Gå til innhold

Dåpsgave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tantebarnet skal døpes, kommer til å kjøpe en liten gave, men vil gi noe som varer og.

Er det dumt og opprette sparekonto/bsu konto?

Tenker på den økonomiske fremtiden for barnet, hva bør jeg i såfall velge? BSU eller vanlig sparekonto?

Anonymous poster hash: 858bc...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke åpne noen type konto, foreldrene må skrive under papirene i banken og vise legitimasjon. Det var hvertfall det jeg fikk beskjed om. Men tanken er god da! Kanskje avtale det med foreldrene på forhånd? Kanskje de har en sparekonto allerede?

Anonymous poster hash: c4ce5...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU er fryktelig dumt. Så lenge man ikke har høy nok skattbar inntekt til å få fullt utbytte av skattefradraget bør man ikke spare i BSU. Det er et begrenset beløp man kan spare opp i BSU, og det er dumt å "bruke opp" dette beløpet før man får fordelene ved BSU-sparingen. 

 

Foreldrene har helt sikkert åpnet en konto til barnet. Be om kontonummeret, og sett inn penger der. Det blir litt feil at du skal åpne en konto til barnet deres. 



Anonymous poster hash: f8a52...832
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil at du skal åpne en konto til barnet deres.  Anonymous poster hash: f8a52...832

Hvorfor blir det feil?

Min onkel gjorde det til meg da jeg var liten...

Anonymous poster hash: 858bc...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror foreldre må lage sparekonto selv?

Vi har i hvert fall laget til datteren vår, så alle penger hun får i dåpen går rett inn der :) Du kan jo høre om de har, for så å overføre?

Anonymous poster hash: e45f8...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det feil?

Min onkel gjorde det til meg da jeg var liten...

Anonymous poster hash: 858bc...2b5

Ved BSU så fratar du barnet mange fordeler, og kan skape mange problemer.

Det samme ved å opprette konto i barnets navn.

Anonymous poster hash: 24f41...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor blir det feil?

Min onkel gjorde det til meg da jeg var liten...

Anonymous poster hash: 858bc...2b5

Da må du opprette en i ditt navn som du selv velger at pengene skal gå til tantebarnet. Du kan ikke opprette en konto i tantebarnet ditts navn :)

Anonymous poster hash: 31594...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sikkert allerede en sparekonto så spør etter nr og overfør. Har gjort det til flere barndåper.



Anonymous poster hash: 11565...218
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi penger. Foreldre må selv opprette kontoer, tidene har forandret seg. Ikke fuck opp BSU-mulighetene til ungen. Det er bedre når han/hun har fått seg en inntekt som skattes av, å føre over fra sparekonto til BSU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med medlemskap i f.eks. obos eller et annet boligbyggerlag der man trenger å bygge opp ansiennitet?

(Hjalp meg ut i boligmarkedet når den tid kom. )

Anonymous poster hash: 6d222...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med medlemskap i f.eks. obos eller et annet boligbyggerlag der man trenger å bygge opp ansiennitet?

(Hjalp meg ut i boligmarkedet når den tid kom. )

Anonymous poster hash: 6d222...4c7

En ting jeg alltid har lurt på. Dersom man gir medlemskap i f.eks. OBOS i dåpsgave - hvem betaler medlemsavgiften de neste 17 årene? Er gaven en forpliktelse om å betale de kr 200 (tror jeg) i året hvert år frem til barnet er myndig? Hvem tar isåfall ansvar for at det blir betalt? Giver, eller nå foreldrene purre?

Eller er det "jeg vil ha æren for barnets OBOS-medlemskap" og pålegger samtidig foreldrene en kostnad på kr 3400 i nåverdi over de neste 17 årene?

Anonymous poster hash: d4086...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det "jeg vil ha æren for barnets OBOS-medlemskap" og pålegger samtidig foreldrene en kostnad på kr 3400 i nåverdi over de neste 17 årene?

Anonymous poster hash: d4086...9a0

...gå sammen med den/de andre faddere... Gi medlemskap + 4000 kr ved siden av.... Og ta-da: case closed!

(Hender at noen av disse har "dåpsløsninger" der en betaler kun engangsavgift ved oppstart og så varer det i 16-20 år....)

Anonymous poster hash: 6d222...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

En ting jeg alltid har lurt på. Dersom man gir medlemskap i f.eks. OBOS i dåpsgave - hvem betaler medlemsavgiften de neste 17 årene? Er gaven en forpliktelse om å betale de kr 200 (tror jeg) i året hvert år frem til barnet er myndig? Hvem tar isåfall ansvar for at det blir betalt? Giver, eller nå foreldrene purre?

Eller er det "jeg vil ha æren for barnets OBOS-medlemskap" og pålegger samtidig foreldrene en kostnad på kr 3400 i nåverdi over de neste 17 årene?

Anonymous poster hash: d4086...9a0

Vi fikk i et annet boligbyggelag til sønnen vår i dåpen hans. Vi trenger ikke betale noe på det før det året han fyller 18. Vi synes det er en nyttig og fornuftig gave å gi, det hjelper de jo bare når de blir eldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...