Gå til innhold

Er det helt greit at barnehagene leser homoeventyr for små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10144460

Her er VG straks ute å kritisere en statsråd som for 3 år siden tok opp noe jeg tror mange vil synes er viktig. Jeg hadde ikke likt at dette ble lest for mine barn når de gikk i barnehagen.

Her har du media Norge, ganske venstrevridd, det er ikke lov til å stille spørsmål ved noe. Folk må gjerne være homofile, men små barn har ikke den kunnskapen som skal til for å forstå et homoeventyr.

VG, Dagbladet og andre kommer til å jakte på de nye statsrådene i tiden framover og det kommer til å bli mange oppkonstruerte saker slik som denne.

Men om du mener man er rasist om man ikke leser homoeventyr for små barn si gjerne det du mener for i motsettning til dritt avisa VG mener jeg man lov å diskutere saker og ting.

Anonymous poster hash: 14330...34f

hva handler nå disse homoeventyrene om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er greit å formidle denne typen opplæring i barnehagen. Det er for tidlig.

Barneoppdragelse er foreldrenes ansvar, ikke samfunnets, staten bør derfor ikke pålegge barnehagene å formidle et så omstridt tema.

Personlig synes jeg media, og intellektuelle, i dag driver nærmest rekrutteringsarbeid for eksperimentell homofili. Jeg synes rett og slett de går for langt enkelte ganger.

Jeg har ingen ting mot homofile, og respekterer de fullt ut som alle andre, men dersom foreldrene ønsker å formidle sitt syn på homofili til sine barn, bør de få gjøre dette selv, på den måten de selv ønsker, og når de selv mener tiden for dette er riktig.

Barnehagen bør fokusere på respekt for andre barn og mennesker, uansett, det bør være tilstrekkelig. Så får heller seksualpolitikerne vente til barna er blitt større.

Nå er faktisk også oppdragelse en del av skolens mandat. Selvfølgelig står foreldre fritt til å oppdra barn i takt med sine verdier og tanker. Det betyr ikke at disse bør få være enerådende, eller ikke bør kunne utfordres. Barn bør få lære om evolusjon, selv om foreldrene er rødglødende kreasjonister. På samme møte bør de også få lære om forskjellige legninger, selv om foreldrene eventuelt er trangsynte homofober. Det handlet om grunnleggende forståelse for normene i samfunnet man er en del av.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,hvorfor kan de ikke få høre historier om familier som ikke er bare A4 (eks. homofile foreldre,enslige foreldre,barn som bor hos besteforeldre osv)

Synes det er helt super jeg,har allerde snakket med 3åringen om at det finnes mange forskjellige måter å være familie på.At noen har mamma og pappa,mens andre kanskje har 2 mødre eller fedre og noen bor bare med mammen eller pappaen osv. 3åring så ut til å akseptere disse forskjellene uten problem.Tror det er mye vi voksne som lager disse probleme og overfører til barna.



Anonymous poster hash: d84ee...687
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ja,hvorfor kan de ikke få høre historier om familier som ikke er bare A4 (eks. homofile foreldre,enslige foreldre,barn som bor hos besteforeldre osv)

Synes det er helt super jeg,har allerde snakket med 3åringen om at det finnes mange forskjellige måter å være familie på.At noen har mamma og pappa,mens andre kanskje har 2 mødre eller fedre og noen bor bare med mammen eller pappaen osv. 3åring så ut til å akseptere disse forskjellene uten problem.Tror det er mye vi voksne som lager disse probleme og overfører til barna.

Anonymous poster hash: d84ee...687

Ja enig. Og barnehagebarn er for små til å ha utviklet fordommer. Om de har noen så har de lært de av voksne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10144460

Her er VG straks ute å kritisere en statsråd som for 3 år siden tok opp noe jeg tror mange vil synes er viktig. Jeg hadde ikke likt at dette ble lest for mine barn når de gikk i barnehagen.

Her har du media Norge, ganske venstrevridd, det er ikke lov til å stille spørsmål ved noe. Folk må gjerne være homofile, men små barn har ikke den kunnskapen som skal til for å forstå et homoeventyr.

VG, Dagbladet og andre kommer til å jakte på de nye statsrådene i tiden framover og det kommer til å bli mange oppkonstruerte saker slik som denne.

Men om du mener man er rasist om man ikke leser homoeventyr for små barn si gjerne det du mener for i motsettning til dritt avisa VG mener jeg man lov å diskutere saker og ting.

Anonymous poster hash: 14330...34f

Interessant spørsmål. Er det greit at barna får høre fortellinger som reflekterer mangfoldet i det samfunnet de skal vokse opp i, eller bør de forsøkes å påvirkes i noen bestemt retning? Sannelig ikke godt å si, gitt. Jeg tror jeg går for at det bør være greit at man gjør sitt beste for å forberede dem på å leve i den virkelige verden, så langt det går uten å påføre dem traumer og elendighet. Kanskje ingen eventyr om den slemme kongen som lenket prinsessen i kjelleren og voldtok henne hver dag, til hun fikk små prinsesser og prinser som han også voldtok. Altså eventyret om Fritzl. Men jeg kan ikke helt se det skadelige i at barn også får høre om at personer av samme kjønn rett som det er blir glade i hverandre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns homofili burde være en helt naturlig del av verden, på den måten at ingen reagerer når de ser to menn eller to damer som kysser eller holder hender.
Det burde finnes barneeventyr med homofile karakterer, rett og slett for at barna skal lære seg at det er en helt naturlig ting, og at om man tilrekkes av sitt eget kjønn, er det like fint som om man tiltrekkes av det motsatte kjønn.

