Gå til innhold

Svigerinne velger navnet vi ønsker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(Er det verdens undergang å få en nevø som har et navn du tydeligvis liker ekstremt godt? Det må da være bedre enn at man får en nevø med et navn man ikke kan fordra...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestevenninna mi valgte navnet jeg ville ha til min datter. Dette visste hun fordi jeg har snakket om det siden vi var 15. Syns det er så dårlig gjort selv om du ikke er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sint på svigerinna mi nå :(

Hun og mannen har tydeligvis tenkt å bruke navnet som vi (jeg og mannen) har ønsket i flere år!

Vi har prøvd å fått barn i 8-9 mnd nå, uten å lykkes, og så ble søsteren hannes gravid i april. Det synes jeg var morsomt, for baby i familien er alltid stas, og jeg har gledet meg til å bli tante. Vell, det var før hun rundet uke 12 og sa at de ville bruke navnet Konrad om ble gutt!!!

Det navnet vi har snakket om siden vi ble kjærester for 7 år siden omtrent. Svigerfar reagerte faktisk også. Han sa mot osd med en gang noe sånn som; er ikke det navnet dere har snakket om?

Jo sa jeg. Vi har snakket om det mye.

Svigerinna mi vet jeg har hørt det, for vi kunne se det på henne. Men det eneste hun svarte var at; oijaa, det har ikke vi fått med oss.

Gadd ikke krangle over det, vi er jo ikke gravide engang, men føler meg sånn tråkket på :( Er jeg urimelig for å føle det slik? Har virkelig ønsket dette navnet så lenge jeg kan huske, og mannen ble enig for flere år siden at dette var navnet på vår framtidige sønn.. Og svigerfar syntes det var ubehagelig, det så jeg. Han hadde i alle fall fått med seg vårt ønske..

Håper hun får ei jente nå.

Vet det kanskje er teit av meg å føle på dette, men jeg gjør altså det.

Anonymous poster hash: 43e77...985

Anonymous poster hash: ed721...de0

Du har nå fått sjansen til å finne et fint nytt navn til gutten du etterhvert får. Smak og behag, men Konrad er et trist navn, synes jeg.

Anonymous poster hash: 9aef3...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i omtrent samme sko som deg, bare at jeg var den "ondskapsfulle" svigerinnen. For det første hadde jeg ingen anelse om at svigerinnen min hadde fremtidige planer om å bruke dette navnet, ikke mannen min heller, til tross for hun mente vi viste det. I tillegg var det oppattkalling på min side av slekten, derfor likte jeg navnet. Vi brukte navnet, og svigerinnen min har vært bitter siden, til tross for hun ikke har fått noen barn med det "riktige" kjønnet.

Anonymous poster hash: 2d98e...94c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konrad har vært et av mine topp guttenavn også, men har sett det flere steder i det siste. Tror nesten det begynner å bli litt mer "populært".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninna mi valgte navnet jeg ville ha til min datter. Dette visste hun fordi jeg har snakket om det siden vi var 15. Syns det er så dårlig gjort selv om du ikke er gravid.

Synes dette virker så tåpelig. Ingen eier ett navn. Venninner kan like de samme navnene, og da er det vel første mann til mølla? Dessuten er det virkelig noe problem om venninner har barn med samme navn? Og.. Hvordan kan du vite når du er 15, at den du får barn med også liker navnet? Begge foreldre får vel være med å bestemme dette..

Anonymous poster hash: 3d378...882

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikkj kalle ungen din det samme, da? I min familie er det 2 som heiter det samme, null problem.

Nemlig. Det er virkelig NULL problem. Ikke sikkert de kommer til å ha særlig med hverandre å gjøre utenom familiesammenkomster uansett. Og hva skulle det ha å si? Men først må du bli gravid. Deretter må det være en gutt. Slapp av!

Anonymous poster hash: 3d378...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at ingen "eier" et navn, og bror/svigerinne har all rett i å ta navnet... MEN det betyr i mine øyne at de har utrolig liten respekt for trådstarter og kjæresten. Noen av oss legger mye følelser inn i våre fremtidige barn og deres hypotetiske navn. Har man sett for seg ett navn (kun ett jentenVn og ett guttenavn telles, ellers blir det useriøst) man vil bruke og familie/venner vet om dette, så synes jeg det er rart av dem å bruke det (med mindre det er et veldig vanlig navn, eller at de har gode grunner for å bruke det utover at de kun synes navnet er fint). Noen grenser trår man bare ikke over når man er noen relativt nær.

Anonymous poster hash: 3e46f...7fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært "svigerinna" her, bare at det var snakk om en venninne. Da hun hørte at vi ventet en gutt, fortalte hun meg i klare ord om hvilket navn hun hadde bestemt at hennes neste skulle få. Uheldigvis var dette navnet et navn vi ønsket å gi gutten vår pga oppkalling som går mange generasjoner tilbake. Derfor ble hun da også skikkelig sint på oss.

Hun var ikke gravid på det tidspunktet, og hun kunne jo heller ikke vite om hun ville få en gutt. Og hvis navnet var SÅ viktig, hvorfor fikk ikke førstemann det?

