Gå til innhold

Alle verdens landdyr etter vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gunfreak

Ikke landdyr bare pattedyr, den tar ikke med amfibier, øgler, fugler, insekter, edderkopper, meitemark, skolopendere osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Insektene utgjør nok samlet sett den største vekten.

Anonymous poster hash: 0eb78...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare maurenes biomasse er estimert til å være ca lik menneskers biomasse. Det finnes ca 13 000 registrerte arter maur, og ca 1 million beskrevne insektarter totalt. I tillegg kommer alle andre invertebrater på landjorda (som edderkoppdyr, millipeder, centipeder, snegler og mark) og alle vertebrater som ikke er tatt med i illustrasjonen over som amfibier, reptiler og fugler.

Da ville nok arthropodene aleine banket oss pattedyr i total biomasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere slike oversikter, men tallene varierer vilt. I boken det refereres til står det f.eks. at alle ville virvelbaserte landdyr til sammen veier 5 000 000 tonn, mens på grafikken over er det 34 grønne firkanter som skal bety 1 000 000 tonn hver.



Anonymous poster hash: 86218...66e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner meg om en morsom scifi novelle jeg leste for mange år siden.

Den var formulert som en serie pressemeldinger om liv og hendelser på andre verdener.

I en av dem kunne man melde at på en planet som var blitt infisert av en smittsom og aggressiv kreftform, hadde man endelig klart å kurere kreften.

Presisering fulgte. Som følge av en misforståelse hadde man beklageligvis ikke kurert pasienten for kreft, men stikk motsatt. Man hadde altså kurert pasientens kreft for pasienten, med den følge at den dominante livsformen på den aktuelle planeten nå var en kreftsvulst i planetstørrelse. Siden den utviste tegn på høyere intelligens, hadde man begynt forsøk på å etablere diplomatisk kontakt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imaginary

Det var sykt mange kuer, da.

Minner meg om en morsom scifi novelle jeg leste for mange år siden.

Den var formulert som en serie pressemeldinger om liv og hendelser på andre verdener.

I en av dem kunne man melde at på en planet som var blitt infisert av en smittsom og aggressiv kreftform, hadde man endelig klart å kurere kreften.

Presisering fulgte. Som følge av en misforståelse hadde man beklageligvis ikke kurert pasienten for kreft, men stikk motsatt. Man hadde altså kurert pasientens kreft for pasienten, med den følge at den dominante livsformen på den aktuelle planeten nå var en kreftsvulst i planetstørrelse. Siden den utviste tegn på høyere intelligens, hadde man begynt forsøk på å etablere diplomatisk kontakt med den.

Kan det skje i virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sykt mange kuer, da.

Kan det skje i virkeligheten?

Det er jo ikke antallet kyr som representers, men vekten av alle kyr samlet Ja, den stemmer nok. En ku veier jo en del mer enn et menneske og det finnes mange kyr her i verden :)

nei, har vanskelig å se for meg at secenarioet til Mann42 skal kunne skje i virkeligheten. Spesielt dersom man ikke totalt omdefinerer hva en kreftsvulst er (ukontrollert cellevekst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke antallet kyr som representers, men vekten av alle kyr samlet Ja, den stemmer nok. En ku veier jo en del mer enn et menneske og det finnes mange kyr her i verden :)

nei, har vanskelig å se for meg at secenarioet til Mann42 skal kunne skje i virkeligheten. Spesielt dersom man ikke totalt omdefinerer hva en kreftsvulst er (ukontrollert cellevekst)

Tror ikke jeg heller. Det var nok mest en artig lek med formuleringer.

Jeg tror den hette "The meaning of Liff", uten at jeg skal være alt for sikker der. Fant den i en pocketutgave av Isaac Asimovs utvalgte tekster av forskjellige forfattere. Pleide å kjøpe dem da jeg gikk på ungdomsskolen. Det var en serie som kom ganske tett, og en prioritert ting å bruke lommepenger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Det er jo ikke antallet kyr som representers, men vekten av alle kyr samlet Ja, den stemmer nok. En ku veier jo en del mer enn et menneske og det finnes mange kyr her i verden :)

nei, har vanskelig å se for meg at secenarioet til Mann42 skal kunne skje i virkeligheten. Spesielt dersom man ikke totalt omdefinerer hva en kreftsvulst er (ukontrollert cellevekst)

Det er ca. 1,4 milliarder kyr i verden, derfor selv om de bare er ca. 1/7 av antall mennesker veier jo din gjennomsnittlige ku, en del mer enn et menneske. Finnes nesten ingen okse rase om ikke bikker over 500kg, så der har du 5 mennesker pr okse, og når du ta tenker på at de større rasene kan oksene bli over 1000kg, snakker vi mange mennesker pr. okse. og selv melke kuer veier jo sånn 400-500kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imaginary

Det er ca. 1,4 milliarder kyr i verden, derfor selv om de bare er ca. 1/7 av antall mennesker veier jo din gjennomsnittlige ku, en del mer enn et menneske. Finnes nesten ingen okse rase om ikke bikker over 500kg, så der har du 5 mennesker pr okse, og når du ta tenker på at de større rasene kan oksene bli over 1000kg, snakker vi mange mennesker pr. okse. og selv melke kuer veier jo sånn 400-500kg

En okse som veier et tonn?! Trodde de ble sånn 700 kg maks, jeg. Hester må jo være rimelig svære for å komme over det og kuer er jo mindre enn hester (men feitere da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...