Sånn det er nå, er det jo sånn at en del homofile føler et behov for å komme ut av skapet... For meg er det helt absurd, og like sært som om mora mi plutselig skulle kommet ut av skapet og foretalt verden at hu likte menn. Bare vær deg selv. Liker du menn, kan du ha sex med menn... Liker du damer, ha sex med damer. Liker du begge deler, kjør på! Bare det at det er en sak, viser jo til hvor lavpanna og selvopphøyde folk kan være.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant spørsmål. Er det greit at barna får høre fortellinger som reflekterer mangfoldet i det samfunnet de skal vokse opp i, eller bør de forsøkes å påvirkes i noen bestemt retning? Sannelig ikke godt å si, gitt. Jeg tror jeg går for at det bør være greit at man gjør sitt beste for å forberede dem på å leve i den virkelige verden, så langt det går uten å påføre dem traumer og elendighet. Kanskje ingen eventyr om den slemme kongen som lenket prinsessen i kjelleren og voldtok henne hver dag, til hun fikk små prinsesser og prinser som han også voldtok. Altså eventyret om Fritzl. Men jeg kan ikke helt se det skadelige i at barn også får høre om at personer av samme kjønn rett som det er blir glade i hverandre.

Vel, for å si det slik; 3-5 % antas å være homofile. En enda mindre gruppe enn dette er såkalte navere. Nå mener NOEN at ordet naving utgår. Ja, NOEN mener også at bønder er kommunister. I det hele tatt er de mot både mindre og større ting enn homofili, så jeg antar at mangfold ikke er hva NOEN syns er spesielt ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte blått, men jeg syntes absolutt ikke en likestillingsminister skulle mene at homoeventyr er noe dritt.

Unger er fine folk, jeg husker vi barna i nabolaget syntes en gutt på skolen var sykt heldig som hadde ikke bare èn, men to pappaer. Det er stort sett sånn unger er, helt til foreldrene begynner å dele fordommene sine med barn.

Jeg syntes godt eventyrene kan dreie seg om prinsesser som forelsker seg i prinsesser, men om det er en tidligere prins kjønnskiftet til prinsesse som forelsker seg i et voldelig esel som bare trenger litt kjærlighet og forståelse for å smøre seg brødskive med prim og kaviar kan det bli litt komplisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes godt eventyrene kan dreie seg om prinsesser som forelsker seg i prinsesser, men om det er en tidligere prins kjønnskiftet til prinsesse som forelsker seg i et voldelig esel som bare trenger litt kjærlighet og forståelse for å smøre seg brødskive med prim og kaviar kan det bli litt komplisert.

Det der er jo nesten Shrek. Knallbra eventyr det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10144460

Her er VG straks ute å kritisere en statsråd som for 3 år siden tok opp noe jeg tror mange vil synes er viktig. Jeg hadde ikke likt at dette ble lest for mine barn når de gikk i barnehagen.

Spørsmålet fra Horne er akkurat det samme som å spørre: "Er det helt greit at barnehagene leser negereventyr for små barn?"

Du hadde vel ikke likt at barna dine fikk høre om ekteskap mellom personer med ulik hudfarge heller du.

Her har du media Norge, ganske venstrevridd, det er ikke lov til å stille spørsmål ved noe. Folk må gjerne være homofile, men små barn har ikke den kunnskapen som skal til for å forstå et homoeventyr.

Hvorfor ikke? Hva gjør homoeventyr vanskeligere å forstå enn heteroeventyr? Og er ikke nettopp poenget at de uansett skal lære at homofile også eksisterer og forelsker seg i personer av samme kjønn?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

Jeg er helt for at barn skal få høre eventyr med homofili i. Barn er født åpne, nysgjerrige og helt fri for fordommer. Jeg har fortalt mine barn at menn også kan være sammen med menn, og damer med damer, og ungene stusser ikke litt en gang.

Skulle gjerne fått tak i et sånt "homoeventyr" som et fint motstykke til alle disse historiene om den tapre prinsen og den hjelpeløse prinsessa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg mest opp i at VG og andre medier av en eller annen grunn skal stemples som venstrevridde maniacs fordi ...?

De melder at denne saken diskuteres og omtales mye på Twitter?

De viderformidler at Snorre Valen og Eskil Pedersen er kritiske?

Newsflash: Når VG skriver at noen er kritiske til noe, betyr det ikke nødvendigvis at de stiller seg bak kritikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er greit å formidle denne typen opplæring i barnehagen. Det er for tidlig.

Barneoppdragelse er foreldrenes ansvar, ikke samfunnets, staten bør derfor ikke pålegge barnehagene å formidle et så omstridt tema.

