Gå til innhold

Ukastrerte katter


Leo

Anbefalte innlegg

Når det nå begynner å (Eller i hvert fall burde begynne å bli...) bli allment kjent at det fødes mange tusen kattunger i Norge hvert år som aldri får skikkelig stell og et godt hjem, så lurer jeg veldig på hvorfor noen velger å la sine ukastrerte katter vandre rundt og parre seg føde kull i hytt og pine. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er naturlig for en katt å være kastert, så den forklaringen kan dere glemme, men jeg vil gjerne vite hvorfor nettopp din katt ikke er kastrert.

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig ikke noe å gjøre i denne tråden, men vil bare fortelle at min katt er kastrert fordi jeg ikke ønsker å bidra til

* Fler kattunger

* Fler nedpissede nabodører

* Fler slosskamper og hyling

* Mer streifing

Gode grunner hver for seg, veldig gode grunner sammenlagt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel omtrent derfor min er kastrert også, Brunhilde... Dessuten har jeg ingen problemer med å forstå at rasekatter som holdes innendørs og skal brukes i avl ikke kan kastreres uten videre... Men ut over det har dere sikkert en god forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, men jeg vil i hvert fall veldig mye heller ha en Brunhilde enn 1000 gjester og det kan jeg siteres på! Anytime!

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at folk ikke kastrerer sine hannkatter må være fordi de enten ikke har råd, er sløve eller synes hankatten er kul?

Alle ganske dårlige grunner, synes jeg. Jeg hadde heller spart opp penger enn å ha en hannkatt som tisset oppetter vegger og biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en del ukastrerte katter. Den gang var det økonomien som ikke strakk til. Kan kanskje si at vi ikke hadde råd til å ha katt når vi ikke hadde råd til å kastrere de, men tenkte nå ikke sånn den gangen. Ikke noe jeg er videre stolt av ;) Nå har vi en hannkatt, og han skal kastreres så snart han er gammel nok.

Har forøvrig noen venner som ikke vil kastrere kattene fordi det er "synd på katten" eller det er "unødvendig". At det er mer synd på en ukastrert hannkatt som løper rundt med skabbete pels og sår etter slåsskamper, tynn og sliten, er nytteløst å fortelle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror vel ikke det kommer til å komme så mange i denne tråden som svarer for hvorfor hankatten deres ikke er kastrert jeg. Av "redsel" for å bli halshugd.

Har selv en kattemor og 5 unger her nå. Vi adopterte en pus som flyttet inn på jobben og fikk ungene der. Pga næringsmiddelproduksjon kunne de ikke bli boende der, selv om de var ute på området og ikke i noen bygninger. Sjekket selvfølgelig på nett og i annonser i lokalavisene om det var noen som savnet pusen men det skjedde ikke. Så da pusungene var drøyt 4 uker ble moren sendt inn for sterilisering og chipping. Og det samme kommer til å skje med hankattungen vi skal beholde. Dyrlegen sider de kan gjøre det fra han er 4 måneder.

Pris er liksom ikke et fullgodt argument heller synes jeg. For moren betalte vi 2400,- og for sønnen kommer det på 1500,- Og da er det sterilisering/kastrering, chipping og vaksinering. Vet at mange har betalt mindre enn dette etter hvor i landet de bor også.

Og når man vet at ved å kastrere/sterilisere reduserer man risikoen for smitte av katteaids og infeksjoner, katter som tar seg langturer og blir borte kanskje i lengre perioder så synes jeg man bør investere i katten sin.

Men jeg er også litt imot det at katten generelt er et bruk og kast dyr. Man gidder å betale for hamstere, rotter og fugler og fisker. Men ikke kattunger? :klø: Hvorfor det?

Så jeg synes alle som har utekatter burde kastrere. Det vil alltids bli født nok katter til å dekke opp behovet til dem som vil ha katter, men pr i dag fødes det ca 40 000 kattunger for mye pr år som blir avlivet, hjemløse eller gis bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hannkatt som forsvant for noen år siden. Den var ikke kastrert. Jeg gjorde det ikke fordi jeg så på det som et stort inngrep i kattens naturlige liv og psyke, og mente at det var heller de med hunnkatter som burde sterilisere nettopp av den grunn (jeg hadde og har fortsatt en hunnkatt som jeg har sterilisert).

Jeg kommer til å kastrere fremtidige hannkatter jeg får (og sterilisere hunnkatter) av kun to grunner:

1. Det er ofte flere katter på et område enn hva det ville vært fra naturens side noe som fører til økte konflikter og aggressjon, det er ikke en naturlig måte for en katt å leve på.

2. Altfor mange kattunger

Dette er de to eneste argumentene som teller for meg (argumenter om "mer kosete", "mindre streifing" osv ser jeg på som mer bekvemt for eier enn noe annet), men de er likevel store nok til å overstyre min motvilje mot kastrering, som jeg fortsatt har. Jeg kastrerer ikke med lett hjerte, det er for meg et nødvendig onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre streifing kan også gå på sikkerheten til katter. Det er mindre risiko for at de vil over store veier der biler kjører fort. Og hannkatter som ikke er kastrert er mer utsatt for katteaids, er det noe bedre å utsette kattene for dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva prisen man må betale for å minske risikoen er. Det innebærer en viss risiko å leve for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men katteaids og stadige infeksjoner er unødvendig å utsette kattene for synes jeg. De fleste som har kastrert hannkattene sine sier at kattene fortsatt jakter på mus og fugler, og rett og slett lever et godt liv.

