Gå til innhold

Sikring av hund i bil..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fikk høre i går at man kan få bot dersom man reiser med hund i bil, og denne ikke er sikret i form av bur eller sele..

Må innrømme at jeg aldri har hørt om dette før, og lurer på om dette er noe alle kjenner til, eller om det ikke er så strengt som min venninne mener?

Jeg har en bil som ikke er stor nok til hundebur, og hunden ligger på egen plass i baksetet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg hadde vært mer bekymret for hva som skjer med hunden i en eventuell kollisjon, enn en bot jeg altså. Hvorfor kjøper du ikke en bilsele til hunden? Da slipper du jo å bekymre deg for denne bota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om at det er påbudt med bur i bilen. Det er i såfall ingen edimensjonert sak med et sånt påbud, for det er jo ikke sånn at et bur er et bur. Mange dyrebutikker selger vanlige "oppbevaringsbur" som bilbur. Men slike nettingbur klapper sammen under en kollisjon er er en større fare for hunden enn å kollidere med sele. Ihvertfall gir de en falsk trygghet. Burtyper som Trønderburet er fastsveiset i skjøtene, og vil påføre passasjerer i baksetet skade under kollisjon. Så den burtypen bør man ikke bruke dersom man har barn i bilen. Vi vurderte det til at enten ville vi bruke sele på hunden, ha den løs i bagasjerommet eller kjøpe bilburet fra Variocage. Det koster litt, men har en ramme som inntil en viss grad er bevegelig under kollisjon. Det gjør at både hunden og passasjerene er beskyttet. Agria dekker bare kollisjonsskader der hunden har sittet i Variocage bilbur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg tar en tur til dyrebutikken i morgen og ser etter en sele. Selvfølgelig er hundens sikkerhet mye viktigere enn hvilken som helst bot. Jeg ble bare så overrasket da jeg hørte at dette var en "vanlig lov" og måtte vite om det bare er meg som ikke har hørt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe lignene, og det er jo trafikksikkerthet. Hva gjør du om hunden plutselig kommer deisende oppi fangt mens du kjører?

Jeg har sele til katten min så han sitter ved siden av meg i passasjersetet, sikkert ikke det beste det heller, men det går fint for meg.

Den i dyrebutikken er gjerne en sele for dyret, også følger det med en lang sele som festes med krok på hunden og ned i den man fester sikkerhetsbeltet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løs hund i bil kan regnes som usikret last, og er derfor forbudt.

Når det gjelder bur vs sele, så sverger jeg til bur. Hvorfor kan man se HER. Trønderburet er ikke mer farlig for passasjerer enn andre bur som ikke er forsvarlig sikret - for buret skal jo også festes slik at det ikke blir slengt rund på samme måte som annen last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilbelte til hund er ikke anbefalt, skjønner ikke hvordan seriøse dyrebutikker kan selge dette...

Se denne:

Og den linken som Frey har lagt inn så skjlnner dere hvorfor. Den eneste trygge måten å frakte hund på i bil er bur, et som ikke er for stort og som sitter fast i bilen.

Og ja, det er påbudt å sikre hund i bil. Jeg må si jeg blir fortustet når jeg hører om folk som ikke forstår at det er farlig med løs hund i bil... Er du klar over hvilken fart en hund får ved et evt krasj?? Kan ta livet av det den treffer på veien gjennom bilen, og dør nok ganske garantert selv.

En hund på 20 kg vil ved en bråstopp i 50 km/t utgjøre en kraft tilsvarende 200 kg. Ikke noe særlig verken for hunden eller den som får hunden i bakhodet.

Må også si at dersom man skaffer seg hund, så sjekker man da at det er plass til hunden i bilen??

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er det helt sikkert plass til..er en 5 seter, og en liten hund.

Bilen er ny og fått i gave..ikke noe jeg har planlagt eller tilpasset selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har en liten hund, har du ikke plass til et lite bur da? et bur til hund i bil skal ikke være stort, slik at hunden får unødvendige skader ved å bli kastet rundt for mye i buret ved et krasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kanskje?

Jeg har alltid sett for meg store bur bak setene..men du har sikkert rett..

Ingenting er bedre enn det :) Reiser til dyrebutikken og forhører meg i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kanskje?

Jeg har alltid sett for meg store bur bak setene..men du har sikkert rett..

Ingenting er bedre enn det :) Reiser til dyrebutikken og forhører meg i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bur vs sele, så sverger jeg til bur. Hvorfor kan man se HER.

Uff, ikke mye kult å sitte og se på for meg, som har en hund som ikke kan bruke bur. Vi bruker sele, fordi det er bedre en ingenting, men er klar over at den ikke er noe å regne med i ulykker. (Dette fikk vi også info da vi kjøpte den.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jammen bra de sier fra om det, slik at folk er klar over det.

Hvorfor kan ikke hunden din sitte i bur om jeg kan spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen videoer med burbruk og kræsjing? Det må da bli en god del skader av det også.

Derfor skal man hvertfall ikke feste fast plastikkbur med setebelte.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men her må man se på hva som er tryggest og forårsaker minst skader (både på hund og mennesker), og det er bur. Men det skal være forsvarlig festet. Vi har et spesialbygd bur i stål som tar hele bagasjerommet, slik vil hunden vår få minst mulig skader ved et krasj, og pasasjerene vil ikke få¨skader pga hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir overrasket over folk som har hunden sin i hattehylla. At de ikke tenker over hva som skjer hvis man må bråstoppe eller kræsjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er stor forskjell på skadeomfang med bur som er bygd inn i bilen og som står løst. Greit nok at bur kanskje er tryggest for mennesker (fortsatt usikker på hunder), men hvordan vil et løst bur reagere i forhold til et innbygd ett? De fleste hundebur står jo bare der inntil baksete ryggen, sjelden de er festet fast med stropper til veggen og til gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel, i hattehylla? Jaja, lite vett da..

Et løst bur er jo like farlig som en løs hund i et krasj. Det har ingen funksjon what so ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke hunden din sitte i bur om jeg kan spørre?

Hun har en slags klaustrofobi, og reagerer med panikk og skader seg selv alvorlig dersom hun blir puttet i bur. Omplasseringshund, så jeg tipper hun har hatt noen negative opplevelser med å bli innesperret tidligere. Hun har hatt perioder hvor det går greit før, så målet er å begynne med burtrening igjen, når hun virker trygg nok, men det er en langsom prosess, så i mellomtiden bruker vi sele og kjører minst mulig med henne.

Greit nok at bur kanskje er tryggest for mennesker (fortsatt usikker på hunder), men hvordan vil et løst bur reagere i forhold til et innbygd ett? De fleste hundebur står jo bare der inntil baksete ryggen, sjelden de er festet fast med stropper til veggen og til gulvet.

Ett løst bur vil fyke rundt i bilen, og det er veldig mange som ikke tenker på dette. Buret bør enten være stort nok til å låses mellom setene, eller så bør det sikres med lastestropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...