Gå til innhold

mor har blå øyer, far har grønne og jeg har brune.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst hår og brune øyne. Mor har lyst hår og blå. Far har mørkt hår og mørke grønne øyne. Jeg kan huske noen sa at det ikke passer, men er det slik?



Anonymous poster hash: dbb07...3c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eksempel:

mor: brune øyne

far: blå øyne

=brune øyne (brun "dominerer")

Mulig det er litt annerledes med grønne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid slike ting stemmer.

Selv har jeg knallgrønne øyne og svart hår, far til barna har grønn/brune øyne og svart hår,

altså dominerende farger, og all vitenskap tilsier at vi ikke skal kunne få ett barn med lyst hår

og knall-lyse-blå øyne. Men det har vi altså fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid slike ting stemmer.

Selv har jeg knallgrønne øyne og svart hår, far til barna har grønn/brune øyne og svart hår,

altså dominerende farger, og all vitenskap tilsier at vi ikke skal kunne få ett barn med lyst hår

og knall-lyse-blå øyne. Men det har vi altså fått.

Det er da ingenting som tilsier at dette er feil i henhold til vitenskapen. Både du og faren til barnet kan ha et recessivt gen for blå øyne. I så fall er det 25 % sjanse for at barnet får blå øyne.

Anonymous poster hash: f0217...b9e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moren min har brune øyne og brunt hår, faren min har grønne øyne og brunt hår. jeg derimot har mørkeblondt hår og grønne øyne. er ikke alt man skal forstå :P



Anonymous poster hash: 77c0b...c1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med:

Min far: Svart hår og brune øyne

Min mor: Mørkebrunt hår og blå øyne

Jeg: RØDT hår og mørkeblå øyne med brune spetter



Anonymous poster hash: 8f64b...567
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eksempel:

mor: brune øyne

far: blå øyne

=brune øyne (brun "dominerer")

Mulig det er litt annerledes med grønne...

Er dette "fasiten" eller bare et eksempel?

For her er det

Mor - Brune øyne

Far - Blå øyne

Jeg - Blå øyne

Anonymous poster hash: ef47b...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingenting som tilsier at dette er feil i henhold til vitenskapen. Både du og faren til barnet kan ha et recessivt gen for blå øyne. I så fall er det 25 % sjanse for at barnet får blå øyne.

Anonymous poster hash: f0217...b9e

Jeg formulerte meg muligens feil, det ER jo mulig, men mindre sannsynlig

da dominerende farger som regel "vinner" den kampen. Hvis man leser

en del om dette er det sjeldent (men det skjer jo) at såpass dominerende

farger overstyres av ikke-dominerende farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har jeg blå øyne, mannen brune og sønnen grønne.



Anonymous poster hash: c267b...a04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det blå øyne som dominerer mest. Søsteren min, som har blå øyne, har vært sammen med to menn som har hatt grønne. Hun fikk to barn med han ene hvor en fikk blå øyne og den andre fikk grønne, deretter fikk hun tre barn med sin nåværende ektemann, hvor to av dem har blå og den ene har grønne.

Hun andre søsteren min, som har blå øyne, var sammen med en som hadde mørkt hår og mørkebrune øyne, og ungen deres fikk brunt hår og knallb øyne.

Mormoren min har grønne øyne, bestefaren min hadde blå øyne, alle ungene og barnebarn fikk blå øyne.

Anonymous poster hash: 22560...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst hår og brune øyne. Mor har lyst hår og blå. Far har mørkt hår og mørke grønne øyne. Jeg kan huske noen sa at det ikke passer, men er det slik?

Anonymous poster hash: dbb07...3c3

Jo, det "passer". Grønne og brune øyne er det samme genetisk, så du har bare arvet en mørkere variant av øynene til faren din. Det er bare blå øyne som er en mutasjon, de andre fargene ("gul"-grønn-brun) er den samme genvarianten.

Anonymous poster hash: e5af2...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne øyne (og da mener jeg mørkegrønne, ikke den typen som regnes som en variant av blå) regnes jo som en variant av brune, så høres ikk så rart ut, sånn sett. Det er jo også sånn at man bærer med seg gener som ikke nødvendigvis har vist seg hos foreldrene. Men så vidt jeg skjønner, er det svært uvanlige at to blåøyde får et barn med brune øyne. Det er faktisk tilfellet hos min mor, men det skal visstnok ikke gå an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingens familie har blå gen som dominerende, det er et recessivt gen. Uansett etternavn.

Alle bærer to gen for øyenfarge. Et fra mammaen din og et fra pappaen din. Sammen danner de et genpar.

Liten bokstav b = blå

og stor bokstav B = Brun

Når en mamma har brune øyne så KAN hun ha genparet Bb eller genparet BB. Når en pappa har blå, så har han garantert genparet bb.

En med bb + en med Bb = kan få barn med begge farger.

En med bb og en med BB vil få barn med Bb-genparet og dermed utslag i brune øyne, men de bærer genet for blå. Og kan få barn med blå.

Grønn øyenfarge tilhører B-genet, det Brune dominante. Far til TS har da trolig genparet Bb, og alt er i din skjønneste orden.

Fulgte ingen med i naturfag?



Anonymous poster hash: ec76e...bd5
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fulgte ingen med i naturfag?

Anonymous poster hash: ec76e...bd5

Tror vi som fulgte med helt klart er i mindretall...

Kan anbefale alle som mener "naturfag er noe herk og uviktig" denne boka. Den er godt skrevet:

fed253d01f92eef3590eac9104c00b3a5431d81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette "fasiten" eller bare et eksempel?

