Gå til innhold

Skyldfølelse etter totalruptur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for en uke siden, og fikk da en stor rift grad 3. Under pressingen fikk jeg veldig panikk over smertene, men jeg klarte å følge jordmors instrukser. Hun sa heletiden: følg bare kroppen din den vet hva den skal gjøre. Fikk høre at jeg var flink. Men helt i siste fase, da hodet sto i åpningen og jordmor sa at jeg skulle vente, klarte jeg ikke det. Men jeg følte at jeg lytta til kroppen, hadde ikke sjans til å holde igjen.

Så han kom alt for fort, og han var stor, så heg fikk en stor rift. Jordmor sa etterpå at hvis jeg hadde klart å holde igjen når hun sa det hadde jeg kanskje unngått det. På ettersamtalen to dager seinere var dette det første hun tok opp igjen. Hva jeg følte om denne "eksplosjonen" på slutten. Jeg forklarte at jeg hadde ikke sjans til å holde igjen, hvorpå hun bare nikker, nesten litt ironisk.

Etter denne samtalen har jeg slitt med en veldig skyldfølelse, og at jeg gjorde feil. Ble en del komplikasjoner i ettertid med spinalbedøvelse og kateter de første dagene. Og tenker at jeg kan takke meg selv, selv om en eller annen fornuftig stemme inni meg sier at ikke skal føle det sånn. Må går det riktignok veldig bra og jeg føler lite smerter og ubehag og håper jeg skal bli helt fin igjen. Men jeg måtte bare lufte tankene litt. Har ikke lyst å føde igjen. Blitt noen barseltårer over dette..

Anonymous poster hash: 77d9d...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hun bare vil hjelpe deg slik at du er bevisst på dette til neste fødsel? Jeg tror du tolker henne i verste mening, hun gjør bare jobben sin og du gjorde din under fødselen, selv om du ikke holdt igjen akkurat på slutten.



Anonymous poster hash: 4bef5...d2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Så leit at du føler slik. Hadde du en god tone med jordmoren som var med deg i fødsel? Hvis så ville jeg bedt om en my prat uten å ha med barnet, det kan gjøre godt. Utover det har jeg lite å bidra med annet enn å minne deg på at DU ER FLINK! Du har født et barn, virkelig det er en kjempe jobb! Jeg hadde kun rier og det var skit vondt, klarer ikke forestille meg hvor vond den pressingen er.

Men som sagt, prøv å få snakket med noen om dette😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du snakke med noen om og det så fort som mulig! Hør med sykehuset om legen som sydde deg kan prate med deg, og kanskje jordmor også.

.Du sier selv at du ikke klarte å stå imot og da ville jeg ha forsøkt å akseptere det.

Selv var jeg så utslitt at jeg måtte holde igjen på flere pressrier for å ha energi til å ta i på neste. Likevel revnet jeg også totalt, selv om jeg altså tok det rolig og fulgte instruksjoner.

Du hadde uflaks, men det kommer til å ordne seg igjen. Bare pass på at du ikke brenner inne med for mange tunge tanker. Det er mange som revner og noen må klippes. De fleste blir helt vanlige igjen etterpå.

Anonymous poster hash: 15760...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte vel egentlig ikke at jeg hadde verdens beste kjemi med jordmor. Følte hun var av typen som hadde litt for mye yrkesstolthet, og litt for lite menneskelighet/omsorg. Traff på mange andre jordmødre som var en helt annen type. Mulig at denne riften føltes litt som et nederlag for henne også, siden det faktisk gir dem litt dårligere statistikk.

Jeg skal på etterkontroll hos legen som sydde meg, så kan evt ta det opp der.

Ellers tenkte heg også å snakke med jordmor jeg gikk til svangerskapskontroll hos. Hun hadde jeg veldig god tone med og tror det kan hjelpe.

Jeg hadde en veldig god fødselsopplevelse egentlig, helt til jeg fikk vite at jeg hadde revnet så mye.

Anonymous poster hash: 77d9d...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født 2 barn. Siste bare for snaue 14 dager siden. Det er kjempe vanskelig å holde igjen pressingen når man får beskjed om det. Synes faktisk det var idiotisk sagt av jordmor at du skal følge kroppen din. Akkurat når det gjelder å holde igjen pressingen for å hindre ruptur er veldig tøft, og faktisk helt motsatt av hva kroppen forteller. Dette burde du blitt forberedt på, og fått tips til å klare å holde igjen. Jeg fikk god info om dette under første fødsel, og husket litt av det denne gangen også heldigvis. Men hadde ingen forberedt meg, skal jeg banne på at jeg hadde gjort som deg og bare presset på.

Gi deg en klapp på skulderen! Du har ikke gjort noe galt! Du har født barnet ditt trygt og godt til verden. Slik jeg ser det, fikk du for lite og dårlig informasjon. Barseltårene kommer for alt og ingenting.. De er slitsomme, men det går over. Ta kontakt med den andre Jordmoren, så du får pratet om følelsene.

