Gå til innhold

Passer denne sangen i en begravelse?


Didaheart

Anbefalte innlegg

Hei.

Min oldemor døde for to dager siden, og jeg hat fått spørsmål og å synge i hennes begravelse. Jeg er ung selv og har ikke vært i mange begravelser, men jeg har bestemt meg for å synge "Eg ser" av Bjørn Eidsvog. Jeg har veldig lyst til å synge den nye sangen "I see fire" som ble laget til filmen Hobitten, men er usikker på om dette passer i en begravelse. Har lest litt om bakgrunnen til sangen, men er usikker. Har noen en mening om dette? Blir det helt feil, eller er det en ok sang i en begravelse?

Takk for tilbakemeldinger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min personlige mening er at det er en ok sang. Jeg har (tross min unge alder) vært i en del begravelser og jeg synes alltid det er fint når de har litt andre sanger enn de typiske klisjésangene.



Anonymous poster hash: aaebe...b2c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at det er en ok sang. Jeg har (tross min unge alder) vært i en del begravelser og jeg synes alltid det er fint når de har litt andre sanger enn de typiske klisjésangene.

Anonymous poster hash: aaebe...b2c

Akurat det jeg også tenkte :) Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk at Eidsvåg har fått mange gode tilbakemeldinger på akkurat den sangen, som folk har brukt i begravelser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see fire er etter min mening et dårlig valg i en gammel dames begravelse. Eg ser er mer passende.

I min bestemors begravelse hadde vi to soloinnslag og det ene var Amazing Grace. Den var svært nydelig og passende i en kirkelig begravelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Olivia Benson

Jeg syns den sangen kan passe. Spesielt setningen "and i hope that you remember me" passer godt. Men hvis det er din oldemor så er det kanskje en del eldre folk der, som hadde satt mer pris på en sang med norsk tekst?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sangen er vakker og vemodig, og kan kanskje passe til en begravelse om en vil ha noe annet enn salmer.

Her er tekst og youtube. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sangen er vakker og vemodig, og kan kanskje passe til en begravelse om en vil ha noe annet enn salmer.

Her er tekst og youtube. :)

Den sangen er nydelig og passer kjempe bra i en begravelse. Har vært i flere begravelser der den er brukt og blir like rørt hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke den passer til en gammel person, da teksten høres mer ut som passer til noen dom har hatt det hardt med sykdom etc og da endelig går bort. En oldemor har jo levd livet og er da normalt at hun skulle gå bort snart.

Sarah mclachlan angel er nydelig,

Anonymous poster hash: 878ed...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KnightOwl

Denne sangen er vakker og vemodig, og kan kanskje passe til en begravelse om en vil ha noe annet enn salmer.

Her er tekst og youtube. :)

Dette er jo en sang om å streve i livet, med depresjoner og angst.

Vet ikke helt hva den har i en begravelse å gjøre.

Men det er klart, så fort folk hører ordet angel, så er det "passende"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dag kjem aldri er en fin sang, som passer i begravelser. Men kanskje ikke til sin oldemor, når jeg tenker meg om? Husker ikke hele teksten...

Endret av Raven Emerald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_KnightOwl

T.S Hvis du har hørt Maria Solheim synge "Jeg er i Herrens hender" av Sigvardt Dagsland, så vet du sikkert at det er en fin og rørende sang.

Men det er egentlig en begravelsessalme.

Det siste verset begynner med " Jeg er i Herrens hender når dødens bud meg når. Mens lyset stilt nedbrenner, fra ham jeg hilsen får. "

Jeg tror det er noe din oldmor kunne ha satt pris på at ble sunget i en kirke og jeg tror de som er i kirken vil sette pris på det.

Etter at Maria sang den er den kjent og godt likt. Den er også veldig fin og passende når en oldemor begraves.

http://www.dagsland.no/tekster.asp?aid=8&nr=5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Eg ser "noe" oppbrukt? Synes alle begravelser har den..

I see fire er fin, den. Litt uvanligt valg, men ikke upassende.

Synes personlig at en begravelse ikke bare skal dreie seg om sorg, men også gjenspeile litt den avdøde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_KnightOwl

Er ikke Eg ser "noe" oppbrukt? Synes alle begravelser har den..

I see fire er fin, den. Litt uvanligt valg, men ikke upassende.

Synes personlig at en begravelse ikke bare skal dreie seg om sorg, men også gjenspeile litt den avdøde.

Jo, hvis det er en yndlingssang så passer det alltid.

Men spørsmålet er hva sangen handler og og hvilkene følelser som ligger i den.

I see fire handler om soldater i krig.

Angel , feks, er nydelig og "poetisk" når den synges av Sarah McIachlan.

Men når man hører på teksten, så hører man om en som sitter i et kaldt hotellrom og vurderer å ende sitt eget liv, men som blir trøstet av den som synger. Personen "er i engelens hender og kan få hvile der." Personen trenger ikke gjennomføre, men kan ha en rolig natt hos engelen og få hjelp.

Blir den sunget i begravelse jeg kommer til, så ville jeg syns det var avskyelig.

Men når det er sagt. Noen ganger hender det at soldater dør i krig, eller at familiemedlemmer dør under flykt fra krigshandlinger.

I den forbindelsen spilte vi sammen med noen venner en tøff sang for en ti år gammel guttunge, som trengte alt det av hjelp han kunne få. Det er sikkert voldsomt upassende i en begravelse, så det gjorde vi ikke der.

Men det hjalp gutten, etter begravelsen, da noen voksne menn med erfaring fra forsvaret og krig satt med han og vi spilte denne:

Da hadde det kanskje passet med "I see fire" i kirken. Fordi den sangen handler om å dø i krig. Men man må tenke på om det er for voldsomt for de pårørende å høre teksten. (Noen kan faktisk engelsk og lytter når noen synger på engelsk...)

Redigert: Jeg ville ikke spilt en sang i oldemors begravelse om en gjeng soldater som vil dø sammen i krigen, hvis en av de må dø.

Endret av Tigger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tenkt litt videre på passende sanger, vil jeg si at faktisk Avril Lavigne - Slipped Away er veldig passende til oldemor.

Denne hadde hun vel selv til sin bestemor, om jeg ikke husker feil. Den er veldig fin, og nydelig tekst.



Anonymous poster hash: 878ed...bc6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KnightOwl

Etter å ha tenkt litt videre på passende sanger, vil jeg si at faktisk Avril Lavigne - Slipped Away er veldig passende til oldemor.

Denne hadde hun vel selv til sin bestemor, om jeg ikke husker feil. Den er veldig fin, og nydelig tekst.

Anonymous poster hash: 878ed...bc6

Hvis det er denne du mener, så er den nok mere passende.

Litt vanskelig for TS å synge, så hun måtte nok gjort litt om på en del av sangen.

Men teksten passer jo til begravelse og er en sang ikke alle har hørt til det kjedsommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...