Gå til innhold

Fedme: Hvem har skylda? Matvareindustrien eller forbrukeren?


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

Det vi egentlig snakker om er en matvareindustri som kun gir oss mulighet til å kjøpe store mengder av usunne produkter - de gir ikke forbrukeren et valg om å kjøpe små mengder i mange tilfeller. De tilrettelegger for så selge mer og de tilrettelegger for overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stiller meg kritisk til merkingen av endel matvarer - når en pizza grandiosa merkes med nøkkelhull er det noe alvorlig galt et sted. Forklaringen vi får er at det er den sunneste av alle alternativene innenfor samme kategori (frossenpizza), men den er jo overhodet ikke sunn i seg selv. Det som da er trist er at et usunt produkt fremstilles som sunt, og at dette parameteret ikke er synlig for forbrukeren.

Jeg synes det bør settes mer fokus på årsaken til at folk blir overvektige - det ligger neppe ene og alene i verken tilgjengelighet og lave priser på usunn mat eller latskap og mangel på kunnskap, men at det er emosjonelle utfordringer til stede som trigger overspisingen. Det er mye skam forbundet med overvekt, og jeg nekter å se for meg at alle som ligger innen kategorien fedme/sykelig overvekt er fornøyde med å være sånn. Men veien ut av det er ikke nødvendigvis like åpenlys, selv om man vet at burger er dårlig og gulrot er bra.

Det skal også sies at industrien er kynisk og kun ute etter å tjene penger. Kunne vært interessant å se hva som skjedde om man innførte tilsvarende merking på usunn mat som på sigarettpakkene.



Anonymous poster hash: ba350...467
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men vil man ha kunnskap og innsikt må man oppsøke det. Det er ikke fordi språkkurs ikke er lettere tilgjengelig jeg fremdeles ikke har lært meg russisk (nyttårsløfte 1998), det er fordi JEG ikke har gjort noe med det. Kunnskap har vel aldri vært lettere tilgjengelig enn i dag, og det samme gjelder ALLE forskjellige typer mat, frukt, grønnsaker og godis. Da mine foreldre vokste opp kunne man velge og vrake i sesongens frukt som vokste i Norge.

Jeg syns det blir feil å "straffe" alle fordi enkelte ikke har selvkontroll eller gidder å sette seg inn i helsa si.

Anonymous poster hash: 46c6a...339

Hvem snakker om å straffe? Det er virkelig vår egen feil at vi tillater matindustrien å ovekjøre oss med elendige matprodukter. Jeg tror at vi får i oss så mye dritt at kroppene våre ikke vil råtne på hundre år i graven pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå diskuterer vi ikke om fitnessmiljøet i landet, vi diskuterer om matvareprodusentene, hvilke stoffer de tilsetter maten og hvor tigjengelig den er tjuefire timer i døgnet. Det er snakk om mennesker som tar dårlige valg i matveien, og årsaken til at de tar dårlige valg er mange. Realiteten er den at sunne matvarer er dyrere, det var jeg selv som prøver å spise sunt og prøver å kjøpe inn sunne matvarer til bakevarer, middagsmåltider etc. Det er bare å sjekke på prisene når du skal kjøpe sunne matvarer - rene varer uten tilsetningsstoffer, uten sukker og økologiske varer for eksempel. Du må se på helheten - ikke én enkeltvare!

Anonymous poster hash: a0951...a4c

Poenget er bare at vi bomaderes med kunnskap om hva som er ra for kroppen nå mer enn noen gang. Ellers er jeg litt uenig med deg i at det er så dyrt å spise sunt. Jeg er veganer og spiser masse frukt, grønnsaker, nøtter og bær og bare kjøttdeigen mannen min spiser til middag koster med enn hva min frokost, middag og lunch koster. Jeg spiser dog ikke økologisk, det er jeg enig i at er veldig dyrt.

Anonymous poster hash: 46c6a...339

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi egentlig snakker om er en matvareindustri som kun gir oss mulighet til å kjøpe store mengder av usunne produkter - de gir ikke forbrukeren et valg om å kjøpe små mengder i mange tilfeller. De tilrettelegger for så selge mer og de tilrettelegger for overvekt.

