Gå til innhold

Avføringsmiddel


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Stine F

Hei Jenter!

Kan man få avføringsmiddel reseptfritt på apoteket?

Sliter med forstoppelse selv om jeg sørger for å få i meg nok fiber og vann- men til tider har jeg problemer...Lurer da på om jeg er nødt til å ty til avføringsmiddel.

Hva skjer egentlig nåe man bruker det? Må man på do hele tiden eller? Kan man risikere å gå ned i vekt(er allerede nokså tynn). Hva kan jeg gjøre for å unngå å gå ned i vekt mens jeg bruker avføringsmiddel??

Håper på noen fornuftige svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Avføringsmiddel er reseptfri så du trenger ingen resept.

Dersom du har problemer med magen så anbefaler jeg noe flytende som du tar daglig for å regulere magen. Dessverre så husker jeg ikke hva den heter. Det er en halveis gjennomsiktig flaske, sånn gjennomsiktig hvit. Den er tjukk og smaker veldig søtt. Apoteket hjelper deg her. Du tar den daglig over tid og da funker den bra. Vanlige avføringsmidler kan være voldsomme og tømme tarmen helt. Og da kan det fort bli problemer etterpå med hard avføring.

Ellers så leste jeg et råd om å spise 2-3 kiwier pr. dag. Har kjente som testet rådet og det funket visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest innom

Eller som andre har anbefalt tidligere: Udo`s Choice....

Hjelper mot det meste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stine F

Takk for svar! :)

Hvor får man tak i Udo`s Choice da? Noe man drikker eller...??Aldri hørt om dette!

Mulig det er et dumt spørsmål,men...som du sier Persille så tømmes tarmen helt...Man får tatt opp all næring selv om man tar avføringsmiddel?!(Er ikke veldig ekspert på slikt).

Takk for Kiwi-rådet. Skal teste det ut!

Men dette med vekttap...Kan man "miste" for mye og gå ned i vekt? Har hørt endel med spiseforstyrrelsen "spiser" avføringspiller. Hva skal jeg evt gjøre for å unngå vekttap?Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizbet

Duphalac/Lactulose er det beste av de du kjøper, de påvirker ikke tarmen - du blir ikke avhengig av dem eller ødelegger ikke tarmens motorikk.

Det tar noen dager før de har effekt, og det er viktig å drikke mye for ikke å gjøre det verre.

Generelt er mye drikke, fiber og mosjon også ting som kan bedre på en forstoppelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være forsiktig me å bruke avføringsmiddel, d kan ødelegge tarmene dine på sikt.. å da blir du avhengig av å bruke avf.middel resten av livet.. Bak brød me masse fiber, drikk mye vann,spis sviske + sørg for å være i aktivitet... Vær kritisk til avføringsmiddel... Her e oppskrift på et bra brød(hjelper mot slanking å ) 1 kg.grovt sammalt hvete,1 kg rug,2 never m.solsikkekjerner,4-5 ss.linfrø,1 ss.salt,2 pk.gjær,2 ss.maltekstrakt,2ss olje,1,7 l vann... 175gr.i 1.5 t. Spis flere skiver fordelt over hele dagen,HUSK vann(masse) Håpe dette hjelpe deg...(ca. 3 forme brød..) Lykke t.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta
Duphalac/Lactulose er det beste av de du kjøper, de påvirker ikke tarmen - du blir ikke avhengig av dem eller ødelegger ikke tarmens motorikk.

Det tar noen dager før de har effekt, og det er viktig å drikke mye for ikke å gjøre det verre.

Generelt er mye drikke, fiber og mosjon også ting som kan bedre på en forstoppelse.

Det var Lactulose jeg mente.

Takk Lizbet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Udo`s Choice får du kjøpt i helskostbutikken.

Prøv alle andre alternativer før du tar avføringsmidler. En jeg kjenner begynte smått pga mageproblemer og i dag ti år senere er hun helt avhengig. Magen/tarmene fungerer ikke lenger.

Du ødelegger tarmene. Ikke meningen og skremme deg, men prøv alt annet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg langt, langt unna disse sterke avføringsmidlene! Hvertfall om du sliter med forstoppelse/treg mage hele tiden, er så lett å ty til slike midler fordi det faktisk virker (ja, "skiten" kommer jo ut...)

Jeg har selv brukt dette alt for mye, og i perioder gjorde jeg ikke annet enn å spise avføringstabletter hver kveld. (Jeg hadde spiseforstyrrelse)

Sist gang jeg brukte noen form for avføringsmiddel var i januar, og heldigvis er jeg ikke avhengig av å bruke dette - men må passe på at jeg spiser mye fiber for jeg er blitt veldig treg i magen. Dessverre nok ødelagt tarmen min på den måten at den ikke tar opp nok næring av det jeg spiser, og det er veldig, veldig dumt. Nå holder jeg på å prøve å rette opp skaden jeg har gjort - men fordøyelsen min vil aldri bli "normal" igjen, det tviler jeg sterkt på.