Stor klem til deg!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Følte vel egentlig ikke at jeg hadde verdens beste kjemi med jordmor. Følte hun var av typen som hadde litt for mye yrkesstolthet, og litt for lite menneskelighet/omsorg. Traff på mange andre jordmødre som var en helt annen type. Mulig at denne riften føltes litt som et nederlag for henne også, siden det faktisk gir dem litt dårligere statistikk.

Jeg skal på etterkontroll hos legen som sydde meg, så kan evt ta det opp der.

Ellers tenkte heg også å snakke med jordmor jeg gikk til svangerskapskontroll hos. Hun hadde jeg veldig god tone med og tror det kan hjelpe.

Jeg hadde en veldig god fødselsopplevelse egentlig, helt til jeg fikk vite at jeg hadde revnet så mye.

Anonymous poster hash: 77d9d...96b

Da ville jeg snakket med henne, det kan nok hjelpe deg godt. Ta kontakt med henne på mandag og hør når hun har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere 😊 Jeg skal gjøre det. Jeg veit vel egentlig at jeg ikke skal føle det som jeg gjør, men det er vel noe med hormoner og ekstra sårbarhet akkurat i disse dager.

Anonymous poster hash: 77d9d...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte for en uke siden, og fikk da en stor rift grad 3. Under pressingen fikk jeg veldig panikk over smertene, men jeg klarte å følge jordmors instrukser. Hun sa heletiden: følg bare kroppen din den vet hva den skal gjøre. Fikk høre at jeg var flink. Men helt i siste fase, da hodet sto i åpningen og jordmor sa at jeg skulle vente, klarte jeg ikke det. Men jeg følte at jeg lytta til kroppen, hadde ikke sjans til å holde igjen.

Så han kom alt for fort, og han var stor, så heg fikk en stor rift. Jordmor sa etterpå at hvis jeg hadde klart å holde igjen når hun sa det hadde jeg kanskje unngått det. På ettersamtalen to dager seinere var dette det første hun tok opp igjen. Hva jeg følte om denne "eksplosjonen" på slutten. Jeg forklarte at jeg hadde ikke sjans til å holde igjen, hvorpå hun bare nikker, nesten litt ironisk.

Etter denne samtalen har jeg slitt med en veldig skyldfølelse, og at jeg gjorde feil. Ble en del komplikasjoner i ettertid med spinalbedøvelse og kateter de første dagene. Og tenker at jeg kan takke meg selv, selv om en eller annen fornuftig stemme inni meg sier at ikke skal føle det sånn. Må går det riktignok veldig bra og jeg føler lite smerter og ubehag og håper jeg skal bli helt fin igjen. Men jeg måtte bare lufte tankene litt. Har ikke lyst å føde igjen. Blitt noen barseltårer over dette..

Anonymous poster hash: 77d9d...96b

Holder vel ikke å bare si til deg st du må holde igjen. Jordmora skulle brukt finskegrepet og holdt igjen. Grunnen til at du revna var at hun ikke gjorde en god nok jobb. Så om det er noens feil så er det hennes

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din feil, du skal ikke skylde på deg selv for at dette skjedde. Det skjedde, punktum. Du kommer mest sannsynlig til å bli helt fin igjen. Jeg revnet også grad 3 og fikk følelsen av at personalet klandret meg (fikk faktisk beskjed om at det var fordi jeg ikke slappet godt nok av og var rolig nok!!!), men i dag er jeg helt fin. Hadde en fæl opplevelse, dårlig kjemi med personellet og likevel har jeg klart å legge det bak meg. 

Men snakk med noen om det! Du trenger tankekreftene og energien din til andre ting i tiden fremover, så prosessér det fortest mulig du :) 



Anonymous poster hash: d42b4...0df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere 😊 Jeg skal gjøre det. Jeg veit vel egentlig at jeg ikke skal føle det som jeg gjør, men det er vel noe med hormoner og ekstra sårbarhet akkurat i disse dager.

Anonymous poster hash: 77d9d...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da absolutt ikke lett å holde igjen. Kroppen tar på en måte over styringa, og der og da fortalte jo kroppen deg at du måtte presse. Jordmora ba deg jo lytte til kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du har hatt uflaks med jordmoren. Jeg kjenner til dags dato ingen kvinner som har klart å ha total kontroll over alle kroppens responser under fødsel, så det er jo rart at du skal ha disse nokså magiske evnene ;)

En masse kvinner opplever større grader av ruptur, spesielt når ting går fort i svingene. Jeg skjønner bare ikke helt hvorfor hun tok opp dette, alle vet jo at kroppen styrer nærmest sitt eget show under fødsel.

Jeg synes du skal snakke med noen andre om dette, eksempelvis noen på helsestasjonen eller noen andre på føden som kan gi deg litt mer ordentlig tilbakemelding rundt fødsel og tankene dine.

