Gå til innhold

dyrepoliti


primadonna

Anbefalte innlegg

Er absolutt for at d skulle ha blitt et slikt politi her i Norge ja!! Er så utrolig lei av å høre om alle de som mishandler dyrene sine og slipper unna med d lett som bare d :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Maria_*

Er enig i at et liv er et liv, og et liv er verdifult, men jeg mener at skal man prioritere ressursene i et samfunn så må man se på hva i samfunnet er verdifult. Jeg mener at et menneskeliv er mer verdifult enn dyr. Selvfølgelig skal vi ha dyrevelferd, ta vare på dyra og gi straff til de som bryter lovene vi har om dyrehold. Men mange mennesker lider i verden i dag og det bekymrer meg. Hva kan man gjøre for 70 % av verdens befolkning som ikke kan spise seg mette ?

Er det riktig å sikre at Dagros i Gudbrandsdalen får frisk luft hver dag (og evt. straffeforfølge dette hvis kua ikke får det) i stedet for å ta vare på gamle Olga som får dusje en gang hver 4 uke ? Jeg vil gjerne ta vare på begge, men så lenge det offentlige må tenke langsiktig og bruke milliardene i statsbudsjettet med fornuft, så mener jeg at Olga (og mange andre) må prioriteres før man kan begynne å snakke om dyrepoliti.

Dere mener at mennesker er like mye verdt som hester, griser, rotter, tarantellar osv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere mener at mennesker er like mye verdt som hester, griser, rotter, tarantellar osv ?

Ja? Jeg foretrekker faktisk dyra, ettersom det ikke finnes ondskap i noe dyr, de lever kun etter instinkter. Mens mennesker derimot slakter og piner hverandre og ødelegger naturen, kun pga ondskap, hat og ønske om makt. Så jeg ville aldri påstått at mennesker er mer verdt enn dyr.

Endret av Tillepike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere mener at mennesker er like mye verdt som hester, griser, rotter, tarantellar osv ?

Jeg mener at deres lidelse er like ille som menneskelig lidelse, selv om de ikke kan reflektere rundt den. Er det intelligens som skal rangere hvilken lidelse som er viktigst?

Og det er jo slik at vi har tatt disse dyra ut av naturen til eget bruk/tilfredsstillelse og det er vi som påfører dem lidelsen. Fortjener de ikke at vi gjør det vi kan for at de skal ha minst mulig smerte og frykt? Kan vi ikke prøve å la Olga få hjemmehjelpen samtidig som vi gjør det vi kan for å hindre dyremishandling? Det går an.

Og som jeg spurte i tidligere, hvis man kan rangere menneskelig lidelse over dyrs lidelse, kan vi da også rangere menneskers lidelse? Er det bare de som i dine øyne lider verst som har rett til hjelp før de som lider mindre kan få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabris i.i.

Det er ikke automatisk slik at det blir færre ressurser til menneskers lidelser om vi innfører dyrepoliti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt liv er like mye verdt, uansett. Hvilken rett har vi som mennesker til å si at vår egen art er "bedre" eller mer verdt en alle andre? Når det tross alt er vi som har plassert dyrene i situasjoner der de lider, tatt dem ut av naturen for å bruke dem til eget formål. Da synes jeg søren meg vi skylder dem å sikre at de har det bra, i det minste. Folk som mishandler dyr gjør meg direkte kvalm.

Ja til dyrepoliti, og definitivt ja til strengere straffer for dyremishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med og gå igjennom media?

jeg er utrolig dedikert til denne drømmen og vil gjøre det jeg kan for at våre dyr skal ha en bra planet og bo på.

noen som har noen andre forslag til hvordan vår drøm kan bli virkelighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter fullt opp om et dyrepoliti og strengere straffer for dyremishandlere.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Jeg foretrekker faktisk dyra, ettersom det ikke finnes ondskap i noe dyr, de lever kun etter instinkter. Mens mennesker derimot slakter og piner hverandre og ødelegger naturen, kun pga ondskap, hat og ønske om makt. Så jeg ville aldri påstått at mennesker er mer verdt enn dyr.

skriver under på den!! helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns absolutt vi skulle hatt noen form for dyrepoliti her i Norge. Har Animal Planet og ser ofte på dyrepolitiprogrammene og syns det er flott alt dem gjør for dyrene der. Folk der for ordentlig straff for det de har gjort mot dyra, mens her får en såvidt straff viss man i det hele att blir annklaget for dyremishandling. Leste i dagbladet for ikke så lenge siden om en katt som hadde blitt flådd og revet halen av og en annen som hadde fått øyet trukket ut med en korktrekker på fest. Blir rett og slett kvalm av og lese slikt, og det værste er at det sikkert ikke blir gjort så mye med det. Hadde dette vært i USA hadde personen fått fengsel og bot, og det burde slike personer i Norge også fått!

så JA til dyrepoliti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i dagbladet for ikke så lenge siden om en katt som hadde blitt flådd og revet halen av og en annen som hadde fått øyet trukket ut med en korktrekker på fest.

Fy faen, jeg blir så provosert!

