Gå til innhold

Leksefri fulltidsskole


Gjest Ananas

Anbefalte innlegg

Jeg mener dette må kunne være utrolig bra. Det promoterer like muligheter og reduserer stress og press på barn. Det koster sikkert en hel haug med penger og det synes jeg skattebetalerne bør betale for, for det er utrolig viktig at de 13 årene man tilbringer i obligatorisk skolegang blir gode. Et veldig viktig grunnlag for resten av livet legges der så her mener jeg det bare er å bruke penger (ikke fra oljefondet, men fra økt beskatning).

Tiltak jeg er helt for:

- Ingen lekser. Hvor mange voksne ville synes det hadde vært greit med obligatoriske 'lekser' i jobbsammenheng?

- Tilbud om gratis fulltidsskole (7-8 timer?) hver dag til alle i alle alderstrinn. Innhold og hvor mye som skal være obligatorisk blir en vurderingssak, sikkert mindre på de lavere trinnene.

- Gratis sunn skolemat.

- Gym eller fysisk aktivitet hver dag.

- Mer penger til personellressurser som flere lærere per elev, bedre (forebyggende) helsetjenester i skolen, mer tilsyn i friminuttene osv.

Jeg mener dette er så viktig at jeg synes alle burde betale mer skatt hvis det må til for å finansiere det. Alle tilbringer en stor del av livet sitt i offentlig skolegang og det er utrolig viktig at de årene blir gode - både for å skape livsdyktige mennesker, og for å generere kunnskapen som trengs økonomisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Hvorfor de ikke får gjøre leksene sine på sfo skjønner ikke jeg. Og er ikke sfo en fritidsordning? Skjønner ikke hvorfor denne fyren tar tiden ungen oppholder seg der med i beregningene på hvor lange arbeidsdager de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lekser. Hvor mange voksne ville synes det hadde vært greit med obligatoriske 'lekser' i jobbsammenheng?

Sånt som pålagt overtid, meinar du?

Berre noko eg kom til å tenkja på under den "Lekser er overgrep"-debatten.

Men at skulen stadig må forbetrast, kanskje òg prøva andre måtar å organisere på: Jada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanhende lekser er viktig for å lære barna å arbeide selvstendig med fagstoffet.

Om de ikke skal ha lekser, hva med videregående/høyere utdanning da?? Barna får vel sjokk når de kommer høyere opp i systemet og må gjøre noe utenom undervisningstiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kan hende lekser er viktig for å lære barna å arbeide selvstendig med fagstoffet.

Om de ikke skal ha lekser, hva med videregående/høyere utdanning da??  Barna får vel sjokk når de kommer høyere opp i systemet og må gjøre noe utenom undervisningstiden

Jepp, akkurat. Det er også mange jobber som krever at man tar med seg arbeidet hjem. Eller skal vi slutte med det mens vi er så godt i gang?

Jeg liker skoletiden sånn som den er i dag. Jeg ville ikke likt at min datter på 6 år skulle vært 6-7 timer på skolen.

Den lengste skoledagen hun har er 5 timer og hun er mange ganger sliten etter å ha vært så mange timer på skolen.

På SFO kan de gjøre lekser eller så kan de gjøre dem hjemme.

Datteren vår har 1 lekse hver uke og det går kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm. Jeg er litt usikker. Trenger mer tid til å tenke over dette tror jeg. Mye å veie for og imot. Leksefri kan sikkert ha sine fordeler, men jeg ser ulemper også. 'Lekser' har med mer å gjøre enn det rent fag-relaterte å gjøre. Hva angår lengre dager så kan det kansje være en ok ting. Men alt beroende av hvordan 'dagene' ser ut ellers.

Dette var ikke lett (som flott er) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at utviklingen blir at foreldrene skal ha mindre og mindre ansvar for sine barn.

Barn i barneskolen har sjeldent mere lekser enn at foreldrene burde ha tid (og interesse) til å sette av 30 min hver ettermiddag/kveld og gå gjennom ting med barna. Barna skal tross alt forbredes på en fremtid hvor det vil bli satt krav til de.