Hadde jeg visst den gang at slike midler gjør så mye skade hadde jeg holdt meg langt unna.

Det er mye bedre å bruke noe flytende, som f.eks. Lactulose. Ellers finnes det mange andre måter å behandle/motvirke forstoppelse/treg mage på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stine F

Takk for svar! :)

Ble en smule nervøs nå,ja...

Men når dere sier ødelegger tarmen,må man ikke da bruke slikt mye og over lengre tid?(eks ved spiseforstyyrelser)...

Skal uansett forsøke litt mildere ting som Udo`s Choice og kiwiene og bake brødet jeg fikk oppskrift på. Takk for tips,jenter. Håper dette hjelper meg litt!

Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg egentlig plages med dette..Jeg sørger for å få i meg nok fiber som oftes i form av grovt brød og grønnsaker og drikker i tillegg en del vann. Burde det ikke fungere da?? :evil:

Hvis ikke noen av disse tipsene hjelper, burde jeg klanskje ta en tur til legen eller? Hva hvis hun bare anbefaler meg avføringsmiddel da??

Er det virkelig så farlig som dere fremstiller det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, slike sterke avføringsmidler må brukes over litt tid før det gjør noen stor skade.

Men grunnen til at jeg mener du egentlig bør holde deg unna disse, er at du sier du har treg mage/forstoppelse hele tiden, og da er det lett å ty til disse pillene iom. at de faktisk virker!

Sier ikke at du kommer til å bli avhengig - men du bør nok heller se på andre alternativer/muligheter iom. at dette er hele tiden, FØR du tyr til disse da de gjør mer skade enn gagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizbet ii

Hvordan virker Udo`s Choice?

De sterke avførende midlene man bør unngå å bruke over tid er tablettene. De flytende vil ikke ha noen ødeleggende effekt på tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Men er det sånn at du etter å ha tatt avføringsmiddel går èn gang på do, og så kommer alt ut, eller må du springe på do gjentatte ganger over en periode på flere timer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar pillene på kvelden. Virketiden varierer vel fra 6-12 timer (avhengig av hvilkentype du bruker. ) Da går man på do en gang og "tømmer tarmen". Dette kan sikkert variere avhengig av hvor mange man tar, om man har brukt de lenge osv. Men i hovedsak går man en litt lengre tur på do om morgenen :)

Men pass på å sjekke at du har tid til å gå litt lenge på do akkurat den morgenen da :wink:

Noe som er greit å være klar over er at iom at disse pillene tømmer tarmen helt, kan det gå en stund før man på do igjen neste gang. Og er man da plaga med forstoppelse/treg mage til vanlig, da er magen enda vanskelige å ha med å gjøre etter en "tømme-tarm" runde :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE farlig å ta avføringspiller fra apoteket (f.eks dulxolac) så lenge man ikke tar det for ofte, da det kan bli vanedannende. De virker i løpet av 6-12 timer, og om du følger pakningsvedlegget, våkner du og må på do, og får tømt tarmen "enkelt" og smertefritt.

Spis yoghurt, svisker, tørket aprikos (tørket frukt generelt) linfrø, hvetekli, frukt og grønt for å holde magen i gang. Og drikk MASSE vann/væske.

Trening og aktivitet hjelper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du har forstoppelse eller treg mage eller om du bare ikke har avføring så ofte. Det er ikke alle som må sette seg hver morgen kl. 8. Noen har reglemessig hver 3. dag uten at magen er treg eller har stoppet opp.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_jente_*

Jeg leste spørsmålene til hun som lurte på dette med avføringspiller. jg har hatt problemer med spising slv, og ser klart mllom linjene at hun har en spisforstyrrelse og sltt ingen problemer med tarmen.. så ikke hjelp henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gjest_Line_*

Jeg har lenge hatt forstoppelse pga mangel på aktivitet og spiser utrolig lite iløpet av en dag.

Jeg tenkte nok er nok, så jeg dro ut på apoteket og fikk kjøpt sånne pumper til å ta oppi rompa som skulle være ganske effektive. Problemet var at jeg dro på do en halvtime før jeg tok dette middelet, så magen var tom og da føler du garantert ubehang. Ikke da slike sterke midler uten å virkelig ha behov for det, gå heller på noe lettere og mildere.

Husk å slappe av og spis regelmessig, de beste rådene jeg har å komme med. Gjør du ikke dette vil du bli overrasket over hvor mye det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Udo's choice er en olje. Man kan også forsøke med olivenolje. En venninne i Hellas fikk det rådet.

Nok fiber og nok vann er vel og bra, men man må ha litt fett også, mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Heihei, hvor gammel må en være for å kjøpe avføringsmiddel på apoteket?


Anonymous poster hash: 6beef...2f8



Anonymous poster hash: 6beef...2f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...