Gå til innhold

Rolig joggetur - føler ikke at jeg har trent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar meg noen ganger rolige gå/joggeturer (feks 25 min jogging + 10 min gange), enten fordi jeg er støl i beina etter en styrkeøkt dagen før eller fordi jeg av andre grunner føler for å ta det litt roligere. Jeg sliter derimot med å motivere meg for disse øktene fordi jeg ikke føler at jeg har trent etterpå og dermed tenker at det var "bortkastet". Burde jeg droppe slike økter og heller ta meg en gåtur til butikken, eller har de noe for seg, selv om det ikke kjennes sånn?

Anonymous poster hash: 6db0d...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg velger heller å kalle de en fridag, og så passer jeg på å ha fridager ofte nok ;)



Anonymous poster hash: 873b9...7ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har absolutt noe for seg å trene utholdenhet godt under syreterskelen. Den vanligste grunnen til å trene under syreterskel er for å kunne holde på lenge, og dermed få opp treningsvolumet. Når man som du bruker det som restitusjonstrening skal man åpenbart ikke holde på så lenge.

Du gjør nok ingen skade med disse rolige joggeturene hvis du kjenner deg støl fra styrketrening, kanskje forbedrer du restitusjonen litt. Uansett gir det en liten forbedring av kardiovaskulær kapasitet, selv om du ikke merker så mye fra gang til gang. De fine blodårene i muskulaturen bygges best ut når man trener godt under syreterskel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele skurrer litt i mine ører siden det oppleves som så ulystbetonet. Du ønsker å føle at du har trent, for ellers er det ikke verdt det. Gir ikke treningen i seg selv deg glede? Det høres ut som at du har et tvangsmessig forhold til trening.



Anonymous poster hash: 06c36...45d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ville valgt å ta den rolige joggeturen. Altså, litt trening er bedre enn null trening?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele skurrer litt i mine ører siden det oppleves som så ulystbetonet. Du ønsker å føle at du har trent, for ellers er det ikke verdt det. Gir ikke treningen i seg selv deg glede? Det høres ut som at du har et tvangsmessig forhold til trening.

Anonymous poster hash: 06c36...45d

Jeg har et normalt/avslappet forhold til trening og trener hverken ekstremt mye eller tvangspreget. Grunnen til at jeg lurer på om det er verdt det med slike økter er fordi jeg føler de koster litt, både med tanke på belastning (jeg er ikke speselt flink til å jogge sakte og føler jeg "vagger" som en gammel dame og belaster leggene mer enn til vanlig), og det faktumat jeg må skifte til treningsklær og kjøre et lite stykke til dit jeg skal jogge (hater å jogge på asfalt). Men selvfølgelig føles det bedre enn å ligge i sofaen.

-TS-

Anonymous poster hash: 6db0d...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er et godt spørsmål, jeg. Jeg lurer også på om det er store fordeler knyttet til rolig, rolig jogg fremfor å gå en rask tur.



Anonymous poster hash: 81e55...bed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et normalt/avslappet forhold til trening og trener hverken ekstremt mye eller tvangspreget. Grunnen til at jeg lurer på om det er verdt det med slike økter er fordi jeg føler de koster litt, både med tanke på belastning (jeg er ikke speselt flink til å jogge sakte og føler jeg "vagger" som en gammel dame og belaster leggene mer enn til vanlig), og det faktumat jeg må skifte til treningsklær og kjøre et lite stykke til dit jeg skal jogge (hater å jogge på asfalt). Men selvfølgelig føles det bedre enn å ligge i sofaen.

-TS-

Anonymous poster hash: 6db0d...b93

Da ville jeg tro at du har bedre av å gå en tur, både av hensyn til det mentale og det psykiske. Kanskje leggene dine har godt av å gå i stedet for rolig jogg? Jogging krever tross alt et fraspark som er kraftigere enn ved gange.

Men så er det også et spørsmål om hvor mye og hvor belastende du trener. Jeg merker at selv rolig trening for meg kan bli for mye for mine legger i tillegg til vanlig trening. Hvis restitusjonstreningen føles fysisk belastende, kan det vel neppe kalles restitusjonstrening.

Jeg er ingen ekspert, men snakker av egen erfaring.

Anonymous poster hash: 06c36...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...