Det er forøvrig helt normalt at man tar til seg enkelte kommentarer fra helsepersonell litt ekstra ille opp rett rundt fødsel- og barseltid.

Om man ikke hadde forventinger selv så blir man veldig klar over at andre tydeligvis har det, og det er lett å henge seg for mye opp i.

Prøv å fokusere på at du faktisk gjorde en super jobb :)

Anonymous poster hash: f1d00...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første fødsel glemte jordmor å styre dette, jeg fikk ruptur grad 2. Neste fødsel ba jeg jordmor ta styringa akkurat når barnet skulle ut, og passe på at huden fikk strekke seg. Det gjorde hun, var skikkelig kaptein, la hånda på barnets hode som lå i åpningen, holdt igjen manuelt, som hjalp meg til å dempe pressetrangen og jeg klarte 1 ri uten trykking. Det var ikke lett, men jeg klemte sammen hendene og fokuserte hardt på dem heller bekkenet, overså bekkenet mentalt. Neste ri fikk barnet gli ut kontrollert. Fikk mindre rift da.

Så jeg synes ikke du skal ta dette bare på egen kappe, du har aldri født før, du trengte en jordmor som guidet deg gjennom ukjent farvann. Det er riktig at du stort sett bør la kroppen lede, for den kan føde. Men den kan ikke minimere rifter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor fortjener nesten refs for dette? Situasjonen kunne nok vært unngått. Ble provosert på vegne av TS

Anonymous poster hash: 69cea...094

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel glemte jordmor å styre dette, jeg fikk ruptur grad 2. Neste fødsel ba jeg jordmor ta styringa akkurat når barnet skulle ut, og passe på at huden fikk strekke seg. Det gjorde hun, var skikkelig kaptein, la hånda på barnets hode som lå i åpningen, holdt igjen manuelt, som hjalp meg til å dempe pressetrangen og jeg klarte 1 ri uten trykking. Det var ikke lett, men jeg klemte sammen hendene og fokuserte hardt på dem heller bekkenet, overså bekkenet mentalt. Neste ri fikk barnet gli ut kontrollert. Fikk mindre rift da.

Så jeg synes ikke du skal ta dette bare på egen kappe, du har aldri født før, du trengte en jordmor som guidet deg gjennom ukjent farvann. Det er riktig at du stort sett bør la kroppen lede, for den kan føde. Men den kan ikke minimere rifter ;)

Må man virkelig be jordmor om dette? Burde ikke jordmor ha kunnskap nok til å skjønne dette selv?

Anonymous poster hash: 69cea...094

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke din feil, du skal ikke skylde på deg selv for at dette skjedde. Det skjedde, punktum. Du kommer mest sannsynlig til å bli helt fin igjen. Jeg revnet også grad 3 og fikk følelsen av at personalet klandret meg (fikk faktisk beskjed om at det var fordi jeg ikke slappet godt nok av og var rolig nok!!!), men i dag er jeg helt fin. Hadde en fæl opplevelse, dårlig kjemi med personellet og likevel har jeg klart å legge det bak meg.

Men snakk med noen om det! Du trenger tankekreftene og energien din til andre ting i tiden fremover, så prosessér det fortest mulig du :)

Anonymous poster hash: d42b4...0df

Ansvarsfraskrivelse å skylde på pasienten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man virkelig be jordmor om dette? Burde ikke jordmor ha kunnskap nok til å skjønne dette selv?

Anonymous poster hash: 69cea...094

Det antok jeg, men det ble ikke gjort, så da lærte jeg det kan være greit å avtale. Var litt komplikasjoner og annet som krevde hennes fokus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taktisk, kanskje? Påføre pasienten skyldfølelse

så hun ikke selv går videre med å kanskje ikke ha blitt optimalt ivaretatt av helsepersonellet i sluttfasen av fødsel, som er kritisk for lukkemuskel og alt den kan bringe med seg om den skades mye. Jeg synes det bør tas opp med ledelsen. Man får ikke unngått alle rupturer, men man kan unngå å bli påført skam og skyldfølelse av helsepersonellet i en slik situasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg også som en "dårlig" føder da jeg ikke klarte å holde igjen og fikk grad 3 ruptur. Det som gjorde det hele verre var alle som som fortalte at de hadde hørt fra jordmor hvor flinke de hadde vært til å holde igjen slik at de unngikk å revne.

Jordmor la ingen skyld på meg i det heletatt. redsel for å revne igjen gjorde at jeg hadde flere samtaler med jordmor før neste fødsel. Vi ble enige om at hvis det ble fare for totalruptur igjen skulle de klippe meg istedet. Og slik ble det. Jordmor sa igjen at enkelte fødsler kan man bare ikke holde igjen på slutten. Slik er det bare.

Noen jordmødre bruker noe som heter finskegrepet ? For å holde igjen, men jeg er ikke kjent med det.

Du må virkelig ikke legge dette på deg selv! Snakk med noen om det! (Husk at du også er veldig hormonell nå..)

Anonymous poster hash: 9106a...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...