Melkesjokolade selges i mange forskjellige størrelser. Smågodt velger man selv hvor mye man vil fylle posen med. Chips selges også i bittesmå poser, og man kan lukke posen og legge den i et skap hvor den holder seg lenge. Man er ikke nødt til å spise opp alt på en gang. Det er vel ingen som kjøper seg en brunost eller et fenalår og gumler i seg alt på en kveld fordi den bare kommer i en størrelse og forseglingen er brutt.

Anonymous poster hash: 46c6a...339

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Melkesjokolade selges i mange forskjellige størrelser. Smågodt velger man selv hvor mye man vil fylle posen med. Chips selges også i bittesmå poser, og man kan lukke posen og legge den i et skap hvor den holder seg lenge. Man er ikke nødt til å spise opp alt på en gang. Det er vel ingen som kjøper seg en brunost eller et fenalår og gumler i seg alt på en kveld fordi den bare kommer i en størrelse og forseglingen er brutt.

Anonymous poster hash: 46c6a...339

Det meste av frukt og grønt kan man kjøpe en og en. Bortsett fra løk i enkelte butikk kjeder. Fenalår kan man kjøpe i pakker eller hele lår. Brunost kan man også kjøpe i pakker eller en hel. Det kan du sjekke i de fleste matvarebutikker. Poser med potetgull kommer kun i store poser som har blitt større og større de siste årene. Jeg mener forbrukerne bør ha rett på å velge alternative størrelser på matvarer og andre produkter. Tenk om du bare fikk bananer i 10 pakkning. Da hadde mange unngått å kjøpe bananer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stiller meg kritisk til merkingen av endel matvarer - når en pizza grandiosa merkes med nøkkelhull er det noe alvorlig galt et sted. Forklaringen vi får er at det er den sunneste av alle alternativene innenfor samme kategori (frossenpizza), men den er jo overhodet ikke sunn i seg selv. Det som da er trist er at et usunt produkt fremstilles som sunt, og at dette parameteret ikke er synlig for forbrukeren.

Anonymous poster hash: ba350...467

Det er nettopp dette - vi kan umulig vite hvorfor folk velger å spise som de vil. Det er veldig enkelt for meg å si at "ja, men alle forstår da at brokkoli er mye sunnere enn brus" - ja, altså, jeg tror ikke problemet ligger her, for de fleste har vel såpass med kunnskap om kosthold at de forstår at frukt og grønnsaker er sunnere enn brus og potetgull! Men så var det grunnene til at folk velger som de gjør - og årsakene er mange. Hjelper det da at den sunne maten er så tilgjengelig som den er og gjør det så enkelt for forbrukeren å velge det usunne alternativet?

Anonymous poster hash: a0951...a4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker individ og matvareindustri, men også oppvekst! Hva man lærer har så mye å si på hvordan forholdet til mat og kunnskapen rundt mat er. Et anstrengt forhold til mat kan komme fra overøsing av sunne oppskrifter og at "alle" spiser så sunt.

Selv velger jeg usunt og lett ofte, dette er ikke på grunn av mangel på kunnskap, heller at jeg er en overspiser, depresjonsspiser, har dårlig råd og om jeg ikke spiser enkel mat, så ender jeg opp med ikke å spise i det hele tatt. Altså jeg er i begge ender av skalaen, men jobber med å finne balansen og det kostholdet som passer for meg. Jeg skulle ønske matvareindustrien var bedre og at ting ikke var så tilgjengelig(støtter det som O'Live skriver), men verden er nå en gang styrt av consumerism og kapitalen. Bare tenk på hvor mange industrier som går dukken om vi spiser bare sunt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av frukt og grønt kan man kjøpe en og en. Bortsett fra løk i enkelte butikk kjeder. Fenalår kan man kjøpe i pakker eller hele lår. Brunost kan man også kjøpe i pakker eller en hel. Det kan du sjekke i de fleste matvarebutikker. Poser med potetgull kommer kun i store poser som har blitt større og større de siste årene. Jeg mener forbrukerne bør ha rett på å velge alternative størrelser på matvarer og andre produkter. Tenk om du bare fikk bananer i 10 pakkning. Da hadde mange unngått å kjøpe bananer.

