Gå til innhold

Strikkebøker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i gang med å forberede årets julegaveinnkjøp.

Min mor har etter at barnebarna har kommet til verden tatt opp sin gamle interesse for strikking. Det går først og fremst i ting til barnebarna, og andre småting. Er det noen som kan anbefale meg noen gode strikkeoppskriftsbøker til henne?

Ellers tenker jeg også på gi en strikkebok på et langt mer elementært nivå til (en noe ensom) venninne. Hun har en stund snakket om at hun skulle ønske at hun kunne strikke, og at det kunne vært en fin hobby for henne. Men hun har ikke strikket noe som helst siden skoledagene, og hun mener vel at terskelen er for stor til å kaste seg ut i noen prosjekter på egen hånd. Finnes det noen gode strikkebøker til slike som henne?

(Jeg er som dere kanskje skjønner ingen "strikker" selv).

Anonymous poster hash: 4bdcf...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes pickles har mange fine mønstre og de har også gitt ut flere bøker. enkle og funksjonelle plagg som går fort og greit på pinnene ;)

Lærebøker for strikking kjenner jeg lite til, men man finner mange fine instruksjonsvideoer på youtube, pickles og garnstudio. et alternativ, om din venninne bor i f.eks. Oslo er å gi henne et strikkekurs hos f.eks. pickles eller andre steder som arrangerer slik? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bestemor: Lene Holme Samsøe har veldig fine hefter med baby- og barnestrikk. Oppskriftene er på dansk, men det er ikke vanskelig å forstå. Min favorittstrikkeblogger har skrevet omtale av dem her. Strikk til mamma og mini syns jeg ser veldig fin ut, og Strikk til Nøstebarn kan vel nesten omtales som en klassiker. Sistnevnte inneholder mange fine basis-oppskrifter som kan varieres i det uendelige. Den store guttestrikkeboka har mange "retroinspirerte" oppskrifter, som passer fint til begge kjønn til tross for tittelen.

Til venninna: Pickles ble nevnt over, bøkene kan du kikke på her. Pickles designer klær og ting som krever minimalt med strikkeferdigheter og innsikt i teknikker. Det går stort sett i rett og vrang. Det samme med Strikk til Nøstebarn, det er veldig enkle oppskrifter. Bøker som dette kan også være fine hjelpemidler, uten at jeg skal gå god for akkurat denne boken. Hvis hun er på nett kan du kanskje hjelpe henne med å finne den store strikkeverdenen på nettet. Det er stor. Ravelry.com er verdens største strikkenettsted, det er gratis og inneholder folk, oppskrifter og garn fra absolutt hele verden. Det finnes et hav av strikkesider på Facebook, strikkeforum osv. Det blir arrangert strikkefestivaler, -samlinger og -kvelder rundt omkring i det ganske land. Nerdefaktoren er høy på strikkefestivaler, mens på strikkekafeer opplever jeg terskelen som lav, og de fleste er interessert i å hjelpe dersom en spør om hjelp. Der kan man også få opplæring om man ønsker det. Og ikke minst, dersom man er alene møter man folk på tvers av arbeidsplasser og interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til venninnen ville jeg kjøpt skappelstrikk. Veldig enkle strikkeoppskrifter som selv en nybegynner kan få til. Finnes en bok som heter strikketips. Denne er jo også fin til nybegynnere.

Til mor ville jeg kjøpt Mariusboka om hun ikke har den fra før. Mariusmønster er jo både enkelt og veldig fint. Og i den boka er det mønster på ting til hele familien og hele huset. Nå i disse dager kommer en ny bok som heter Mariusinspirasjon. Vet ikke hvordan denne er. Ellers kan du jo gi henne et abonnement på et strikkemagasin. Det er jo en gave som varer et helt år. Kanskje sammen med noen nye strikkepinner eller en veske til å ha strikketøyet i.

Anonymous poster hash: 71700...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din mor er jeg enig med forslagene til PecanPie, spesielt "Strikk til Nøstebarn" er en flott bok, med massevis av oppskrifter som er lett å variere. De kom i høst med oppfølgeren "Strikk mer til Nøstebarn", det er også en flott bok. Ellers anbefaler jeg "Strikk til smårollinger - str 0-6 år" som inneholder massevis av nydelige plagg, en del litt retroinspirert i likhet med "Den store guttestrikkeboka".

Til venninnen din anbefaler jeg Debbie Bliss sine bøker Grunnbok i strikking 1+2, der er alle grunnteknikkene listet opp. Det ligger masse videoer, bl.a. på garnstudio sine sider som viser de ulike teknikkene dersom det er vanskelig å forstå den fra boken. Evt kan du kjøpe en bok med enkle mønster i tillegg, f.eks kluter eller sokker. "Den store lille strikkeboken" inneholder også både strikkeskole og mønster, men jeg har ikke brukt den selv, så usikker på hvor god den er. Tror nybegynnerbøkene forsvant litt når nettverdenen ble fremtredende, for det ligger demo av alt mellom himmel og jord på nett. Du kan jo også kjøpe en bok eller ett oppskriftshefte og tilhørende garn for å gi henne lysten til å komme i gang, bare å gå innom en strikkebutikk og høre hva de anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...