VI må få til et dyrepoliti. Stortinget kommer aldri til å gjøre noe. Ikke før vi ikke gir dem et annet valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier JA - den dagen alle MENNESKER i Norge har det bra. Men mye av det dårlige dyreholdet man leser om har ant sin opprinnelse i triste menneskeskjebner som ikke blir tatt hånd om pga manglende midler i skole, helse-omsorg, psykiatri osv. Mennesker er viktigere enn dyr og jeg blir litt paff når jeg ser dyrepolitiet i USA hvor det er mennesker som lever på randen av fattigdom o.l., men det er dyrene som får hjelp.

Mennsker er verdt mer enn dyr.

Jeg er enig med deg i at det er forferdelig mange triste skjebner i det vi ser på f-eks. Animal Planet. Det er tydelig at mange av disse som vanskjøtter/mishandler dyrene har store problemer, både økonomiske, fysiske og ikke minst psykiske. Jeg hadde ønsket at etter at Steve Boller og co. henter dyrene, hadde de tilkalt en eller annen instans for å hjelpe menneskene som blir igjen. Men det blir nok ikke gjort (spørs om det finnes en slik instans en gang).

Derimot er jeg uenig i resten av innlegget ditt. Jeg synes ikke nødvendig mennesket er viktigere og mer verdt en dyr - hvem er vi som kan avgjøre det? Et liv er et liv, uansett om det er menneske eller dyr.

Det er bare tullete å vente til alle mennesker har det bra før vi tar tak i alle de vanskjøttede/mishandlede dyrene som trenger hjelp - for da kommer vi til å vente i all evighet. Det går fint an å hjelpe og bry seg om både mennesker og dyr.

Derfor sier jeg ja til dyrepoliti - at mattilsynet skal ta vare på dyrs ve og vel sier bare litt om hvordan vi ser på dyr her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Bare en kommentar, ha sett flere episoder av animal police (eller hva det nå heter) der etterforskerne har kontaktet sosial tjenester for at folk skal få hjelp. I disse tilfellene velger de også som regel å ikke anmelde forholdene, selv om det er liten tvil om at dyrene ikke har blitt behandlet bra. Så å si at dyrepolitiet bare hjelper dyr er vel å ta litt hardt i, og mange av disse menneskene hadde vel ikke fått hjelp hvis det ikke var for dyrepolitiet som faktisk kommer inn i hjemmene deres og ser forholdene.

Når det er sagt så er jeg litt tvilende til organiseringen av et dyrepoliti i Norge, hvordan ser dere for dere at dette skal foregå?

Dessuten tror jeg mattilsynet/dyrevernsnemndene kunne ha gjort en utmerket jobb (noe de ofte også gjør i dag) hvis de bare hadde fått nok midler. Det hadde også vært bra hvis man fikk på plass midler for å forfølge slike saker i rettssystemet og faktisk straffe folk for å skade dyr istedet for å la dem slippe med bøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare en kommentar, ha sett flere episoder av animal police (eller hva det nå heter) der etterforskerne har kontaktet sosial tjenester for at folk skal få hjelp. I disse tilfellene velger de også som regel å ikke anmelde forholdene, selv om det er liten tvil om at dyrene ikke har blitt behandlet bra. Så å si at dyrepolitiet bare hjelper dyr er vel å ta litt hardt i, og mange av disse menneskene hadde vel ikke fått hjelp hvis det ikke var for dyrepolitiet som faktisk kommer inn i hjemmene deres og ser forholdene.

Så bra! Jeg har faktisk aldri sett eller hørt at etterforskerne i disse sakene kontakter sosiale tjenester, men så har jeg ikke sett så veldig mange episoder heller, da. Det er ikke alltid at vanskjøtsel/mishandling kommer av ondskap, sikkert vel så ofte av uvitenhet og personlige problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kasøblå

JA til dyrepoliti!

Jeg har hele sommeren lest i avisen om at misshandling av katter/dyr er blitt mer alvorlig. Noe jeg ofte tenker på, er den stakkars katten dyrebeskyttelsen i Oslo måtte avlive etter et fælt møte med noen personer som hadde fest, tok katten inn til seg og trakk ut øynene med vinåpner!!

Denne og flere slike hendelser forfølger meg, jeg skjønner ikke hvorfor dyrepoliti ikke begynner å bli seriøst snart... politikerne får det skriftlig fra dyrebeskyttelsen og mennesker hele tiden at "Dyremisshandling er på vei oppåver", "Nå er dyremisshandling faktisk blitt verre!

Er det ikke logisk at noe skjer, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kasøblå

Dyrepoliti vil hjelpe mot kriminalitet. De fleste voldsdømte har en fortid med å misshandle/utøve vold mot dyr. Videre går de åver på mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kasøblå
Nå har jeg liten oversikt over hva statsbudsjettet går til, men tviler på at det går særlig mye til dyrevelferd. kanskje på tide å tilføye det til budsjettet?

Til deg som spør om hvem som skal betale for dette: Hvem vil ikke betale for å sette foten ned mot misshandling av dyr og kriminelle, egentlig?

Vi betaler for mye annet tull, men skal det være en diskusjon om at dette ikke er en viktig del av et statsbudsjett?

Endret av Kasøblå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...