Gå til innhold

Allergivennelig hund?


Gjest HuNd<3

Anbefalte innlegg

Gjest HuNd<3

Hello ^^

Jeg har lyst på hund, men siden pappa er allergisk så må jeg ha en allergi vennelig hund.

jeg er veldig glad i Flat Board Retriever.

Å jeg har hørt at den er allregi vennelig.. (?)

Er den det??

Dem er jo veldig fine. Så har jeg hørt at dem er lett å ha med å gjøre.

;)

men det eneste jeg lurer på er jo om dem er allergi vennelige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, den er ikke det.

Det er ingen hunder som er allergivennlige, men mange bruker dette ordet på hunderaser som ikke røyter, slik som bl.annet Puddel, diverse Terriere, Nakenhunder, Bichon Frisé m.fler.

Noen mennesker som er allergiske reagerer mindre på enkelte raser, mens andre kan reagere på de som ikke andre reagerer på.

Er man allergisk mot hund, så er det ikke så enkelt å skaffe seg en hund. Men, man kan finne en rase og spørre en oppdretter om å få låne hunden eller være ofte på besøk der, men selv om man kanksje ikke reagerer etter noen besøk eller å ha lånt en hund i noen uker, så kan allergien fort slå ut og utvikle seg.

--

Forskningen viser nemlig at det i dag ikke finnes grunnlag for å anta at det finnes såkalte lavallergene hunderaser og pelsdyr. Det finnes imidlertid eksempler på at enkelte mennesker kun reagerer på bestemte pelsdyrarter eller raser, selv om dette tilhører sjeldenheten. Om noen er veldig allergisk kan man reagere på alle typer pelsdyr, selv i hus hvor det ikke har bodd slike dyr på flere måneder.

Hovedallergenet, som heter Can d 1 er funnet i hudceller, hår, serum, spytt, og urin hos alle pelsdyr. Det er også funnet hos alle undersøkte hunderaser, og det er like stor variasjon på mengden allergen hos forskjellige individer som det er mellom forskjellige raser. Problemet er også i like stor grad relatert til andre arter, f.eks. katter, marsvin, hester, krøtter osv. Om dyra er små eller store har heller ingen betydning.

Om man allikevel må ha en hund eller et annet pelsdyr, bør man velge et dyr som har tett voksende pels og derfor må trimmes eller klippes regelmessig. Et slikt dyr er å foretrekke framfor dyr som har pels som røyter eller helt mangler behåring, men bare dersom de kan bades ofte. Eksempler på slike pelsdyr er hunderaser som bichon frisé, old english sheepdog, puddel, weaten terrier og tibetansk terrier m.fl. Det er imidlertid en forutsetning at dyret bades ofte, kanskje flere ganger i uken, for også slike dyr har allergener som kan (vil) utløse allergiske reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest- Wheaten-

Jeg har en Wheaten terrier, den kalles allergivennlig. Min mann var hyperallergisk mot hund, men denne tålte han veldig godt. Hun sov til og med i senga sammen med oss.

Alle jeg kjenner som er allergiske mot hund, tåler hvert fall min hund veldig godt.

Vi testet ut veldig nøye før vi skaffet oss hunden, slik at vi ikke skulle behøve å få et problem med dette etter at hun kom i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jeg har en portugisisk vannhund. Hun regnes som allergivennlig, og jeg hadde en veldig allergisk samboer da jeg kjøpte henne :) Har hatt besøk av flere allergikere, og de har blitt skikkelig overraska over at de faktisk ikke har merka noen ting. Min oppdrettere selger portugisisk vannhund til allergikere stadig vekk, og det har aldri skjedd at de har fått problemer, de som har kjøpt hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Shih tzu, den er det flere som ikke reagerer på selv om de er veldig allergiske mot hunder. Jeg tror det kanskje må komme av at disse hundene ikke røyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykt allergisk og har derfor en chihuahua siden de er så små. Jeg reagerer på den men mye mindre enn på andre hunder. Dusjer den også 1-2 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er verdt å merke seg at allergivennlige hunder krever som oftest en mengde med pelsstell, i form av klipping eller napping og greing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Det er verdt å merke seg at allergivennlige hunder krever som oftest en mengde med pelsstell, i form av klipping eller napping og greing.

Det stemmer, det er derfor min portis ser ut som en sau nå - nettopp fordi hun har fått seg en real saueklipp :ler:

Dersom du liker flat coated retriever (litt usikker på om det var den rasen du mente?) er portugisisk vannhund et godt alternativ. de har ca det samme aktivitetsnivået, egner seg til de samme ting, men portisen er hakket mer intelligent. og så får du jo pelsstellet da, som er ganske mye. men viktig å se på pelsstell som noe positivt, det er jo bare koselig :-D Portisen er en veldig førerorientert og hengiven hund som elsker å få brukt kropp og hode. en helt unik rase som sjarmerer seg inn hos de fleste :)

du kan se på canis.no hvilke raser som regnes som allergivennlige. da vi skulle kjøpe hund, med en allergisk samboer så vi kun på de raser som er kategorisert som "allergivennlig". puddel, portis, bichon frisé og coton de tuelar er eksempler på sånne raser. Må nevne at pudler også er herlige dyr. en storpuddel f.eks. kunne jeg faktisk tenke meg, men er ikke fullt så fan av utseendet på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Det stemmer, det er derfor min portis ser ut som en sau nå - nettopp fordi hun har fått seg en real saueklipp :ler:

Dersom du liker flat coated retriever (litt usikker på om det var den rasen du mente?) er portugisisk vannhund et godt alternativ. de har ca det samme aktivitetsnivået, egner seg til de samme ting, men portisen er hakket mer intelligent. og så får du jo pelsstellet da, som er ganske mye. men viktig å se på pelsstell som noe positivt, det er jo bare koselig :-D Portisen er en veldig førerorientert og hengiven hund som elsker å få brukt kropp og hode. en helt unik rase som sjarmerer seg inn hos de fleste :)

du kan se på canis.no hvilke raser som regnes som allergivennlige. da vi skulle kjøpe hund, med en allergisk samboer så vi kun på de raser som er kategorisert som "allergivennlig". puddel, portis, bichon frisé og coton de tuelar er eksempler på sånne raser. Må nevne at pudler også er herlige dyr. en storpuddel f.eks. kunne jeg faktisk tenke meg, men er ikke fullt så fan av utseendet på de.

ok. Me njeg synes ikke den rasen er noe pen xD

Ja det var den rasen du sa jeg mente, men den heter vist flat board retriver å..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flattie

Hvis du velger hund ut i fra utseende burde du vel strengt tatt ikke skaffe deg hund.

Flat'n har mindre midd enn mange andre raser så hvis det er det som kicker allergien din så er den i så måte "allergivennlig", men ikke skaff deg en Flat fordi den er "så fin". Det er en aktiv hund som trenger mengder med fysisk - og mental stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å merke seg at allergivennlige hunder krever som oftest en mengde med pelsstell, i form av klipping eller napping og greing.

Jepp. Derfor tåler jeg dårlig de rasene som er holdt for å være allergivennlige. Det samler seg masse rart i pelsen på dem, i tillegg til deres egne allergener, og man må rote rundt i elendigheta jevnlig.

Jeg har en eurasier, også holdt for å være allergivennlig av noen. Men på en annen måte. Den stormrøyter én til to ganger i året. Ellers minimalt. Krever veldig lite pelsstell til tross for masse lang pels. I forhold til samojeden, (som en del av avlsgrunnlaget for rasen) er pelsen ikke feit, og tåles derfor bedre av mange allergikere. For første gang i mitt liv har jeg funnet en rase jeg tåler 110%. Men det vil ikke si at eurasieren er en perfekt match for alle hundeallergikere. Ingen allergiker er lik, så man må gjøre mye research og tørre å ta en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Boston Terrier hadde foreldrene til samboeren min. Mora hans er superallergisk + at hun lider av masse annet dritt...

Men, jeg reagerte på den - men tror det var mer lukten av selve hjemmet der da..

Men Boston Terrier skal visstnok være bra pga de ikke har underpels elle no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagotto Romagnolo har jeg hittil ikke hørt om noen som har reagert på! Mer om dem, samt bilder, finnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hello ^^

Jeg har lyst på hund, men siden pappa er allergisk så må jeg ha en allergi vennelig hund.

jeg er veldig glad i Flat Board Retriever.

Å jeg har hørt at den er allregi vennelig.. (?)

Er den det??

Dem er jo veldig fine. Så har jeg hørt at dem er lett å ha med å gjøre.

;)

men det eneste jeg lurer på er jo om dem er allergi vennelige..

Skrivemåten din tatt i betraktning er du neppe gammel nok til å ha ansvar for noen hund. Når man er intressert i en rase, vet man som regel hva denne rasen heter. "Flat board retriever" er ikke en rase.

Og nei, ingen raser er garantert allergivennlige. Enkelte raser tåles I BLANT bedre av allergikere, men det er høyst individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jeg er den lykkelige eier av en portugisisk vannhund, som er en allergivennlig rase. Jeg har enda til gode å møte en allergiker som har reagert på henne! Jeg hadde en allergisk samboer før, og han tålte henne. Oppdretteren min selger stadig valper til allergikere og det blir aldri problemer :)

Jeg har møtt folk som har bedt meg gå vekk med hunden og sagt surt: det er ingenting som heter allergivennlige hunder. bl.a. på toget. men disse personene har oppsøkt meg igjen etterpå og innrømt at de faktisk ikke har merket noen ting :)

portugisisk vannhund ER en allergivennlig rase. Det samme er Bichon Frisé, bichon havanais og coton de tuelar :) pudler er også gunstigere for allergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

herregud. jeg ser nå at dette er en gammel tråd som jeg har svart i før :)

Portugisisk vannhund er en pen hund, man trenger ikke ha utstillingsklipp på de.

det er ingenting som heter flat board retriever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...