Gå til innhold

Pronasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som egentelig er riktig på meg. Jeg er veldig hulfot - både på langs og på tvers. Noe som resulterer i at bare hel, lilletå og stortå treffer bakken. Og når jeg løper, så har jeg all vekt på utsiden av foten. Noe som fort resulterer i smerter på utsiden av leggen, om jeg løper for mye på hardt underlag.

Tok en løpestest på Løplabbet og de mente jeg overpronerte og trengte sko med ekstra mye støtte. Fysioterapeuten sier jeg antagelige underpronerer (uten å ha testet sånn veldig nøye).

Jeg har fotsenger pga hulfoten. Prøver å unngå å bruke disse, for å "rette" ut føttene, men innimellom så gjør det så satans vondt at jeg bare må bruke de. Sålene er veldig oppbygd under foten.

Så ser jeg dette her, og i følge det disse skriver, så underpronerer jeg. Skoene mine slites kun på yttersiden på helen.

http://www.oslosportslager.no/magasinet/hva-er-pronasjon-618.aspx

Jeg blir veldig forvirra, siden Løplabbet mente jeg overpronerte. Holdt på å teste i en hel time. Jeg har tiltro til de, og anbefaler de gjerne, men kan de ha bomma så veldig på meg siden jeg har et veldig spesielt fotisett?

Må ha nye sko snart og er livredd for å bomme... har ikke råd til å kjøpe sko i ett sett :P Lurer allikevel på om jeg skal lete etter et bar ok sko med mye demping. Nå har jeg jo stort sett bare sko med mye støtte, men de jeg bruker mest er et billig par med normal støtte.

Synes dette bildet var bra. Jeg føler selv jeg er som det midterste bildet.

pisadas.jpg



Anonymous poster hash: 10bfe...c88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du underpronerer. Jeg er plattfot og vrir foten innover. Jeg overpronerer. Aldri hørt noe annet enn at det jeg gjør er overpronasjon.

For øvrige skummelt at løplabbet ikke har bedre peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på fysioterapeuten. De på Løplabbet har ingen fagkunnskap. Og ikke kjøp såkalte pronasjonssko. Kan gjøre vondt verre.



Anonymous poster hash: 0f992...0f3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo egentlig: hvor stor rolle spiller det?

Sannsynligvis ikke så mye. Pronering under løping har jo først blitt aktuelt når en begynte å løpe med sko som har demping.

Om man løper med en mer forfot-aktig løpestil så bruker man ikke pronering som en måte å dempe støtet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo egentlig: hvor stor rolle spiller det?

Sannsynligvis ikke så mye. Pronering under løping har jo først blitt aktuelt når en begynte å løpe med sko som har demping.

Om man løper med en mer forfot-aktig løpestil så bruker man ikke pronering som en måte å dempe støtet på.

Tja si det. Jeg lander på utsiden av hele. Om jeg lander for mye på forfot kan jeg knapt gå på flere dager. Siden jeg er så hulfot får jeg også veldig fort betennelse og også påbegynnende slitasjegikt. Hurra :P

Men jeg tror jeg skal ringe ortopeden min jeg. Tror jeg bør stole mest på han selv om jeg er usikker på hans kompetanse på løpesko.

Anonymous poster hash: 10bfe...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt. Men jeg har jo motsatte føtter av henne.

Fikk rapporten fra ortoped i dag og får tilsendt trykkmålet etter påske. I rapporten stod det "hulfot, slanke, grasile føtter" - søtt :fnise: Men det skal jeg ha; føttene mine er veldig pene, dog noe ubrukelige.

Jeg har virkelig lyst å prøve minimalistsko. Har jo tross alt lest "Born to run". Først og fremst i skogen hvor grunnen er ujevn. Jeg har tro på at dette vil være bra for mine føtter. Men jeg trenger også sko for løping på grusveier hvor bakken er hardere og jevnere. Samt sko for mengdetrening på senteret.

Anonymous poster hash: 10bfe...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...