Jeg kan ikke se at det skal være skolen sitt ansvar at barna spiser sundt. Det må da være foreldrenes ansvar å sende med barna sund mat på skolen?

At barna burde ha en eller annen form for fysisk aktivitet hver dag er jeg enig i, men mener også det er foreldrene ansvar at barna er i aktivitet etter skolen.

Endret av nessi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dette må kunne være utrolig bra. Det promoterer like muligheter og reduserer stress og press på barn. Det koster sikkert en hel haug med penger og det synes jeg skattebetalerne bør betale for, for det er utrolig viktig at de 13 årene man tilbringer i obligatorisk skolegang blir gode. Et veldig viktig grunnlag for resten av livet legges der så her mener jeg det bare er å bruke penger (ikke fra oljefondet, men fra økt beskatning).

Haha, ja det er jo du den rette til å si! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på dette i denne "overgreps" saken.

DERSOM de må gjøre lekser når de kommer hjem, da har de ikke gjort den på sfo. ME andre ord, da har de LEKT der etter skolen, og det kan da ikke regnes som "arbeidstid". DERSOM de gjør leksene på sfo, så har de fri når de kommer hjem.

Det er et valg. Det er ikke begge deler!

(jeg skulle likt å se den ungen i sfo-alder som har så mye lekser at de bruker hele tiden fra skoleslutt til sfo er slutt, og likevel må bruke masse tid på det hjemme også. Da er det ikke leksene det er noe galt med, men lekselesingen....)

Ja til sunn skolemat (men foreldres ansvar. For all del, server det påskolen, men la foreldrene betale da, påsamme måt som de i dag betler for å lage den matpakken de sender me (eller det de litt eldre ungene kjøper på butikken i matfri)

Ja til bevegelse hver dag)Gjerne mer gym i skolen, men også ETTER skoletid, ikke sitte forran en pc/tv og glo)

Og JA TIL LEKSER! Gjerne leksehjelp til de som trenger det. Men kom ikke her og si at en 8 år gammel unge har så mye lekser at de må bruke all tiden på sfo til det og fortsatt masse hjemme. Lekser handler om å lære stoffet, om å lære å lære og å forberede seg på voksenlivet. Jeg vil aldri akseptere at noen tar fra mine fremtidige unger denne muligheten, lekser skal de ha (om det innføres leksefri innen jeg får barn som skal på skole så må jeg innføre "privatlekse" jeg da, for at mine barn skal få denne unike muligheten til å LÆRE Å LÆRE? Skaper ikke det ulikheter i samfunnet, så vet ikke jeg. Barn trenger lekser. Mine skal definitvt få det. (når jeg engang får barn da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOPE!!

Mine barn har svært lett for det på skolen og kjeder vettet av seg der.

Nå som de er på skolen i begrenset tid kan vi gi de utfordringer i løpet av den tiden de er hjemme. Skulle de være ennå lengere på skolen ville de gå totalt på veggen..

Det er desverre ikke rom for de flinke elevene i den norske skolen i dag.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ikke rom for de flinke elevene i den norske skolen i dag.. :(

Da gjør ikke skolen barna dine går på en god jobb. Undervisningen skal tilpasses alle barn, også de flinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør ikke skolen barna dine går på en god jobb. Undervisningen skal tilpasses alle barn, også de flinke!

I teorien skal det nok det..

Men det har ikke våre barn opplevd.

Vi har også flere venner fra studietiden (som bor på andre steder i landet) som har nøyaktig samme erfaring..

Min mor som er lærer bekrefter også at de lager spesialgrupper for de som sliter, men ikke for de som gjør det bra. De som gjør det bra er "lette" elever som ikke krever for mye tid og krefter for lærerene og da er lærerene fornøyd.

Ja til nivådeling!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange voksne ville synes det hadde vært greit med obligatoriske 'lekser' i jobbsammenheng?

Det er veldig mange voksne som har slike "lekser". Det er vel heller få som aldri må ta med seg jobb hjem vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor som er lærer bekrefter også at de lager spesialgrupper for de som sliter, men ikke for de som gjør det bra. De som gjør det bra er "lette" elever som ikke krever for mye tid og krefter for lærerene og da er lærerene fornøyd.