Men å se en katt bli f eks blind pga å ha vært i slåsskamp, eller dø av katteaids, som virker på katter på samme måte som på mennesker, med nedsatt immunforsvar og stadige infeksjoner det klarer ikke jeg å se på. Byller og smerter og slikt som lett kan unngås. Det gjør vondt bare å se bilder av slike katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er rett og slett uenige i prisen man må betale for å minske risikoen. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg fant ut det etter jeg hadde lett litt rundt. Det finnes vaksine, visstnok, men den brukes ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pus er ikke kastrert/sterilisert fordi hu er for lita ennå. Men om et par måneder er hu gammel nok og da skal vi rett til dyrlegen. Ikke noen uønska kattunger her i gården nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire hunnkatter, to av dem er kastrert, mens to venter på tur. Den eldste er ukastrert fordi vi vurderte å ha kull på henne, men har slått det fra oss både pga overfloden av kattunger og fordi vi fikk ett uplanlagt kull på en de som nå er kastrert. Kattungen fra det kullet er den andre som skal kastreres, og vi har ventet til høsten for at hun skal bli stor nok.

Jeg kommer fra bygda, og vet om mange som ikke kastrerer kattene sine, og hovedsaklig skyldes det uvitenhet. De vet ikke at p-piller er skadelig, og usikkert, og de vet ikke hvor mye kastrering koster, hvordan det foregår, og de må gjerne kjøre i tre timer for å komme til en dyrlege som gjør det. Så jeg tror at å øke tilgjengeligheten og informere, og evt sponse kastrering, så prisen går ned er de beste tingene for å løse dette. Mens å hugge hodet av folk på nettet som innrømmer at de har vært uvitende/uheldige med sin katt, nok bare gjør at folk ikke vil høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde en hannkatt som forsvant for noen år siden. Den var ikke kastrert. Jeg gjorde det ikke fordi jeg så på det som et stort inngrep i kattens naturlige liv og psyke, og mente at det var heller de med hunnkatter som burde sterilisere nettopp av den grunn (jeg hadde og har fortsatt en hunnkatt som jeg har sterilisert).

Inngrepet er jo ikke mindre på en hunkatt enn hankatt, tvert i mot, og stanser "naturlige" drifter hos hunkatten like mye som hankatten. Da tar jeg det for gitt at hunkatten også er kastrert og ikke bare snørt egglederne på, ettersom dette er vanligst praksis.

Jeg har inntrykk av at flere ikke kastrerer pga uvitenhet og fantasiløshet mer enn holdninger om kattens krav på naturlig liv, i hvert fall på bygda hvor vi bor. Ellers er det jo å veie argumenter mot hverandre - bedre helse, en katt som egner seg bedre som husdyr og nabo (den skal tross alt bo blant mennesker?), mindre smitte- og skadefare, mindre streifing og unngå å sette kattunger på hunkatter (med eller uten eier..); alt dette talte for at vi kastrerte hankatten vår. I tillegg er det vel grunn til å tro at katters sexdrift ikke er like romantisk ladet som hos mennesker. Det er jo ikke "naturlig" å være kastrert, men det er ikke et naturlig/tilsvarende vilt liv for et domestisert dyr å leve hos oss i utgangspunktet heller, og jeg synes katten virker mer avslappet og "fornøyd" med det livet den nå engang har fått enn da den var ukastrert og konstant rastløs. Han jakter og er aktiv, har ikke blitt overvektig og bor et sted uten farlig trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nishiki

Min er ukastrert fordi han er for ung enda. Siden han er innekatt kommer han ikke til å sette kattunger på noen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannkatter kan faktisk kastreres fra den dagen man kjenner begge testiklene i pungen. Min ene hannkatt ble kastrert da han var 10 uker(jeg kjøpte han av en som hadde hatt et "uhell" med sin rasekatt. I Danmark er det vanlig med kastrering fra 8 ukers alder(på hannkatter) noen uker mer på hunnkatter. Jeg har kastrert begge mine hannkatter fordi jeg ikke ønsker å bidra til økt produsksjon av hjemløse katter, og fordi gutta mine var innekatter helt til vi flyttet på landet. Å ha to ukastrerte katter på 60 kvadratmeter er ikke koselig! ihvertfall så lukter det forferdelig for de som er på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nishiki
Hannkatter kan faktisk kastreres fra den dagen man kjenner begge testiklene i pungen. Min ene hannkatt ble kastrert da han var 10 uker(jeg kjøpte han av en som hadde hatt et "uhell" med sin rasekatt. I Danmark er det vanlig med kastrering fra 8 ukers alder(på hannkatter) noen uker mer på hunnkatter. Jeg har kastrert begge mine hannkatter fordi jeg ikke ønsker å bidra til økt produsksjon av hjemløse katter, og fordi gutta mine var innekatter helt til vi flyttet på landet. Å ha to ukastrerte katter på 60 kvadratmeter er ikke koselig! ihvertfall så lukter det forferdelig for de som er på besøk.

At de kan er ikke alltid grunn til å faktisk gjøre det. Det er mange grunner å vente til katten blir eldre en akkurat det praktiske ved selve operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...