Gå til innhold

Gjett dialektordet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med disse:

Keilltåkå

Jælma

Løyle

Er ikke helt med på denne jeg, eller ser du på hele Gudbrandsdalen under ett? "Keilltåkka" er jo et dialektord som utelukkende blir brukt i Frons-bygdene, mens "jælma" brukes kun i Vågå og oppover Ottadalen.

"Løyle" er mest brukt i Nord-dalen, da de sier "løje" i Ottadalen og i Midt-dalen/Fron så bruker de mest "artogt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest notetur nomen

Er ikke helt med på denne jeg, eller ser du på hele Gudbrandsdalen under ett? "Keilltåkka" er jo et dialektord som utelukkende blir brukt i Frons-bygdene, mens "jælma" brukes kun i Vågå og oppover Ottadalen.

"Løyle" er mest brukt i Nord-dalen, da de sier "løje" i Ottadalen og i Midt-dalen/Fron så bruker de mest "artogt".

Nja... Jeg har da hørt eldre menn sitte på Segalsta Bru i Gausdal og drikke kaffe og eta vaflo og si det e keilltåhkkåh godt, jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Joda, folk sier tæshe enda :)

Du har kanskje rett angående paji/baji, det staves nok p på urdu (men p/b skilles ikke helt, såvidt jeg kan høre). Jeg har denne

Hvis jeg ikke har misforstått helt, så brukes "gærn" på samme måte som "heftig". Tror det også er urdu/punjabi.

Ha, men da er vi på samme side i boka.

Bhaiji, ville jeg sagt og skrevet på punjabi. Bhai= Bror og Ji er høflighetsendingen. Men jeg sier det bare til menn som er over meg i hirearkiet og som ikke er i slekt.Studiekamerater feks, i klassene over på ingeniørstudiet. De andre er Uncel eller bror.

En liten stund lurte jeg på om du skulle fram til søster også, men det passet liksom ikke da jeg prøvde å si det.

Men jeg mener fortsatt at Tæshe, det har jeg ikke hørt noen si siden 2008 eller der omkring. Det blir som å si "bøffe". Det er heller ikke et uttrykk som brukes av folk under ... tja.. 30.

Gærn,- jo det var også stavemåten, og det er det samme som mad/crazy/heftig.

Men da var jeg ikke helt vekke likevel da. Det er bare problemer med at det i grunn ikke fins stavemåter for dette ;)

Psst, det er kjære damen min som har slekt "uppeteh dale" :fnise: Ikke meg.

Endret av notetur nomen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Jeg har denne

Jo, men han er hindu, fra India. Punjabi/ hindi.

Det blir noe litt annet enn de som prater urdu.

Feks bruker de ordet løn, der vi bruker lull.

Så de som sier" Å, lø!" bør i grunn vite at det er et reint banneord og en forkortelse for pikk.

(Edit:I denne tråden forteller jeg LITT mer omm meg selv enn jeg hadde tenkt, gitt... :sjenert: )

Endret av notetur nomen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fasting Drue

Må innrømme jeg blir veldig nysgjerrig på hvordan du kan så mye om punjabi/urdu og norske dialektord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Må innrømme jeg blir veldig nysgjerrig på hvordan du kan så mye om punjabi/urdu og norske dialektord.

:sjenert:

Mnjaaa... PM er en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja... Jeg har da hørt eldre menn sitte på Segalsta Bru i Gausdal og drikke kaffe og eta vaflo og si det e keilltåhkkåh godt, jeg da.

Har nok ikke helt kontroll over alle dialektskillene selv, men i Gausdal sier de i hvertfall ikke løyle, men artogt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Har nok ikke helt kontroll over alle dialektskillene selv, men i Gausdal sier de i hvertfall ikke løyle, men artogt.

Ja, det er jeg enig med deg i. Løyle er et ord jeg bare har hørt lenger nord i dalen.På samme sted som de bruker å si jælma, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Her er noen fra meg:

Byttekøtt - bøttekott

Kakuskive - brødskive

Tyst - stille; taus

Mæssom - liksom

Sulu - svale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jepp!

Kassa er en forkortelse for "Ka slags" og nært beslektet er "kalla", ka for en.

Hvor kommer denne herlige dialekten fra? ;)

Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest loler

Her er noen fra meg:

Byttekøtt - Bøttekott

Kakuskive - Brødskive

Tyst - Tørst

Mæssom - Liksom

Sulu - Svale

Kommer vel fra hedmark/oppland?

Endret av loler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedmark. Et eller annet sted på Hedmarken, jeg vil tippe Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen fra meg:

Byttekøtt - Bøttekott

Kakuskive - Brødskive

Tyst - Tørst

Mæssom - Liksom

Sulu - Svale

Kommer vel fra hedmark/oppland?

Korrekt :jepp:

Hedmark. Et eller annet sted på Hedmarken, jeg vil tippe Ringsaker.

Det stemmer :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...