Men man spiser ikke hele pakken med oppskåret brunost på en gang likevel, så hvorfor er det så vanskelig å la være med sjokolade? På lokalbutikken min selger de småposer med potetgull fra Lays. Det er billigere å kjøpe 10 bananer enn en stor pose potetgull, og alle vet at bananer er bedre for kroppen, men likevel velger mange potetgull. Til og med Grandiosa kom vel i porsjonstørrelse.

Personlig ser jeg ikke problemet med å bare dele opp og porsjonere ut om man syns ting kommer i for store pakker. Jeg syns det blir litt for lettvindt å skylde på industrien, og uten forbrukeren hadde vel ikke industrien vært som den er heller?

Anonymous poster hash: 46c6a...339

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotten

Idiotisk å skylde på matvareindustrien. Dersom noen ikke har kunnskap nok til å spise sunnere, så er det plutselig ikke deres feil for å ikke skaffe seg den kunnskapen, men matvareindustrien som har usunn mat sin feil? Så det var noen som nevnte det. Jøss.

Mye fet mat og lite mosjon. Å skylde på industrien blir for dumt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ens egen skyld. Om godteri var gratis, har man fortsatt et valg og kan ikke skylde på andre. Jeg synes det er veldig provoserende at vi her i Norge, hvor vi har råd til sunt kosthold, kan finne på å skylde på matindustrien.

Endret av Evilposelos
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det forbrukerens egen skyld, det er det ingen tvil om.

Men jeg ser også en dobbeltmoral.

Fedme er et like stort problem som tobakk- og alkohol-realterte skader/sykdommer.

Men sammenligner vi holdningen til sukkerprodukter og snacks med holdningen til alkohol og tobakksprodukter, så ser vi dobbeltmoralen.

Det er forbudt å reklamere for alkohol og tobakksprodukter - "Ingen kims, ingen kos" og andre reklamer for brus og godteri er tillatt.

Det er 18-års aldersgrense på alkohol og tobakksprodukter - det er ingen aldersgrense på sukkerprodukter og snacks.

Det er forbudt med prisdump på alkohol og tobakksprodukter - det er tillatt med salg på sukker og snacks.

Tobakksprodukter og alkohol må holdes skjult og utilgjengelig (unntak: alkohol med lav alkoholprosent) - snacks og sukkerprodukter ligger åpent og tilgjengelig.

Hva ville skjedd dersom det ble forbudt med reklame for sukkerprodukter og snacks, det ble innført aldersgrenser, og krav om utilgjengelighet?

Av og til behøver forbrukere hjelp til å bli beskyttet mot seg selv.

Vi ser at dette er tatt på alvor når det kommer til alkohol og tobakksprodukter, så hvorfor er det annerledes med snacks og sukkerprodukter?

Det er forbrukerens eget valg, og det er forbrukerens egen skyld, men matvareindustien, reklamebransjen, og staten tilrettelegger for usunn adferd.

De er "enablers", de gjør det, ikke bare mulig, men også veldig enkelt, å ta usunne valg.

Ville jeg hatt et slikt gjennomregulert samfunn?

Nei, jeg har ikke behov for det, og ønsker det heller ikke.

Men jeg ser helt klart dobbeltmoralen!



Anonymous poster hash: 74d45...f43
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det er jo vi som forbrukere, som til en stor del styrer hva butikkene selger. Hadde brokkoli vært mer populært enn godis, så kan det hende butikkene hadde sett helt annerledes ut i dag. Men det er jo ingen tvil om at sukker og fett er mer fristende for oss enn brokkoli. Vi suges mot de hyllene med snacks og sjokolade fordi slike produkter gir oss en kort lykkefølelse. Snacks og sjokolade går også under kategorien "ekstrasalg", og det er her butikken tjener best penger. Kunden kommer inn og har en plan om å kjøpe brokkoli for 20 kroner, og rasker med seg en Kvikk-Lunsj på veien. Så butikkene bryr seg lite om svake mennesker, så lenge de tjener penger. Det er enkel matematikk.

Vi er derfor selv ansvarlige for våre egne valg. Vi kan ikke skylde på noen. Og hyllene med fristelser er lik for alle. Alle har noe der de liker og ønsker seg. Forskjellen er bare at noen har større kontroll en andre. Å skylde på sukkeravhengighet er bare fjas og ansvarsfraskrivelse.

