Gå til innhold

Navnefest uten seremoni?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil samle venner og familie for å feire sønnen vår. Er det greit å gjøre dette uten seremoni?

Anonymous poster hash: 7d791...db8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gjøre hva du vil. 



Anonymous poster hash: d87c2...84e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt greit.Har flere venner som har gjort det :)



Anonymous poster hash: 56cf8...300
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det. For oss var det å samle familien poenget med dagen (vi er ikke kristne så dåp var uaktuelt. Humanistisk seremoni kunne vi sikkert hatt, men det var rett og slett ikke så viktigst for oss). Kalte det "velkomstfest". Veldig koselig og avslappet, fikk endel kommentarer på at det var en god løsning :)

Anonymous poster hash: 1ba55...e02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt at det var en grei måte å hanke inn enda flere gaver. Hadde syns det var veldig merkelig.

Anonymous poster hash: cfbe0...5cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha velkomstfest uten seremoni. Dåp er uaktuelt fordi vi ikke er kristne og av praktiske grunner må festen holdes en dag hvor det ikke arrangeres navnefest i regi av HEF. Andre alternativer finnes vel heller ikke her vi bor så vidt jeg vet.

Vi inviterer kun de nærmeste, altså barnets tanter/onkler, søskenbarn, besteforeldre og oldeforeldre og gjør festen enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA. Alle barn fortjener en velkomstfest. Vi feirer jo mange små og store begivenheter, så hvorfor skulle det å feire at et nytt barn er kommet til verden være forbeholdt de religiøse.

 

Er dere ikke kristne/har en annen religion så dåp el. er aktuelt av religiøse grunner ser jeg heller ikke noe stort poeng med en seremoni i regi av human-etisk forbund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt det og skal ha det igjen. Like mye stas som kirkelig og borgerlig dåp!

Anonymous poster hash: 67118...ce5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt at det var en grei måte å hanke inn enda flere gaver. Hadde syns det var veldig merkelig.

Anonymous poster hash: cfbe0...5cd

Merkelig motargument. Tror det er mange som for eksempel arrangerer dåp fordi det gir et pent gavedryss og ikke fordi de er spesielt religiøse. Hvis man skal velge å se sånn på det.

Anonymous poster hash: a5cc0...11e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er en dårlig unnskyldning for å få gaver. Synes humanistisk seremoni er tilsvarende idiotisk. Vi er ikke kristne, og dropper da dåp. Sånn er det å ikke være kristen.

Eneste jeg synes er greit nok, er borgerlig vielse. Ekteskap har endel konsekvenser som gjør at det er rett at det kan gjøres utenfor kirken.

Anonymous poster hash: f513e...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Regnet med noen ville tro det var for å få gaver. Festen vil koste minimum 15000 så da hadde det sånn sett vært mer økonomisk å kjøpe ting til sønnen vår. Vi har ingen gaveønsker, men ønsker å feire han. Familie har også etterspurt en slik feiring.

Anonymous poster hash: 7d791...db8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så lei (og faktisk litt lei meg) av at noen får alt til å handle om at andre er grådige. Ja, vi hadde hatt for jenta vår helt uten noen seremoni først. Fordi vi ønsket å samle familien, at hun skulle få møte dem og de henne. Fordi vi er en liten familie som bor litt spredt, og det er fint med noen påskudd for å få alle til å møtes. Fordi vi hatt opplevd flere dødsfall i nær familie de siste årene, og nå ønsket vi å snu fokuset for å feire et nytt lite liv og familietilskudd, og å glede oss over at det også skjer positive ting. Fordi vi ville invitere folk til en hyggelig dag sammen. Fordi vi er en sånn gjeng som stiller opp for hverandre, ikke som ser på hverandre som festrekvisitter og gavegivere.

Vi endte vel også med å bruke noe sånt som tre-fire ganger så mye penger på festen som jeg tipper vi fikk gaver for. Ikke hadde vi en spesielt dyr eller avansert fest heller.

At noen får seg til å gjøre sånt kun for å få ting tviler jeg egentlig ikke på. Men jeg blir litt provosert av denne KG-moralen som tydeligvis sier at alt man noensinne gjør er for egen vinnings skyld. Mulig dere ikke ser verdien i å samle folk man er glad i for å feire en hyggelig begivenhet, og det er jo i tilfelle trist. Men drit i å gå ut fra at alle tenker likt da?

Anonymous poster hash: 1ba55...e02

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...