Anonymous poster hash: aa252...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fortsatt kalt sønnen min Konrad, jeg. Samtidig hadde jeg fortalt dette til svigerfamilien, med beskjeden om at siden navnet har en sterk betydning for deg, vil du fortsatt bruke det om dere får gutt. Og at du bare ville gi beskjed om dette på forhånd hvis DE skulle ha noe problem med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at jeg ALDRI kommer til å si navnet jeg vil gi til barna mine til NOEN :P Men jeg vil ha ganske uvanlige navn da :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at ingen "eier" et navn, og bror/svigerinne har all rett i å ta navnet... MEN det betyr i mine øyne at de har utrolig liten respekt for trådstarter og kjæresten. Noen av oss legger mye følelser inn i våre fremtidige barn og deres hypotetiske navn. Har man sett for seg ett navn (kun ett jentenVn og ett guttenavn telles, ellers blir det useriøst) man vil bruke og familie/venner vet om dette, så synes jeg det er rart av dem å bruke det (med mindre det er et veldig vanlig navn, eller at de har gode grunner for å bruke det utover at de kun synes navnet er fint). Noen grenser trår man bare ikke over når man er noen relativt nær.

Anonymous poster hash: 3e46f...7fd

Men hva om svigerinnen har de samme tankene og hatt et ønske om en Konrad. Hvordan kan hun selv mene hun er viktigst selv eller har de "beste grunnene" til å bruke navnet? Svigerinnen kan ikke for at andre har spesielle ønsker rundt navnet hun selv sterkt ønsker å bruke...

Anonymous poster hash: 3d378...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg heiter det same som kusina mi, bror min heiter det same som tre søskenbarn og onkelen min heiter det same som far sin (oppkalling alt saman), son min heiter det same som far min osv. Ser ikkje heilt problemet med å bruke det same namnet eg då. Det er faktisk meir styr at junior og morfar heiter det same for dei er oftare saman enn vi har vore med våre søskenbarn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva om svigerinnen har de samme tankene og hatt et ønske om en Konrad. Hvordan kan hun selv mene hun er viktigst selv eller har de "beste grunnene" til å bruke navnet? Svigerinnen kan ikke for at andre har spesielle ønsker rundt navnet hun selv sterkt ønsker å bruke...

Anonymous poster hash: 3d378...882

Svigerinnen har jo visst om at TS ville bruke Konrad dersom de fikk en sønn. Det normale ville være å nevne at "det har vi også likt lenge".Så tvilsom den teorien din der.

Anonymous poster hash: c1918...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Skjonner deg godt, for en drittkjerring:/

Seriøst! Fordi hun ga ungen sin et navn? Hun må da for fanden med få lov til å kalle hen for det hun vil!

Ts, bare gi ungen samme navn da...

Endret av Winza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Konrad er et grusomt navn. La henne bruke det så mye hun vil.

Hvorfor er det et grusomt navn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seriøst! Fordi hun ga ungen sin et navn? Hun må da for fanden med få lov til å kalle hen for det hun vil!

Ts, bare gi ungen samme navn da...

Hun ga ikke ungen sin "et navn". Hun ga ungen sin navnet svigerinnen hadde snakket om og ønsket seg lenge! Det er totalt respektløst. Hun kunne i det minste ha snakket med henne om det først. Du er tydeligvis en sånn person selv som ikke klarer å forstå at sånt gjør man bare ikke.

Anonymous poster hash: c1918...2ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort i en sånn situasjon, var å ikke la meg påvirke.

 

Dere har tenkt på Konrad i mange år, og da er Konrad navnet dere bruker dersom dere får en gutt enten nå, eller om noen år.

 

Så får heller halve gata hete Konrad i tillegg, hvem bryr seg?

 

Da får det vel være to Konrader i familien da, hva er det som er så farlig med det?

 

Blir litt som å si at fordi dere skal ha gutt, så må andre i familien få jente.

 

Eller at man ikke kan kjøpe samme genser/klær som venner..

 

Jeg har faktisk sagt det samme til bestevenninna mi, har et jentenavn jeg synes er pent. Hun har også i de senere år sagt at dette var et pent navn, og hun ble gravid først av oss (viste seg å være gutt da). Men da sa jeg bare, ja velger du det navnet, så kommer jeg og til å gjøre det samme.



Anonymous poster hash: cacfb...606
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg heiter det same som kusina mi, bror min heiter det same som tre søskenbarn og onkelen min heiter det same som far sin (oppkalling alt saman), son min heiter det same som far min osv. Ser ikkje heilt problemet med å bruke det same namnet eg då. Det er faktisk meir styr at junior og morfar heiter det same for dei er oftare saman enn vi har vore med våre søskenbarn. 

 

Samme i vår familie. Alle guttene ble oppkalt med "Tom" et eller annet pga en i slekta langt bak. Tom-Arthur. Tom Arne. Tom Viggo. Ingen som skapte familiedrama av den grunn.

 

 

Anonymous poster hash: cacfb...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fortsatt kalt sønnen min Konrad, jeg. Samtidig hadde jeg fortalt dette til svigerfamilien, med beskjeden om at siden navnet har en sterk betydning for deg, vil du fortsatt bruke det om dere får gutt. Og at du bare ville gi beskjed om dette på forhånd hvis DE skulle ha noe problem med det.

 

Nettopp!

 

Hadde gjort det samme. 

 

Kanskje velger man samme barnehage også? 

 

Hva så?

Anonymous poster hash: cacfb...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...