Gå til innhold

Noen som har jobber som gjør permisjon vanskelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jo, men nå er jo ikke du TS? Din situasjon er jo helt spesiell - og ikke noe som vil gjelde de fleste i samme yrke.

De som har et vanlig A4-liv jobbmessig har vel ut permisjon som skissert fra myndighetene. Jeg engasjerte meg i tråden fordi det påstås at menn som ikke tar ut hele permen nedprioriterer ungen. Og når man mister rettigheter fordi staten mener at bare far kan ha den bestemte perioden, så er det flott når arbeidsgiver betaler ut mor i stedet for at mor går hjemme ulønnet, som jeg antagelig kommer til å gjøre. Lurer på hvilke penger noen i tråden mener vi skal legge av, når mannens foretak knapt gir inntekt foreløpig. Det er et mål for familien at firmaet skal opp og gå, og da er det ikke noe særlig at staten skal nekte omsorgspenger for barnet på bakgrunn av kjønn.

Anonymous poster hash: 931f5...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som har et vanlig A4-liv jobbmessig har vel ut permisjon som skissert fra myndighetene. Jeg engasjerte meg i tråden fordi det påstås at menn som ikke tar ut hele permen nedprioriterer ungen. Og når man mister rettigheter fordi staten mener at bare far kan ha den bestemte perioden, så er det flott når arbeidsgiver betaler ut mor i stedet for at mor går hjemme ulønnet, som jeg antagelig kommer til å gjøre. Lurer på hvilke penger noen i tråden mener vi skal legge av, når mannens foretak knapt gir inntekt foreløpig. Det er et mål for familien at firmaet skal opp og gå, og da er det ikke noe særlig at staten skal nekte omsorgspenger for barnet på bakgrunn av kjønn.

Anonymous poster hash: 931f5...203

 

Men det er da ikke staten sin skyld at dere valgte å få barn i en situasjon der inntekten var usikker? Det hadde da vært bedre å vente et år eller to, til fars jobbsituasjon var mer stabil?

Anonymous poster hash: 2a603...173

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er også selvstendig næringsdrivende og har ikke mulighet til å ta ut permisjon. Her tar jeg ulønnet permisjon den tiden han egentlig skulle ha vært hjemme. Har fått mange krasse kommentarer på det, men for oss er det eneste mulighet..

Anonymous poster hash: b695e...8e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke staten sin skyld at dere valgte å få barn i en situasjon der inntekten var usikker? Det hadde da vært bedre å vente et år eller to, til fars jobbsituasjon var mer stabil?

Anonymous poster hash: 2a603...173

Nei, pga min alder og infertilitet av andre årsaker ville det betydd sannsynlig ingen barn. Arbeidssituasjonen for begge var helt annerledes da vi startet ivf.

Anonymous poster hash: 931f5...203

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da ingen betydning for din jobb i det hele tatt.

Barnet kan få en kortere barnehageuke, om far er hjemme en dag i uka etter at barnet starter i barnehagen. Men det er klart, far må jo VILLE det selv....

Anonymous poster hash: 1c87d...f8d

Det er selvsagt ikke snakk om en far som 'ikke vil', men barnet kan ikke begynne i barnehage når det er 7-8 måneder, det er jo da jeg er ferdig med min perm....

TS

Anonymous poster hash: fdd60...82c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb er det du har der du ikke kan ta gradert permisjon?

Hvis det ikke på noen måte går så må dere tenke annerledes. Dagmamma eller hjelp fra besteforeldre de dagene mannen jobber, eventuelt deltidsplass i barnehagen mens far har permisjon. Det finnes tusenvis av muligheter.

Og felles for disse ekstremt viktige jobbene der menn ikke kan ta permisjon er jo ofte at de er svært godt betalt. Da kan man legge til side penger så man klarer seg.

Såvidt jeg vet er det ingen selvfølge å ta ut gradert permisjon. Hos oss kan arbeidsgiver si at jeg må ta ut alt med en gang

Anonymous poster hash: 273d9...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solavskjerming

Skjønner ikke hva som er så vanskelig.

Dersom dere faktisk vil at pappaen skal ta ut perm kan han ta det gradert.

Denne kan han ta mens du ennå har permisjon, slik at du har 4 dager permisjon i uken + 1 dag ulønnet. Den dagen du har ulønnet er far hjemme i permisjon. Joda, dere vil tape litt på det, men det er en mulighet som kanskje gagner barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er det ingen selvfølge å ta ut gradert permisjon. Hos oss kan arbeidsgiver si at jeg må ta ut alt med en gang

Anonymous poster hash: 273d9...f8e

Det er kanskje ikke en selvfølge, men eet bør jo være mulig å finne en løsning sammen med arbeidsgiver hvis ikke jobben er av en slik art at det er helt umulig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg er eiendomsmegler, og hun ble også dessverre alene under svangerskapet. Hun tok likegreit med seg baby på jobb (også visning!). Funket og funker enda kjempebra, papirarbeidet blir gjort når han sover og han er med på farten når det er visning. Han ble født sendt på året, så får ikke bhg plass før nå i august når han er straks to, så han har vært lenge med, og det har gått kjempe bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg er eiendomsmegler, og hun ble også dessverre alene under svangerskapet. Hun tok likegreit med seg baby på jobb (også visning!). Funket og funker enda kjempebra, papirarbeidet blir gjort når han sover og han er med på farten når det er visning. Han ble født sendt på året, så får ikke bhg plass før nå i august når han er straks to, så han har vært lenge med, og det har gått kjempe bra:)

Det har samboer snakket om også. Jeg bare ser det ikke helt for meg. En unge som kanskje ikke helt har dagen som skriker på befaring er ikke helt salgstrikset....