Det samme med kunnskap. Kunnskapen ligger der og ingen er ansvarlig for å presentere denne for deg. Du er selv ansvarlig for ditt eget liv og er derfor også ansvarlig for å tilegne deg kunnskap om din egen helse og maten du spiser. Gidder man ikke å lese seg opp, så bør man heller ikke sutre og klage på matvareprodusentene.

Men det jeg ikke liker, er alle produkter rettet direkte mot barn. Fargeglade innpakninger med giraffer og aper på. Fordi disse produktene inneholder for mye sukker. Her blir faktisk små barn påtvunget et alt for stort sukkersug. Og slitne foreldre, som ikke orker å diskutere med en overtrøtt unge i butikken, gir etter og kjøper dette til barna. Foreldrene er ansvarlige her, og de må faktisk sette ned en fot fordi barna ikke eier den kunnskapen voksne innehar. Og her er det nok spekulert i å få barna til å påvirke sine foreldre. De vet at foreldre ikke har tid/ork til å stå imot denne kampen. Jeg liker ikke sukkermengden barn får i seg i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge har skylda. Myndighetene er også en aktør her. Det er en usunn dynamikk. Ingen tvinger fysisk noen til å spise. Men produsentene vet akkurat hva forbrukerne vil ha og utvikler varene sine slik at de blir fullstendig uimotståelige for "svake sjeler". De skaper en avhengighet. Folk kjøper det som er tilgjengelig. Måltidsmønsteret er i ferd med å smuldre opp, slik at det er blitt større aksept for å spise mellom måltidene. "Lettvint" selger. Dårlige matvaner gir akutt sultopplevelse og dårlig humør, form og samvittighet, og dette fører ofte til større lyst på usunn mat enn på sunn mat. Folk blir forvirret av de forskjellige kostholdsrådene, og av at de offisielle er vanskelige å leve etter i praksis.

Fedmeepidemien skyldes mangel på kunnskap, eller snarere innsikt - de fleste har fått med seg kostholdsrådene, men de forstår ikke hvorfor de bør spise sånn, og hva maten faktisk gjør med kropp og hjerne. Først med denne kunnskapen på plass er det mulig å ta kvalifiserte valg.

Dette er min mening, etter min erfaring og forståelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Fedmeepidemien skyldes mangel på kunnskap, eller snarere innsikt - de fleste har fått med seg kostholdsrådene, men de forstår ikke hvorfor de bør spise sånn, og hva maten faktisk gjør med kropp og hjerne. Først med denne kunnskapen på plass er det mulig å ta kvalifiserte valg.

Dette er min mening, etter min erfaring og forståelse.

Men kunnskapen er der ute. Men folk gidder/orker ikke å ta tak i dette. De tar heller den enkleste veien ut og lar seg styre av matvareprodusentene. Så det er jo vi forbrukere, som tillater matvareprodusentene å holde på slik de gjør.

Hadde folk giddi å stå imot og brukt sin forbrukermakt, så hadde butikkene sett helt annerledes ut. Så til syvende og sist så er vi skyldige selv.

Dette gjelder ikke bare sukker, men også animalske produkter, der industrien misshandler dyr bare fordi vi vil ha lavest mulig pris på produktet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kunnskapen er der ute. Men folk gidder/orker ikke å ta tak i dette. De tar heller den enkleste veien ut og lar seg styre av matvareprodusentene. Så det er jo vi forbrukere, som tillater matvareprodusentene å holde på slik de gjør.

Hadde folk giddi å stå imot og brukt sin forbrukermakt, så hadde butikkene sett helt annerledes ut. Så til syvende og sist så er vi skyldige selv.

Helt enig i dette. Jeg mener også/likevel at - ihvertfall var det sånn i mitt tilfelle - dårlige spisevaner kan gjøre en lat og slapp og tiltaksløs, mens man bare har lyst på mer og mer av det samme, og da er det fryktelig vanskelig å finne ut av saker og ting og sammenhenger. Det er en ond sirkel. Men bare et kjapt søk på "sukkeravhengighet" fikk mye til å løsne for meg. Først ble jeg sint, og så fikk jeg kraft til å jobbe med meg selv. Haha, handlekurven min ser totalt annerledes ut nå enn for et halvt år siden. Nesten så jeg får dårlig samvittighet for å aldri kjøpe snop. :fnise:

Endret av Pringle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med alle tilsetningsstoffene da? Nå prises alternative sukkervarer opp i skyene, stevia, og gud vet hva.. Nå er det jo påvist at diverse kunstig fremstilte søtningsstoffer påvirker kroppen på mange måter. Hadde det ikke vært bedre å fremelske rene matvarer, både for industrien og forbrukerne? Jo klart det går ut over arbeidsplasser, men ønsker vi friske og sunne barn og voksne bør industrien tilpasse seg dette.

