Gå til innhold

Hva er det jeg hører om folsyre?


NenaT

Anbefalte innlegg

Ok, det siste jeg hørte fra legen FØR jeg ble gravid, var "ta folsyre hele første trimester og mens dere prøver". Nå får jeg plutselig høre av min mor at "de har visst funnet ut at folsyre ikke var så bra likevel"...

Er det noen som har noe god informasjon om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørte om det på nyhetene. Folsyre er farlig hvis det brukes over lang tid. Det ble sagt at gravide kan og bør bruke folsyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel om at folsyre er med på å gjøre at celler deler seg bedre, og dermed også kan føre til at kreftsvulster vokser fortere eller noe sånt..

Men det stod nederst i artikkelen at det ikke var farlig for kvinner i fruktbar alder å ta det anbefalte tilskuddet. Husker ikke hvor jeg leste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal fortsatt ta folsyre om du prøver å bli eller er gravid.

Du skal ikke ta det om du ikke er gravid eller prøver å bli gravid, KUN om du har fått påvist folsyre mangel hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt påvist at folsyre i store mengder(Over det dobbelte av det som anbefales prøvere og gravide)over lang tid ikke er bra.

Men de anbefaler fortsatt folsyre til prøvere og gravide, for det har en veldig god effekt for å motvirke skade hos foster.

Grunnen til at denne undersøkelsen er så viktig, er at det er mange land som tilsetter folsyre i ALT mel og melprodukter, for å tvinge prøvere og gravide til å få det i seg. Og det kan jo være farlig. For det betyr at man samtidig gir store mengder til grupper som ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig ville jeg hørt å norsk helsepersonell og offisielle anbefalinger fremfor hva en eller anen mor har hørt ett eller annet sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje tilfeldigvis hørt det i The Journal of the American Medical Assosiation...?

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/nyheter/...ument_id=160129

Jeg har da ikke sagt at det er usant? Jeg har også fått med meg at stort inntak av folat over lang tid kan øke forekomsten av kreft.

Men det er ikke alltid folk uten faglig forskningskompetanse er skikket til å vurdere risiko opp mot hverandre. Og det kan få kjipe konsekvenser, for utfallet kan gå ut over en selv.

Mange leser tabloide oppslag om at folat øker sjansen for kreft. Det de ofte IKKE leser, er utsagt som:

Ifølge Bønaa er det kun to grupper som vil ha nytte av å ta ekstra tilskudd av folsyre. Den ene er personer som har fått konstatert folsyremangel av sin lege. Den andre gruppen er fertile kvinner som planlegger graviditet eller som befinner seg i svangerskapets tre første måneder. De norske retningslinjene anbefaler bruk av 400 mikrogram folsyre daglig for å forebygge ryggmargsbrokk og andre misdannelser hos fosteret.

- For disse to gruppene vil folsyreinntaket begrense seg til en kortere periode. Det er ikke noe i vår studie som tyder på at man bør stanse praksisen med å anbefale folsyre til gravide, sier Bønaa.

Resultatet av den norske studien er veldig aktuelle og viktige, blant annet fordi en tredjedel av verdens befolkning bor i land hvor helsemyndighetene har bestemt at folsyre skal tilsettes i hvetemel og andre kornprodukter. Deriblant USA og Canada.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg hørt å norsk helsepersonell og offisielle anbefalinger fremfor hva en eller anen mor har hørt ett eller annet sted...

Takk til alle sammen for fine svar og oppklaring i "mysteriet"

Til Donpedro vil jeg si at når "en eller annen mor" har hørt noe potensielt bekymringsverdig "ett eller annet sted" så er det verdens beste idé å undersøke hvorvidt dette er riktig eller ei. Det er det jeg gjør ved å spørre.

Jeg har bare en mor, og hun er såpass interesert i mitt beste at når hun uttrykker bekymring for noe, så tar jeg det alvorlig. I dette tilfellet skal jeg fortelle henne at alt er i orden med folsyre, og jeg skal fortsette å ta det.

Ellers takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internettforum er ikke verdens beste kilde bestandig, da....

Lege og offisielle helseanbefalinger er hakket mer troverdig. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internettforum er ikke verdens beste kilde bestandig, da....

Lege og offisielle helseanbefalinger er hakket mer troverdig. Mener jeg.

Nåja. Men da er vel ikke du heller troverdig, da. *erte*

;):klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Men da er vel ikke du heller troverdig, da. *erte*

;):klemmer:

Selvsagt ikke. Jeg er jo en tilfeldig forumbruker, og kan jo skrive hva som helst av upålitelig synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...