Gå til innhold

Munnsår - stygg skorpe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med munnsår i snart 2 uker nå. Begynte som tre blemmer på overleppen, men to av disse vokste sammen og ble et kjempestort sår. Den siste blemmen/såret er borte nå. Men på den store så er det en kjempestygg, tykk skorpe. Hver gang jeg dusjer (hver morgen) så blir jo såret fuktet og skorpen ødelagt, virker som om kroppen må jobbe på nytt etter hver dusj for å bygge opp skorpe igjen. Jeg er så lei nå! Det ser jo ikke ut, og jeg har ikke kunnet kysse mann eller barn på 2 uker! :(

Noen som har noen tips til rask heling? Skal skorpen falle av av seg selv når såret er bra? Og hvordan ser det ut rett før dette skjer?



Anonymous poster hash: 9a474...f92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du drar på apoteket og får i noe som heter Alcoclair Spray, der er en salve også, hvis du foretrekker det.

Gjør den at sårhelingen får fart på seg og at skorpen faller av?

Anonymous poster hash: 9a474...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør den at sårhelingen får fart på seg og at skorpen faller av?

Anonymous poster hash: 9a474...f92

Ja, vær veldig nøye på å bruke den om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og uansett hva du gjør: fall ikke for fristelsen å dra skorpen av. Ikke bare bittelitt en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan og smøre vasselin på sorpen og området rundt når du skal dusje. Vasselin er fett og vannavvisende samtidig som den myker opp skorpen og hjelper den å heles.

Har du fått påvist hva blemmene kommer av?

Anonymous poster hash: 25049...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og uansett hva du gjør: fall ikke for fristelsen å dra skorpen av. Ikke bare bittelitt en gang. :)

Du kan og smøre vasselin på sorpen og området rundt når du skal dusje. Vasselin er fett og vannavvisende samtidig som den myker opp skorpen og hjelper den å heles.

Har du fått påvist hva blemmene kommer av?

Anonymous poster hash: 25049...0ba

Takk for svar begge to. Prøver så godt jeg kan å ikke pelle på skorpen! Er heldigvis ikke vondt lenger.

Har smurt vaselin på på dagtid, men ikke tenkt på å bruke det i dusjen - takk for tipset! Nå isted var skorpen blitt såpass myk av vaselin at den datt av, men det er likevel sår under (som ikke er vondt eller svir). Er det likevel fare for at jeg fortsatt er smittsom?

Anonymous poster hash: 9a474...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan og smøre vasselin på sorpen og området rundt når du skal dusje. Vasselin er fett og vannavvisende samtidig som den myker opp skorpen og hjelper den å heles.

Har du fått påvist hva blemmene kommer av?

Anonymous poster hash: 25049...0ba

Og legen har regnet med at det er førstegangs utbrudd av herpes.

Anonymous poster hash: 9a474...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få resept på zovirax tabletter (aciclovir). Jeg tar det alltid når jeg føler starten på et munnsårutbrudd (prikking).



Anonymous poster hash: cf1a3...a16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brulidine.

Skal ikke brukes på leppe / så nært munnens slimhinner.

Anonymous poster hash: 25049...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og legen har regnet med at det er førstegangs utbrudd av herpes. Anonymous poster hash: 9a474...f92

Du er smittsom så lenge du har sår. Fikk du ingen produktanbefaling fra legen?

Anonymous poster hash: 25049...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan få kjøpt zovirax uten resept nå. Beste jeg har funnet. Begynn å smøre når det prikker i leppa. Får også sånne sår du beskriver til å gro. Kjøpes på apotek. Antix skal være noe tilsvarende

Anonymous poster hash: 1a89a...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest incognita

Skal ikke brukes på leppe / så nært munnens slimhinner.

Anonymous poster hash: 25049...0ba

Brulidine kan du helt fint bruke på munnsår/skorper. Du kan jo for eksempel lese hva lommelege Ole Rørdam har å si om saken: http://www.lommelegen.no/legesvar/munns%C3%A5r-behandling-og-forebyggelse

Forøvrig er leppene slimhinner (munnens slimhinnene begynner ca midt på leppene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...