Jeg tror heller det går på at det dessverre ikke er ressurser til det.

Skulle likt å se den læreren som klarer å lage tilpasset opplegg til hver og en av sine 28 elever. Samt fulgt det opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller det går på at det dessverre ikke er ressurser til det.

Skulle likt å se den læreren som klarer å lage tilpasset opplegg til hver og en av sine 28 elever. Samt fulgt det opp!

Det er nok ressurser til å lage spesialopplegg for mange av dem som sliter mest.

Uansett hvor store ressursene er bør alle typer elever prioritres.

Desverre kommer de som sliter alltid fremst i køen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I teorien skal det nok det..

Men det har ikke våre barn opplevd.

Vi har også flere venner fra studietiden (som bor på andre steder i landet) som har nøyaktig samme erfaring..

Min mor som er lærer bekrefter også at de lager spesialgrupper for de som sliter, men ikke for de som gjør det bra. De som gjør det bra er "lette" elever som ikke krever for mye tid og krefter for lærerene og da er lærerene fornøyd.

Ja til nivådeling!!

Da jeg gikk på skolen var jeg et av de "flinke" barna, og fikk gjennom hele grunnskolen tilpasset undervisning i enkelte fag, som f.eks matte, for at jeg ikke skulle kjede meg. Så det din mor sier gjelder nok for hennes skole men ikke for alle skoler.

Endret av Fakse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ressurser til å lage spesialopplegg for mange av dem som sliter mest.

Uansett hvor store ressursene er bør alle typer elever prioritres.

Desverre kommer de som sliter alltid fremst i køen..

Jeg vet at de som sliter mest skal få mest ressurser. Også når ressursene er knappe. Det synes jeg også er det riktigste, selv om jeg ser frustrasjonen over at de flinke ikke får riktig så tilpasset undervisning, som man kunne ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten
Det er nok ressurser til å lage spesialopplegg for mange av dem som sliter mest.

Uansett hvor store ressursene er bør alle typer elever prioritres.

Desverre kommer de som sliter alltid fremst i køen..

Ja, sjølvsagt, dei som slit mest har diagnose frå PPT el.l, noko som fører til at skulen får meir pengar til desse elevane. Meir pengar= meir ressursar i form av vaksne. Flinke elevar løyser ikkje ut slike tiltak pr i dag. Og ver så snill, fortell meg korleis ein lærar i praksis kan tilpasse til 28 elevar. Pliiiis, så kan eg formidle dette vidare til foreldre og vener som jobbar i skulen og er fortvila kvar einaste dag over dei flinke som ikkje får nok. Døgnet har berre 24 timar for lærarar og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjølvsagt, dei som slit mest har diagnose frå PPT el.l, noko som fører til at skulen får meir pengar til desse elevane. Meir pengar= meir ressursar i form av vaksne. Flinke elevar løyser ikkje ut slike tiltak pr i dag. Og ver så snill, fortell meg korleis ein lærar i praksis kan tilpasse til 28 elevar. Pliiiis, så kan eg formidle dette vidare til foreldre og vener som jobbar i skulen og er fortvila kvar einaste dag over dei flinke som ikkje får nok. Døgnet har berre 24 timar for lærarar og...

Jeg forsøker å tilpasse undervisningen til alle mine 28, både flinke og de som trenger mer hjelp. Først og fremst får barna ulike bøker og oppgaver. Vi arbeider med arbeidsplan fra 1. klasse, og det finnes oppgaver til de forskjellige nivåene. (klart ikke til ALLE, men nok forskjellige til at alle får noe å strekke seg etter.) Når elevene er vant til å jobbe selvstendig med arbeidsplaner, er det lettere for meg som lærer å snakke med enkeltelevene som trenger det. De er også mer og mer vant til å hjelpe hverandre, slik at presset på meg som lærer blir mindre. Leksene er ofte ulike også.

Det skulle gjerne vært enda bedre og mer differansiert, men ut fra forholdene er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...