Gå til innhold

Hva koster det å kjøre Bergen-Kristiansand ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en kjører nedover mot Stavanger først og videre? Sånn ca?

Anonymous poster hash: a8ce1...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge 1881.no koster det 78 kr. i bompenger. Men det kommer en fergetur i tillegg (Arsvågen-Mortavika) og den er vel på rundt 170 pr. bil + rundt 40 pr. snute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på bilen din det. Men det er vel rundt 45 mil, og jeg vil tippe rundt 30 liter bensin kanskje? Og så er det vel bare å gange det med hva dere betaler pr. liter.

Jeg kjører nesten samme turen, noen mil kortere, og bruker noen og 20 liter med diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to ferjer, Arsvågen-Mortavika på ca 25 minutter og Sandvikvåg-Halhjem på ca 40 minutter. DIsse koster ganske mye penger hvis du ikke har ferjekort. Sjekk Norled sine sider for priser.

Det står diverse bommer på strekningen, men den som før var dyrest (Trekantsambandet), er nedbetalt, slik at det nå er type 25 kr pr bom. (Kvinesheia, Stavanger, Haugalandet og Bergen, kan ha glemt noe)

Drivtoffkostnaden er jo sterkt avhengig av bilen da ;-) Ca 350 km kjøring



Anonymous poster hash: 318d0...45f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i bensin?☺️

Anonymous poster hash: a8ce1...9f0

Tror du det er noen her som vet hva slags bil du eier?

Anonymous poster hash: b2e85...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://visveg.vegvesen.no/

Legger inn ruta her, så får du ca 440 km / 71 kroner bompenger og tre ferjer. søk på nettet så finner du sikkert priser på ferjene. Hvor mye bilen bruker pr mil kan du regne ut når du fyller, hvis du nuller ut trippteller hver fylling.



Anonymous poster hash: 0b1cb...29b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan og kjøre bergen-haukeli-hovden-kristiansand.

Kun en ferige er nødvendig. kjører selv gammel bil (2000 mod) og har brukt ca 25l bensin på turen + ca 200 i ferje.

Drivstoffskostnader avhenger jo av når og hvor man fyller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://visveg.vegvesen.no/Legger inn ruta her, så får du ca 440 km / 71 kroner bompenger og tre ferjer. søk på nettet så finner du sikkert priser på ferjene. Hvor mye bilen bruker pr mil kan du regne ut når du fyller, hvis du nuller ut trippteller hver fylling. Anonymous poster hash: 0b1cb...29b

Tre ferjer?? Her må vis veg ha tulla. Det er "bare" to

Anonymous poster hash: 318d0...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan og kjøre bergen-haukeli-hovden-kristiansand.

Kun en ferige er nødvendig. kjører selv gammel bil (2000 mod) og har brukt ca 25l bensin på turen + ca 200 i ferje.

Drivstoffskostnader avhenger jo av når og hvor man fyller.

Kan også kjøre den veien uten ferge, om man kjører via Hardangerbrua mot Odda og videre over Haukeli. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangerbroen er det bompenger på, 150 kr eller noe? Pluss bom på vei til Voss som også er ganske heftig priset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler bruker jo forskjellig antall bensin + bensinsprisene varierer jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hardangerbroen er det bompenger på, 150 kr eller noe? Pluss bom på vei til Voss som også er ganske heftig priset.

Ja, det koster det. Men man slipper fergen, som man gjerne må vente på, og som også koster noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge 1881.no koster det 78 kr. i bompenger. Men det kommer en fergetur i tillegg (Arsvågen-Mortavika) og den er vel på rundt 170 pr. bil + rundt 40 pr. snute.

Du har vel 2 ferjeturer, du har den mellom Os og Stord også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også kjøre den veien uten ferge, om man kjører via Hardangerbrua mot Odda og videre over Haukeli. .

Sykt lang omvei. Du betaler sannsynligvis langt mer i bensinpenger for den ekstra kjørelengden enn det du sparer på de to ferjeturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykt lang omvei. Du betaler sannsynligvis langt mer i bensinpenger for den ekstra kjørelengden enn det du sparer på de to ferjeturene.

Er det? Om man ikke kjører Hardangerbrua, hvilken vei kjører man så mot Haukeli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det? Om man ikke kjører Hardangerbrua, hvilken vei kjører man så mot Haukeli?

Det er 12 mil lenger enn å kjøre via Stord og Rennfast. Legg så til at veiene er til dels mye dårligere. Så kjørelengden blir mye mere enn hva 12 mil i utganspunktet utgjør.

Skal du først kjøre via Hardanger så ville jeg kjørt via ferjesambandet Tørvikbygd - Jondal og så via to lange tuneller til Odda.

Men veien via Stord og Rennfast er uansett både raskest og billigst. Hjelper ikke mye å spare inn to ferjer når bensinutgiftene med mer øker dramatisk. Hardangerbrua er vel heller ikke akkurat gratis å kjøre over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man Rennfast, så kjører man vel ikke over Haukeli? Da forsetter man vel bare via Stavanger og sørover til Kristiansand?

Kjører man via Hardangerbrua fra Bergen, så tar turen fram til Odda rundt 3,5 timer. Egentlig noe mindre er min erfaring, hvor jeg bruker litt over 3 timer på den strekningen. Og så kjører man videre fra Odda inn på E-134 over Haukeli og videre den veien mot Kristiansand.

Om man sparer noe særlig er vel tvilsomt, men man slipper ferger som var poenget som jeg kommenterte på. 150 kr. koster det over Hardangerbrua. Fergene aner jeg ikke hva koster, men der koster det også pr. snute i tillegg til kjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man Rennfast, så kjører man vel ikke over Haukeli? Da forsetter man vel bare via Stavanger og sørover til Kristiansand?

Kjører man via Hardangerbrua fra Bergen, så tar turen fram til Odda rundt 3,5 timer. Egentlig noe mindre er min erfaring, hvor jeg bruker litt over 3 timer på den strekningen. Og så kjører man videre fra Odda inn på E-134 over Haukeli og videre den veien mot Kristiansand.

Om man sparer noe særlig er vel tvilsomt, men man slipper ferger som var poenget som jeg kommenterte på. 150 kr. koster det over Hardangerbrua. Fergene aner jeg ikke hva koster, men der koster det også pr. snute i tillegg til kjøretøy.

Jeg skrev da heller ikke at du kjører Rennfast hvis du kjører over Haukli, Rennfast kjører du hvis du kjører korteste vei, altså via Os, Stord, Sveio, Tysvær, Bokn og Rennfast kommuner. Vil uansett annbefale den ruta da den utvilsomt er både raskest og billigst.

Skulle jeg kjørt via Odda og Haukeli ville jeg foretrukket å kjøre via Tørvikbygd - Jondal. Fremfor å kjøre helt inn til Hardangerbrua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...