For her er det

Mor - Brune øyne

Far - Blå øyne

Jeg - Blå øyne

Anonymous poster hash: ef47b...0b0

Det jeg har lært. At brun "overgår" blå. Men mulig det kan variere i forhold til hvilken øyenfarge feks. besteforeldrene har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

bestemor-blå

bestefar-brune

pappa-blå

onkel-blå

onkel-brune

pappa-blå

mamma-brune

jeg-blågrønn

søsteren min-blå.

sånn er det hos oss.

Endret av uAnonymbruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg har lært. At brun "overgår" blå. Men mulig det kan variere i forhold til hvilken øyenfarge feks. besteforeldrene har?

Det stemmer at i den enkle øyenfargegenetikken man vanligvis legger til grunn (som kun ser på ett gen, det er i realiteten mange flere ganer som bestemmer hva slags øyenfarge man får). Så er brun dominant over blått, men siden vi alle har 2 kopier av hvert eneste gen. Så kan brunøyde bære på genet for blått (som da er recessivt, eller vikende som den noen ganger blir kalt på norsk). Derfor kan to brunøyde, som er blåøyd bærere, fint få blåøyde barn.

I mitt eksempel ovenfor vil 25% blir blåøyde, 50% blir brunøyd blåbærere og 25% blir brunøyd uten å bære på det blåøyde allelet (genvarianten).

I det eksemplet som AB kom med hvor mor er brunøyd og far er blåøyd er da mor blåbærer. Dermed er det 50% sjanse for blåøyde barn og 50% sjanse for brunøyde som bærer på blått.

Slike ting som dette her er mye lettere å skrive ned med illustrasjoner, men jeg har ingen intensjoner om å lage noen punnet squares akkurat nå...

Genetikken er ikke så rett frem og simpel som jeg skriver her. Men det er en grei "første innføring" i dominat vs recessivt allel. Greit å kunne grunnprinsippene så man har litt å bygge på til ting blir langt mer komplekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genoype = Genene du bærer.
Fenotype = Gener som kommer til utrykk/det som syns.

Sist jeg sjekket så er det ikke kun ett genpar som bestemmer fenotypen på øynene.

Feks har du grønne øyne (ikke blågrønne, men brungrønne) så har du genotypen Bb, men du har også et annet gen som kan påvirke Bb igjen slik at resultatet til slutt blir grønt og ikke brunt som Bb vanligvis ville gitt.

Så TS sin far har mest sannsynelig Bb med "fading" genet som gjør øynene grønne og mor som har blå øyne kan ikke ha noe annet en bb. Så selv om far sine øyne virker lyse så har han videført sin B som da vil dominere b til å bli brunt, men TS har ikke arvet "fading" genet fra far som gjør øynene grønne så derfor har hun fenotype brun.

Skal se om jeg kan finne/lage en illustrasjon på det samt hente frem kilder.





Anonymous poster hash: a8647...8d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved denne fila. En artikkel jeg skrev for et kattemagasin tilbake i 2002, ville nok skrevet den litt annerledes idag. Men prinsippene er jo de samme.

genetikk-del I.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genoype = Genene du bærer.

Fenotype = Gener som kommer til utrykk/det som syns.

Sist jeg sjekket så er det ikke kun ett genpar som bestemmer fenotypen på øynene.

Feks har du grønne øyne (ikke blågrønne, men brungrønne) så har du genotypen Bb, men du har også et annet gen som kan påvirke Bb igjen slik at resultatet til slutt blir grønt og ikke brunt som Bb vanligvis ville gitt.

Så TS sin far har mest sannsynelig Bb med "fading" genet som gjør øynene grønne og mor som har blå øyne kan ikke ha noe annet en bb. Så selv om far sine øyne virker lyse så har han videført sin B som da vil dominere b til å bli brunt, men TS har ikke arvet "fading" genet fra far som gjør øynene grønne så derfor har hun fenotype brun.

Skal se om jeg kan finne/lage en illustrasjon på det samt hente frem kilder.

Anonymous poster hash: a8647...8d1

Eye color is an inherited trait influenced by more than one gene. These genes are sought using associations to small changes in the genes themselves and in neighboring genes. These changes are known as single-nucleotide polymorphisms or SNPs. The actual number of genes that contribute to eye color is currently unknown, but there are a few likely candidates. A study in Rotterdam (2009) found that it was possible to predict eye color with more than 90% accuracy for brown and blue using just six SNPs. There is evidence that as many as 16 different genes could be responsible for eye color in humans; however, the main two genes associated with eye color variation are OCA2 and HERC2, and both are localized in Chromosome 15

The gene OCA2 (OMIM: 203200), when in a variant form, causes the pink eye color and hypopigmentation common in human albinism. (The name of the gene is derived from the disorder it causes, oculocutaneous albinism type II.) Different SNPs within OCA2 are strongly associated with blue and green eyes as well as variations in freckling, mole counts, hair and skin tone. The polymorphisms may be in an OCA2 regulatory sequence, where they may influence the expression of the gene product, which in turn affects pigmentation.A specific mutation within the HERC2 gene, a gene that regulates OCA2 expression, is partly responsible for blue eyes. Other genes implicated in eye color variation are: SLC24A4 and TYR.

Blue eyes with a brown spot, green eyes, and gray eyes are caused by an entirely different part of the genome. As Eiberg said: "The SNP rs12913832 [of the Herc2 gene] is found to be associated with the brown and blue eye color, but this single DNA variation cannot explain all the brown eye color variation from dark brown over hazel to blue eyes with brown spots."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...