Gå til innhold

hvordan lære hunden å ikke dra i båndet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

jeg skal få meg en valp til fredag. gleder meg utrolig! jeg har hatt hund hele livet, så kan allmenn kunnskap om hunder generelt... men noe vi har slitt med den jeg vokste opp med, var at han dro så hardt i båndet, følte at han dro så hardt at han pusta og pesa ekstra pga at jeg ikke klarte å holde tritt... så dette vil jeg lære han med engang når vi skal begynne å gå turer...

hvordan får man hunden til å IKKE dra i bånder når vi går tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en valp og prøver å lære han å gå pent i bånd.. hvis du lokker han med deg og gir han godbiter annenhver gang han går pent, så kan det hjelpe! Ellers kan det jo fungere å snu retning hver gang han drar, for så å snu tilbake når han følger etter.. det er et evig puslespill med disse valpene! Men herlighet så morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det funker, og det kommer sikkert an på rasen man anskaffer seg, men han hundeviskeren på tv hadde ett triks som egentlig virker litt logisk.

Når hunden dro fremover, så løftet han båndet oppover, slik at hunden ikke har mulighet til å trekke fremover.

Altså, han holdt ham i kort bånd, og om hunden dro, hevet han båndet slik at hodet til hunden ble trukket litt opp. Ikke så mye at bena ikke når i bakken selvsagt, bare akkurat nok til at den ikke lenger greier å trekke fremover fordi den blir holdt oppover istedenfor helt fritt.

har aldri prøvd det, og har kun vært vant til trekkhunder selv, så aner ikke om det vil fungere, men kan jo være greit å teste kanskje? Det er ikke snakk om noe hardhendt greien, bare få fokuset til hunden vekk fra å trekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper rett og slett hver gang hunden begynner å dra, og står helt rolig til den selv slakker på båndet. Da roser jeg og så går vi videre. Hunden min har lært at det ikke er noe poeng i å dra, for da ender det med at den ikke kommer seg fremover i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for alle rådene jeg har fått her :)

skal prøve ut alle sammen av de for å se hvilke av de hun lystrer best til.

det er en yorkshire terrier for de som lurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også du kommer langt ved å få på plass rangordningen med en gang. Hvis den vet at du er lederen, respekterer den deg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville meldt meg på et valpekurs. Det er veldig nyttig både for å lære hunden å gå pent i bånd og oppføre pent generelt. Jeg fikk veldig mye ut av valpekurset da min familie skaffet seg hund.

Selv om man har hatt hund før så kan man lære noe, og sosialiseringen med andre hunder er ofte sunt.

Endret av Caya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også du kommer langt ved å få på plass rangordningen med en gang. Hvis den vet at du er lederen, respekterer den deg mer.

Hunder gjør ting enten for å oppnå noe eller unngå noe. Ikke for å erte på seg "lederen" eller dominere eieren sin. Hunder er så mye enklere enn at de prøver å ta over et lederskap ovenfor mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste vi har fått til å fungere er å stoppe opp hver gang hunden drar. Ikke lokk på den eller gi den annen oppmerksomhet. Men med en gang den tar et skritt tilbake slik at båndet blir slakt roser du og går videre. Dette er en litt slitsom metode, fordi man må være konsekvent, og noen ganger har man dårlig tid. Men jeg syntes det virket bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper rett og slett hver gang hunden begynner å dra, og står helt rolig til den selv slakker på båndet. Da roser jeg og så går vi videre. Hunden min har lært at det ikke er noe poeng i å dra, for da ender det med at den ikke kommer seg fremover i det hele tatt.

Denne metoden er veldig effektiv. Min hund er fæl til å dra, siden hun er omplasseringshund og aldri gikk i bånd da hun var liten, men denne metoden gjør underverker med henne også, så lenge man er konsekvent og tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at det er kjempeflott at du tenker på det allerede nå. Vi var altfor trege på det, og sliter med problemet enda nå når hunden er 2 år gammel. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Maggie-
Tror også du kommer langt ved å få på plass rangordningen med en gang. Hvis den vet at du er lederen, respekterer den deg mer.

En valp drar ikke i båndet ford den tror den er leder - den gjør det for å oppnå noe, som f.eks. å lukte på spennende flekker og utforske tings langs veien. (Som en annen nevnte før meg. :))

På en valp ville jeg brukt det trikset som de andre har anbefalt; stopp opp når den drar, og ros når båndet er slakt.

Det finnes andre muligheter også, men dette skal vel normalt holde når man får trent hunden fra den er valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en stor hud, (70kg) og den var grusom å gå tur med, prøvde å stoppe osv, men ingenting fungerte. Til slutt kjøpte jeg grime til hunden, nå klarer hun ikke å dra. Dette er jo bare en behandling av "symptomet" og ikke "tilstanden", men etter en stund ble hun faktisk ikke så verst å gå tur med med vanlig bånd heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare si at det er kjempeflott at du tenker på det allerede nå. Vi var altfor trege på det, og sliter med problemet enda nå når hunden er 2 år gammel. :fnise:

ja det er det som er problemet. tar man det ikke fra starten, blir det veldig vanskelig når de blir større. så vår familie hund som liten, hvor vanskelig det ble når vi ikke var flinke med det fra starten av..

fikk lille tispa vår om fredagen. og jeg har lært av tidligere feil. har allerede begynt å gre henne (selvom det ikke er nødvendig nå), børste de små tennene, klippe neglene, møte alle familiens dyr (en for en) høre de hverdagslige lydene (ho har blitt litt skremt, men ble fort vant til de. som feks vaskemaskin, flytting av stoler, hundebjeffing osv)

slik at hun blir vant til det :)

derfor tenkte jeg også at hun bør bli lært opp til å gå riktig i bånn så fort som hun skal dette.

takk for rosen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stoppe opp når båndet er stramt, og gå igjen når det er slakt.

Nøkkelen er jo å være konsekvent og aldri sluntre unna fordi man har dårlig tid.

Kan også lære de å gå fot. Det har jeg gjort med min, så går nesten alltid med han løs. Har du tilgang på valpekurs er det nok en god innvistering for både deg og hunden :)

Lykke til med den lille! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...