Gå til innhold

Økologisk vs organiske produkter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Etter mye googling så gir jeg opp, men håper å få svar her. Er det noen som kan fortelle meg forskjellen mellom økologisk og organisk hudpleie?

Jeg ramlet over denne siden; http://eleven.no/ der mye er på svensk, og jeg må si at jeg ikke helt forstår forskjellen mellom organisk som jeg ofte har sett og ekologisk som det står her.

Da jeg har fått dermatit (hudsykdom) så ble jeg anbefalt å bare bruke type naturlig produkter, men føler jeg er litt lost i en jungel her. Her er forresten link til produktene om noen med dermatit har noen gode anbefalinger; http://eleven.no/hudvard-g1202.html

Nyt sommeren :)

Mona



Anonymous poster hash: a6335...7b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Organisk betyr egentlig litt forenklet noe som lever/er fra en levende organisme. Men brukes gjerne om hverandre med begrepet økologisk, tipper det er fordi det heter "organic" på engelsk.

Forøvrig ville jeg heller brukt energi på å lære meg hvilke ingredienser som kan virke irriterende på huden, heller enn å lete etter noe hvor det står "naturlig" på pakka. Det er en masse helt naturlige stoffer som kan slå uheldig ut på eksem; enten fordi de generelt er irriterende (men har man ikke sensitiv hud så merker man det ikke), eller fordi man kan få en allergisk reaksjon. Essensielle oljer, henna, lavendel og sitrus er noen eksempler. På samme måte som enkelte ikke-økologiske ingredienser selvfølgelig også kan være dårlige for huden din (som parfymer, alkohol, enkelte konserveringsmidler og så videre).

Det beste er å vurdere hvert produkt og hver ingrediensliste for seg, litt uavhengig av hvilke merkelapper det har. Jeg har milde, konvensjonelle produkter for tørr og irritert hud som er myyyye snillere mot huden min enn økologiske og naturlige. Og omvendt! Slitsomt, men det er nesten noe man er nødt til uansett, siden folk gjerne reagerer på forskjellige ting.



Anonymous poster hash: 2b8a0...b49
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Det er vel ingen forskjell. "Økologisk" blir på engelsk skrevet som "organic", og dermed er det mange (uvitende) journalister som oversetter det direkte til "organisk" på norsk, tåpelig nok.

Økologisk på norsk, organic på engelsk. Det er det samme, og betyr at produktet er laget uten sprøytemidler, kunstgjødsel, antiobiotika og på en bærekraftig måte.

Jeg har i utlandet sett matvarer merket økologisk som dessuten ikke inneholder kunstige konserveringsmidler, smaksforsterkere o.l. (E-stoffer). Jeg er litt usikker på om dette er en del av et utvidet økologisk begrep. Imidlertid, for at et produkt skal være økologisk må alle innholdsstoffene også være økologisk produsert, da er det vel naturlig at industristoffer ikke kan inngå i et økologisk produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Certified organic" er rett og slett den amerikanske versjonen av vår "Sertifisert økologisk" - begrepet organisk er nok en google translate-glipp. ;)

Men: som en som har sensitiv hud selv: naturlige ting som aloe vera, soya, melk, nøttesmørr, sitron etc som brukes i kremer og kosmetikk er av de mest allergifremkallende vi har. Det er en grunn til at parabener ble mye brukt: nesten ingen er allergiske mot dem.

Så om du har sensitiv hud er mitt tips å styre helt klar av komersielle produkter. Om du fukter huden med en salt&olje skrub så vet du at om du reagerer er det en av to: salt eller olje.

Desse eco-produktene inneholder en liste lang som et vondt år, og mye av det ville jeg ikke tatt i med ildtang engang.. Men økologisk er det jo. Selv kvikksølv er helt 100% naturlig og om det ikke var forbudt kunne de fint ha puttet det i en krem uten at den dermed ble ikke-økologisk. Så økologisk som kvalitetsstempel er verdiløst. Det sier bare at lavendelen i kremen er dyrket uten sprøytemidler. Men om du er allergisk mot lavendel så hjelper ikke det.



Anonymous poster hash: 92dca...a77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organic = økologisk

Organisk er laget av naturlige stoffer, men ikke nødvendigvis økologisk produserte. Altså ikke kjemisk fremstilte produkter.

Men som andre sier så er det ofte at organic blir oversatt til organisk, noe som er feil. :)

Anonymous poster hash: dda2d...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen. :) Om det er noen andre med Dermatitt som har suksessfult forsøkt et produkt tar jeg gjerne i mot råd. Gjerne fra den siden jeg skrev da jeg fikk en rabattkode :) :) huhuhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronmelisse, on 18 Jul 2014 - 15:23, said:

Det er vel ingen forskjell. "Økologisk" blir på engelsk skrevet som "organic", og dermed er det mange (uvitende) journalister som oversetter det direkte til "organisk" på norsk, tåpelig nok.

Økologisk på norsk, organic på engelsk. Det er det samme, og betyr at produktet er laget uten sprøytemidler, kunstgjødsel, antiobiotika og på en bærekraftig måte.

Jeg har i utlandet sett matvarer merket økologisk som dessuten ikke inneholder kunstige konserveringsmidler, smaksforsterkere o.l. (E-stoffer). Jeg er litt usikker på om dette er en del av et utvidet økologisk begrep. Imidlertid, for at et produkt skal være økologisk må alle innholdsstoffene også være økologisk produsert, da er det vel naturlig at industristoffer ikke kan inngå i et økologisk produkt.

På norsk er det forskjell jo

http://no.wikipedia.org/wiki/Organisk_materiale

http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98kologisk_landbruk

Anonymous poster hash: 6ab40...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...