Omstridt? Kanskje i Afghanistan. Ikke i siviliserte Norge. I Norge er det ikke omstridt i det hele tatt. At en liten gruppe avvikende fundamentalister hater homofile gjør det ikke omstridt totalt sett i samfunnet.

Personlig synes jeg media, og intellektuelle, i dag driver nærmest rekrutteringsarbeid for eksperimentell homofili. Jeg synes rett og slett de går for langt enkelte ganger.

Hva er "eksperimentell homofili"?

Jeg har ingen ting mot homofile, og respekterer de fullt ut som alle andre

Dette er åpenbart løgn.

men dersom foreldrene ønsker å formidle sitt syn på homofili til sine barn, bør de få gjøre dette selv, på den måten de selv ønsker, og når de selv mener tiden for dette er riktig.

Barnehagen bør fokusere på respekt for andre barn og mennesker, uansett, det bør være tilstrekkelig. Så får heller seksualpolitikerne vente til barna er blitt større.

Hva har dette med sex å gjøre? Homofili er en legning, og går ut på at en person tiltrekkes av andre personer med samme kjønn.

Herregud.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lese homoeventyr til barna i såpass tidlig alder bidrar til at de blir mer åpne, medmenneskelige, mindre diskriminerende, og det vli bidra til et bedre samfunn hvor forskjell hos andre ikke skremmer. Fordi det farligste er at når et samfunn ikke forstår noen enkelte folk, blir det redd for dem, og redselen forvandles i hat.

SIkkert mange foreldre som er redd for at sine barna får oppdage at de er homofile / blir påvirket til det pga disse homoeventyr. Men da tar de feil. Det er bare at de barna så senere viser seg å være heterofile vil tenke som overnevnt, mens de som er bi- eller homofile ikke vil bli psykisk ødelagt fordi de vil ha lært at dette er hverken en sykdom eller en forbannelse!

Leste for øvrig i går en undersøkelse fra forskere som viser at barna som vlir oppvokst med homofile foreldre ikke har et annet forhold til sin egen seksualitet enn barna fra heterofile familier. Dvs at det hverken påvirker dem i en retning eller en annen. Kan dessverre ikke vise til kilden fordi jeg ikke husker hvor jeg leste den, men da er det bare å google det, så finner man sikkert det. Det var på norsk.

Nevnte den for å vise at om barna tidlig blir klar over at det finnes flere seksualitetspreferanser, blir ikke sin egen seksualitet påvirket av det. Om deres seksualitetspreferanse ikke blir påvirket av sine egne foreldre, skal den sikkert enda mindre være påvirket av homoeventyr de får høre på skolen. De blir bare klokere av det :)



Anonymous poster hash: 1a735...fd7
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har ikke den kunnskapen som skal til for å forstå et homoeventyr?
Jeg var homo lenge før jeg begynte i barnehagen, jeg.
Men da var det ikke noe som het "homo" eller "hetero", da var det bare kjærlighet og glede.
Såkalte "homoeventyr" burde bli mer vanlig, så kjærlighet blir mer akseptert i fremtiden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde de nåværende voksne hørt homoeventyr da de var i barnehagen ,ville ikke vi behøve å diskutere om dette nå eller svare på så korttenkte, hatefulle, løgnefulle, dumme fordommer mot homofiler.

Jeg snakker ikke om alle som er imot, men nevner bl.a. de kommentarene som Jabx tok tid til å svare på ;)



Anonymous poster hash: 1a735...fd7
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Det må de gjerne gjøre i bhg til barna mine.

De vet uansett at noen jenter har jentekjæreste og noen gutter har guttekjæreste. Det er to barn i bhg (sikkert fler og..) som har homofile foreldre, så det temaet har vært oppe har ganske tidlig, og er like naturlig for datteren min som at hun har en mamma og en pappa.

Hvorfor skal ikke det som er en så naturlig ting fortelles om i bhg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har ikke den kunnskapen som skal til for å forstå et homoeventyr?

Jeg var homo lenge før jeg begynte i barnehagen, jeg.

Men da var det ikke noe som het "homo" eller "hetero", da var det bare kjærlighet og glede.

Såkalte "homoeventyr" burde bli mer vanlig, så kjærlighet blir mer akseptert i fremtiden.

:blomst::klappe: Det var så godt sagt

Anonymous poster hash: 1a735...fd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,hvorfor kan de ikke få høre historier om familier som ikke er bare A4 (eks. homofile foreldre,enslige foreldre,barn som bor hos besteforeldre osv)

Synes det er helt super jeg,har allerde snakket med 3åringen om at det finnes mange forskjellige måter å være familie på.At noen har mamma og pappa,mens andre kanskje har 2 mødre eller fedre og noen bor bare med mammen eller pappaen osv. 3åring så ut til å akseptere disse forskjellene uten problem.Tror det er mye vi voksne som lager disse probleme og overfører til barna.

Anonymous poster hash: d84ee...687

:hjerte::hjerte::hjerte:

Er så glad for at det finnes mennesker som deg i denne verden! :klem1:

Anonymous poster hash: b8563...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...