Som nevnt, jeg ønsker butikker med rene matvarer. Er det fremtiden?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle tilsetningsstoffene da? Nå prises alternative sukkervarer opp i skyene, stevia, og gud vet hva.. Nå er det jo påvist at diverse kunstig fremstilte søtningsstoffer påvirker kroppen på mange måter. Hadde det ikke vært bedre å fremelske rene matvarer, både for industrien og forbrukerne? Jo klart det går ut over arbeidsplasser, men ønsker vi friske og sunne barn og voksne bør industrien tilpasse seg dette.

Som nevnt, jeg ønsker butikker med rene matvarer. Er det fremtiden?

Jeg er veldig skeptisk til de nye søtningsstoffene! Jeg hoppet på både splenda- og fruktosevogna i 2006, men stevia og truvia osv... nei, jeg prøver å unngå behovet for søtning i det hele tatt (spiser frukt, og ellers mat som ikke skal søtes); når jeg trenger søtning velger jeg banan (suverent også som emulgator/fortykningsmiddel), honning, lønnesirup, eller vanlig sukker (hvitt eller brunt), og så lite som mulig. Prøver å venne meg av med at ting skal smake så søtt.

Jeg hadde en periode i høst hvor jeg var sint over at jeg nesten ikke fikk tak i mat som passet til mitt "nye" kosthold, men så gikk det opp for meg at jeg ikke var nødt til å velge bare lettprodukter. Nå kjøper jeg mest råvarer og originalvarer og synes faktisk de norske butikkene har bra utvalg.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Landsforeningen for overvektige gikk jo ut i fjor påske og var imot de lave prisene på smågodt. Nå er det snart påske igjen og billig snop i store smågodt poser kjøpes til en billig penge. De ulike butikkene har ulike størrelser på papirposene slik at man selger mer.

Man kan kritiserer laver priser. Eller størrelsen på godteposene som er ulik i de ulike butikkene. Eller man kan kritisere de som lager potetgull hvor størrelsen på posene bare vokser og vokser. Siden jeg vokste opp har de fjernet den alle minste og den neste minste chipsposen. I tillegg lager de større og større chipsposer.

Mange tenker ikke på at den chipsposen de alltid har kjøpt blir bare større og større. Man spiser fortsatt bare en, men glemmer at innholdet blir større.

Man kan også kritiserer de som lager middags tallerkener. Størrelsene på disse har beveget seg fra 25 som nå er 27 eller 28 cm i diameter. Man kan til og med få tak i tallerken på 30 centimeter i diameter.

Er matvareindustrien delaktig eller skyldig i at overvekten øker verden over?

blir for dumt å kritisere prisene. Man MÅ ikke kaste seg over et produkt og gå helt bananas bare fordi det er billig. Her handler det om selvkontroll
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Helt enig i dette. Jeg mener også/likevel at - ihvertfall var det sånn i mitt tilfelle - dårlige spisevaner kan gjøre en lat og slapp og tiltaksløs, mens man bare har lyst på mer og mer av det samme, og da er det fryktelig vanskelig å finne ut av saker og ting og sammenhenger. Det er en ond sirkel. Men bare et kjapt søk på "sukkeravhengighet" fikk mye til å løsne for meg. Først ble jeg sint, og så fikk jeg kraft til å jobbe med meg selv. Haha, handlekurven min ser totalt annerledes ut nå enn for et halvt år siden. Nesten så jeg får dårlig samvittighet for å aldri kjøpe snop. :fnise:

Ja det er en elendig sirkel man havner i, om man havner på sukker/fett-kjøret. Sukker er virkelig ikke bra for fremtiden vår. Folk blir psykisk og fysisk syke av kostholdet sitt, og påfører en enorm belastning på vårt helsesystem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...