes for å få en mer kremete konsistens. Mange velger også å tilsette en spiseskje potetstivelse. (Kald) potetstivelse er en type stivelse som man kaller resistent stivelse og vil ikke bli som energi, men som næring til bakteriefloraen i tarmen.

Om du har blitt satt på en fettrestriksjon av ernæringsfysiolog så bør du kan ta opp med vedkommende hvorvidt du kan spise fett eller ikke. Det er ganske mange myter rundt dette med fett og galle. Da er det en fordel at behandler er oppdatert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...