 

TS

Anonymous poster hash: fdd60...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 i stedet for at mor går hjemme ulønnet, som jeg antagelig kommer til å gjøre.

Anonymous poster hash: 931f5...203

Jeg har heller ikke jobb etter permisjonen min, men jeg satser i det minste på å forsøke å få meg en jobb et par dager i uka, slik at far kan ta gradert permisjon uten at jeg må gå ulønnet hjemme. Synes kanskje du svartmaler litt, men.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke snakk om en far som 'ikke vil', men barnet kan ikke begynne i barnehage når det er 7-8 måneder, det er jo da jeg er ferdig med min perm....

TS

Anonymous poster hash: fdd60...82c

Ikke hvis du har valgt 80% dekningsgrad?

Anonymous poster hash: d734c...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har samboer snakket om også. Jeg bare ser det ikke helt for meg. En unge som kanskje ikke helt har dagen som skriker på befaring er ikke helt salgstrikset....

TS

Anonymous poster hash: fdd60...82c

Men hvorfor skal det skrike da?

Om det er sykt, så gråter det kanskje, men barn går ikke rundt å gråter på måfå.

Kjenner til flere andre igjennom venninnen min som har samme suksess som henne. Ved visninger å sånn så skjer det så mye spennende og nytt at de bare er rolige og følger med :)

Du vet jo ikke før dere virkelig har prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal det skrike da?

Om det er sykt, så gråter det kanskje, men barn går ikke rundt å gråter på måfå.

Kjenner til flere andre igjennom venninnen min som har samme suksess som henne. Ved visninger å sånn så skjer det så mye spennende og nytt at de bare er rolige og følger med :)

Du vet jo ikke før dere virkelig har prøvd!

nei jeg vet ikke jeg, jeg har ingen barn, men babyer skriker jo mye?

 

Man vet ikke før man har prøvd nei, men å satse alt på at denne løsningen fungerer virker risky...

Anonymous poster hash: fdd60...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet da må jo det passe med min jobb også da. Fra min jobb kan jeg gjerne være borte, de kan sette inn vikar, men når jeg kommer tilbake må jeg jobbe 100%...

Anonymous poster hash: fdd60...82c

Men vet du det? Har du søkt/spurt dem? Retten til foreldrepermisjon står sterkt, og arbeidsgiver skal ha gode grunner til å nekte deg gradert. Du kan klage også:

2.4.3 Klage

 

 

Ikke enighet: Aml. § 12-14

 

 

 

Dersom arbeidsgiver og arbeidstaker ikke blir enige om en tidskontoavtale, kan de bringe tvisten inn for Tvisteløsningsnemnda. Dette gjøres ved å sende klagen til Arbeidstilsynet.

 

 

 

Anonymous poster hash: 211c3...12d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

nei jeg vet ikke jeg, jeg har ingen barn, men babyer skriker jo mye?

 

Man vet ikke før man har prøvd nei, men å satse alt på at denne løsningen fungerer virker risky...

Anonymous poster hash: fdd60...82c

 

eh, nei.. Ingen babyer gråter bare for å gråte. 

Det er sånn de forteller at de har vondt/sulten/våt bleie/trøtt osv. De gir også hundre tegn på alle de tingene lenge før det resulterer i gråt. Da er det liksom siste utvei. Vi hørte ikke vår gråte (utenom når vi tok vaksiner) før hun var 5 mnd og plutselig fikk skikkelig kolikk(som viste seg å være melkeprotein allergi). Da gråt hun altså fordi hun hadde smerter. Det er alltid noe bak, og mesteparten av tiden klarer man som foreldre å fikse ting lenge før det resulterer i gråt. 

Risky? Synes dette begynner å bli for dumt, ærlig talt. Greit nok at man vet lite som førstegangs, men dette begynner å bli for dumt. Du har ikke peiling selv, men og høre på folks forskjellige erfaringer vil du heller ikke. Virker som du har bestemt deg for en løsning lenge før du i det hele tatt opprettet tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke tatt med meg min gutt på 8 mnd på jobb, hadde aldri klart å konsentrere meg om jobben siden han måtte passes på hele tiden.

Anonymous poster hash: 0f329...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du har en mann som ikke er interessert i å være sammen med barnet deres. Det er fakta. Det han tenker på er hvor fet lommeboken er, og å være sammen med barnet deres en gang i uken - det er det ramaskrik for å få til. Høres ut som en fantastisk mann. NOT

Anonymous poster hash: bf2a2...3d9

 

 

Tenkte det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...