Gå til innhold

Har antirynke-kremer osv noe å si?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 20 år, som tenkte at det kanskje ville vært lurt å begynne med kremer og lignende som virker forebyggende på rynker osv, i tillegg til alt det andre finekremer gjør :D Jeg lurte på om dette har noen hensikt, eller er det bortkasta penger? Tenker å investere en del i det.

Til dere som bruker det, hvilke er deres favoritter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare tull. Bruk solbriller og solkrem. Nå om sommeren spesielt. Mysing i sol er ik fine linjer om 10 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vitenskapelige studier har noengang påvist virkning av antirynke-kremer. Kosmetikkindustrien tjener milliarder på vår usikkerhet / ignoranse. Verden vil bedras sier jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalte antirynkekremer har jeg ingen som helst tro på. Vil du bevare huden mest mulig rynkefri, bruk solbriller og høy solfaktor i ansiktet + pøs på med en god fuktighetskrem både dag og natt. Ikke kjøp noe fra apotek eller dagligvare. De inneholder mye dritt som ikke er bra for huden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! Haha, jeg så nettopp at det nå nylig hadde blitt opprettet en akkurat lik tråd her. Beklager!

Men takk for svar, var vel egentlig det jeg tenkte meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden i ansiktet har blitt MYE mykere hos meg men ingen av rynkene har gått bort, brukte annen fuktighets krem i ansiktet før. Men trur at jeg skal gå tilbake til noe annet, siden antirynkekremer er dyrere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Det er i hvert fall interessant, selv om de ikke hjelper. Men har noen prøv på lengre tid, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller anbefale å bruke solkrem med høy faktor, pluss solbriller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det meste fungerer til svært liten grad, vitamin a og høy solfaktor er det beste mot rynker :)



Anonymous poster hash: 96afe...7fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vitenskapelige studier har noengang påvist virkning av antirynke-kremer. Kosmetikkindustrien tjener milliarder på vår usikkerhet / ignoranse. Verden vil bedras sier jeg.

 

Det stemmer ikke, det er påvist i utallige vitenskapelige studier at tretinoin (aka A-vitaminsyre eller Retin-A) fungerer mot rynker.

 

Det gjelder også den mindre sterke versjonen Retinol, som man gjerne finner som ingrediens i mange kremer man får kjøpt over disk/reseptfritt. Men her kan man garantert komme over mange som skriver retinol e.l. på esken, og så er det forsvinnende lite av dette virkestoffet i kremen, eller andre måter å lure folk på.

 

Ellers så skal visst bl.a. niancinamide (vitamin B), peptider, vitamin C og vitamin E ha en viss effekt, men igjen så er det gjerne altfor lav konsentrasjon i standard hudkremer. Og her strides vel de såkalt lærde mer, det er nok helst tretinoin som er veldokumentert nok for hudleger.

 

Men solkrem hver dag hele året er nok fremdeles det aller beste tipset :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok fuktighet er ihvertfall viktig. Rense og solkrem og solbriller, og så har jeg tro på dermarolling. Og retinolkremer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av "antirynkekremer" har ingen påviselig effekt. Mange av de du ser reklame for på TV inneholder ingredienser som enten ikke har noen effekt mot rynker, som ikke kan tas opp av huden og noen t.o.m. ingredienser som ikke eksisterer. 

 

Vitamin A / retinol er unntaket, men dette er ikke det du ser avertert på TV. Selv kremer med denne merkelappen har en forsvinnende liten mengde vitamin A. De gode variantene finnes kun på apotek (helst i utlandet), eller via lege. 

 

Når det gjelder aldring så er det to måter å angripe det på; forebyggende og reverserende. 

Forbygging mot rynker vil si det du foretar deg for å hindre at huden eldes raskere enn den må. Reverserende er det du foretar deg når aldring allerede er begynt å forekomme. 

 

Forebyggende tiltak er ting som;

- Gi huden nok fuktighet, innenfra og utenfra. Innenfra i form av sunt fett, omega-3, nok vann, unngå for mye alkohol og koffein eller i det minste kompenser med ekstra vann når du inntar detKomplimenter med ekstra fuktighet ved en hudkrem.

- Unngå for mye sol, og bruk solfaktor i ansiktet hver dag.

- Null sigaretter (og selvsagt hardere stoffer som narkotika).

- Lavt stressnivå / sove nok

 

Reverserende tiltak er ting som å;

- Bli kvitt gamle hudceller ved å eksfoliere en gang iblant. Vitamin A (retinolserum) har en selveksfolierende effekt som hjelper denne prosessen. 

- "Lamme" musklene som gir rynker, dvs. med botox. 

- Andre kirurgiske inngrep. 

 

Ettersom du bare er 20 er det de forebyggende tiltakene som gjelder. For mye eksfoliering kan skade huden, så det er IKKE anbefalt at man begynner med retinol i altfor ung alder. Huden har en naturlig stramhet og hudcellene fornyer seg selv hyppig - dette vil man ikke tulle med. Retinol er for hjelpe denne prosessen når den går naturlig ned. Du vil ikke slite ut ung og frisk hud, så vent med dette til du pusher 30.

 

Fokuser på det forbyggende. Du kan finne deg en hudkrem som passer din hudtype hos apoteket, helst med SPF. 

 

Kollagen er et stoff som eksisterer naturlig i huden og opprettholder fleksibilitet, og hvis produksjon synker med alderen. Det kan derimot ikke absorberes skikkelig av huden hverken gjennom en krem eller via inntak (det finnes også piller). Dessverre, dette er humbug. 

Endret av Marie90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ellers er der ingenting å gjøre med genetikken.

Anonymous poster hash: 2b35e...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker som Beaute Pacifique,MD Formulations og REN "Keep young and beautiful" inneholder retinol.



Anonymous poster hash: 0f362...2e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Marie90 Nokså interessant og lærerikt, takk ! Men jeg vil ikke tro, rynker ikke ukker opp i "en viss alder". Jeg skal prøve med kremen med hyaluronsyre g kolagen. Lefery, hørte det er noe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...